Page 4 - Õpsik nr 8 - MAI 2016
P. 4

2 4




                LUGEMISÜHINGU KOOLITUSED:                                     KONVERENTSI TÖÖTOAD

            ÕPETAJALT ÕPETAJALE                                           RAAMAT JA KÕNEARENDUS


                                          Rühmatööd, analüüsid ja loov-
                                          mängud kaasavad igat õppijat ja                            keeruline vaimne tegevus. Selleks  taks kõnearendusvahendina. Sõna
                       Maili liinev       tema kogemust.                                             on  vajalik,  et  teatud  vaimsed  ja  on üldistus, ta on abstraktne, pilt
                        Eesti Lugemisühingu   Meie koolitused on väga popu-         liina velner     keelelised oskused oleksid saavu-  on  konkreetne. Sõna  kaob.  Pilt
                       juhatuse liige                                                                tanud kõrgtaseme. Ja  loomulikult  jääb. Ja toetab kuuldut, ehk et kui
                                          laarsed ja tagasiside on positiivne.      eralogopeed
                                          Kuna soovime omna koolitustööd                             ka seda, et väikese inimesega on  sõnast ei ole võimalik aru saada,
                                          laiendada, ootame ühingu liik-  Oma igapäevatöös puutun    tegeldud, et ta oskab iseenesest või  siis  pildist  on.  Pilt  aitab taas  ellu
            Eesti Lugemisühing pakub Hasart-  meid pakkuma end koolitajaks.                          teda on õpetatud pingutama, ta on  äratada mälukujutlused, mis või-
            mängumaksu Nõukoja toel tasuta   Kõik  koolitajad  saavad  ka Eesti   kokku lastega, kel on erine-  harjunud keskenduma, kuulama  vad olla nõrgad, tuhmunud ja hä-
            koolitusi.                    Lugemisühingu poolt tasuta kooli-  vad suulise ja kirjaliku kõne   ja kaasa mõtlema etteloetud teks-  gused.
            Eesti Lugemisühingu koolitajad on   tuse, mis annab teadmisi, usku ja   probleemid. Põhjusi  on  mit-  tidele. Etteloetud teksti toetab aga  Seepärast peab teistmoodi ja alga-
            oma ala praktikud, keda seob aru-  sära, et oma kuulajaid sütitada. Kui   med. Ja nii, nagu iga inimene   pilt. Pilt, mis läheb kokku sõnaga.  ja lugeja teksti toetama alati konk-
            saam, et iga laps jõuab lugemiseni   tunned, et soovid südamest anda   on unikaalne, on unikaalne ka   Need  peavad täiendama üksteist.  reetne pilt. Mida väiksem on laps,
            omal viisil ja omal ajal ja igal lapsel   edasi oma teadmisi ja kogemusi,   iga indiviidi probleem. Esineb   Mulle  meeldiks  väga,  kui  Eestis  seda konkreetsem peab olema pilt.
            on õigus saada probleemide korral   siis anna endast märku maili@tlu.  vigu õpetamisel, õpetamatust   oleks rohkem neid raamatuid, mil-  Mida nõrgema lugemisoskuse-
            asjatundlikku abi. Meie koolitusel   ee ja saada lühike vabas vormis   ja tõelisi lugemisraskusi.  le lugemisega saab algaja lugema  ga on laps, seda elulähedasem ja
            osaleja ei peaks sattuma loengule,   motivatsioonikiri, miks soovid olla   Lugema õppimine ei alga vahe-  õppija või  lugemisraskustega laps  reaalsem peab olema teksti toetav
            kus „tark õppejõud“ räägib, kuidas   Eesti Lugemisühingu koolitaja.  tult enne kooli. See algab kohe,   hakkama ja et raamatut teadvusta-  pilt.
            asjad on. Iga osaleja on väärtuslik.                          kui laps sünnib. Lugemine on

            KUUS AASTAT KOOS VÄIKESTE                                      LUSTAKAS LOOVKIRJUTAMINE
            KODU-UURIJATEGA                                                                          Olen olnud klassiõpetaja juba  tesse seiklustesse või paneme pil-
                                                                                                     mitu aastakümmet. Sageli olen  did elama. Ning kõige selle juures
                                                                                   KaJa KivisiKK     märganud, et lapsed ohkavad tü-  õpime märkamatult paremini lau-
                                                                                   Tartu Decartes´i    dinult, kui selgub, et taas ootab  seid moodustama, jutte kirjutama
                                          lama jäi autorite suur rõõm pere-        Kooli õpetaja     ees järjekordne kirjutamistund.  ja lugusid jutustama.
