Page 2 - Õpsik nr 8 - MAI 2016
P. 2

2        Mai  2016



                 FOORUM


            JAANIPÄEV ON SURNUAIAPÜHA ehk KOLMANDA KLASSI

            TASEMETÖÖD


                                          Uurime lähemalt kahe viimase aasta,
                                          2014. ja 2015. töid. Kõrvale võtame
                                          tasemetöö tulemuste analüüsi Innove
                       Mare Müürsepp      eesti keele ja kirjanduse peaspetsialisti
                       PhD, klassiõpetaja ja   Märt Hennoste sulest. Kõiki siinkohal
                       lugemisühing       kriitika alla jäävaid ülesandeid on töö-
                       u juhatuse liige   rühma liikmed rahuolekus 3. klassis ka
                                          lastega läbi arutanud.
                                          Kui vaadata, kus lapsed on rohkem
            Lugemise ja kirjutamise õpetamine on   eksinud, võib tuua esile sellised juhtu-
            liikunud üha selles suunas, et arvesta-  mid, kus on tegu ajaliste suhetega, liiga
            da lapse kui terviku arenguga, et toe-  üldise sõnakasutuse ja probleemiase-
            tada lapse aktiivsust ja sealhulgas tema   tusega ning teabevaegusega ülesandes.
            eneseteadvuse kujunemist. Selleks on
            oluline märgata iga väikestki edusam-  2014. a tasemetöö lühianalüüsis ni-
            mu, näha last ennast tema arengujoo-  metab  peaspetsialist,  et  uuriti  ajas
            nes, võrdlemata teistega. Igal lapsel   orienteerumist. Siin tuleb soovitada
            on oskusteni oma tee. Juba aastaid on   pöörduda klassika poole: Jean Piaget,
            algklassides otsitud kujundava hinda-  „Ajamõiste kujunemine lapsel“. Ehkki
            mise parimaid viise. Mis aga seni läbi   kirjutatud 70 aastat tagasi, on see lap-
            õppeaastate samaks on jäänud, on ta-  se üldise arengujoone asjus endiselt
            semetööd. Eesti Lugemisühingu 2016.   kõnekas. Ka juba 9-10 aastanegi laps
            aasta uurimus paneb küsimuse alla just   ei mõtle ajast ja ajalistest suhetest nii
            I kooliastet lõpetavad tasemetööd: kas   nagu täiskasvanu. See on ka ilmselt
            peaksid need olema sellised? mis võik-  üks peamisi põhjusi, miks ajalugu ei
            sid olla teised moodused laste soori-  ole veel talle eraldi õppeaine. Lapsed
            tuste võrdlevaks hindamiseks?  arutlevad hea meelega olnud asjade
                                          üle, arvutavad ka aastaarvudega, aga
            2016. aasta märtsis korraldas Eesti Lu-  nende ettekujutus ei küüni suurema
            gemisühing veebiküsitluse, et selgitada   üldistuseni.
            õpetajate ja teiste huvitatute hinnan-
            guid tasemetööde kohta. Küsitluse lin-  2014. aasta töö robootika-alase kuula-  Hullem on aga asjaolu, et kasutatud   vennaga kahekesi. Samas on küllaltki   tekstidesse puutuvalt. Ilukirjanduse
            ki levitati läbi lugemisühingu ja Klas-  misülesande tekst algab lausega: „Aas-  tekst (millegipärast „Uus Eesti“ 2012   ebaeluline kirjutada mardiks käimi-  ülesanne on lugejat haarata, loov luge-
            siõpetajate Liidu listi, niisamuti nende   tasadu on inimesed unistanud sellest,   artikkel?) ei kajasta rahvakalendrit tõe-  sele kutsuv kirjalik kutse. See asi saab   ja loob oma kujutluse, ja need võivadki
            ühenduste Facebook‘i lehtedel.  et keegi kõik nende tööd ja toimetused   selt. Hingedeaja pikkus oli paikkonniti   ikka suusõnal aetud. Kutseid võib teha   meil igaühel olla erinevat. Sestap pole
                                          nende eest ära teeks“. Selle teksti nii-
            Vastajaid on kogunenud 180 inimest.   öelda mõistmist kontrollib ülesanne,   erinev, seda võis arvata ka jõuludeni.   muul põhjusel – näiteks kutsuda lapse-  ilukirjanduslik tekst see, mille põhjal
            Valdav osa  vastajaist  on  tasemetöö-  kus tuleb otsustada, kas lause on õige   Kolmandaks klassiks on rahvapäri-  vanemaid klassi mardikarnevalile...  kontrollida nö faktide mõistmist. Sel-
            dega kokku puutunud ise kolmandat   või vale, ja see armas lause on siis sel-  must austav õpetaja lastega neid asju   Nagu enne osutatud, eeldab õige vas-  lise oskuse mõõtmiseks sobib informa-
            klassi õpetades. Viiendik vastanutest   line: „Vähem kui sada aastat on inime-  arutanud, ja varasema teadmise taustal   tuse andmine vahel üksnes teksti   tiivne tekst.
