Page 4 - Õpsik nr 4 - AUGUST 2012
P. 4

2 4       August 2012



            ALGÕPETUSE ÕPPEJÕUDUDE                                          VILISTLASE SÕNA

            SOOVITUSED SISSEASTUJATELE                                     Milline peaks olema tänapäevane algõpetus?   lõpetajate ootus, et keegi teeb kõik rutiinse ja mitte

                                                                           Mida soovid oma lapsele või lapselapsele, kes   huvitava ette-taha ära ning kui siis kõik ei ole kohe
            Õpsik  küsib  algõpetuse  osakonna  õppejõududelt:  Mida  soovitate  tänasele                           õnnestunud, järgneb kiiresti õpitud abitus (“keegi ei
            gümnasistile, kes soovib järgmisel suvel meie erialale sisse astuda? Milliseid   nüüd kooli hakkab minema?  kuula mind niikuinii”).
            omadusi ja kogemusi oluliseks peate, et üht kandidaati teisele eelistada?                                  Teiseks sooviksin lisaks heale teoreetilisele hari-
                                                                                     Piret Põldre, algõpetuse vilistlane
            MILLINE VÕIKS OLLA TULEVANE KLASSIÕPETAJA?                               1997, Nordea Bank Finland Blc Eesti   dusele ka seda, et lapsi aidataks tänapäevasest ümb-
                                                                                                                    ritsevast maailmast aru saada. See on ilmselt proovi-
                                                                                     filiaali personalijuht, üliõpilaspäevil
            Erinevad tulevaste klassiõpetajate õppejõud kirjeldasid kandideerima tule-  Junior Achievment Managment   kivi ka õpetajatele endale - kuidas ühiskond toimib,
                                                                                                                    millised tegevusharud, tööd ja ametid on olemas ja
            vat noort inimest järgmiselt:                                            töötaja:                       saavad olema, milliseid kompetentse need nõuavad.
            • Isikupärane, väga hea eesti keele oskusega, selge silmavaatega, motiveeri-  Kui väga üldistada, siis ma arvan,   Eelkõige on tähtis, et õpetajad ärataksid nende kü-
            tud, probleeme tõstatav ja lahendusi pakkuv noor inimene.                et üks olulisemaid asju, mida ma oma   simuste vastu huvi, suunaksid lapsed ise otsima, eri-
            • Avara ja erisusi salliva maailmanägemisega, (ära)kuulamis- ja kaasamõtle-  last  kooli  saates  loodaksin,  on  see,  et  märgataks   nevate valdkondade teadmiste vahel seoseid looma,
            misoskusega, optimistlik ja heatahtlik, tegus ja positiivne noor inimene.  tema tugevusi ja aidataks tal sellele üles ehitada po-  näitaksid, kust infot leida ja seda hinnata.
            • Ta peab armastama lapsi ja hoolima nende muredest.           sitiivne mina-tunnetus (tean, mis on mu väärtus ja   Ning  kolmandaks  arutlusoskus  ja  eneseväljen-
            • Ta peaks üheagselt olema enesekindel ja enesekriitiline, sihikindel, õigla-  milles olen hea). Samas, et ta õpiks kogemusest, et   dus, mis toetuvad kahele eelnevale, kuid on omaet-
            ne, järjekindel ja paindlik, aus, usaldusväärne ja koostööaldis ning väärikas   selleks, et edu saavutada, tuleb ise pingutada. Oma   te oskused, mida õpetada. Ei midagi uut :), aga kui
            adekvaatse enesehinnanguga.                                    töös näen ma sageli kaht suhtumist, mis mõlemad   need asjad oleksid paigas, siis oleksin ma küll väga
                                                                           inimest tema valitud teel takistavad ja mille juured   õnnelik.
            KUIDAS SELLENI JÕUDA?                                          on ilmselt lapsepõlves - esimene on paljude kooli-
            Didaktika õppejõud Anne Uusen soovitab meie erialast huvitatul vähemalt
            viimases gümnaasiumi klassis, kui mitte varemgi:

            1)  Jälgida  ennast  matemaatika,  loodusainete  ja  emakeele  õppijana  sellest   LUGEMISSOOVITUS
            aspektist, kas talle mõni neist põhiainetest ei ole ületamatult raske ehk kas
            ta tuleb nende õppimisega vähemalt heal tasemel toime: kas ta saab asjade   Loomade ja lindude märgid & jäljed  Vanasõnade doomino
            olemusest aru, polegi oluline, et need peaksid kõik nö “viied” olema või kõik
            reeglid peas.                                                                     Raamat  õpetab  tähele                     See on vahva ja hariv õp-
            2) Leida endas üles mõni tugev külg ja tegelda mõne huvialaga natuke süve-        panema  ning  mõistma                      pemäng, mis rikastab lap-
            nenumalt: kas mõni kunsti või käsitöö valdkond, sport või muusika, aiandus,       loomade  ja  lindude  elu-                 se sõnavara ning aitab sel-
            kokandus, arvutiasjandus, tants või muu huviala.                                  tegevuse  jälgi:  käpajäljed               les rahvaluule lühivormis
            3)  Otsida  võimalusi  praktilise  kogemuse  saamiseks  mingilgi  ajaperioodil:   maapinnal  ja  hambajäl-                   paremini  orienteeruda.
            olla huviringis juhendajaks, laagris abikasvatajaks; leida algklasside õpetaja,   jed  puus,  kaotatud  su-                  Mängus  on  38  vanasõna
            kes mõnikord asendajat vajab; tekitada ise algklasside õpilastest mingi huvi-     led,  lohud  taimestikus                   koos  seletustega.  Mängu
            ring (ükskõik mis vallas, voltimine või teadus või ajalehe tegemine või loo-      ja  pinnasel,  väljaheited,                mängimiseks on mitu va-
            duse uurimine jne jne) ning püüdaka saadud kogemust analüüsida: milline           räppetombud,  lõualuud,                    rianti, nii on on mäng hu-
            ma õpetajana/juhendajana olen.                                                    sarved  jpm.  Neid  märke                  vitav nii lapse kui täiskas-
            4) Külastada üksi või sõpradega erinevaid lastekodusid või puuetega inimes-       lugeda osates on looduses                  vanu jaoks. Mängida saab
            te ühinguid ja teha nendega midagi koos kasvõi ühekordselt.                       käia väga põnev.                           üksi, kahekesi või rühma-
            5) Algatada koolis kaasõpilaste hulgas ja toel huvitavaid ettevõtmisi.    Raamat on rohkelt illustreeritud põhjalik teatme-  ga. Kaardipakis on lisaks
            6) Leida paar õpilast, kes vajavad õppimisel abi ja õpetada neid mõnda aega   teos,  mis  pakub  kõikidele  loodusesõpradele  palju   38  kaardile  ka  mängujuhend  ja  õiged  vastused.
            eraõpetajana või leida muu võimalus laste hoidmiseks, abistamiseks.   avastamis-  ja  äratundmisrõõmu.  Siin  kirjeldatak-  Mängukaartide tagaküljed moodustavad pusle.
            7)  (Vähemalt)  viimane  pool  aastat  jälgida  uudistest  (ükskõik  mis  kanalit   se loomade ja lindude välimust, eluviise, elupaiku   Tavahind 5.90, koolihind 4.70.
            pidi), millised kuumad teemad hariduse vallas esil on, jälgida koolielu ja   ning  paljunemist  jm.  Teavet  toetavad  loomade  ja
            mõelda, kas ja mida võiks olla/teha teisti. Arutleda sellest näiteks vanemate-  lindude levikukaardid ning joonised.  Mõistatuste doomino
            ga ja koolikaaslastega, aga miks mitte ka õpetajaga.
            Kui kõige selle kõrvalt veel juhtumisi aega üle jääb, siis lugeda vabal valikul   Kõva köide, 4 värvi, 280 lk.                  See  on  vahva  ja  hariv
            läbi mõni kasvatusteemaline, inimsuhteid puudutav või muust huvipakku-  Raamat ilmub septembris 2012.                           õppemäng, mis aitab sel-
            vast ainest raamat. See võib olla täiesti ka ilukirjanduslik.   Tavahind 23.-, koolihind 18.40                                  les  lastele  meelepärases
            8) Ja loomulikult ei tee paha, kui on võimalus minna kuhugi välismaale na-  Loomariigi illustreeritud entsüklopeedia            rahvaluule  lühivormis
            tukesekski ajaks ja näha kasvõi natukegi sealset koolielu. Või siis kasvõi pere-                                                paremini   orienteeru-
            reisi ajal natuke uurida, kuidas muul maal koolielu käib. Kasulik on ka Eestis   Raamat sisaldab üle 2500                       da  ning  rikastab  lapse
            liikudes uurida mõne muu kooli elu ja näiteks omaealistega suhelda kasvõi        värvilise   illustratsiooni                    fantaasiat.  Mängus  on
                                                                                             eelajaloolistest  dinosau-
            internetis ja arutleda, mis kusagil koolis on head, mis halba ja mida teha, et   rustest  tänapäeva  mitme-                     38  mõistatust  koos  vas-
            koolielu oleks veel parem.                                                       kesise  imetajate,  lindude,                   tustega.  Mõistatused  ja
                                                                                             roomajate,  kahepaiksete,                      vastused  on  trükitähte-
            Loomulikult ei saa keegi neid kõiki asju teha, sest õppimine gümnaasiumis        kalade ja selgrootute maa-                     dega,  vastuse  juures  on
            on juba iseenesest pingeline ja muu elu tahab ka elamist, aga kui midagigi       ilmani.  Ülimenukas  teat-                     ka  pilt.  Mängu  mängi-
            sellest endale vähemalt teadvustada, siis on natuke kindlam ka endal, et va-     meteos pakub sissevaadet                       miseks on mitu varianti,
            litud on ala, milleks ollakse valmis. Mõndagi neist tegevustest tehakse ehk      loomade  ellu  ning  annab                     nii on mäng huvitav nii
            nagunii, seega oleks vaja lihtsalt ehk natuke teadlikumalt oma erialavalikuks    skeemide  ja  kaartide  abil   lasteaialapse kui täiskasvanu jaoks. Mängida saab üksi,
            valmistuda ja ongi kõik korras.                                                  teavet liikide päritolu, su-  kahekesi või rühmaga. Kaardipakis on lisaks 38 kaardile
                                                                          gulussidemete,  tõuomaduste,  toitumisharjumuste   ka mängujuhend ja õiged vastused. Mängukaartide taga-
                                                                          jpm kohta. Pildid on varustatud eesti-, ladina- ja   küljed moodustavad pusle.
                                                                          ingliskeelse nimetusega. Elutruud ja informatiivsed   Tavahind 5.90, koolihind 4.70.
                                                                          joonised  ning  valitud  faktid  muudavad  raamatu
                                                                          entsüklopeediaks, millest on abi nii pere väiksema-
                                                                          tele kui ka suurematele liikmetele.         Ingrit Toomtalu, ingrit@tea.eu Tel 6677 840 või 5306 1140