                                          ga koosveedetud ajast. Südamesse                           See on innustanud mind otsima  Kutsun töötuppa õpetajaid, kes
                        tiina KiviMäe     läksid üht võidutööd juhendanud                            võimalusi, et teha kirjutamine las-  on valmis oma klassiga tavapära-
                        Paide Ühisgümnaasiumi   vanaema sõnad:  „Tänu konkursi-  Kas ja kuidas pakkuda algklas-
                        õpetaja                                           side lastele võimalust fantaasia   te jaoks võimalikult huvitavaks ja  sest pisut erinevaid õpiülesandeid
                                          le sain oma lapselapsega nii palju                         põnevaks.  Nii  on  meie  emakeele  lahendama ning kes ei karda kat-
                                          rääkida.“ Heli Prii, Eve Krais ja   arendamiseks? Kuidas panna   tundides sagedasti kasutusel värvi-  setada. Omalt poolt loodan seal
                                                                          lapsed loovalt kirjutama nii,
            Paide   Ühisgümnaasiumi ja    Tiina Kivimäe kuulutasid välja   et neil oleks soov ja tahtmine   pliiatsid, käärid, liim ja värvilised  kohata õpetajaid, kes on nõus ka
            lugemisühingu   toel  toimus   kuuenda konkursi teema „Kodu-  seda teha?                 paberid. Koos valmistame raama-  ise mõnda toredat töövõtet teiste-
            11. septembril 2015. aastal Pai-  maja jutustab“.                                        tuid väikevennale, satume põneva-  ga jagama.
            des V vabariikliku väikeste kodu-  Kuus aastat koos väikeste kodu-
            uurijate  võistluse  tänupäev.  3.-6.   uurijatega on võistluse korralda-  TEADLIK JA LUGUPIDAV INFOKASUTAJA
            klasside  õpilased  olid  konkursile   jatele toonud ligi rohkem kui 600
            „Käbi ei kuku kännust kaugele“   põnevat ja liigutavat lugu perede      Kadri toMson      damine on põimitud läbi õpioskus-  deemilise aususe teema suurepärast
            saatnud 103 käsitsi kirjutatud uu-  elust-olust läbi mitme inimpõlve.    Eesti Rahvusvahelise   te  kõikidesse  õppeainetesse  ja  ka  võimalust arutleda selliste üldinim-
            rimust, 63 juhendaja seas on nii   Kuuenda aasta kokkuvõtteid tee-      Kooli õpetaja-raamatu-  individuaalse  uurimustöö  kursuse  like omaduste üle nagu ausus, õig-
                                                                                    koguhoidja, põhikooli
            õpetajaid kui autorite pereliik-  me 2016. aasta septembris.            õppekava ja       raamidesse. Leian, et need teemad  lus, lugupidamine teiste töö vastu,
            meid.                         Näeme toredat arengut juhenda-            individuaalsete uurimus-  on üliolulised tänapäeva tehno-  aga eelkõige iseenda suhtes ausaks
                                                                                    tööde koordinaator
            Päeva, mis sisaldas töötube, kont-  jate tegevuses: tööde vormista-                       loogilises infoühiskonnas. Niisa-  jäämine.
