Page 1 - Õpsik nr 8 - MAI 2016
P. 1

ÕPSIK













                                                                    KLASSIÕPETAJATE AJALEHT                                                NR 8   Mai 2016



                SAATEKS                                                       PÄEVATEEMA


            Lugemise-kirjutamise  õppimine-õpetamine  on  koolitöö  aluseid     KUJUNDAV HINDAMINE JA
            olnud, nagu öeldakse, iidamast ja aadamast alates, selgeks ei saa see
            aga kunagi. Kui palju on tänane keskealine pidanud kirjaoskuses
            tub rutem kui õpetamistarkus küpseda jõuab. Kes kellele peab kirju- EMAKEELEÕPETUS
            edenema sest ajast saadik, kui ta kooli lõpetas! Kirjalik maailm muu-
            tamist õpetama, kas meie lastele või lapsed meile, küsis Lev Tolstoi
            rohkem kui poolteistsada aastat tagasi. Oleks ta veel teadnud, mille        Maria        Õppimise ja hindamise eesmärgid  Kujundavast hindamisest rääkides
            kõigega lapsed kirjutama hakkavad!!!                                        JüriMäe      tuleb koos lastega läbi arutada – ees-  segatakse see tihti ära kirjeldava
                                                                                                     märgid, millest õppijad aru ei saa, ei  kokkuvõtva  tagasisidega.  Ehkki  ka
            Käesolevas lehenumbris valgustame lugemisühingu uurimust                    Tartu Ülikooli    aita neid ka tagasisidestamisel. Pole  viimane võib olla (ja peakski olema)
            3. klassi tasemetööde kohta. Niisamuti tutvustatakse ühingu kevadise        haridusuuendus-   vaja karta, et hindekriteeriumid on  õppimist toetav, on see siiski mitte-
                                                                                        keskuse
            konverentsi töötubasid ja ühingu projekte.                                  peaspetsialist  n-ö lastekeelsed - nt et luuletust loe-  numbriline kokkuvõttev hindami-
            Lugemisühingu töö on huvilisi kokku viia ja teavet jagada. Nii seegi                     takse „parajalt kiiresti“ ja „nagu näit-  ne.
            kord.                                                                                    leja“ või „kaasamõtlemisega“. Selleks,  Kujundav  hindamine,  nagu  juba
            Toimetaja                                                  Klassiõpetajad ja emakeeleõpetajad  et eesmärk õpilastele omasem oleks,  varem mainisin, on õppeprotsessi
            Mare Müürsepp                                              kurdavad tihti, et neil ei jää aega ku-  võidakse see sõnastada ka I pöördes,  alguses ja kestel antav tagasiside,
                                                                       jundava hindamise jaoks. Nii mõnigi  st mitte „luuletust loetakse . . .“, vaid  mis  aitab  areneda,  oma  tööd  või
                                                                       õpetaja küsib: Kuidas koostada vee-  „ma loen luuletust . . .“ või (kuna   sooritust paremaks muuta – seda
             LUGEMISÜHINGU AASTARING                                   randi (trimestri või poolaasta) kohta  tegemist on ju siiski harjutamise prot-  antakse siis, kui kõik võimalused on
                                                                       põhjalikke kirjeldavaid (mittenumbri-  sessiga  ja  kõik  ei  pruugi  kohe  välja  veel avatud.
                                                                       lisi) hinnanguid viisil, et info oleks aru-  tulla „ma proovin lugeda luuletust  Näiteks kui eesmärgiks on õppida
                                                                       saadav nii lastele kui ka vanematele,  . . .“.              luuletust ette kandma või teatud ots-
                                                                       tooks välja õppija tugevused ja aren-  Pea-asi, et eesmärgid on ühiselt läbi  tarbel teksti looma (olgu selleks siis
                                                                       gukohad, oleks motiveeriv ning isiklik  arutatud ja kõigi poolt tunnustatud  reklaam, mängureeglid, tujutõstev
                       Mare Müürsepp                                   (mitte copy-paste)? Kust leida aega, et  ja omaks võetud. Näiteks võib mõni  sõnum sõbrale vms), siis esmasest
                        Eesti Lugemisühingu                            kirjutada igale õpilase igale tööle (või  klass kokku leppida, et hea tekst „täi-  tagasisidestamisest  õppeprotsess
                       juhatuse esinaine
                                                                       e-kooli või Stuudiumisse) põhjalikku  dab oma ülesande; on kirjutatud nii,  alles algab.
