Page 3 - Õpsik nr 8 - MAI 2016
P. 3

3
                                                                                                                                      Mai  2016



                FOORUM



            sõna‘ on õppekava kohaselt lapse jaoks   legi esile toodud kui omaette väärtust,   sellega, missugused õpilased mul seda
            passiivses kasutuses.         et laste lugemisoskusele suuremat tä-  tööd tegid.
                                          helepanu pöörata.

            MatEMaatiKa                   Võiks siiski mõelda sellele, et on lap-  Iga õpetaja peab saama ise otsustada,
                                                                        kuidas ta jälgib laste taset ja õpioskusi.
            Kahe viimase aasta töö ja nende tule-  si, kellele maast-madalast on arvud   Õpetajana tunnen ju mina klassi, laste
                                          armsamad kui tähed. Nad õpivad väga
            muste analüüsi (Kaja Jakobson, Innove   ruttu arvutama, sh keerulisi arvutusi   eripärasid kõige rohkem. Me peame ju
            matemaatika ja füüsika peaspetsialist)   järkudega, mida nad koolis pole veel   arvestama iga lapsega! Iga laps on väär-
            põhjal tundub, et selles aines on ta-  õppinud.  Matemaatika  tasemetöö  tuslik nii nagu ta on ja teda ei tuleks
            semetööde sisu mõnevõrra rohkem   võiks olla just see koht, kus nende eelis   teistega võrrelda!
            kooskõlas riikliku õppekava sisuga ja   tuleb esile. Lastele meeldib arvutada   Tasemetöö ülesanded peaks tõesti sisal-
            ka on rohkem arvestatud õpetajate et-  ruttu ja õigesti, ja väga tore oleks ko-  dama ainult selliseid asju, mis peavad
            tepanekuid.                   geda, et matemaatika töö tegid kõige   kindlasti selged olema, mitte mingeid
            Veerand vastanutest leidis, et mitu ta-  paremini need, kes näitaks eesti keeles   nuputamisi  ja  üleliia  keerukaid  üles-
            semetöö ülesannet on pigem nuputa-  jäävad keskmiste hulka. See eduelamus   andeid.  Tähendab, töö  võiks olla  üles
            mis- kui tüüpülesanded. 15% vastajaist   aitaks toime tulla seni raskena tundu-  ehitatud miinimumnõuetele, et saada
            on märganud, et mõni ülesanne nõuab   nud sooritustega.        teada,  kas laps on vajalikud oskused
            enamat kui riiklik õppekava ette näeb.                      omandanud.
            Veerand vastajaist väidab, et tasemetöö   tasEMEtöö ja  ErivajadusE-
            ülesanded ei arvesta laste mõtlemise                        Milliseid ettepanekuid tehti taseme-
            eripäradega.                  ga õpilanE                    tööde tuleviku osas?
                                          Kas tasemetöö sisu ja korraldus ar-
            Koostajate eksimus õppekavas nime-  vestavad piisavalt õpilaste hariduslike   Tsiteerime õpetajate vastuseid.
            tatud õpitulemuste suhtes on 2015.   erivajadustega? Valdav seisukoht vas-
            a töös ülesanne 7, kus antud arvude   tajate seas on  – ei! Töö sisu ega kor-  Taseme mõõtmisvahend valmigu koos-
            põhjal tuli leida ristküliku ümbermõõt   raldus pole piisavalt paindlikud. Töö   töös tegevõpetajatega.
            ja anda see valemina; õppekava sõnas-  tiitellehele märgitakse küll, et õpilane
            tus on: „mõõdab pikkused ja arvutab   kuulub eri kategooriasse – saab logo-  1. Taset hindab aineõpetaja/klassiõpe-
            ümbermõõdu“, st õpilasel on visuaal-  peedilist abi, on individuaalsel õppeka-  taja, kes teab, mida ja kuidas õpetati ja
            ne tugi seda ülesannet tehes, ta ei pea   val, – kuid ülesanded saab ta ju sama-  omandati õppijate poolt. 2. Üleriigiliselt
            teadma valemit.                                             on erinevusi laste kasvukeskkonna, info   on erinevad tasemetööd, siis ei ole mõ-  õppetöös diferentseeritud ülesandeid,
                                          moodi kui teised. Kolmandik vastajaist   kättesaadavuse jms. üldist arengut soo-  tet matemaatika tasemetööd koostades   siis peaks see olema võimalik ka tase-
            2014. a töös lahendati kõige halvemini   leiab, et küsimus ei puuduta ainult nn   dustavaid  tegureid  –  pluss  suur  eriva-  panna põhirõhku funktsionaalsele lu-  meuuringus.
