Page 4 - Õpsik nr 4 - AUGUST 2012
P. 4
2 4 August 2012
ALGÕPETUSE ÕPPEJÕUDUDE VILISTLASE SÕNA
SOOVITUSED SISSEASTUJATELE Milline peaks olema tänapäevane algõpetus? lõpetajate ootus, et keegi teeb kõik rutiinse ja mitte
Mida soovid oma lapsele või lapselapsele, kes huvitava ette-taha ära ning kui siis kõik ei ole kohe
Õpsik küsib algõpetuse osakonna õppejõududelt: Mida soovitate tänasele õnnestunud, järgneb kiiresti õpitud abitus (“keegi ei
gümnasistile, kes soovib järgmisel suvel meie erialale sisse astuda? Milliseid nüüd kooli hakkab minema? kuula mind niikuinii”).
omadusi ja kogemusi oluliseks peate, et üht kandidaati teisele eelistada? Teiseks sooviksin lisaks heale teoreetilisele hari-
Piret Põldre, algõpetuse vilistlane
MILLINE VÕIKS OLLA TULEVANE KLASSIÕPETAJA? 1997, Nordea Bank Finland Blc Eesti dusele ka seda, et lapsi aidataks tänapäevasest ümb-
ritsevast maailmast aru saada. See on ilmselt proovi-
filiaali personalijuht, üliõpilaspäevil
Erinevad tulevaste klassiõpetajate õppejõud kirjeldasid kandideerima tule- Junior Achievment Managment kivi ka õpetajatele endale - kuidas ühiskond toimib,
millised tegevusharud, tööd ja ametid on olemas ja
vat noort inimest järgmiselt: töötaja: saavad olema, milliseid kompetentse need nõuavad.
• Isikupärane, väga hea eesti keele oskusega, selge silmavaatega, motiveeri- Kui väga üldistada, siis ma arvan, Eelkõige on tähtis, et õpetajad ärataksid nende kü-
tud, probleeme tõstatav ja lahendusi pakkuv noor inimene. et üks olulisemaid asju, mida ma oma simuste vastu huvi, suunaksid lapsed ise otsima, eri-
• Avara ja erisusi salliva maailmanägemisega, (ära)kuulamis- ja kaasamõtle- last kooli saates loodaksin, on see, et märgataks nevate valdkondade teadmiste vahel seoseid looma,
misoskusega, optimistlik ja heatahtlik, tegus ja positiivne noor inimene. tema tugevusi ja aidataks tal sellele üles ehitada po- näitaksid, kust infot leida ja seda hinnata.
• Ta peab armastama lapsi ja hoolima nende muredest. sitiivne mina-tunnetus (tean, mis on mu väärtus ja Ning kolmandaks arutlusoskus ja eneseväljen-
• Ta peaks üheagselt olema enesekindel ja enesekriitiline, sihikindel, õigla- milles olen hea). Samas, et ta õpiks kogemusest, et dus, mis toetuvad kahele eelnevale, kuid on omaet-
ne, järjekindel ja paindlik, aus, usaldusväärne ja koostööaldis ning väärikas selleks, et edu saavutada, tuleb ise pingutada. Oma te oskused, mida õpetada. Ei midagi uut :), aga kui
adekvaatse enesehinnanguga. töös näen ma sageli kaht suhtumist, mis mõlemad need asjad oleksid paigas, siis oleksin ma küll väga
inimest tema valitud teel takistavad ja mille juured õnnelik.
KUIDAS SELLENI JÕUDA? on ilmselt lapsepõlves - esimene on paljude kooli-
Didaktika õppejõud Anne Uusen soovitab meie erialast huvitatul vähemalt
viimases gümnaasiumi klassis, kui mitte varemgi:
1) Jälgida ennast matemaatika, loodusainete ja emakeele õppijana sellest LUGEMISSOOVITUS
aspektist, kas talle mõni neist põhiainetest ei ole ületamatult raske ehk kas
ta tuleb nende õppimisega vähemalt heal tasemel toime: kas ta saab asjade Loomade ja lindude märgid & jäljed Vanasõnade doomino
olemusest aru, polegi oluline, et need peaksid kõik nö “viied” olema või kõik
reeglid peas. Raamat õpetab tähele See on vahva ja hariv õp-
2) Leida endas üles mõni tugev külg ja tegelda mõne huvialaga natuke süve- panema ning mõistma pemäng, mis rikastab lap-
nenumalt: kas mõni kunsti või käsitöö valdkond, sport või muusika, aiandus, loomade ja lindude elu- se sõnavara ning aitab sel-
kokandus, arvutiasjandus, tants või muu huviala. tegevuse jälgi: käpajäljed les rahvaluule lühivormis
3) Otsida võimalusi praktilise kogemuse saamiseks mingilgi ajaperioodil: maapinnal ja hambajäl- paremini orienteeruda.