                                                                          Kõva köide, 4 värvi, 680 lk.
            Head klassiõpetajad!                                          Raamat ilmub septembris 2012.
                                                                          Tavahind 35 €, ettetellimine 31.50
                                                                          Koolihind 27.90
            Tiigrihüppe  Sihtasutuse  haridusportaali  Koolielu  toimetus  korraldab
            koostöös  oma  toimeka  meeskonnaga    erinevaid  e-kursusi  ning  lühe-
            maid õppimisüritusi, milles osalemine on õpetajale tasuta. Kindlasti ei   MTÜ EESTI LUGEMISÜHING            KURSUSED KLASSIÕPETAJALE –
            ole e-kursuste puhul vähetähtis asjaolu, et nendel osalemiseks ei pea õp-  pakub koolitusi õpetajatele ja lapsevanematele järgmistel   INGLISE KEEL ALGKLASSIDES:
            pur maakonnakeskusesse sõitma, vaid kogu informatsioon tuuakse koju   teemadel:
            kätte. Paindlik kodutööde esitamise graafik lisab õppimisse oma võlu                                         22.08.2012 - Jõhvis kell 10.00
            ning kasutaja saab olla oma aja peremees. Lisaks aitab kursustelt saadud                                    24.08.2012 - Tallinnas kell 10.00
            tunnistus omandada või säilitada õpetaja ametijärku.             • Kooliga kohanemine ja lapsega koos       29.08.2012 - Pärnus kell 10.00
            2012–2013 õppeaastal jätkame e-koolitustega veebiraamatutest ja võr-     õppimine                           07.09.2012 - Tartus kell 10.00
                                                                                                                        12.09.2012 - Tallinnas kell 12.00
            gukirjastustest,  arvutiga joonistamisest ja animatsioonist, veebipõhiste
            küsitluste kasutamisest õppetöös, videost koolielus jpm. Samuti tööta-  • Lugemishuvi-ja lugemisoskus     Täpsem info ja registreerimine
            vad koolitajad praegu välja uusi e-kursusi, näiteks olete oodatud osale-  • Lugemiskeskkond ja kirjanduse valik  Avita kodulehel www.avita.ee
            ma koolitustel “Ühistöö vahendid” ja “Juhendite loomine”.
            Koolituste  kalendriga  saate  tutvuda  meie  veebilehel  www.koolielu.ee                                  TOIMETUS
            alates septembri algusest. Registreerumine kursustele algab nädal enne   Võta meiega ühendust ja kutsu meid oma kooli!
            vastava kursuse alustamiskuupäeva.                                                                       Vastutav toimetaja: Mare Müürsepp
                                               Heade kooliaastat soovides,   Kontakt: www.lugemisyhing.ee                Keeletoimetaja: Anne Uusen
                                                                                                                     Tallinna Ülikool
                                                             Merje Pors       reading@tlu.ee      Tel 52 65 305      Narva mnt 25 Tallinn 10120
                                                      Koolielu peatoimetaja                                          opsik@tlu.ee
   1   2   3   4