Page 3 - Õpsik nr 8 - MAI 2016
P. 3
3
Mai 2016
FOORUM
sõna‘ on õppekava kohaselt lapse jaoks legi esile toodud kui omaette väärtust, sellega, missugused õpilased mul seda
passiivses kasutuses. et laste lugemisoskusele suuremat tä- tööd tegid.
helepanu pöörata.
MatEMaatiKa Võiks siiski mõelda sellele, et on lap- Iga õpetaja peab saama ise otsustada,
kuidas ta jälgib laste taset ja õpioskusi.
Kahe viimase aasta töö ja nende tule- si, kellele maast-madalast on arvud Õpetajana tunnen ju mina klassi, laste
armsamad kui tähed. Nad õpivad väga
muste analüüsi (Kaja Jakobson, Innove ruttu arvutama, sh keerulisi arvutusi eripärasid kõige rohkem. Me peame ju
matemaatika ja füüsika peaspetsialist) järkudega, mida nad koolis pole veel arvestama iga lapsega! Iga laps on väär-
põhjal tundub, et selles aines on ta- õppinud. Matemaatika tasemetöö tuslik nii nagu ta on ja teda ei tuleks
semetööde sisu mõnevõrra rohkem võiks olla just see koht, kus nende eelis teistega võrrelda!
kooskõlas riikliku õppekava sisuga ja tuleb esile. Lastele meeldib arvutada Tasemetöö ülesanded peaks tõesti sisal-
ka on rohkem arvestatud õpetajate et- ruttu ja õigesti, ja väga tore oleks ko- dama ainult selliseid asju, mis peavad
tepanekuid. geda, et matemaatika töö tegid kõige kindlasti selged olema, mitte mingeid
Veerand vastanutest leidis, et mitu ta- paremini need, kes näitaks eesti keeles nuputamisi ja üleliia keerukaid üles-
semetöö ülesannet on pigem nuputa- jäävad keskmiste hulka. See eduelamus andeid. Tähendab, töö võiks olla üles
mis- kui tüüpülesanded. 15% vastajaist aitaks toime tulla seni raskena tundu- ehitatud miinimumnõuetele, et saada
on märganud, et mõni ülesanne nõuab nud sooritustega. teada, kas laps on vajalikud oskused
enamat kui riiklik õppekava ette näeb. omandanud.
Veerand vastajaist väidab, et tasemetöö tasEMEtöö ja ErivajadusE-
ülesanded ei arvesta laste mõtlemise Milliseid ettepanekuid tehti taseme-
eripäradega. ga õpilanE tööde tuleviku osas?
Kas tasemetöö sisu ja korraldus ar-
Koostajate eksimus õppekavas nime- vestavad piisavalt õpilaste hariduslike Tsiteerime õpetajate vastuseid.
tatud õpitulemuste suhtes on 2015. erivajadustega? Valdav seisukoht vas-
a töös ülesanne 7, kus antud arvude tajate seas on – ei! Töö sisu ega kor- Taseme mõõtmisvahend valmigu koos-
põhjal tuli leida ristküliku ümbermõõt raldus pole piisavalt paindlikud. Töö töös tegevõpetajatega.
ja anda see valemina; õppekava sõnas- tiitellehele märgitakse küll, et õpilane
tus on: „mõõdab pikkused ja arvutab kuulub eri kategooriasse – saab logo- 1. Taset hindab aineõpetaja/klassiõpe-
ümbermõõdu“, st õpilasel on visuaal- peedilist abi, on individuaalsel õppeka- taja, kes teab, mida ja kuidas õpetati ja
ne tugi seda ülesannet tehes, ta ei pea val, – kuid ülesanded saab ta ju sama- omandati õppijate poolt. 2. Üleriigiliselt
teadma valemit. on erinevusi laste kasvukeskkonna, info on erinevad tasemetööd, siis ei ole mõ- õppetöös diferentseeritud ülesandeid,
moodi kui teised. Kolmandik vastajaist kättesaadavuse jms. üldist arengut soo- tet matemaatika tasemetööd koostades siis peaks see olema võimalik ka tase-
2014. a töös lahendati kõige halvemini leiab, et küsimus ei puuduta ainult nn dustavaid tegureid – pluss suur eriva- panna põhirõhku funktsionaalsele lu- meuuringus.