olla huviringis juhendajaks, laagris abikasvatajaks; leida algklasside õpetaja, jed puus, kaotatud su- Mängus on 38 vanasõna
kes mõnikord asendajat vajab; tekitada ise algklasside õpilastest mingi huvi- led, lohud taimestikus koos seletustega. Mängu
ring (ükskõik mis vallas, voltimine või teadus või ajalehe tegemine või loo- ja pinnasel, väljaheited, mängimiseks on mitu va-
duse uurimine jne jne) ning püüdaka saadud kogemust analüüsida: milline räppetombud, lõualuud, rianti, nii on on mäng hu-
ma õpetajana/juhendajana olen. sarved jpm. Neid märke vitav nii lapse kui täiskas-
4) Külastada üksi või sõpradega erinevaid lastekodusid või puuetega inimes- lugeda osates on looduses vanu jaoks. Mängida saab
te ühinguid ja teha nendega midagi koos kasvõi ühekordselt. käia väga põnev. üksi, kahekesi või rühma-
5) Algatada koolis kaasõpilaste hulgas ja toel huvitavaid ettevõtmisi. Raamat on rohkelt illustreeritud põhjalik teatme- ga. Kaardipakis on lisaks
6) Leida paar õpilast, kes vajavad õppimisel abi ja õpetada neid mõnda aega teos, mis pakub kõikidele loodusesõpradele palju 38 kaardile ka mängujuhend ja õiged vastused.
eraõpetajana või leida muu võimalus laste hoidmiseks, abistamiseks. avastamis- ja äratundmisrõõmu. Siin kirjeldatak- Mängukaartide tagaküljed moodustavad pusle.
7) (Vähemalt) viimane pool aastat jälgida uudistest (ükskõik mis kanalit se loomade ja lindude välimust, eluviise, elupaiku Tavahind 5.90, koolihind 4.70.
pidi), millised kuumad teemad hariduse vallas esil on, jälgida koolielu ja ning paljunemist jm. Teavet toetavad loomade ja
mõelda, kas ja mida võiks olla/teha teisti. Arutleda sellest näiteks vanemate- lindude levikukaardid ning joonised. Mõistatuste doomino
ga ja koolikaaslastega, aga miks mitte ka õpetajaga.
Kui kõige selle kõrvalt veel juhtumisi aega üle jääb, siis lugeda vabal valikul Kõva köide, 4 värvi, 280 lk. See on vahva ja hariv
läbi mõni kasvatusteemaline, inimsuhteid puudutav või muust huvipakku- Raamat ilmub septembris 2012. õppemäng, mis aitab sel-
vast ainest raamat. See võib olla täiesti ka ilukirjanduslik. Tavahind 23.-, koolihind 18.40 les lastele meelepärases
8) Ja loomulikult ei tee paha, kui on võimalus minna kuhugi välismaale na- Loomariigi illustreeritud entsüklopeedia rahvaluule lühivormis
tukesekski ajaks ja näha kasvõi natukegi sealset koolielu. Või siis kasvõi pere- paremini orienteeru-
reisi ajal natuke uurida, kuidas muul maal koolielu käib. Kasulik on ka Eestis Raamat sisaldab üle 2500 da ning rikastab lapse
liikudes uurida mõne muu kooli elu ja näiteks omaealistega suhelda kasvõi värvilise illustratsiooni fantaasiat. Mängus on
eelajaloolistest dinosau-
internetis ja arutleda, mis kusagil koolis on head, mis halba ja mida teha, et rustest tänapäeva mitme- 38 mõistatust koos vas-
koolielu oleks veel parem. kesise imetajate, lindude, tustega. Mõistatused ja
roomajate, kahepaiksete, vastused on trükitähte-
Loomulikult ei saa keegi neid kõiki asju teha, sest õppimine gümnaasiumis kalade ja selgrootute maa- dega, vastuse juures on
on juba iseenesest pingeline ja muu elu tahab ka elamist, aga kui midagigi ilmani. Ülimenukas teat- ka pilt. Mängu mängi-
sellest endale vähemalt teadvustada, siis on natuke kindlam ka endal, et va- meteos pakub sissevaadet miseks on mitu varianti,
litud on ala, milleks ollakse valmis. Mõndagi neist tegevustest tehakse ehk loomade ellu ning annab nii on mäng huvitav nii
nagunii, seega oleks vaja lihtsalt ehk natuke teadlikumalt oma erialavalikuks skeemide ja kaartide abil lasteaialapse kui täiskasvanu jaoks. Mängida saab üksi,
valmistuda ja ongi kõik korras. teavet liikide päritolu, su- kahekesi või rühmaga. Kaardipakis on lisaks 38 kaardile
gulussidemete, tõuomaduste, toitumisharjumuste ka mängujuhend ja õiged vastused. Mängukaartide taga-
jpm kohta. Pildid on varustatud eesti-, ladina- ja küljed moodustavad pusle.
