Page 1 - Õpsik nr 8 - MAI 2016
P. 1
ÕPSIK
KLASSIÕPETAJATE AJALEHT NR 8 Mai 2016
SAATEKS PÄEVATEEMA
Lugemise-kirjutamise õppimine-õpetamine on koolitöö aluseid KUJUNDAV HINDAMINE JA
olnud, nagu öeldakse, iidamast ja aadamast alates, selgeks ei saa see
aga kunagi. Kui palju on tänane keskealine pidanud kirjaoskuses
tub rutem kui õpetamistarkus küpseda jõuab. Kes kellele peab kirju- EMAKEELEÕPETUS
edenema sest ajast saadik, kui ta kooli lõpetas! Kirjalik maailm muu-
tamist õpetama, kas meie lastele või lapsed meile, küsis Lev Tolstoi
rohkem kui poolteistsada aastat tagasi. Oleks ta veel teadnud, mille Maria Õppimise ja hindamise eesmärgid Kujundavast hindamisest rääkides
kõigega lapsed kirjutama hakkavad!!! JüriMäe tuleb koos lastega läbi arutada – ees- segatakse see tihti ära kirjeldava
märgid, millest õppijad aru ei saa, ei kokkuvõtva tagasisidega. Ehkki ka
Käesolevas lehenumbris valgustame lugemisühingu uurimust Tartu Ülikooli aita neid ka tagasisidestamisel. Pole viimane võib olla (ja peakski olema)
3. klassi tasemetööde kohta. Niisamuti tutvustatakse ühingu kevadise haridusuuendus- vaja karta, et hindekriteeriumid on õppimist toetav, on see siiski mitte-
keskuse
konverentsi töötubasid ja ühingu projekte. peaspetsialist n-ö lastekeelsed - nt et luuletust loe- numbriline kokkuvõttev hindami-
Lugemisühingu töö on huvilisi kokku viia ja teavet jagada. Nii seegi takse „parajalt kiiresti“ ja „nagu näit- ne.
kord. leja“ või „kaasamõtlemisega“. Selleks, Kujundav hindamine, nagu juba
Toimetaja Klassiõpetajad ja emakeeleõpetajad et eesmärk õpilastele omasem oleks, varem mainisin, on õppeprotsessi
Mare Müürsepp kurdavad tihti, et neil ei jää aega ku- võidakse see sõnastada ka I pöördes, alguses ja kestel antav tagasiside,
jundava hindamise jaoks. Nii mõnigi st mitte „luuletust loetakse . . .“, vaid mis aitab areneda, oma tööd või
õpetaja küsib: Kuidas koostada vee- „ma loen luuletust . . .“ või (kuna sooritust paremaks muuta – seda
LUGEMISÜHINGU AASTARING randi (trimestri või poolaasta) kohta tegemist on ju siiski harjutamise prot- antakse siis, kui kõik võimalused on
põhjalikke kirjeldavaid (mittenumbri- sessiga ja kõik ei pruugi kohe välja veel avatud.
lisi) hinnanguid viisil, et info oleks aru- tulla „ma proovin lugeda luuletust Näiteks kui eesmärgiks on õppida
saadav nii lastele kui ka vanematele, . . .“. luuletust ette kandma või teatud ots-
tooks välja õppija tugevused ja aren- Pea-asi, et eesmärgid on ühiselt läbi tarbel teksti looma (olgu selleks siis
gukohad, oleks motiveeriv ning isiklik arutatud ja kõigi poolt tunnustatud reklaam, mängureeglid, tujutõstev
Mare Müürsepp (mitte copy-paste)? Kust leida aega, et ja omaks võetud. Näiteks võib mõni sõnum sõbrale vms), siis esmasest
Eesti Lugemisühingu kirjutada igale õpilase igale tööle (või klass kokku leppida, et hea tekst „täi- tagasisidestamisest õppeprotsess
juhatuse esinaine
e-kooli või Stuudiumisse) põhjalikku dab oma ülesande; on kirjutatud nii, alles algab.
