Page 2 - Õpsik nr 9 - MAI 2017
P. 2
2 Mai 2017
KOLM KÜSIMUST FOORUM
õPIABI – KELLE MURE… ?
MeelI paNdIs
auliige
Mare Müürsepp
uhatuse liige,
KUIdAS SELLE ÜHINGUNI jõUdSId? klassiõpetaja
Minu elus on ikka häid juhuseid. 1994. a tegin Olev Musta juhenda- Käesoleva 2017. a alguses on ilmu-
misel lõputööd psühholoogias lugemisuuringu teemal (praeguse PIR- nud uuringukeskuse Centar töö
LS uuringu eelkäija) ja tema soovitas üles otsida Aira Lepiku, EstRA „Haridusliku erivajadusega õpi-
juhatuse esinaise, kellel pidi olema teemakohast kirjandust. Sain ja tööta- laste kaasava hariduskorralduse
sin läbi suure spordikoti täie. uuring“. Suure hulga eri huvigrup-
Sellele järgnes elu esimene välisreis Rahvusvahelise Lugemisühingu pide küsitlusel tehti järeldused:
(www.literacyworldwide.org ) • eripedagooge on liiga vähe;
konverentsile Prahas 1996. a ja järgmisel aastal USAsse Lugemisühingu • oleks vaja abiõpetajaid;
juhtimiskonverentsile juba EstRA sekretärina. No ja nii võttis ühing sõr- • õpetajatele tuleks korraldada
me, käe, jalad ja suure osa sellest, mis peas – nüüd juba rohkem kui ka- täiendkoolitusi;
hekümneks aastaks. Praegu auliikmena õhetan rahulolust selle pärast, et • õpiabi rahastus peaks olema
Eesti Lugemisühing areneb ja teeb suuri ning häid asju, sest juhtimine on paindlikum;
heades kätes ja liikmed on entusiastid. • klassi suuruse piirmäärast tuleb
kinni pidada, et tagada lastele soo-
dus suhtluskeskkond;
MIKS OLEd ENd SIdUNUd SELLE ÜHINGUGA?
• erivajaduste määramise ja klas-
Huvitav on olnud nii erialaselt kui isiklikult. Ühinesin ühinguga olles sifitseerimise küsimus tuleks üle
koolis logopeed ja sain suurt tuge ühingu teaduskirjandusest ja prakti- vaadata.
listest nõuannetest, aga veel suuremat tuge kontaktidest mõttekaaslaste- Praktikule – õpetajale ja eripeda-
ga kogu maailmast. Paljud neist on sõbrasuheteks arenenud. googile – on need kitsaskohad pa-
Ülikoolis töötades ja koostöös Katrin Poom-Valickisega ja Rahvusvahe- raku tuttavad.
lise Lugemisühingu-Sorose projekti Lugemine ja Kirjutamine Iseseisva Eesti Lugemisühingusse koon-
Mõtleja Kujunemiseks toel said hoogu iga-aastased konverentsid ja tek- dunud pedagoogid teadvustavad
kisid uued projektid (Raamat Lapselt Lapsele, Lugeda on Mõnus). teravalt koolis ilmnevaid õppimi-
Sai selgeks, et projektid on need, mis haaravad kaasa uusi inimesi ja an- sega seotud probleeme. Lugemi-
navad võimaluse uutele ja tulevastele juhtidele (Mare Müürsepp, Kadi sühingu selleaastane küsitlus oli
Lukanenok, Maili Liinev, Heli Prii, Anu Ratasep, Maria Jürimäe jne). suunatud sellele, et otsida lahen- Wimbergi luuletus kirjatehnika harjutusena
Juhatuse esinaisena oli mul kaks salaeesmärki – et minu ametiaja lõ- dusi. Ühingu 15. juunil 2017. a kõiki vajadusi“. Ka I–II kooliast- Õpiabi rakendamises on rohkem
puks oleks liikmeid vähemalt sada (täidetud) ja et kõigil Euroopa Luge- peetava aastakonverentsi panee- mes domineerib samasisuline väi- vaja lähtuda individuaalsusest,
misühingu konverentsidel osaleks Eestist ka vähemalt üks tegevõpetaja lettekanne keskendubki õpiabi de, kuid III kooliastmes osutavad leiavad vastajad. Paljud olukorrad
(täidetud). Olen endiselt siiralt veendunud, et meil on, mida õppida, aga kättesaadavusele. Küsitlus, mille 43% vastuseid sellele, et õpiabi lahendatakse sellega, et kas lapsel
meil on ka, mida jagada ja seda just õpetajate igapäevatööst ja vahen- tulemusi allpool tutvustatakse, on selles vanuses õpilastele enam ei on „paberid“ või mitte, kuid see
dite ja võimaluste leidmise oskusest (vaadake „Lugemismänge“, mis on otseselt seotud aastakonverentsi korraldata. Piisavalt õpiabi saab pole lahendus.