            eelviimane (ehk siis lisaülesannet mit-  ametlikult  määratletud  erivajadusi.   jadutega laste hulk – seega õpetaja kui   gemisele. Jah, üks osa on tekstülesanne,
            te  arvestades  viimane)  ülesanne.  Siin   Esmakordselt nähtav ülesandevorm   olude tundja teeb tasemetöö, mis katab   aga see peaks ka olema mitte läbi Vladi-  Tasemetöös on teatud pädevuste käsit-
            võib põhjuseks olla nii pikast tööst tek-  või ebaloogiline sisu takistab paljudel   riikliku õppekava nõuded ja samas on   vostoki tuumajaama, vaid selge ja konk-  lemine hoopis välja jäänud või osakaal
            kinud keskendumisvõime langus kui   lastel ladusat lahendamist, mitte ainult   kooskõlas kooli oma õppekava iseära-  reetne jutt/küsimus. Kogemus näitab, et   väga väike ja rõhuasetus pigem lugemi-
            ka see, et puudub pilt: lapsel ei tarvitse   IÕK õpilasel.    sustega.                   laps, kes on õpiabi laps eesti keeles, saab   sel.  Töökorraldused  pikad.  Tasemetöö
            silma ette tulla, mis on ürituse käepael   HEV lapsi aitaks, kui nad saaksid aega        väga  hästi  hakkama  matemaatikas   võiks väikeste ülesannete kaupa hõlma-
            ja talle jääb sisu segaseks.                                                             arvutamisülesannetega. Kui aga terve   ta kõiki I kooliastmes käsitletud teema-
                                          juurde ja tööd teha eritingimustel, st   Uuringuid peaks tegema eelkõige oma
            Tööjuhend peab olema selge, toovad   kasutada rohkem täiskasvanu abi. Siin   koolis koostöös kooli logopeediga, kes on   matemaatika tasemetöö on üles ehita-  sid, alates kergemast raskemani ja õpi-
            õpetajad sageli esile. Ülesandes 10   jääb küsimus õhku rippuma, kuna   pädev andma hinnanguid lapse keeleli-  tud funktsionaalsele lugemisele, siis selle   lane saaks eduelamuse.
            (2014) palutakse lapsel värvida joo-  abistamise võimalused on juhendma-  sest arengust 1. klassist alates. Sel juhul   lapse viimane kui lootuskiir kaob.
            nisel meenete hinnad. Tegelikult peab   terjalides ebamääraselt kujutatud.  saame rääkida individuaalsest lähene-      Tasemetööde läbiviimisel peab olema ka
            laps värvima tulpdiagrammil ristküli-  Eristuskiri määratleb: „Õpetajal on õi-  misest. Kõigile ei saa ühe mõõdupuuga   väljund: kokkuvõtetest tuleb teha järel-
            kud, mis vastavad meene hinnale.                            läheneda. Mõni “3” näitab lapse arengu   Kui oleks minu teha, siis ei mingeid va-  dused õppekavade korrigeerimise jaoks.
                                          gus vajadusel selgitada õpilastele üles-  hiigelhüpet, samas viieline ei ole sugugi   bariiklikke tasemetöid 3. klassis. Usal-
            Tekstülesandes (nr 12 2014) on antud   annete tööjuhendeid. ....  Kui  töö on   nii suurt pingutust teinud.  dagem õpetajaid, laske neil teha rahu-  Ei saa unustada, et tasemetöö ei tehta
            lähteandmed ja küsimus, kuhu õpilane   alanud, ei tohi õpetaja õpilasi sisulistes        likult tööd ning lastel areneda nende   (praegu veel) niivõrd selleks, et õpetaja
            ise kirjutab sobiva sõna, st otsustab ise,   küsimustes aidata. (Millistes võib? MM)   Loodan väga, et need tasemetööd üks-  tempos.  oma lapsi rohkem tunda saaks ja lapsel
            mida ta lähteandmete põhjal arvuta-  Tasemetöö lahendamise ajal ei tohi õpe-  kord ära lõppeksid. Mõttetu piin õpeta-  oma oskustest ettekujutus tekiks, vaid
            ma hakkab. Puudub aga  suunis selle   taja selgitusi jagada. (Enam üldse min-  jatele ja õpilastele. Tasemetöö ei näita   Kui on kujundav hindamine, tuleks ta-  tasemetööd on üks kooli välishindami-
            kohta, et ülesanne tulebki ise koostada   gisuguseid ? MM) 2015. a matemaatika   mitte mingit taset. Olen näinud olu-  semetööd ära jätta.  se kriteeriume.
