Page 3 - Õpsik nr 9 - MAI 2017
P. 3

3
                                                                                                                                      Mai  2017


                 FOORUM






            rahaliselt kui ka ajaliselt – nt vas-  kannatavad ka andekad. Õpiedutus
            tavalt transpordivõimalusele oma  toob kaasa kiusamise ja ükskõik-  MINU KOLM TEGEVUST
            päevakava sättima. Õpiabi vajava  suse.
            lapse puhul on oluline igapäevane  Koolis käivad lapsed, kes ei õpi mi-  Kuna muutused saavad alguse neist,
            tugi ja kõikide asjaosaliste pädevus.  dagi, sest üldine materjal on liiga  kes ise midagi ette võtavad, küsisi-
            Selleks on aga vajalik piisava hulga  keerukas. Väga palju saab kannata-  me, mida iga vastaja ise saab järg-
            asjatundjate kohalolu igas haridus-  da õpilase hingeelu, sest nad tunne-  misel õppeaastal teha õpiabi kätte-
            asutuses.                     vad pidevat ebaedu tunnet.    saadavuse osas.
                                          Abivajavaid lapsi on järjest rohkem.  Tähtsaks on peetud eneseharimist:
                KUS ÕPIABI TOIMIB HÄSTI?   Õnnetuid lapsi ja vanemaid, kes sa-  minna  koolitustele,  õppida  lisaks
                                          geli ei saa aru, miks nende laps ei  õpetaja  ametile  ka  eripedagoogi
            Näidetena on nimetatud (nimed  suuda tavapäraselt edasi õppida.   oma, tõhustada täiendkoolitus-
            nii nagu vastustes kirjas, võib-olla  Varsti muutub tavalaps juba eran-  te abil  oma töövõtteid, vahetada
            mõni nimetus on nüüdseks muu-  diks.                        kolleegidega kogemusi, arendada
            tunud) Tartu Hansa Kool, Püünsi  Kasvab üles rahutu ja mittetoimetu-  koostööd. Eripedagoogid kavatse-
            Kool,  Tallinna  Lasteaed  Õunake,  lev laps, kui abi ei saa.  vad õpetada tavaõpetajatele võtteid
            Pärnu Kuninga Tänava Põhikool,  Suurimaks riskiks pean käitumis-  erilise õppijaga töötamiseks ja rüh-
            Hiiu Põhikool, Viimsi Kool, Pärnu  häiretega laste arvu plahvatuslikku  ma- ja klassiõpetajad soovivad kaa-
            Mai Kool, Võru Kreutzwaldi Kool.  kasvu.                    sata eripedagoogi oma tegevustesse,
            On ka negatiivseid üldistusi, nt Tal-  Suuri klasse on õpetajal üha raskem,  et ühiselt lapsi tundma õppida.
            linnas kohalike omavalitsuste laste-  üha võimatum hallata, sest pilt on
            asutuste kohta head näidet ei ole.   väga kirju. Nii-öelda toetamata hari-  Oluliseks peetakse lapsevanemate
            Kiidetud koolide ja lasteaedade pu-  dusliku erivajadusega õpilaste prob-  paremat nõustamist. Lasteaia tase-
            hul on põhjenduseks toodud õpiabi  leemid nii  õppimises kui sotsiaalsel  mel on suureks murekohaks vane-
            järjepidevus, hea meeskonnatöö,  tasandil kuhjuvad, kogunevad ning  matepoolne probleemi eitamine.
            klassiõpetajate puhul läbitud õpiabi  vanematesse klassidesse liikudes on  Arenguvestluste abil panen iga õpi-
            õpetaja koolitus, HEV koordinaa-  õpilane  üha enam  hädas…  Tekib  lase jaoks paika plaani: kas, mida
            tori hoolas töö, tugikeskus ja spet-  käegalöömine ja lootusetus.  ja kuidas saame teha koolis ning
            sialistide piisav hulk, tugiisik iga  Juba praegu ei taha vanemad tuua  kui palju ja mil määral saab toeta-
            abivajaja jaoks, tugiisiku osalemine  oma last rühma ega klassi, kus on  da pere. Tähtis on usalduslik side
            tundides, väikeklassi võimalus, ta-  mõni erivajadustega laps.   lapsevanematega, nende kaasamine
            sandusklassi olemasolu.                                     koostöösse. Suhtlen pidevalt lapse-
                                          Täiskasvanud ei suuda olukorda  vanematega, jagan tagasisidet lapse
                                          koolis hallata, mis viib laiemas mõt-  edusammudest ja vajakajäämistest.