eelviimane (ehk siis lisaülesannet mit- ametlikult määratletud erivajadusi. jadutega laste hulk – seega õpetaja kui gemisele. Jah, üks osa on tekstülesanne,
te arvestades viimane) ülesanne. Siin Esmakordselt nähtav ülesandevorm olude tundja teeb tasemetöö, mis katab aga see peaks ka olema mitte läbi Vladi- Tasemetöös on teatud pädevuste käsit-
võib põhjuseks olla nii pikast tööst tek- või ebaloogiline sisu takistab paljudel riikliku õppekava nõuded ja samas on vostoki tuumajaama, vaid selge ja konk- lemine hoopis välja jäänud või osakaal
kinud keskendumisvõime langus kui lastel ladusat lahendamist, mitte ainult kooskõlas kooli oma õppekava iseära- reetne jutt/küsimus. Kogemus näitab, et väga väike ja rõhuasetus pigem lugemi-
ka see, et puudub pilt: lapsel ei tarvitse IÕK õpilasel. sustega. laps, kes on õpiabi laps eesti keeles, saab sel. Töökorraldused pikad. Tasemetöö
silma ette tulla, mis on ürituse käepael HEV lapsi aitaks, kui nad saaksid aega väga hästi hakkama matemaatikas võiks väikeste ülesannete kaupa hõlma-
ja talle jääb sisu segaseks. arvutamisülesannetega. Kui aga terve ta kõiki I kooliastmes käsitletud teema-
juurde ja tööd teha eritingimustel, st Uuringuid peaks tegema eelkõige oma
Tööjuhend peab olema selge, toovad kasutada rohkem täiskasvanu abi. Siin koolis koostöös kooli logopeediga, kes on matemaatika tasemetöö on üles ehita- sid, alates kergemast raskemani ja õpi-
õpetajad sageli esile. Ülesandes 10 jääb küsimus õhku rippuma, kuna pädev andma hinnanguid lapse keeleli- tud funktsionaalsele lugemisele, siis selle lane saaks eduelamuse.
(2014) palutakse lapsel värvida joo- abistamise võimalused on juhendma- sest arengust 1. klassist alates. Sel juhul lapse viimane kui lootuskiir kaob.
nisel meenete hinnad. Tegelikult peab terjalides ebamääraselt kujutatud. saame rääkida individuaalsest lähene- Tasemetööde läbiviimisel peab olema ka
laps värvima tulpdiagrammil ristküli- Eristuskiri määratleb: „Õpetajal on õi- misest. Kõigile ei saa ühe mõõdupuuga väljund: kokkuvõtetest tuleb teha järel-
kud, mis vastavad meene hinnale. läheneda. Mõni “3” näitab lapse arengu Kui oleks minu teha, siis ei mingeid va- dused õppekavade korrigeerimise jaoks.
gus vajadusel selgitada õpilastele üles- hiigelhüpet, samas viieline ei ole sugugi bariiklikke tasemetöid 3. klassis. Usal-
Tekstülesandes (nr 12 2014) on antud annete tööjuhendeid. .... Kui töö on nii suurt pingutust teinud. dagem õpetajaid, laske neil teha rahu- Ei saa unustada, et tasemetöö ei tehta
lähteandmed ja küsimus, kuhu õpilane alanud, ei tohi õpetaja õpilasi sisulistes likult tööd ning lastel areneda nende (praegu veel) niivõrd selleks, et õpetaja
ise kirjutab sobiva sõna, st otsustab ise, küsimustes aidata. (Millistes võib? MM) Loodan väga, et need tasemetööd üks- tempos. oma lapsi rohkem tunda saaks ja lapsel
mida ta lähteandmete põhjal arvuta- Tasemetöö lahendamise ajal ei tohi õpe- kord ära lõppeksid. Mõttetu piin õpeta- oma oskustest ettekujutus tekiks, vaid
ma hakkab. Puudub aga suunis selle taja selgitusi jagada. (Enam üldse min- jatele ja õpilastele. Tasemetöö ei näita Kui on kujundav hindamine, tuleks ta- tasemetööd on üks kooli välishindami-
kohta, et ülesanne tulebki ise koostada gisuguseid ? MM) 2015. a matemaatika mitte mingit taset. Olen näinud olu- semetööd ära jätta. se kriteeriume.