                                                                       tagasisidet?                  et see lugejale sobib ja et lugeja sellest  Tekstidega töö võib kesta mitu
            2015. aasta oli toimekas ja omajagu pidulik. Ümmargusi tähtpäevi    Kujundav hindamine on meie riikli-  aru saab“.     nädalat või isegi mitu kuud – üksi
            tähistasid projektid „Lugemine on mõnus“, „Lugemispesa“, „Luge-  kes õppekavades juba 2010st aastast.  Järgnevalt võibki asuda luuletuse  ja grupis analüüsitakse erinevaid
            mismängud“ ja  „Väikesed Kodu-uurijad“                     Kas ja kuidas saaks seda emakeele-  pähe  õppimise  ja  harjutamise  või  töid, otsitakse võimalusi, et muuta
            Lugemisühingu koolituste keskne teema on kirjaoskust toetava     õpetuses kõige tõhusamalt ja mõistli-  tekstide loomise juurde.  tekst võimalikult otstarbekohaseks
            õpikeskkonna loomine.                                      kumalt kasutada?              Edukriteeriumide selgitamiseks on  (nt reklaam ahvatlevaks, mängureeg-
            Tavaks on, et Eesti Lugemisühing osaleb Lastekaitse Liidu Hea Laste-  Enne, kui sellele küsimusele vastata,  hea kasutada mingite teiste laste ano-  lid konkreetseteks ja üheselt mõista-
            raamatu valimise komisjonis.                               väike ülevaade sellest, mis kujundav  nüümsete  tööde  või  soorituste  ana-  tavateks, sõnum sõbrale soojaks ja
            2015. aastal võtsime nõuks tähistada rahvusvahelist kirjaoskuse    hindamine on ja mis ta ei ole – see  lüüsi – nii on lihtne märgata vigu ja  isiklikuks), tegeldakse sõnavaliku,
            päeva uhkemalt kui varem. Üks üritus toimus sotsiaalmeedias, nimelt   on nimelt mõiste, millega seoses on  vajakajäämisi, samuti seda, millest  stiili ja loomulikult ka õigekirjaga
            postitasid kõik huvilised Facebook‘i fotosid ja videosid olukordadest,   jätkuvalt liikvel palju müüte, vääraru-  eeskuju võtta.  (sest vigadega reklaam või mängu-
            kus võis kogeda kirjaoskust kui kingitust: tunnet, et kirjutamine ja   saamu ja liiga kitsaid tõlgendusi.  Kui nüüd järgnevalt proovida nt luu-  reeglid ei mõju ju usaldusväärselt).
            lugemine pakub rõõmu, üllatust ja muid häid tundmusi. Parimad    Mis on kujundav/ õppimist toetav   letust lugeda või sihtotstarbelist teksti  Tagasisiderohket  õpikeskkonda
            pildid olid rahva meelest Eve Saare, Erika Baueri ja Kadi Kreisi    hindamine            luua, siis tulekski analüüsida, kas ja  saab klassis hõlpsasti luua ja just
            saadetud.                                                  Kujundav hindamine on hindamine  kuivõrd vastab tulemus püstitatud  see on õppimist toetava hindami-
            Koostöös Tallinna Ülikooliga korraldati veebiseminar „Kirjatehni-  (õppija teadmiste, oskuste, hoiakute  eesmärkidele.  se tuumaks. Olenevalt seatud ees-
            ka: kirgede torm“. Tallinna Ülikooli eesti keele didaktik ja Laulasmaa   kohta info kogumine, selle „kaalu-  Neile küsimustele vastamiseks vajab  märkidest saab tagasiside otsimisel
            Kooli õpetaja Anne Uusen, Tallinna Ülikooli eripedagoogika lektor   mine“ kas mingi standardi või õppija  õppija tagasisidet, mille andmise mo-  ja andmisel edukalt kasutada ka
            ja uurija Kadi Lukanenok, Eesti Kunstiakadeemia graafilise disaini   eelneva tasemega võrreldes, ja selle  nopol ei kuulu üksnes õpetajale, vaid  digivahendeid  –  näiteks  tä-
            professor Ivar Sakk ja allakirjutanu arutasid, kuidas peaks muutuma   kasutamine õppe kavandamiseks ja  seda saavad edukalt anda ka kaaslased  hestikulist  järjestamist ja õige-
            kirjatehnika õpetamine. Seminari salvestust saab näha ühingu kodu-  tagasiside andmiseks), mis leiab aset  ning eneseanalüüsi käigus saab oma  kirja on mõistlik harjutada hoopis
            lehelt (Riiul – Videod ja salvestised).                    õppeprotsessi alguses (eelhindami-  õppimist tagasisidestada ka õpilane  arvuti(mängude) abiga – digitagasi-
            Nagu varemgi, osalesid lugemisühingu sädeinimesed Saku Suurhallis   ne) ja kestel (protsessihindamine). Jä-  ise.      side on kohene ja samas neutraalne
            messil „Laps ja Pere“.                                     relhindamist (mis toimub teatud tee-                        – õppija ei solvu või kurvasta, kui
            2015. aastal uuenes Eesti Lugemisühingu juhatus. Värsked liikmed on   ma või ajaperioodi kokkuvõtmiseks)               arvuti annab teada, et seekord mõni
            Kätlin Vainola ja Jelena Sepp. Uue juhatuse ühe esimese tegemisena   enamasti kujundavaks hindamiseks ei               asi valesti läks, ta näeb oma vigu ja
            alustasime kodulehe värskendamist. Täname koostöö eest Merle ja   nimetata.                                            oskab järgmisel korral juba paremi-
            Kaido Tiigisoont ja nõukoda!                               Samas on „kujundava hindamise“                              ni teha.