                  MILLISED ABINÕUD        tes kaoseni. Vastustes jääb kõlama  Valmistan ette interaktiivseid mater-
              PARANDAKSID OLUKORDA?       pessimistlik hinnang – saame „to-  jale, mille abil lapsevanemad saak-
                                          reda“ põlvkonna.              sid lapsega tegelda.
            Kõige olulisemaks on vastajad pi-  See on kohati juba juhtunud – lapsed  Arenguruumi näevad vastajad seni-
            danud riiklikku regulatsiooni: sea-  ei suuda eesmärgistatult tegutseda,  sest paindlikumas töös, iga lapse in-
            dusandlus ja rahastuskord peavad   püsivus ja keskendumine on väike,  dividuaalsele eripära arvestamises.   LISALUGEMIST
            kindlustama selle, et iga laps saab   tahetakse kogu aeg lõbusalt ja et  Püüan klassi taset ühtlustada selle-
            abi  vastavalt  vajadusele.  Peaaegu   oleks „fun“ ning tööoskus jääb välja-  ga, et tugevamad teevad koostööd   Kas pakub lohutust teadmine, et teema on juba kaks aastat
            niisama oluline on kõikide asjaosa-  arenemata. Paljud noored ei tea ega  nõrgematega, et need ei tunneks   tagasi Riigikogusse jõudnud? Osutame mõnele allikale, mis
            liste koolitus – nii tavakooli õpeta-  suuda teha valikut tuleviku osas, sest  end alaväärsena. Jälgin iga päev   aitavad edasi mõelda.
            jad, koolijuhid, koolipidajad kui ka   puudub pilt ja ülevaade oma oskus-  peale tunde, et kõik õpilased saak-
            lastevanemad võiksid rohkem teada   test ja ei viitsita sellega ka tegelda.  sid kordamööda osaleda mingis in-  1) Õiguskantsler Ülle Madise  ettekanne nr 1 Põhihariduse
            õppijate erivajadustest ja õpiabi või-  Kõik tahavad olla juhid, kuigi endal  dividuaalse õppe abitunnis. Pakun   korralduse põhiseaduspärasusest. Õiguskantsleri kirjalik
            malustest.                    seda oskust, suhtumist ega võimet  õpiabi tundi lähtuvalt selle päeva   ettekanne Riigikogule. 26. august 2015.
            Vajalikku  abi  saab  anda  vaid  siis,   pole.             õppematerjalidest. Arendan oma   http://www.oiguskantsler.ee/sites/default/files/field_
            kui lapse arengut on maast-mada-  Tulevik toob kaasa töövõimetute ja  professionaalsust, et koostada sobi-  document2/6iguskantsleri_ettekanne_nr_1_pohiharidu-
            last senisest põhjalikumalt jälgitud.   rumalate inimeste pealekasvu.   vaid õppeülesandeid ja seada jõuko-
            Ja eelpooltooduga väga kooskõlali-  Masendus ja meeleheide võivad ta-  haseid eesmärke koos lapsega, and   se_korralduse_pohiseadusparasusest.pdf
            ne järeldus: lasteaedades ja koolides   bada ka õpetajaid, kes tunnevad, et  pidevalt toetavat tagasisidet. Suunan   2) Eesti Rakendusuuringute Keskus Centar. Haridusliku eri-
            peab töötama rohkem inimesi, kes   ei tule oma tööga toime, on läbipõ-  kaasõpilasi abistama teisi.  vajadusega õpilaste kaasava hariduskorralduse uuring. 2016.
            oskavad anda õpiabi, lapse arengut   lenud ja ülepinges. See omakorda  Paljud vastajad märgivad, et nad   http://www.centar.ee/case-studies/haridusliku-erivajaduse-
            jälgida ja toetada, ja nende jaoks   võib  viia  praeguse  koolisüsteemi  teevad juba vabatahtlikuna tööd,   ga-opilaste-kaasava-hariduskorralduse-uuring/
            peab olema kehtestatud motiveeriv   kui sellise lagunemiseni. Ülekoor-  aga on  valmis panustama enamgi.   3) Riigikogu arutas hariduslike erivajadusega õpilastele
            töötasu.                      matud ja alatasustatud pedagoogid  Õpetajast vastaja osutab vajadusele   parima toe pakkumise võimalusi. Riigikogu pressiteade
                                          võivad valida pigem erakoolituse  tunnustada  ja  toetada  olemasole-
                                          tee.                          vate eripedagoogide ja logopeedide   21. märts 2017.
                MIS SAAB TULEVIKUS?       Spetsialistid on ülekoormuse all töö-  tööd – kuna tundub, et nemad saa-
                                          tamisest pinges. Tekib  aina rohkem  vad kõige vähem tunnustust.