            määratleb end mitmes rollis: nad tun-  sed unistanud sellest, et keegi nende   võib tasemetöö tekst nõutust tekitada.   mehhaanilist taastootmist, mitte aga   Tasemetöö, mida tehakse punktiarves-
            nevad tasemetööde problemaatikat nii   eest kõik tööd ära teeb.“  Sellisel puhul võib vastamisega taker-  mõtestamist. Jõulu- ja jaanipäeva üles-  tuse korras, ei peaks sisaldama ka folk-
            õpetaja kui ka lapsevanemana. 7% vas-                       duda just arukas, laia silmaringiga laps,   andes on õige vastus üksnes see, et esi-  loorse mõistatuse äraarvamist, kuna
            tanutest on kooli juhtkonna liikmed.  Mille üle peab laps otsustama? Kum-  kes tahab kõiki töid hästi teha ja õigesti   vanemaid mälestatakse jõulude puhul.   mõistatus on loomult allegooriline,
                                          malgi juhul pole tegu faktiga, vaid väga
                                                                        vastata. Üks iidseid didaktika põhi-
            5 inimest meie vastajatest on saanud   suvalise üldistuse literatuurse väljen-  nõudeid on õppematerjali tõesus: kas   Kust ja kes võtab õiguse öelda, et jaa-  ülekantud tähendusega pilt, millel võib
            osaleda tasemetööde koostamises.   dusega. Me ei tea keegi kedagi konk-  tõesti ei suuda tasemetööd koostajad   nipäeval ei mälestata? Jaanipäev on ju   olla mitu lahendust. Kiigub-liigub, aga
            Kümnendik vastajatest on teinud ette-  reetset  inimest,  kes  oleks  aastasadu   leida rahvakalendri kohta autoriteetse-  laialt tuntud kui surnuaiapüha.  paigast ei saa? – see võib olla nii puu,
            panekuid  tasemetööde  sisu  ja  korral-  sellisest asjast unistanud. Inimene saab   maid allikaid?  Teksti mõistmine ei ole mingi selgepii-  sild, jõgi kui ka soo. Kõik need vastu-
            duse arendamiseks, aga paraku vaid 1   unistada nii kaua, kuni ta elab. Tegeli-          riline ühe tasandi oskus, sõnade kirja-  sed võib ära põhjendada. Õige vastus
            protsent meist hoomab, et tema ettepa-  kult kontrollib ülesanne vaid mehhaa-  2015. aasta eesti keele töö 3. ülesande   pildi tõlkimise ja nende üksnes selles   on tasemetöö koostajate meelest aga
            nekuid on arvestatud. Veerand vastaja-  nilist mälu, – kas vastaja mäletab täp-  puhul pidid õpilased leidma, kas teks-  tekstis kasutatud tähenduste seostami-  ainult puu, aga selline piirang pole
            test ütlevad, et on oma koolis püüdnud   selt teksti sõnastust. Kusjuures pole as-  tile järgnevalt antud laused iseloomus-  se oskus, vaid see on tekstis kujutatud   kooskõlas mõistatuse kui folkloorse
            leida parimat moodust tasemetööde   jakohane küsida, kas ülesandes antud   tavad jõululaupäeva või jaanipäeva.   olukordade ja suhete mõistmine, ja see   lühivormi olemusega.
            läbiviimiseks.                lause on õige või vale, vaid – kas see   Mõlemad on ‚aastaringi pöördepunk-  võib olla väga mitmetasandiline. Kind-  Juhtub, et tekstis pole piisavalt tea-
                                                                        tid‘, nagu ütleb määratlemata algupä-
            Ligi pooled vastajatest aga väidavad, et   on kuuldud tekstiga kooskõlas. Seda ju   raga tekst. Guugeldades leiab, et see on   lam – ja kontrolltöö mõttes asjakoha-  vet küsitud küsimusele vastamiseks.