            serti, õpetajate tsaariaegset tundi,   mine muutub järjest paremaks,   Annan regulaarselt raamatuko-  muti tegelen oma kursuse raames  Lugemisühingu konverentsi töö-
            aitasid korraldada  Paide ÜG 8.a   uurimused sisukamaks.  Usume,   gu- ja infokirjaõpetuse tunde  akadeemilise  aususe  temaatikaga  toas tutvustan, kuidas kujundada
            klassi õpilased, Järvamaa Muu-  et meie tegevus on lapse arengu   lasteaia ja algastme klassides  – autoriõiguse, viitamise ja refe-  õpilasest teadlik ja lugupidav in-
            seum ja Ajakeskus, Järvamaa   seisukohalt tähtis ning rõõmus-  (5. klassini).  Põhikoolis õpetan  reerimisega, jällegi esmajärguline  fokasutaja läbi erinevate näidete ja
            Keskraamatukogu, Paide Avatud   tame siiralt, kui näiteks Lustivere   neid teemasid koostöös klassi-  ja eluline oskus õpilastele, et edu-  praktiliste tegevuste, mida kasutan
            Noortekeskus, Paide Huvikeskus,   Põhikooli  4.klassi poisi Toomas   ja aineõpetajatega. Info-, mee-  kalt hakkama saada akadeemilistes  oma töös erinevates kooliastmetes
            Paide Muusikakool ja Eesti Peda-  Anti tööst loeme: „Alguses oli hir-  dia-, ja digikirjaoskuse oman-  ringkondades. Ühtlasi pakub aka-  Eesti Rahvusvahelises Koolis.
            googika Arhiivmuuseumi juhataja   mutav sellist tööd hakata tegema.
            Veronika Varik.               Aga emaga koos meenutades ja     SKYPE RAAMATUKLUBI
            Konverentsil esitleti töid mitme   fotosid vaadates hakkas tekkima
            sugupõlve tantsijatest, õpetajatest,   huvi. Töö käigus puges hinge sel-                  Hetkel on käimas sarja teine hooaeg.  sageli otseses seoses sellega, kes on
            tordimeistritest, kunstnikest. Kõ-  line mõnus ja soe tunne, et mul on   Kristel palK
                                          alati olnud tore pere.“                   Tallinna Kesk-    Me  innustasime  noori  lugema  koh-  teksti tõlgendajaks ning milline on
                                                                                    raamatukogu võõr-   tumiste tarbeks erinevaid kirjandus-  selle tõlgendaja kultuuriline, ajaloo-
                TEADE                                                               keelse kirjanduse    likke tekste ning inspireerisime neid  line, religioosne, sooline või rassiline
                                                                                    osakonna juhataja
                                                                                                      ka edaspidi sagedamini lugemisega  taust. Arvamuste lahkuminek ei pea
                                                                                                      tegelema. Kohtumistel osalenud noo-  tähendama konflikti algust, vaid võib
            DÜSKALKUULIA ÕPPEPÄEV                                          Kirjandusprojekt „Skype raama-  red õppisid ilukirjanduslikes teksti-  olla viljaka arutelu alguseks. Kohtu-
                                                                           tuklubi” on ürituste sari, mis on  des nägema rohkemat kui vaid autori  miste käigus kasvas noorte sallivus
                                                                           suunatud 10.- 12. klasside noor-  poolt  kirja  pandud  sõnu.  Noored  neist erineva kultuuritaustaga ini-
                                                                           tele ja noortele täiskasvanutele.  nägid, et tekst võib olla mõttetöö käi-  meste vastu, niisamuti julgus kõnel-
                                                                           Eesmärgiks on arendada noorte  vitajaks ja fantaasialennu sütitajaks,  da ja avaldada oma arvamust siis, kui
                                                                           silmaringi ning lugemisoskust,  ja kogesid ka, et iga kirjandusteos  see ei ühti enamuse arvamusega.
                         Kadi luKanenoK,
                         Tallinna Ülikooli eri- ja sotsiaalpedagoogika lektor  sh teksti mõistmise ja selle üle  peidab endas potentsiaali andmaks  Iga kohtumise korraldamisel tegime
                                                                           arutlemise  oskust. Skype-kon-  lugejale mõtteid sügavamaks analüü-  tihedat koostööd välismaa raamatu-
                                                                           verentskõne vahendusel luuakse  siks.                   kogudega. Kõigi osalenud raamatu-
            12. mail kell 12.30-16.30 toimub Tallinna Südalinna Koolis (Liivalaia 23) Tal-  Tallinna koolinoortele võimalus  Kohtumised eri riikide noortega ai-  kogudega on säilinud kontakt ka pä-
            linna ja Harjumaa logopeedide ja eripedagoogide ühenduse ning Tallinna   oma eakaaslastega teisest riigist  tasid kummalgi näha, et kirjandus-  rast kohtumist ning kavas juba uued
            Ülikooli ühine õppepäev. Õppepäeval peab loengu lektor Sven Lychatz, PhD,   reaalajas suhelda ja arutleda kir-  liku teksti tõlgendamine võib viia  ühised ettevõtmised.