tagasisidet? et see lugejale sobib ja et lugeja sellest Tekstidega töö võib kesta mitu
2015. aasta oli toimekas ja omajagu pidulik. Ümmargusi tähtpäevi Kujundav hindamine on meie riikli- aru saab“. nädalat või isegi mitu kuud – üksi
tähistasid projektid „Lugemine on mõnus“, „Lugemispesa“, „Luge- kes õppekavades juba 2010st aastast. Järgnevalt võibki asuda luuletuse ja grupis analüüsitakse erinevaid
mismängud“ ja „Väikesed Kodu-uurijad“ Kas ja kuidas saaks seda emakeele- pähe õppimise ja harjutamise või töid, otsitakse võimalusi, et muuta
Lugemisühingu koolituste keskne teema on kirjaoskust toetava õpetuses kõige tõhusamalt ja mõistli- tekstide loomise juurde. tekst võimalikult otstarbekohaseks
õpikeskkonna loomine. kumalt kasutada? Edukriteeriumide selgitamiseks on (nt reklaam ahvatlevaks, mängureeg-
Tavaks on, et Eesti Lugemisühing osaleb Lastekaitse Liidu Hea Laste- Enne, kui sellele küsimusele vastata, hea kasutada mingite teiste laste ano- lid konkreetseteks ja üheselt mõista-
raamatu valimise komisjonis. väike ülevaade sellest, mis kujundav nüümsete tööde või soorituste ana- tavateks, sõnum sõbrale soojaks ja
2015. aastal võtsime nõuks tähistada rahvusvahelist kirjaoskuse hindamine on ja mis ta ei ole – see lüüsi – nii on lihtne märgata vigu ja isiklikuks), tegeldakse sõnavaliku,
päeva uhkemalt kui varem. Üks üritus toimus sotsiaalmeedias, nimelt on nimelt mõiste, millega seoses on vajakajäämisi, samuti seda, millest stiili ja loomulikult ka õigekirjaga
postitasid kõik huvilised Facebook‘i fotosid ja videosid olukordadest, jätkuvalt liikvel palju müüte, vääraru- eeskuju võtta. (sest vigadega reklaam või mängu-
kus võis kogeda kirjaoskust kui kingitust: tunnet, et kirjutamine ja saamu ja liiga kitsaid tõlgendusi. Kui nüüd järgnevalt proovida nt luu- reeglid ei mõju ju usaldusväärselt).
lugemine pakub rõõmu, üllatust ja muid häid tundmusi. Parimad Mis on kujundav/ õppimist toetav letust lugeda või sihtotstarbelist teksti Tagasisiderohket õpikeskkonda
pildid olid rahva meelest Eve Saare, Erika Baueri ja Kadi Kreisi hindamine luua, siis tulekski analüüsida, kas ja saab klassis hõlpsasti luua ja just
saadetud. Kujundav hindamine on hindamine kuivõrd vastab tulemus püstitatud see on õppimist toetava hindami-
Koostöös Tallinna Ülikooliga korraldati veebiseminar „Kirjatehni- (õppija teadmiste, oskuste, hoiakute eesmärkidele. se tuumaks. Olenevalt seatud ees-
ka: kirgede torm“. Tallinna Ülikooli eesti keele didaktik ja Laulasmaa kohta info kogumine, selle „kaalu- Neile küsimustele vastamiseks vajab märkidest saab tagasiside otsimisel
Kooli õpetaja Anne Uusen, Tallinna Ülikooli eripedagoogika lektor mine“ kas mingi standardi või õppija õppija tagasisidet, mille andmise mo- ja andmisel edukalt kasutada ka
ja uurija Kadi Lukanenok, Eesti Kunstiakadeemia graafilise disaini eelneva tasemega võrreldes, ja selle nopol ei kuulu üksnes õpetajale, vaid digivahendeid – näiteks tä-
professor Ivar Sakk ja allakirjutanu arutasid, kuidas peaks muutuma kasutamine õppe kavandamiseks ja seda saavad edukalt anda ka kaaslased hestikulist järjestamist ja õige-
kirjatehnika õpetamine. Seminari salvestust saab näha ühingu kodu- tagasiside andmiseks), mis leiab aset ning eneseanalüüsi käigus saab oma kirja on mõistlik harjutada hoopis
lehelt (Riiul – Videod ja salvestised). õppeprotsessi alguses (eelhindami- õppimist tagasisidestada ka õpilane arvuti(mängude) abiga – digitagasi-
Nagu varemgi, osalesid lugemisühingu sädeinimesed Saku Suurhallis ne) ja kestel (protsessihindamine). Jä- ise. side on kohene ja samas neutraalne
messil „Laps ja Pere“. relhindamist (mis toimub teatud tee- – õppija ei solvu või kurvasta, kui
2015. aastal uuenes Eesti Lugemisühingu juhatus. Värsked liikmed on ma või ajaperioodi kokkuvõtmiseks) arvuti annab teada, et seekord mõni
Kätlin Vainola ja Jelena Sepp. Uue juhatuse ühe esimese tegemisena enamasti kujundavaks hindamiseks ei asi valesti läks, ta näeb oma vigu ja
alustasime kodulehe värskendamist. Täname koostöö eest Merle ja nimetata. oskab järgmisel korral juba paremi-
Kaido Tiigisoont ja nõukoda! Samas on „kujundava hindamise“ ni teha.