                                          ülesande koostajad uurivad.
            nad pole kuidagimoodi saanud mõju-                          kokku sobitatud Piret Õunapuu pike-  sem – oleks jääda väga konkreetsete   2015. a kuulamisülesanne robootikast
            tada tasemetööde sisu ega korraldust.   Vähegi mõtleja laps leiab teksti algu-  ma kirjutise põhjal. Jällegi ei kontrol-  tõsiasjade tasandile.  teatab, et Robotex korraldas robooti-
            See on kurb tulemus. Kui tahame, et   ses kohe ebakõla, ja nii-öelda mõist-  lita niivõrd faktide märkamist, kuivõrd   2015. aasta eesti keele töö kasutas   kavõistluse. Tuleb otsustada, kas lause
            lapsed oleksid aktiivsed ja algatus-  mist uuriv ülesanne ajab veel rohkem   antakse lastele  ette  literatuurseid  väl-  Andrus Kivirähu muinasjuttu „Maias   „Robotexi võistlus toimub ka Soo-
            võimelised,  siis  peaksid  ennekõike  ju   segadusse. Kuuldud tekstist selgub, et   jendeid. „... ringi pöördepunkt“ – see   arvuti“. Õpilane peab vastama teksti   mes, Lätis, Leedus ja Poolas“ on õige
            õpetajad saama võimaluse ja kasutama   aastasadu inimesi vaevanud mure – et   läheb vastuollu ringi ja punkti mõis-  sündmuste kohta esitatud küsimustele   või vale. Tekst ise selle kohta selgitusi
            võimalusi olla tegus ja teha ettepane-  keegi nende eest tööd ja toimetused   tetega, nagu neid matemaatikas on   nii tõsiselt, nagu oleksid need sünd-  ei anna; see, et 13 korda on Robotex
            kuid, et iga nende tegevuse lõik oleks   ära teeks – lahendamiseks on esimesed   omandatud. Laps teab, et jõulud on tal-  mused tegelikult juhtunud (mis juhtus,   Eestis toimunud, ei välista seda, et sa-
            kooskõlas nende kasvatus- ja õpetus-  sammud astutud robotite leiutamisega.   vel ja jaanipäev suvel, aga ta võib sattu-  kui pandakaru sõi kaktusi? miks aitas   malaadi võistlus toimub ka mujal. Võib
            põhimõtetega.                 Halloo, kus te elate, kontrolltöö koos-  da segadusse, kui küsitakse, mis on „...  Linda arvutit? jne), aga kõige krooniks   ju mõelda, et võistlus liigub riigist riiki
                                                                                                                                   nagu eurolaul.
            Lugemisühingu uurimus hõlmas nii   tajad? Selle probleemi lahendas ju or-  ringi suvine pöördepunkt“. Kas teksti   küsivad  haridusametnikud  õpilaselt,
                                          janduslik ühiskond!!!
                                                                        mõistmist kontrolliv ülesanne võiks
            eesti keele kui ka matemaatika taseme-                      rajaneda ikkagi loogiliselt järjestatud   kas loetud lugu on  väljamõeldis  või   2014. a 3. ülesandes juhendab Liisa
            tööd.                         Teksti mõistmist kontrolliv ülesanne   tekstil, mingil konkreetsel sündmusel   tõestisündinud lugu. See on täiesti tei-  Peetrit: mine suurest majast mööda,
                                          peaks kasutama teksti, milles on tõesti   põhineval lool, mitte aga pihutäiel kir-  se tasandi küsimus, mis lõhub kunsti-  seal on park. Joonis, mis kaasneb, sisal-
                                          faktid ehk tõsiasjad, mille seoseid saab                   lise teksti vastuvõtu protsessi. See on   dab aga kolm ühesuurust maja, millest
            EEsti KEEl                    mõista üheselt. Kolmanda klassi lapsed   jeldavatal, piltliku ütlusega ja ebamää-  küüniline küsimus. Kõik tekstid on   ühegi puhul ei saa öelda, et üks oleks
                                                                        raselt üldistavatel lausetel? Tekst annab
                                                                                                                                   teisest suurem, või et üldse oleks ole-
                                                                                                     ju omal moel väljamõeldised. Isegi il-
            Mõlema aine puhul uuriti, kuidas hin-  suudavad väga hästi näiteks kasvõi ent-  edasi uskumust, et jõulu- ja jaaniööl on   mateade. Sedalaadi loos nagu „Maias   mas mingi väiksem maja, ja see koht,
            davad õpetajad ja teised vastajad ta-  süklopeedia artiklist noppida välja isi-  põrgu- ja taevaväravad valla. Ülesanne   arvuti“ seguneb  tõsieluline  ja  maagi-  kuhu park tuleb märkida, on niivõrd
            semetööde ülesandeid. Nii eesti keele   ku eluloolised andmed ja nende põhjal   küsib,  kas  lause  iseloomustab  jõulu-   line, selle kohta on omaette mõistegi,   paberi vasakus ääres, et sinna justkui ei
            kui ka matemaatika puhul leidis vaid   vastata, kui vana oli isik, kui ta võitis   või jaanipäeva: „Taevaväravad on sule-  maagiline realism. Me läheme kaasa   mahu kujutama parki. Pole ime, et see
            üks viiendik vastajatest, et tasemetöö   olümpiamängud või midagi muud   tud“. - Kui me ei teagi neist väravatest   ka väga fantaasiaküllaste lugudega siis,   ülesanne osutus töös raskeimaks.