            Saksamaalt (Institut für Systemisch-integrative Lerntherapie in Leipzig).   janduse üle.   erinevate  järelduste  juurde  ja  on
            Loengus antakse ülevaade düskalkuulia olemusest, tunnustest ja põhjustest
            ning tutvustatakse kaasaegseid toetamisstrateegiaid ja meetodeid, mida kasu-
            tatakse düskalkuuliaga õpilaste õpetamisel. Loeng on saksa keeles järeltõlkega   EESTI LUGEMISÜHINGU KONVERENTS „KIRJAOSKUS TULIPUNKTIS“
            eesti keelde.                                                   Rakvere Kolledž, Pikk t 40. 7. mail 2016 algusega kell 10.00
            Düskalkuulia ehk arvutamisraskus on spetsiifiline häire, mille korral lapse ar-
            vutamisvilumused on oluliselt halvemad kui vanuse, üldise arengu ja intellek-  Päevakord:                 Esinejateks on kutsutud Maria Jürimäe Tartu Ülikooli
                                                                                                                      haridusuuenduskeskusest, Ene Varik-Maasik ja Kadi Lukanenok Tallinna
                                                                             10.00-11.15 tervituslaud
            ti põhjal  võiks arvata. Raskused esinevad liitmis-, lahutamis-, korrutamis- ja   10.30 lugemisühingu üldkoosolek  Ülikooli Haridusteaduste Instituudist. Sõna saavad ka tegevõpetajad.
            jagamisoskuse omandamisel ja kasutamisel. Düskalkuuliaks ei peeta algebra,   11.15 konverentsi avamine      13.00-14.00 lõuna
            trigonomeetria, geomeetria ega abstraktsete matemaatiliste oskuste häireid.   11.20-11.35 kirjanduslik üllatus    14.-16.30 töötoad
                                                                             11.35-13.00 paneelarutelu „Oskab, ei oska“
            Düskalkuulia kuulub spetsiifiliste õpiraskuste hulka, kuid düskalkuulia on vä-                            - Anneli Laamann: kirjutamine ja selle toetamine eelkoolieas
            hem teadvustatud ning märgatud kui düsleksia e lugemisraskus ja düsgraafia   Jutuks tulevad küsimused:    - Liina Velner ja Jaanika Monroc: pildiraamat kõnearenduseks
                                                                             Kuidas ja millal mõõta lapse lugemis- ja kirjutamisoskust?
                                                                                                                      - Kaja Kivisikk: lustakas loovkirjutamine
            e kirjutamisraskus.  Düskalkuuliaga õpilased ei ole laisad ega rumalad, vaid   Tasemetööde olevik ja tulevik?  - Kadri Tomson: info- ja digikirjaoskus
            vajavad abi õppe kohandamise, toetuse ning mõistmise näol.       Kuidas õppimist toetavat hindamist rakendada lugemis- ja   - Kristel Palk: Skype ja noorte lugemine
                                                                             kirjutamisülesannetes?
            Osavõtusoov palutakse registreerida hiljemalt 9. maiks 2016 veebiaadressil   Miks kirjaoskuse areng takerdub?  - Mare Müürsepp: lugedes ja kirjutades eurooplaseks kasvamine
                                                                             Kuidas aidata erilist lugejat-kirjutajat?
            https://docs.google.com/forms/d/1f2CeErt3RZR-Uc63BaI041Uj3q-xNU3Fc-  Kuidas säilitada kooli- ja elurõõm ning anda eduelamus pingelises   16.30-17.00 konverentsi lõpetamine
            Degyd3eHOQ                                                       õppetöös?
   1   2   3   4