                                          õpetajatepoolset  koolikiusamist.  Õpetaja  professionaalne  oskus  on
            Kui oletada, et praegune seis õpiabi   Õpetajatest  endist  saavad  abivaja-
            osutamisel - spetsialistide puudus,   jad.                  ka enesesäästmine: tuleb säilitada   Eesti Lugemisühingu konverents
                                                                        positiivne suhtumine – aga see saab
            klasside ületäitumus, õpetajate üle-  Head õpetajad põlevad läbi. Koolis  säilida vaid siis, kui töötajate baas-
            koormus, erivajaduste puudulik   toimub karjatamine, mitte õpeta-                            “KIRJAOSKUS PEEGELDAB HEAOLU”
                                                                        vajadused on täidetud.
            määratlemine jne - kestab veel 5   mine. Koolirõõm kaob. Keegi ei õpi  Vastajate seas on asutuste juhte, kes
            aastat - milliseid tagajärgi see teie   optimaalses arengutsoonis. Kasvab  lubavad järgmisel aastal otsida oma   15. juuni 2017 Pärnu Kuninga Tänava Põhikool
            meelest kaasa toob?           üleüldine rahulolematus. Jõukamad  asutusse eripedagooge, kui ka õpe-
            Vastused osutavad sellele, et tulevik   inimesed hakkavad arendama era-                      10.00–11.00 TERVITUSLAUD
                                                                        tajaid, kes usuvad, et nad suudavad
            kujuneb  probleemseks  nii  praegu   koole või vana head guvernandi ja  sellist vajadust oma asutuse juht-  10.15–10.50 lugemisühingu üldkoosolek
            abita jäänud lastel, noorel põlvkon-  koduõpetaja süsteemi.                                  11.00 konverentsi avamine, kooli direktori tervitus ja muusikapala
                                                                        konnale selgitada. Paar vastajat aga
            nal tervikuna, õpetajatel kui ka laie-  Olemasolevad spetsialistid põlevad  teatavad, et annavad edaspidi õpiabi   11.20  MA Rita Assor. Lugemispesa mänguala AAS
            mas plaanis kogu ühiskonnal.  läbi ja loobuvad selles valdkonnas  oma firma kaudu ja raha eest.   11.40  MA Inga Veskimägi. Lugemisoskuse toetamisest käsitöö ja
            Kui  õpiabi  seis  jääb  selliseks  kui   töötamisest.                                       kodunduse tunnis
            täna, suureneb abitute ja õnnetute   On ka optimistlikum vaade: keeruli-  Kokkuvõttes koorub vastustest    12.00–13.00 Paneel ÕPIABI VAJADUS JA KÄTTESAADAVUS
                                                                        tõsiasi, et õpiabi peab antama lapse-
            laste hulk: tekivad järjest suuremad   ne olukord arendab meis, õpetajates  le seal, kus ta asub, mängib ja õpib,   13.00–14.00 lõuna linna toitlustuspaikades
            õpiraskused eri kooliastmetes; suu-  välja uue valmisoleku. Õpime hak-                       14.00–14.45 Töötuba 1
            reneb käitumisraskustega õpilaste   kama saama olemasolevates tingi-  ja see on igapäevane hool, märka-  14.50–15.35 Töötuba 2
                                                                        mine ja toetamine.
            osakaal; rohkem lapsi langeb põhi-  mustes. … Kui oma kakskümmend  Kui riiklikul tasemel on  valitud    15.40–16.25 Töötuba 3: osavad käed
            kooli 3. astmes koolist välja, kuna   aastat tagasi tekkis aineõpetajate  kaasava hariduse suund, on häda-  16.30–17.00 KOKKUVÕTTED
            õppekava käib üle jõu.        suur puudus, siis mõeldi välja klas-                           17.00 Tort
                                                                        vajalik tagada ka see, et lasteaias ja
            Depressiivsus haarab nii lapsi kui   siõpetajate süsteem. Paljud õpetajad  koolis oleks kohapeal olemas vastav
            ka nende vanemaid. Madala õpivõi-  õppisid ümber, et kvalifikatsiooni-
                                                                        tugivõrgustik, et lastele oleks taga-
            mekusega õpilased tõmbavad alla   nõuetele vastata. Kui spetsialistide  tud võimetekohane haridus ja abi, st    TOIMETUS
            kogu klassi taseme – õpetaja tege-  puudus jätkub, tuleb ehk samalaad-
            leb intensiivsemalt mahajääjatega ja   ne õpetajate ümberõpe.  ressursid peaksid olema suunatud   Vastutav toimetaja: Mare Müürsepp  Tallinna Ülikool
            teised ei saa piisavalt areneda. Seega                      lasteaedadesse ja algkoolidesse.                             Narva mnt 25 Tallinn 10120
                                                                                                                                     opsik@tlu.ee
   1   2   3   4