Page 4 - Õpsik nr 8 - MAI 2016
P. 4
2 4
LUGEMISÜHINGU KOOLITUSED: KONVERENTSI TÖÖTOAD
ÕPETAJALT ÕPETAJALE RAAMAT JA KÕNEARENDUS
Rühmatööd, analüüsid ja loov-
mängud kaasavad igat õppijat ja keeruline vaimne tegevus. Selleks taks kõnearendusvahendina. Sõna
Maili liinev tema kogemust. on vajalik, et teatud vaimsed ja on üldistus, ta on abstraktne, pilt
Eesti Lugemisühingu Meie koolitused on väga popu- liina velner keelelised oskused oleksid saavu- on konkreetne. Sõna kaob. Pilt
juhatuse liige tanud kõrgtaseme. Ja loomulikult jääb. Ja toetab kuuldut, ehk et kui
laarsed ja tagasiside on positiivne. eralogopeed
Kuna soovime omna koolitustööd ka seda, et väikese inimesega on sõnast ei ole võimalik aru saada,
laiendada, ootame ühingu liik- Oma igapäevatöös puutun tegeldud, et ta oskab iseenesest või siis pildist on. Pilt aitab taas ellu
Eesti Lugemisühing pakub Hasart- meid pakkuma end koolitajaks. teda on õpetatud pingutama, ta on äratada mälukujutlused, mis või-
mängumaksu Nõukoja toel tasuta Kõik koolitajad saavad ka Eesti kokku lastega, kel on erine- harjunud keskenduma, kuulama vad olla nõrgad, tuhmunud ja hä-
koolitusi. Lugemisühingu poolt tasuta kooli- vad suulise ja kirjaliku kõne ja kaasa mõtlema etteloetud teks- gused.
Eesti Lugemisühingu koolitajad on tuse, mis annab teadmisi, usku ja probleemid. Põhjusi on mit- tidele. Etteloetud teksti toetab aga Seepärast peab teistmoodi ja alga-
oma ala praktikud, keda seob aru- sära, et oma kuulajaid sütitada. Kui med. Ja nii, nagu iga inimene pilt. Pilt, mis läheb kokku sõnaga. ja lugeja teksti toetama alati konk-
saam, et iga laps jõuab lugemiseni tunned, et soovid südamest anda on unikaalne, on unikaalne ka Need peavad täiendama üksteist. reetne pilt. Mida väiksem on laps,
omal viisil ja omal ajal ja igal lapsel edasi oma teadmisi ja kogemusi, iga indiviidi probleem. Esineb Mulle meeldiks väga, kui Eestis seda konkreetsem peab olema pilt.
on õigus saada probleemide korral siis anna endast märku maili@tlu. vigu õpetamisel, õpetamatust oleks rohkem neid raamatuid, mil- Mida nõrgema lugemisoskuse-
asjatundlikku abi. Meie koolitusel ee ja saada lühike vabas vormis ja tõelisi lugemisraskusi. le lugemisega saab algaja lugema ga on laps, seda elulähedasem ja
osaleja ei peaks sattuma loengule, motivatsioonikiri, miks soovid olla Lugema õppimine ei alga vahe- õppija või lugemisraskustega laps reaalsem peab olema teksti toetav
kus „tark õppejõud“ räägib, kuidas Eesti Lugemisühingu koolitaja. tult enne kooli. See algab kohe, hakkama ja et raamatut teadvusta- pilt.
asjad on. Iga osaleja on väärtuslik. kui laps sünnib. Lugemine on
KUUS AASTAT KOOS VÄIKESTE LUSTAKAS LOOVKIRJUTAMINE
KODU-UURIJATEGA Olen olnud klassiõpetaja juba tesse seiklustesse või paneme pil-
mitu aastakümmet. Sageli olen did elama. Ning kõige selle juures
KaJa KivisiKK märganud, et lapsed ohkavad tü- õpime märkamatult paremini lau-
Tartu Decartes´i dinult, kui selgub, et taas ootab seid moodustama, jutte kirjutama
lama jäi autorite suur rõõm pere- Kooli õpetaja ees järjekordne kirjutamistund. ja lugusid jutustama.
ga koosveedetud ajast. Südamesse See on innustanud mind otsima Kutsun töötuppa õpetajaid, kes
tiina KiviMäe läksid üht võidutööd juhendanud võimalusi, et teha kirjutamine las- on valmis oma klassiga tavapära-
Paide Ühisgümnaasiumi vanaema sõnad: „Tänu konkursi- Kas ja kuidas pakkuda algklas-
õpetaja side lastele võimalust fantaasia te jaoks võimalikult huvitavaks ja sest pisut erinevaid õpiülesandeid
le sain oma lapselapsega nii palju põnevaks. Nii on meie emakeele lahendama ning kes ei karda kat-
rääkida.“ Heli Prii, Eve Krais ja arendamiseks? Kuidas panna tundides sagedasti kasutusel värvi- setada. Omalt poolt loodan seal
lapsed loovalt kirjutama nii,
Paide Ühisgümnaasiumi ja Tiina Kivimäe kuulutasid välja et neil oleks soov ja tahtmine pliiatsid, käärid, liim ja värvilised kohata õpetajaid, kes on nõus ka
lugemisühingu toel toimus kuuenda konkursi teema „Kodu- seda teha? paberid. Koos valmistame raama- ise mõnda toredat töövõtet teiste-
11. septembril 2015. aastal Pai- maja jutustab“. tuid väikevennale, satume põneva- ga jagama.