koostatud tänu õpetajate loovusele). fookusega ja konverentsil käsitle- põhikooli lõpuastmes õpilane 8% Kordub mõte, et lasteaias ja koo-
misele tulevate teemadega. vastajate meelest. Kutsekoolis on lis on kriitiline puudus õpiabi
MIS ON SINU jAOKS OLNUd EREdAMAd HETKEd ÜHINGU TEGEMISTES? see protsent veel väiksem. spetsialistidest. Abi vajavate laste
Ühingu liikmed ja teised huvili- Tundub, et tegu on müütilise et- arvu nähakse suurenevat. Muidugi
Neid ei anna kokku lugeda. sed said hinnata, milline on õpiabi tekujutusega selles mõttes, et kui suureneb see ka selle arvelt, et kui
Iga-aastased konverentsid ja osalejate jagamis- ja saamisrõõm. olukord asutustes, millega nad kooli algul õpiabi veel saabki, lasteaias on abi jäänud saamata, on
Projektid alates esimesest „Raamat lapselt lapsele“ kuni nendeni, mis on seotud töö või muu suhte tõt- siis edasi peaks õpilane kulgema koolis toimetulek seda vaevalisem.
osalejate entusiasmist kestavad juba kaugelt üle kümne aasta (Lugemis- tu (vastusevariandid: iga õppija juba vahvasti omal jõul. Samas
pesa, Lugeda on mõnus, Koolid, kus lugemine loeb), saab kohapeal piisavalt abi; toimib on õpiedukuse ja koolisuhtumise Erivajadusega lapsi saab
Ühisüritused Soome Lugemisühinguga, rahvusvahelised projektid ja õpiabi süsteem, kuid see ei kata uurimused ju näidanud, et ras- tavarühma/-klassi kaasata ja neid
üritused. kõiki vajadusi; selgitatakse õpiabi keks hakkab minema paljudel õpetada vaid siis, kui suurenda-
Üle kümne aasta Eesti esindamine Rahvusvahelise Lugemisühingu vajadus, kuid abi saamiseks peab 5.–6. klassis – aga siis jäävad pal- takse logopeedide, eripedagoogide
Euroopa Arenduskomitees ja selle juhtimine 2010-2014, mis tähendas õppija käima mujal jne). Pakuti jud lapsed just nimelt ilma toeta. ja psühholoogide arvu haridusasu-
suurt vabatahtlikku koormust ja pingelisi arutelusid, aga ka erinevate ka, mida toob tulevik, kui asjad Klassiõpetaja eriala lõpetanud on tustes. Tugisüsteemita, jättes kõik
kultuuride õppimist ja palju väga häid sõpru. jäävad nii, nagu praegu on. Mida saanud eripedagoogika kursusi, õpetaja õlgadele, kaasamine ei toi-
Osalus Rahvusvahelise Lugemisühingu konverentsidel USAs, kus suu- iga vastaja ise teha saaks, et õpiabi mille maht on siiski ebapiisav tõ- mi. HEV koordinaatori töö peaks
rimal osales ligi 20 000 spetsialisti ja millel avamisel esitasin tervituse kättesaadavamaks teha? Algab ju husaks õpetajatööks. Aineõpetajad olema seotud eraldi ametikohaga,
Euroopast alustades eesti keeles. muutus neist inimestest, kes suu- on erivajadustega õppijast kuul- mitte vaid lisatasuga, sest tööd on
„Lugeda on mõnus“ ja „Lugemispesa“ projekti tunnustamine Euroopa davad muutuda. nud veelgi vähem kui klassiõpe- koordinaatoril suures koolis küllal-
Innovatiivse Lugemisprojekti autasuga. 2003. aastal Euroopa Lugemis- tajad. daselt ja õpetajana seda tööd süvitsi
konverentsi korraldamine Eestis ja selles artiklite kogumiku koostamine Esitame järeldused suuremate tee- Vabavastustes on esile toodud ees- teha ei saa: vaatluskaartide täitmi-
oli mu „lapsuke“. Ma arvan, et nüüd oleks uuel põlvkonnal aeg selline made kaupa. Tsitaadid vastustest kätt seda, et õpiabi peaks olema va- ne, ümarlaudade korraldamine,
üritus uuesti ette võtta. on antud kursiivis. jadustepõhine ja paindlik. Oluline koosolekud, tunnikülastused,
oleks koolis lisaks õpiabi tundide lapsevanemate nõustamine, kon-
Ja ere püsiolek – mitte hetk – on minu jaoks see, et kui valdavas ena- ÕPIABI KÄTTESAADAVUS andjale seesugune abiõpetaja, kes taktid eriarstidega…
muses riikides sh katusorganisatsioonis Rahvusvahelises Kirjaoskus- LASTEAIAS JA ERI käib õpetajate tundides vajadu- Ülekoormatud tugitöötaja tege-
ühingus aktiivsus ja liikmelisus väheneb ning mõned ühingud on lau- KOOLIASTMEIS se korral tegevusi toetamas, töö- vust saab nimetada tulekahju kus-
sa letargiasse langenud, siis Eesti Lugemisühing on täie tervise juures lehti ja kontrolltöid lihtsustamas tutamiseks. Järjest enam tähelepa-
25-aastane arenev ja oma võimekust realiseeriv tegija. Kõige paremas olukorras tundu- ja muid tugivõtteid rakendamas. nu nõuavad ka õppekeelest erine-
vad vastuste põhjal olevat I koo- Sellisel õpiabi andjal võiks olla hal- va emakeelega lapsed.