            (Otsusta ise, mida saab nende andmete   tasemetöö analüüsis on kirjas: „Küll aga   korda kus väga hästi õppiv õpilane põ-
            põhjal arvutada. Koosta oma ülesan-  on lubatud õpilastele töö ajal pakkuda   rus tasemetöös pinge pärast, sest on ju   3. klassis ei peaks nii rõhutama, et see   Koostajana imestasin, et töörühma
            ne...). Võib-olla kardeti, et teksti saab   igasugust tuge ja abi.“ Kas see käib vaid       “tasemetöö”! Õpetajaid survestab jällegi   on tasemetöö. Paljud õpilased lähevad   liider teatas, et eristuma peavad “viie-
            palju? Kui sõnastus on loogiline, saab   hariduslike erivajadustega õpilaste koh-  juhtkond,  et  tulemused  vastaksid  oo-  väga närvi ja ei suuda siis midagi teha.   lised”. Lõpptulemus tundus mulle siis
            seda mõista. Praeguses kujus võis liiga   ta?               tustele. Ma pole kohanud Eestis ühtegi                     küll põnev, kuid raske – mina arvan, et
            palju jääda lapse jaoks nö õhku rippu-                      õpetajat, kellele tasemetööd meeldiksid..                  tasemetöö peaks selgitama, kas õpitu on
            ma.                                                         miks neid ikka tehakse?      Nende  tööde  põhjal  ei  saa  kunagi     omandatud kõigil õpilastel, mitte selek-
                                          EttEpanEKud                                                öelda, et laps oskab seda või seda.  teerima välja nutikamaid.
            2015. a töö on keskendatud spordipäe-  tulEviKuKs           Kui tasemeuuringuid on tingimata vaja
            va teemale, ja selline keskendatus on                       teha, siis peaksid need olema hajutatud   Kas ühel tasemel tööga saab kontrolli-  Ilmselt on arutlusaine nii see, kuidas
            üks aspekt, mida õpetajad on hea sõ-  Küsimusele, kas kolmanda klassi tase-  pikemale ajale, lapsesõbralikud , ilma li-  da  andeka  lapse  ja  raske  logopeedilise   tasemetöid teha kui ka – miks?
            naga esile toonud.            metööd võiksid jätkuda samal moel,   sakoormuseta ja kindlasti stressivabad.  erivajadusega  õpilase  tegelikku  taset?
                                          vastab 40% uuritutest eitavalt. Kol-
            Aga loogikat võiks ikkagi rohkem olla.   mandik vastajaid leiab, et võiksid, kuid        Kui õpetajalt eeldatakse, et ta kasutab
            Esimene ülesanne räägib kahest lap-  seda tingimusel, et analüüs on üksnes   Tööd on olnud liiga pikad. Kui töö tege-
            sest, kes ärkasid 8.15 ja kelle spordi-  toetava loomuga, et ei koostata pinge-  miseks palutakse kulutada aega 45 min,
            päev algab kell 10. Küsitakse, kui palju   ridu, ei panda hindeid ega ei arvestata   siis eeldab see vahetunnil alustamist või
            oli lastel aega spordiväljakule jõudmi-  tasemetöö tulemusi õpetaja tulemus-  lõpetamist, sest töö instrueerimine ja   AINULT ÜKS KÜSIMUS
            seks? Kas nad hakkasid kohe voodist   hindamisel.           tiitellehe täitmine võtab omajagu aega.
            tõustes minema? Ei, nad kindlasti pe-                       Miks ei võiks olla töö väiksema mahu-
            sid, riietusid, sõid, võib-olla vaatasid   Viiendik vastajaist on seisukohal, et   ga, nii et koos sissejuhatusega mahuks   MILLISEID MUUTUSI ON TASEMETÖÖDES
            multifilme, jalutasid koeraga jne, ja al-  selles vanuses ei tohiks lapsi pingestada   koolitundi ära? Pigem võib lisaülesan-
            les näiteks 9.15 hakkasid minema, see-  sellise kontrolltööga, ja sama palju on   deid juurde panna kiiremate ja andeka-  ETTE NÄHA?