des V vabariikliku väikeste kodu- Kuus aastat koos väikeste kodu-
uurijate võistluse tänupäev. 3.-6. uurijatega on võistluse korralda- TEADLIK JA LUGUPIDAV INFOKASUTAJA
klasside õpilased olid konkursile jatele toonud ligi rohkem kui 600
„Käbi ei kuku kännust kaugele“ põnevat ja liigutavat lugu perede Kadri toMson damine on põimitud läbi õpioskus- deemilise aususe teema suurepärast
saatnud 103 käsitsi kirjutatud uu- elust-olust läbi mitme inimpõlve. Eesti Rahvusvahelise te kõikidesse õppeainetesse ja ka võimalust arutleda selliste üldinim-
rimust, 63 juhendaja seas on nii Kuuenda aasta kokkuvõtteid tee- Kooli õpetaja-raamatu- individuaalse uurimustöö kursuse like omaduste üle nagu ausus, õig-
koguhoidja, põhikooli
õpetajaid kui autorite pereliik- me 2016. aasta septembris. õppekava ja raamidesse. Leian, et need teemad lus, lugupidamine teiste töö vastu,
meid. Näeme toredat arengut juhenda- individuaalsete uurimus- on üliolulised tänapäeva tehno- aga eelkõige iseenda suhtes ausaks
tööde koordinaator
Päeva, mis sisaldas töötube, kont- jate tegevuses: tööde vormista- loogilises infoühiskonnas. Niisa- jäämine.
serti, õpetajate tsaariaegset tundi, mine muutub järjest paremaks, Annan regulaarselt raamatuko- muti tegelen oma kursuse raames Lugemisühingu konverentsi töö-
aitasid korraldada Paide ÜG 8.a uurimused sisukamaks. Usume, gu- ja infokirjaõpetuse tunde akadeemilise aususe temaatikaga toas tutvustan, kuidas kujundada
klassi õpilased, Järvamaa Muu- et meie tegevus on lapse arengu lasteaia ja algastme klassides – autoriõiguse, viitamise ja refe- õpilasest teadlik ja lugupidav in-
seum ja Ajakeskus, Järvamaa seisukohalt tähtis ning rõõmus- (5. klassini). Põhikoolis õpetan reerimisega, jällegi esmajärguline fokasutaja läbi erinevate näidete ja
Keskraamatukogu, Paide Avatud tame siiralt, kui näiteks Lustivere neid teemasid koostöös klassi- ja eluline oskus õpilastele, et edu- praktiliste tegevuste, mida kasutan
Noortekeskus, Paide Huvikeskus, Põhikooli 4.klassi poisi Toomas ja aineõpetajatega. Info-, mee- kalt hakkama saada akadeemilistes oma töös erinevates kooliastmetes
Paide Muusikakool ja Eesti Peda- Anti tööst loeme: „Alguses oli hir- dia-, ja digikirjaoskuse oman- ringkondades. Ühtlasi pakub aka- Eesti Rahvusvahelises Koolis.
googika Arhiivmuuseumi juhataja mutav sellist tööd hakata tegema.
Veronika Varik. Aga emaga koos meenutades ja SKYPE RAAMATUKLUBI
Konverentsil esitleti töid mitme fotosid vaadates hakkas tekkima
sugupõlve tantsijatest, õpetajatest, huvi. Töö käigus puges hinge sel- Hetkel on käimas sarja teine hooaeg. sageli otseses seoses sellega, kes on
tordimeistritest, kunstnikest. Kõ- line mõnus ja soe tunne, et mul on Kristel palK
alati olnud tore pere.“ Tallinna Kesk- Me innustasime noori lugema koh- teksti tõlgendajaks ning milline on
raamatukogu võõr- tumiste tarbeks erinevaid kirjandus- selle tõlgendaja kultuuriline, ajaloo-
TEADE keelse kirjanduse likke tekste ning inspireerisime neid line, religioosne, sooline või rassiline
osakonna juhataja
ka edaspidi sagedamini lugemisega taust. Arvamuste lahkuminek ei pea
tegelema. Kohtumistel osalenud noo- tähendama konflikti algust, vaid võib
DÜSKALKUULIA ÕPPEPÄEV Kirjandusprojekt „Skype raama- red õppisid ilukirjanduslikes teksti- olla viljaka arutelu alguseks. Kohtu-
tuklubi” on ürituste sari, mis on des nägema rohkemat kui vaid autori miste käigus kasvas noorte sallivus
suunatud 10.- 12. klasside noor- poolt kirja pandud sõnu. Noored neist erineva kultuuritaustaga ini-
tele ja noortele täiskasvanutele. nägid, et tekst võib olla mõttetöö käi- meste vastu, niisamuti julgus kõnel-
Eesmärgiks on arendada noorte vitajaks ja fantaasialennu sütitajaks, da ja avaldada oma arvamust siis, kui
silmaringi ning lugemisoskust, ja kogesid ka, et iga kirjandusteos see ei ühti enamuse arvamusega.