(Otsusta ise, mida saab nende andmete tasemetöö analüüsis on kirjas: „Küll aga korda kus väga hästi õppiv õpilane põ-
põhjal arvutada. Koosta oma ülesan- on lubatud õpilastele töö ajal pakkuda rus tasemetöös pinge pärast, sest on ju 3. klassis ei peaks nii rõhutama, et see Koostajana imestasin, et töörühma
ne...). Võib-olla kardeti, et teksti saab igasugust tuge ja abi.“ Kas see käib vaid “tasemetöö”! Õpetajaid survestab jällegi on tasemetöö. Paljud õpilased lähevad liider teatas, et eristuma peavad “viie-
palju? Kui sõnastus on loogiline, saab hariduslike erivajadustega õpilaste koh- juhtkond, et tulemused vastaksid oo- väga närvi ja ei suuda siis midagi teha. lised”. Lõpptulemus tundus mulle siis
seda mõista. Praeguses kujus võis liiga ta? tustele. Ma pole kohanud Eestis ühtegi küll põnev, kuid raske – mina arvan, et
palju jääda lapse jaoks nö õhku rippu- õpetajat, kellele tasemetööd meeldiksid.. tasemetöö peaks selgitama, kas õpitu on
ma. miks neid ikka tehakse? Nende tööde põhjal ei saa kunagi omandatud kõigil õpilastel, mitte selek-
EttEpanEKud öelda, et laps oskab seda või seda. teerima välja nutikamaid.
2015. a töö on keskendatud spordipäe- tulEviKuKs Kui tasemeuuringuid on tingimata vaja
va teemale, ja selline keskendatus on teha, siis peaksid need olema hajutatud Kas ühel tasemel tööga saab kontrolli- Ilmselt on arutlusaine nii see, kuidas
üks aspekt, mida õpetajad on hea sõ- Küsimusele, kas kolmanda klassi tase- pikemale ajale, lapsesõbralikud , ilma li- da andeka lapse ja raske logopeedilise tasemetöid teha kui ka – miks?
naga esile toonud. metööd võiksid jätkuda samal moel, sakoormuseta ja kindlasti stressivabad. erivajadusega õpilase tegelikku taset?
vastab 40% uuritutest eitavalt. Kol-
Aga loogikat võiks ikkagi rohkem olla. mandik vastajaid leiab, et võiksid, kuid Kui õpetajalt eeldatakse, et ta kasutab
Esimene ülesanne räägib kahest lap- seda tingimusel, et analüüs on üksnes Tööd on olnud liiga pikad. Kui töö tege-
sest, kes ärkasid 8.15 ja kelle spordi- toetava loomuga, et ei koostata pinge- miseks palutakse kulutada aega 45 min,
päev algab kell 10. Küsitakse, kui palju ridu, ei panda hindeid ega ei arvestata siis eeldab see vahetunnil alustamist või
oli lastel aega spordiväljakule jõudmi- tasemetöö tulemusi õpetaja tulemus- lõpetamist, sest töö instrueerimine ja AINULT ÜKS KÜSIMUS
seks? Kas nad hakkasid kohe voodist hindamisel. tiitellehe täitmine võtab omajagu aega.
tõustes minema? Ei, nad kindlasti pe- Miks ei võiks olla töö väiksema mahu-
sid, riietusid, sõid, võib-olla vaatasid Viiendik vastajaist on seisukohal, et ga, nii et koos sissejuhatusega mahuks MILLISEID MUUTUSI ON TASEMETÖÖDES
multifilme, jalutasid koeraga jne, ja al- selles vanuses ei tohiks lapsi pingestada koolitundi ära? Pigem võib lisaülesan-
les näiteks 9.15 hakkasid minema, see- sellise kontrolltööga, ja sama palju on deid juurde panna kiiremate ja andeka- ETTE NÄHA?
