Page 2 - Õpsik nr 4 - AUGUST 2012
P. 2

2      August 2012



                 FOORUM


            ARUTLEMINE JA FILOSOFEERIMINE ÕPPEMEETODINA EESTI KOOLI


            Õpsik: Milleks filosoofia lastele?  et ta sipelgas on?), mille üle ühiselt  tegevusena, aga mitte aineid ja tee-  paremini  toime  oma  tunnete  ja
            Egle Säre: Iga õpetaja peaks teadli-  arutlema hakatakse. LF meetod on  mavaldkondi ühendavat meetodit.  mõtetega ning mõistaksid paremi-
            kult oskama arutelusid igapäevases-  mõtlemis-  ja  arutlusviis,  kus  lap-  Samas võib aga filosofeerimist ra-  ni neid ümbritsevat maailma.
            se  õppetöösse  põimida.  Arutelud  sed arendavad enda ideid, õpetaja  kendada ka kui omaette tegevust,  Õpsik:  Õpetajad  vaevlevad  just-
            elavdavad õppeprotsessi, motivee-  on sealjuures suunajaks, kes küsib  näiteks  klassjuhataja  tunnis  arut-  kui  nõiaringis:  mahukas  õpik
            rivad õpilasi, teevad õpitava elulä-  täpsustust, palub mõisteid selgita-  ledes väärtuste teemadel või eesti  -  kartus  tasemetööde  ees  -  koo-
            hedaseks  ja  arusaadavamaks  ning  da  või  julgustab  lapsi  oma  seisu-  keele  tunnis  mõne  kirjanduspala  li  juhtkonna  ja  lapsevanemate
            seega ka paremini seostatavamaks.  kohta põhjendama.        põhjal  või  inimeseõpetuse  tunnis  ootused  mõõdetavatele  õpitule-
            Üks võimalik meetod laste arutelu-  Õpsik: Kas Eesti õpetajad vajavad  arutledes  näiteks  teemal  Mis  on  mustele – need on asjaolud, mis
            de juhtimiseks on lastega filosofee-  LF metoodikat?         tervislik  eluviis.  Selliseid  näited  panevad õpetaja tundides nö õpi-
            rimine (LF), kus arutelu juhtimise  ES: Oma kogemusest, nähes arute-  meetodi  rakendamisest  on  Eesti  kut õpetama.
            suurim kunst peitub õpetaja hoia-  lude järele janunevaid lapsi, ütlen,  õpetajad ise koolitustel välja pak-  ES:  Nii  nagu  lapsed  õpivad  seda,
            kus ja oskuses küsida õigeid küsi-  et  jah.  Õpetajad  väidavad,  et  nad  kunud  ja  soovinud  ka  praktikas  mida  hinnatakse,  nii  õpetavad
            musi. Ühisarutelu juhtimisel peab  vajavad sellist tööviisi, kuid see ei  rakendada. Koolitustel on õpetaja-  õpetajad  seda,  mida  nad  peavad
            õpetaja osavalt jälgima protsessi ja  peegeldu  veel  üldises  pildis.  Üks  tele väga meeldinud ühised filoso-  hindama. Kui on vaja hinnata fak-
            seda  modereerima,  mitte  niivõrd  põhjus,  miks  õpetajad  veel  piisa-  feerimised  elulistel  teemadel,  kus  titeadmisi, siis neid ka õpetatakse.
            kontrollima  õpilaste  vastuste  õi-  valt lastega ei filosofeeri võib olla  nad on saanud omi mõtteid aren-  Kui  peaks  hindama  õpilaste  ana-
            gust ja paikapidavust. Üldjuhul on  selles, et uus meetod on Eestis al-  dada ja seisukohti avaldada. Õpe-  lüüsimise ja põhjendamise oskust,
            temaatiline  arutelu  õpetaja  poolt  les  noorukene.  Alles  mõne  aasta  tajad küll tähtsustavad arutlemist,  seoste loomise ja järeldamise oskust