ingliskeelse nimetusega. Elutruud ja informatiivsed Tavahind 5.90, koolihind 4.70.
joonised ning valitud faktid muudavad raamatu
entsüklopeediaks, millest on abi nii pere väiksema-
tele kui ka suurematele liikmetele. Ingrit Toomtalu, ingrit@tea.eu Tel 6677 840 või 5306 1140
Kõva köide, 4 värvi, 680 lk.
Head klassiõpetajad! Raamat ilmub septembris 2012.
Tavahind 35 €, ettetellimine 31.50
Koolihind 27.90
Tiigrihüppe Sihtasutuse haridusportaali Koolielu toimetus korraldab
koostöös oma toimeka meeskonnaga erinevaid e-kursusi ning lühe-
maid õppimisüritusi, milles osalemine on õpetajale tasuta. Kindlasti ei MTÜ EESTI LUGEMISÜHING KURSUSED KLASSIÕPETAJALE –
ole e-kursuste puhul vähetähtis asjaolu, et nendel osalemiseks ei pea õp- pakub koolitusi õpetajatele ja lapsevanematele järgmistel INGLISE KEEL ALGKLASSIDES:
pur maakonnakeskusesse sõitma, vaid kogu informatsioon tuuakse koju teemadel:
kätte. Paindlik kodutööde esitamise graafik lisab õppimisse oma võlu 22.08.2012 - Jõhvis kell 10.00
ning kasutaja saab olla oma aja peremees. Lisaks aitab kursustelt saadud 24.08.2012 - Tallinnas kell 10.00
tunnistus omandada või säilitada õpetaja ametijärku. • Kooliga kohanemine ja lapsega koos 29.08.2012 - Pärnus kell 10.00
2012–2013 õppeaastal jätkame e-koolitustega veebiraamatutest ja võr- õppimine 07.09.2012 - Tartus kell 10.00
12.09.2012 - Tallinnas kell 12.00
gukirjastustest, arvutiga joonistamisest ja animatsioonist, veebipõhiste
küsitluste kasutamisest õppetöös, videost koolielus jpm. Samuti tööta- • Lugemishuvi-ja lugemisoskus Täpsem info ja registreerimine
vad koolitajad praegu välja uusi e-kursusi, näiteks olete oodatud osale- • Lugemiskeskkond ja kirjanduse valik Avita kodulehel www.avita.ee
ma koolitustel “Ühistöö vahendid” ja “Juhendite loomine”.
Koolituste kalendriga saate tutvuda meie veebilehel www.koolielu.ee TOIMETUS
alates septembri algusest. Registreerumine kursustele algab nädal enne Võta meiega ühendust ja kutsu meid oma kooli!
vastava kursuse alustamiskuupäeva. Vastutav toimetaja: Mare Müürsepp
Heade kooliaastat soovides, Kontakt: www.lugemisyhing.ee Keeletoimetaja: Anne Uusen
Tallinna Ülikool
Merje Pors reading@tlu.ee Tel 52 65 305 Narva mnt 25 Tallinn 10120
Koolielu peatoimetaja opsik@tlu.ee