            ga on neil aega spordiväljakule jõud-  neid, kes leiavad, et laste taset võrdle-  mate jaoks.
            miseks 45 minutit. Kas oli raske seda   vaid tegevusi võiks rakendada igapäe-              Märt Hennoste
            ülesannet elulisemalt anda?   vatöö käigus.                 Tasemeuuringud peaksid olema muus   Innove eesti keele ja kirjanduse peaspetsialist
            Võrrelge. õpetaja Maiu ärkas kell 7.00.   Paraku selgub õpetajate vastustest, et   vormis, mitte kontrolltööna. 3. klassi   Välishindamise süsteem (tasemetööd ja eksamid) peaks päris
                                                                        lapsele tekitab see liiga suurt pinget, ja
            Õhtul kella seitsmeks on tal teatripilet.   ehkki tasemetöö juhend tundub olevat   mis seal salata õpetajale ka, ikka need   põhjalikult muutuma aastaks 2020. Põhimõtted, mida on sellega
            Kui palju on tal aega teatrisse jõudmi-  väga selge ja range, rakendavad koolid   pingeread.
            seks? 12 tundi? Jõudmine seostub mi-  seda erinevalt. On koole, kus viiakse                seoses kaalutud, on järgmised:
            nemisega.                     tasemetöö läbi lihtsalt kui üks tavaline   Tasemetöödes võiks rohkem arvestada   - õpitulemuste mõõtmiselt liikuda rohkem üldpädevuste mõõtmi-
                                          kontrolltöö, teisalt aga neid, kus oma                       sele;
            Ülesandes 3 on vaja osa andmeid luge-  õpetaja peab klassist lahkuma ja lap-  õpilaste eripära st, et tööd võiksid olla   - mitmekordne testimine, et hinnata õpilaste edenemist;
            da välja diagrammist, nimelt 3.a ja 3.b   sed töö kirjutama ainult võõra õpetaja   koostatud erinevatel tasanditel ja tööde
            tüdrukute ja poiste arvud, ja siis äkki   poolt jälgituna.  koostajatel paluks mitte vigu teha.  - eri kooliastme testide suurem sidusus;
            veel lausega lisaks 3.c ja 3.d laste ar-                                                   - lisandväärtuse hindamine;
            vud. Lapsi häirib see, et ülesanne pole   Õpetajate vastustest:  Mureks on laste silmaring, siin jäävad   - detailsema tagasiside andmine koolidele;
            loogiline. Kui on vaja anda andmeid                         õpetaja käed sageli lühikeseks. Kuidas   - e-testidele üleminek.
            diagrammis, olgu siis seal kõik klas-  Riiklik tasemetöö võiks olla, kuid üles-  seda mõõta..... Keelealased teadmised
            sid. Kui õpetuses on sihiks olla eluline,   anded peaks olema koostatud selliselt,   on lihtsamini mõõdetavad.
            anda praktilise sisuga ülesandeid, siis   et laps, kes teab reegleid ja oskab neid
            võiks kontrolltööd niisamuti vältida   tüüpülesannetes kasutada, saaks samuti   Matemaatika tasemetöö suhtes julgen
            asjatuid konstruktsioone.     oma teadmist ja oskust näidata.  öelda, et seda oleks vaja ikka teha ma-  TOIMETUS
                                                                        temaatikast lähtuvalt. Ma saan aru, et
            Õpetajad on matemaatika töödele ette   Kui teha, siis mitte hinnata. Hull on,   erinevad ained peaks olema integreeri-
            heitnud liiga suurt tekstülesannete   et õpetaja tulemuslikkust hinnatakse   tud, aga siis võiks juba matemaatika ja   Vastutav toimetaja: Mare Müürsepp  Tallinna Ülikool
                                                                                                                                     Narva mnt 25 Tallinn 10120
            osakaalu. Innove poolselt on seda jäl-  ka tasemetöö % järgi. Keegi ei arvesta   eesti keele koos teha. Seni aga kui nad   opsik@tlu.ee
   1   2   3   4