Jätkus koostöö rahvusvahelise võrgustikuga ELINET. Lõppes Kadi sünonüümina kasutusel ka „õppimist
Lukanenoki juhitud Grundtvig LLP projekt, mille eesmärgiks oli toetav hindamine“, st hindamise ees- Oluliste õppe-eesmärkide
toetada düsleksiaga laste vanemaid. Projekti käigus loodi lapse- märk on toetada iga õppija arengut ja väärtustamine
vanemate juhend ja lugemisõpetuse video. Algas Erasmus+ projekti edasiminekut. Kujundava/ õppimist toetava hin-
„Meie oleme Euroopa“ tegevus. Kujundava/ õppimist toetava hinda- damise üheks plussiks on see, et see
Jälgige lugemisühingu tegemisi meie kodulehel www.lugemisyhing. mise oluline aspekt on õppija roll – võimaldab anda tagasisidet ka kõige
ee ja Facebook‘is ning leidke oma huvidele ja võimalustele sobivaid ta pole mitte „hinnatav“, vaid ka ise olulisemate õppe-eesmärkide osas.
tegevussuundi! hindaja. Õppimist toetava hindamise Et hetkeseisust soovituni jõuda, vajab Emakeeleõppe puhul on tähtsateks
puhul kaasatakse õppijad eesmärkide õppija vastust ka küsimusele „Mida sihtideks see, et lapsed armastaksid
seadmisse (sest just enda seatud ees- peaksin tegema, et edasi minna?“. raamatuid, tunneksid rõõmu kirja-
märke on inimene kõige enam valmis Kui õppija seda tagasisidet arvestab oskuse kasutamisest ja tahaksid end
täitma, tal on selleks kõige suurem (nt võtab kõnetempot aeglasemaks, selles vallas täiendada.
motivatsioon), kokkuvõtete tegemis- otsib sõnaraamatust sünonüüme, et Ühtki neist eesmärkidest ei saa
se. oma keelekasutust rikastada ning hinnata numbriga, küll aga saab
Kujundava hindamise (ja ka õppimist kontrollib teksti arvutis keelekorrek- õppija ise hinnata oma lugemis-
toetava hindamise) termin on mõnes toriga üle, et vältida ortograafiavigu), rõõmu (nt Likert tüüpi skaalal),
mõttes eksitav – hindamist seosta- siis järgmisel korral sama või sarnast proovida uusi raamatuid (kaaslaste
takse koolis siiski valdavalt hinnete ülesannet täites (luuletust lugedes, ja õpetaja soovitusel) ning mõnu-
panemisega. Kujundava hindamise teksti luues), saab ta infot edasimine- said lugemispaiku (nt kott-toolis,
fookuses on aga tagasiside, mida ku kohta. Seega saab ta teada „Kuidas voodis, aasal) ning teatud aja järel
õppija õppeprotsessis saab ja ise otsib. mul läheb?“ ja see teadmine on pal- hinnata taas – kas lugemisrõõm
Õppija peaks teadma oma hetketaset ju informatiivsem ja motiveerivam on sama suur või isegi kasvanud.
(„Kus ma hetkel olen“) ja eesmärke kui numbriline hinne või tunnustus Nende tulemuste üle võib ka kaas-
(„Kuhu ma minna tahan“). Eesmär- „Tubli!“. laste ja õpetajaga vestelda, oma
giks võib olla näiteks luuletuse luge- Millises vormis peaks esitama ku- rõõme jagada ja üksteist vastastikku
mine nii, et see sobiks ka esitada koo- jundav/ õppimist toetava hindamise lugemispisikuga nakatada.
lipeol või teatud otstarvet täitva teksti tulemusi
Fotovõistlusel 3. koha pälvinud töö. Autor Kadi Kreis
kirjutamine.