            koosneb õppekavaga kooskõlalistest   konkreetset tegi. Sellistest tekstidest ei   suurt midagi, mida me siin otsustame?   kui need haaravad oma mingis plaanis
            tüüpülesannetest, kui välja arvata lisa-  peaks ju puudust olema!  See  ei  ole  sellise ajasurve  ja  kontrolli   tõepäraga. Kolmanda klassi lapselt oo-  2014. aasta eesti keele töö tulemusi
            ülesanded. Rohkem oli neid, kes leid-  2015. aasta töö koondas ülesanded   korras tehtava töö küsimus.  tab õppekava tõesti, et ta tunneb ära   analüüsides leiab peaspetsialist Märt
            sid, et eesti keele ülesanded kisuvad   rahvakalendri  tähtpäevade  ümber.               muinasjutu, aga seda alustatakse ikka-  Hennoste, et rohkem tuleb tööd teha
            pigem nuputamisülesande poole. Nii-  Kuulamisülesande tekst algab lause-  Kui lapse elukogemus läheb vastuollu   gi eheda rahvajutu tunnustest – kordu-  ase- ja võõrsõnadega. Paraku tuleb
            samuti viiendik tundis, et eesti keele   tega:  „Mardipäev  (10.  november)  ja   loetud tekstis antuga, on raske otsus-  sed, kontrastsed tegelased jne, ja see on   nentida, et jällegi on töö koostajad
            ülesanded nõuavad enamat kui õppe-  hingedepäev (2. november) on lähesti-  tada väidete tõesuse üle. Tänapäeva   pigem arutlusaine kui täppisteadmine.    ise ämbrisse astunud. Töös on lapsel
            kava 3. klassis eeldab. Kõige tugevam   kused pühad. Eesti rahvakalendris tä-  lapsed käivad küll mardiks kui ka kad-  kästud  asesõna  ja  võõrsõna  mõiste
            etteheide oli aga see, et eesti keele tase-  hendab mardipäev hingedeaja lõppu.“   riks, ja kuidas olukord võimaldab – kes   Kas vanemates klassides „Tõde ja õi-  viia kokku vastavate näidete reaga ja
            metöö ülesanded – ehkki need on õp-  Teksti mõistmist uuriv küsimus laseb   kahekesi, kes kolmekesi, kes suurema   gust“ käsitledes tuuakse ka esile, et see   lisada omalt poolt üks sarnane sõna.
            pekavaga teemade poolest seotud – ei   leida õige vastusevariandi: kas hinge-  pundiga. Kui tasemetöö hindamisju-  on väljamõeldis? Või „Romeo ja Julia“?   Tegelikult ei ole 3. klassi õpitulemustes
            arvesta selles vanuses laste mõtlemise   depäev on pärast mardipäeva, enne   hend lubab vastata ainult, et käiakse   Või „Pal-tänava poisid“? Aga miks te   oodatud mõiste omandamist. 3. klassi
            eripäraga. Niimoodi väitis kolmandik   mardipäeva või pärast hingedeaja lõp-  hulgakesi, siis on see lapse suhtes üle-  nutate? See on ju väljamõeldis!  lõpetaja  peab  oskama  õigesti  kirjuta-
            vastanutest.                  pu. Segadusse saab ajada see, et tekstis   kohtune. Mardiks käimine on üks elu-  Vahel tundub, et kontrollmaterjale   da erandliku õigekirjaga asesõna (ma,
                                                                        jõulisemaid rahvakalendri kombeid ja
                                                                                                                                   sa...) ja märkida sobiva sulghääliku
            Mis siis eesti keele tööde puhul võib 3.   on pühad järjestatud vastupidi, seega   laps ei pea ju kogema, et ta käitub va-  koostab robot, mitte inimene.  omandatud võõrsõna algusesse (buss,
            klassi lastele siiski liiga keeruline olla?   ebaloogiliselt. Kuuldemälusse jääb „...  lesti, kui käib mardiks naabrilapse või   gloobus). Mõisted ‚asesõna‘ ja ‚võõr-
                                          mardipäev...hingedepäev“.                                  Üldse, lugemisoskust mõõtvatesse
   1   2   3   4