Kadi luKanenoK,
Tallinna Ülikooli eri- ja sotsiaalpedagoogika lektor sh teksti mõistmise ja selle üle peidab endas potentsiaali andmaks Iga kohtumise korraldamisel tegime
arutlemise oskust. Skype-kon- lugejale mõtteid sügavamaks analüü- tihedat koostööd välismaa raamatu-
verentskõne vahendusel luuakse siks. kogudega. Kõigi osalenud raamatu-
12. mail kell 12.30-16.30 toimub Tallinna Südalinna Koolis (Liivalaia 23) Tal- Tallinna koolinoortele võimalus Kohtumised eri riikide noortega ai- kogudega on säilinud kontakt ka pä-
linna ja Harjumaa logopeedide ja eripedagoogide ühenduse ning Tallinna oma eakaaslastega teisest riigist tasid kummalgi näha, et kirjandus- rast kohtumist ning kavas juba uued
Ülikooli ühine õppepäev. Õppepäeval peab loengu lektor Sven Lychatz, PhD, reaalajas suhelda ja arutleda kir- liku teksti tõlgendamine võib viia ühised ettevõtmised.
Saksamaalt (Institut für Systemisch-integrative Lerntherapie in Leipzig). janduse üle. erinevate järelduste juurde ja on
Loengus antakse ülevaade düskalkuulia olemusest, tunnustest ja põhjustest
ning tutvustatakse kaasaegseid toetamisstrateegiaid ja meetodeid, mida kasu-
tatakse düskalkuuliaga õpilaste õpetamisel. Loeng on saksa keeles järeltõlkega EESTI LUGEMISÜHINGU KONVERENTS „KIRJAOSKUS TULIPUNKTIS“
eesti keelde. Rakvere Kolledž, Pikk t 40. 7. mail 2016 algusega kell 10.00
Düskalkuulia ehk arvutamisraskus on spetsiifiline häire, mille korral lapse ar-
vutamisvilumused on oluliselt halvemad kui vanuse, üldise arengu ja intellek- Päevakord: Esinejateks on kutsutud Maria Jürimäe Tartu Ülikooli
haridusuuenduskeskusest, Ene Varik-Maasik ja Kadi Lukanenok Tallinna
10.00-11.15 tervituslaud
ti põhjal võiks arvata. Raskused esinevad liitmis-, lahutamis-, korrutamis- ja 10.30 lugemisühingu üldkoosolek Ülikooli Haridusteaduste Instituudist. Sõna saavad ka tegevõpetajad.
jagamisoskuse omandamisel ja kasutamisel. Düskalkuuliaks ei peeta algebra, 11.15 konverentsi avamine 13.00-14.00 lõuna
trigonomeetria, geomeetria ega abstraktsete matemaatiliste oskuste häireid. 11.20-11.35 kirjanduslik üllatus 14.-16.30 töötoad
11.35-13.00 paneelarutelu „Oskab, ei oska“
Düskalkuulia kuulub spetsiifiliste õpiraskuste hulka, kuid düskalkuulia on vä- - Anneli Laamann: kirjutamine ja selle toetamine eelkoolieas
hem teadvustatud ning märgatud kui düsleksia e lugemisraskus ja düsgraafia Jutuks tulevad küsimused: - Liina Velner ja Jaanika Monroc: pildiraamat kõnearenduseks
Kuidas ja millal mõõta lapse lugemis- ja kirjutamisoskust?
- Kaja Kivisikk: lustakas loovkirjutamine
e kirjutamisraskus. Düskalkuuliaga õpilased ei ole laisad ega rumalad, vaid Tasemetööde olevik ja tulevik? - Kadri Tomson: info- ja digikirjaoskus
vajavad abi õppe kohandamise, toetuse ning mõistmise näol. Kuidas õppimist toetavat hindamist rakendada lugemis- ja - Kristel Palk: Skype ja noorte lugemine
kirjutamisülesannetes?
Osavõtusoov palutakse registreerida hiljemalt 9. maiks 2016 veebiaadressil Miks kirjaoskuse areng takerdub? - Mare Müürsepp: lugedes ja kirjutades eurooplaseks kasvamine
Kuidas aidata erilist lugejat-kirjutajat?
https://docs.google.com/forms/d/1f2CeErt3RZR-Uc63BaI041Uj3q-xNU3Fc- Kuidas säilitada kooli- ja elurõõm ning anda eduelamus pingelises 16.30-17.00 konverentsi lõpetamine
Degyd3eHOQ õppetöös?