            eelnevalt  ette  valmistatud,  et  ta  eest sai LF metoodika Eesti lastele  kuid õpetajate sõnutsi on senised  faktiteadmiste põhjal, siis hakataks   Egle  Säre  on  õppinud
            suudaks  arutelu  ajal  õpilasi  küsi-  kättesaadavaks eratundidena ning  arutelud jäänud tihti juhuslikeks ja  neid oskusi ka õpetama. Eesti õpe-  klassiõpetajaks Tartu Õpetajate
                                                                                                                                   Seminaris ja Viini Pedagoogilises
            mustega  süvendatult  analüüsima,  seejärel  said  ka  õpetajad  võima-  pinnapealseteks, ei arenda teemat  tajad on väga targad, püüdlikud ja   Akadeemias. Viinis osales ta kursusel
            argumenteerima  ja  põhjendama  luse ennast meetodiga kurssi viia.  süvitsi, ei ole analüüsivad ega pae-  töökad, kahjuks pole neil piisavalt   “Lastega filosofeerimine”.  Sellest
            suunata,  et  õpilane  ise  mõistaks,  Paistab, nagu ei oleks veel piisavalt  lu  piisavalt  laste  tähelepanu  ning  ressursse, et viia ennast kurssi uute   tärganud huvi viis magistritööni
            kas tema vastus on paikapidav või  märgatud, et Eesti kool vajab seda-  põhinevad  liialt  faktiteadmistel  õppemeetoditega, õppida ja katse-  “Filosoofiliste vestluste ja tegevuste
            mitte. TÜ professor Margit Sutrop  laadi uuendust. Õpetajate sõnul on  ega  arenda  lapsi  tavamõtlemise  tada neid. Õnneks on meil võima-  rakendamise võimalused lastega ühe
            kinnitab, et LF metoodika on eri-  aga laste suureks sooviks arutleda  tasandilt süsteemse mõtlemise ta-  lus  õppida  kolleegidelt  välismaal,   algklassi näitel” (2010).
            nevate arutelude, sealhulgas väär-  elulistel  teemadel:  „Ainult  seda  sanditele.LF metoodika järgi saab  kes  on  juba  pikki  aastaid  prakti-  Egle Säre tõlkes on 2008. a ilmunud
            tusteemaliste  arutelude  läbiviimi-  nad tahakski teha!“, viimati mainis  aga lapsi süvitsi ja süsteemselt eri-  seerinud  lastega  filosofeerimist ja  Eva Zolleri raamat “Väikesed
            sel  üheks  aluseks,  millele  õpetaja  seda  TÜ  õppejõud  Elve  Voltein.  nevatel teemadel arutlema suuna-  tunnustanud seda meeto kui tõhu-  filosoofid”.  Oma uurimissuunas jätkates
            saab oma töös toetuda. Filosoofili-  Raskused  lastega  filosofeerimise  ta,  et nad õpiksid elulisi ja aineala-  sat õppe- ja kasvatusmeetodit, mis   korraldab ta huvilistele koolitusi lastega
                                                                                                                                   filosofeerimisest –
            seks teeb ühe arutelu filosoofiline  rakendamisel võivad tekkida mee-  seid teadmisi ning oskusi, õpiksid  arendab laste mõtlemist ning kee-  vt www.hot.ee/filosoofid
            ehk avatud küsimus (Mis on õnn?)  todi ebatäiuslikul tundmisel või kui  õppima, mõistaksid viisaka ja sõb-  lelist ja sotsiaalset võimekust.
            või probleem (Kas sipelgas ka teab,  LF meetodit nähakse vaid omaette  raliku  käitumise  eeliseid,  tuleksid