            Jätkus  koostöö  rahvusvahelise  võrgustikuga  ELINET.  Lõppes  Kadi   sünonüümina kasutusel ka „õppimist
            Lukanenoki juhitud Grundtvig LLP projekt, mille eesmärgiks oli     toetav hindamine“, st hindamise ees-                Oluliste õppe-eesmärkide
            toetada düsleksiaga laste vanemaid. Projekti käigus loodi lapse-   märk on toetada iga õppija arengut ja               väärtustamine
            vanemate juhend ja lugemisõpetuse video.  Algas Erasmus+ projekti   edasiminekut.                                      Kujundava/ õppimist toetava hin-
            „Meie oleme Euroopa“ tegevus.                              Kujundava/ õppimist toetava hinda-                          damise üheks plussiks on see, et see
            Jälgige lugemisühingu tegemisi meie kodulehel www.lugemisyhing.  mise oluline aspekt on õppija roll –                  võimaldab anda tagasisidet ka kõige
            ee ja Facebook‘is ning leidke oma huvidele ja võimalustele sobivaid   ta pole mitte „hinnatav“, vaid ka ise            olulisemate õppe-eesmärkide osas.
            tegevussuundi!                                             hindaja. Õppimist toetava hindamise  Et hetkeseisust soovituni jõuda, vajab  Emakeeleõppe  puhul  on  tähtsateks
                                                                       puhul kaasatakse õppijad eesmärkide  õppija  vastust  ka  küsimusele  „Mida  sihtideks see, et lapsed armastaksid
                                                                       seadmisse (sest just enda seatud ees-  peaksin tegema, et edasi minna?“.  raamatuid, tunneksid rõõmu kirja-
                                                                       märke on inimene kõige enam valmis  Kui  õppija  seda  tagasisidet  arvestab  oskuse kasutamisest ja tahaksid end
                                                                       täitma, tal on selleks kõige suurem  (nt võtab kõnetempot aeglasemaks,  selles vallas täiendada.
                                                                       motivatsioon),  kokkuvõtete  tegemis-  otsib sõnaraamatust sünonüüme, et  Ühtki neist eesmärkidest ei saa
                                                                       se.                           oma keelekasutust rikastada ning  hinnata numbriga, küll aga saab
                                                                       Kujundava hindamise (ja ka õppimist  kontrollib teksti arvutis keelekorrek-  õppija ise hinnata oma lugemis-
                                                                       toetava hindamise) termin on mõnes  toriga üle, et vältida ortograafiavigu),  rõõmu (nt Likert tüüpi skaalal),
                                                                       mõttes  eksitav  –  hindamist  seosta-  siis järgmisel korral sama või sarnast  proovida uusi raamatuid (kaaslaste
                                                                       takse koolis siiski valdavalt hinnete  ülesannet täites (luuletust lugedes,  ja õpetaja soovitusel) ning mõnu-
                                                                       panemisega.  Kujundava hindamise   teksti luues), saab ta infot edasimine-  said lugemispaiku (nt kott-toolis,
                                                                       fookuses on aga tagasiside, mida   ku kohta. Seega saab ta teada „Kuidas  voodis, aasal) ning teatud aja järel
                                                                       õppija õppeprotsessis saab ja ise otsib.  mul läheb?“ ja see teadmine on pal-  hinnata taas – kas lugemisrõõm
                                                                       Õppija peaks teadma oma hetketaset  ju informatiivsem ja motiveerivam  on sama suur või isegi kasvanud.
                                                                       („Kus ma hetkel olen“) ja eesmärke  kui numbriline hinne või tunnustus  Nende tulemuste üle võib ka kaas-
                                                                       („Kuhu ma minna tahan“). Eesmär-  „Tubli!“.                 laste ja õpetajaga vestelda, oma
                                                                       giks võib olla näiteks luuletuse luge-  Millises vormis peaks esitama ku-  rõõme jagada ja üksteist vastastikku
                                                                       mine nii, et see sobiks ka esitada koo-  jundav/ õppimist toetava hindamise   lugemispisikuga nakatada.
                                                                       lipeol või teatud otstarvet täitva teksti  tulemusi
            Fotovõistlusel 3. koha pälvinud töö. Autor Kadi Kreis
                                                                       kirjutamine.
   1   2   3   4