ga on neil aega spordiväljakule jõud- neid, kes leiavad, et laste taset võrdle- mate jaoks.
miseks 45 minutit. Kas oli raske seda vaid tegevusi võiks rakendada igapäe- Märt Hennoste
ülesannet elulisemalt anda? vatöö käigus. Tasemeuuringud peaksid olema muus Innove eesti keele ja kirjanduse peaspetsialist
Võrrelge. õpetaja Maiu ärkas kell 7.00. Paraku selgub õpetajate vastustest, et vormis, mitte kontrolltööna. 3. klassi Välishindamise süsteem (tasemetööd ja eksamid) peaks päris
lapsele tekitab see liiga suurt pinget, ja
Õhtul kella seitsmeks on tal teatripilet. ehkki tasemetöö juhend tundub olevat mis seal salata õpetajale ka, ikka need põhjalikult muutuma aastaks 2020. Põhimõtted, mida on sellega
Kui palju on tal aega teatrisse jõudmi- väga selge ja range, rakendavad koolid pingeread.
seks? 12 tundi? Jõudmine seostub mi- seda erinevalt. On koole, kus viiakse seoses kaalutud, on järgmised:
nemisega. tasemetöö läbi lihtsalt kui üks tavaline Tasemetöödes võiks rohkem arvestada - õpitulemuste mõõtmiselt liikuda rohkem üldpädevuste mõõtmi-
kontrolltöö, teisalt aga neid, kus oma sele;
Ülesandes 3 on vaja osa andmeid luge- õpetaja peab klassist lahkuma ja lap- õpilaste eripära st, et tööd võiksid olla - mitmekordne testimine, et hinnata õpilaste edenemist;
da välja diagrammist, nimelt 3.a ja 3.b sed töö kirjutama ainult võõra õpetaja koostatud erinevatel tasanditel ja tööde
tüdrukute ja poiste arvud, ja siis äkki poolt jälgituna. koostajatel paluks mitte vigu teha. - eri kooliastme testide suurem sidusus;
veel lausega lisaks 3.c ja 3.d laste ar- - lisandväärtuse hindamine;
vud. Lapsi häirib see, et ülesanne pole Õpetajate vastustest: Mureks on laste silmaring, siin jäävad - detailsema tagasiside andmine koolidele;
loogiline. Kui on vaja anda andmeid õpetaja käed sageli lühikeseks. Kuidas - e-testidele üleminek.
diagrammis, olgu siis seal kõik klas- Riiklik tasemetöö võiks olla, kuid üles- seda mõõta..... Keelealased teadmised
sid. Kui õpetuses on sihiks olla eluline, anded peaks olema koostatud selliselt, on lihtsamini mõõdetavad.
anda praktilise sisuga ülesandeid, siis et laps, kes teab reegleid ja oskab neid
võiks kontrolltööd niisamuti vältida tüüpülesannetes kasutada, saaks samuti Matemaatika tasemetöö suhtes julgen
asjatuid konstruktsioone. oma teadmist ja oskust näidata. öelda, et seda oleks vaja ikka teha ma- TOIMETUS
temaatikast lähtuvalt. Ma saan aru, et
Õpetajad on matemaatika töödele ette Kui teha, siis mitte hinnata. Hull on, erinevad ained peaks olema integreeri-
heitnud liiga suurt tekstülesannete et õpetaja tulemuslikkust hinnatakse tud, aga siis võiks juba matemaatika ja Vastutav toimetaja: Mare Müürsepp Tallinna Ülikool
Narva mnt 25 Tallinn 10120
osakaalu. Innove poolselt on seda jäl- ka tasemetöö % järgi. Keegi ei arvesta eesti keele koos teha. Seni aga kui nad opsik@tlu.ee