liastme lapsed, kuna selle astme lata näiteks 10 last ja see tegevus Haridussüsteem vajab suuremat
LÜHIdALT EESTI LUGEMISÜHINGU AASTAST 2016 puhul on enim esindatud hinnang oleks lisaks õpiabi tundidele. eelarvet, et palgata vajalikke spet-
„iga abivajaja saab kohapeal piisa- Õpiabi tunnid võiksid 1.–3. klas- sialiste. Koolide haldajad pea-
Ühingu koolitustegevus toimus enamasti aprillis ja mais. Maili Liinev valt õpiabi“. Samas, kui seda saab si lastel olla tunniplaani osa, et vad aru saama abi vajalikkusest;
andis koolitusjuhi ameti üle Jelena Sepale. Väikeste kodu-uurijate võist- väita vaid vähem kui viiendik vas- arendada õpioskusi, milles on ametlikult tuleks kohustada
lusele „Kodumaja jutustab“ saabus 116 lapse töö, ametis oli 70 juhen- tajaist (18,42%) – siis pole seda ju vajakajäämisi. Eripedagoog peaks rohkem spetsialiste tööle võtma,
dajat, eestvedajad Tiina Kivimäe, Eve Krais, Heli Prii. Projekti „Lugeda sugugi palju. Eesti Vabariigi las- õppeaasta algul korduvalt külastama määrates töötajate arvu, töökohta-
on mõnus“ 17. tegevusaastal salvestati raamatulugemist videosse, seda tekaitseseadus kinnitab, et IGAL rühmi ja klasse, et märgata abivaja- de struktuuri.
korraldasid Anu Ratasep ja Hele Kriisa. Konverents „Kirjaoskus tuli- LAPSEL ON ÕIGUS HARIDUSE- jaid.
punktis“ peeti Tallinna Ülikooli Rakvere Kolledžis. Tavaks hakkab ku- LE, MIS ARENDAB VÄLJA LAPSE Peetakse tarvilikuks, et eripeda- Põhiseaduse paragrahvis 37 on
junema düsleksia teabepäev, mida seekord toimus Kadi Lukanenoki ja VAIMSED JA KEHALISED EELDU- googi koolitusega spetsialist jälgib riik endale võtnud kohustuse teha
Liina Velneri juhtimisel. Anneli Laamann aitas valida Lastekaitseliidu SED NING KUJUNDAB TERVIKLI- lapsi tavalises õppetöös ja mängus, haridus igaühele kättesaadavaks
Head Raamatut. Paljud tublid lugejad saatsid arvustusi Lugemiselamuse KU ISIKSUSE… kuna kõik õpetajad ei tea eriva- ja hoida hariduse andmine järele-
rubriiki ja said selle eest tasuta uue raamatu. Koos Eesti Lastekirjanduse jadustest piisavalt selleks, et laste valve all. Seega ei saa õigeks
Keskusega korraldati koolitusi „Aitan lapsi kirjanduse juurde“. Rahvus- Lasteaia puhul kehtib enim väi- arenguprobleeme märgata ja kipu- pidada, et erivajadusega lapsed
vahelist suhtlust arendasid Kadi Lukanenok ja Maria Jürimäe. Otsad de, et „toimib õpiabi süsteem vad hälbivat tegevust põhjendama ei saa õpiabi riiklikus süsteemis,
tõmbas kokku Erasmus+ projekt „Meie oleme Euroopa“. (nt logopeed), kuid see ei kata kasvatamatusega. vaid pere peab selleks panustama