            ALGÕPETUSE PEAJOON JA HARUPEDAGOOGIKAD


                  astakümneid  ja  isegi  -sadu  Mina  olen  ainedidaktikates  õpeta-  mõtetega:     elulises  ja  loomulikus  õpetamises  dada, millistel tingimustel seda saab
                  on  teatud,  et  hea  koolitöö  nud matemaatikat ja loodusõpetust.  Samas  võtavad  need  õpetused  kinni  sisalduvate  komponentide  tutvustu-  teha, millised on piirangud (nt laste
            Aon  näitlik,  aktiivne,  lapse  Nagu ikka, näitan ette/kätte võima-  ju  neistsamadest  põhimõtetest,  mis  sed. Igapäevane koolitöö peakski just  arv klassis, õppeks kasutada olev aeg,
            kogemusele  toetuv,  ja  elulähedane.  lused  eelnimetatu  rakendamiseks,  algõpetuses ammuilma teada on.  sellisele  elulist  ja  loomulikku  rõhu-  vastava  ruumi  olemasolu,  õppetee-
            Nüüdseks on tekkinud rida selliseid  sh õuesõppe võimalused, mõtlemise  Vahel on need puhtalt praktiliste võte-  tavale  lähenemisele  tuginema.  Kõik  ma jpm).
            õpetussuundi, mida jagatakse eraldi  arendamine, teadliku lugemise oluli-  te kogumid, millele ülikooli kursusena  need  üldised  põhimõtted  korduvad  Tegelikult on väga tore, et erinevad
            koolitustena,  millel  on  erilisust  rõ-  sus ja vajadus jm.  tuleks lisada teoreetiline alus.  ju  nii  muuseumipedagoogikas  kui  inimesed  oma  lemmikpõhimõtteid
            hutav,  tihti  metafoorne  pealkiri  ja  Olen küll seda meelt, et ülikoolis pa-  Kas selleks, et mingit töösuunda veen-  õuesõppes kui draamapedagoogikas,  ja  parimat  praktikat  tutvustavad
            mis tekitavad justkui oma klubi või  kutav klassiõpetaja esmakoolitus on  vamalt esitada, tuleks sellele mõelda  filosofeerimises jne. Ikka see, et õpe-  ning propageerivad. Eks igal õpetajal
            koguduse – õuesõpe, keelekümblus,  päris hea. Probleemiks võib kujune-  mingi särav nimi? Aga võib-olla ongi  tus on elulähedane, õppijat kaasav ja  on oma eelistused ja südameläheda-
            kriitiline lugemine-kirjutamine mõt-  da asjaolu, et noor inimene (üliõpi-  nii? Tänases tarbimis- ja müügiühis-  arvestav jne.  semad teemad ning meetodid.  Üks-
            lemise arendamiseks, filosofeerimine  lane) ei suuda veel kõike haarata ja  konnas?       Eks neid võib ju eraldi mingi kõla-  teiselt õppimine on kindlasti täiend-
            lastega,    lugemispesandus,  draama-  seostada. Ta vajab aega ja sealt kuju-            va ja müüva nime all turustada, aga  õppes väga olulisel kohal.
            pedagoogika, Hea Algus, ettevõtlus-  nevat  kogemust.       Olen jõudumööda kokku puutunud  meie  ülesandeks  on  minu  arvates  Üliõpilased peaksid aga ülikoolis saa-
            õpe, avastusõpe, muuseumipedagoo-  Me võime rääkida igasugustest õpe-  kõigega  peale  keelekümbluse.  Oma  ikka  just  rõhutada,  et  need  on  iga-  ma sügava teadmise sellest, mis üld-
            gika jms. Enamasti peaks selle suuna  tussuundadest,  kuid  lõpuks  jõuame  “kohustuslikus koolituses” klassiõpe-  päevase koolitöö loomulikud osad.  se on õppimine, miks õpitakse, mida
            teadmiste  levitamiseks  läbi  tegema  tagasi nn vana ja hea Käisi üldõpe-  tajatele  toon  näiteid  nii  õuesõppe,    õpitakse ja kuidas õpitakse. On ole-
            vastava turustatud koolituse, et saada  tuse  ja  didaktika  suundade  juurde.  muuseumiõppe  kui  filosofeerimise  Inge Timoštšuk, Tallinna Ülikooli  mas rida inimestele üldiselt omaseid
            sealt kaasa portfoolio, kast vms, mis  Sellel suvel olen töötanud raamatuga  alalt  –  et  nad  teaksid,  mida  millelt  kasvatusteaduste  instituudi  peda-  seaduspärasusi ja vanuseastmeti ning
            üldse  lubab  läbitud  kursuse  teavet  “Hyvä opettaja” 2003, mille autoriks  oodata. Meil jagavad õuesõppe tee-  googilise praktika keskus  muude tegurite kaupa (nt suured või
            jagada.                       on Soomes (Turu, Oulu ja Helsingi  mal rohkem teadmisi loodusõpetuse  Mina  pean  eriti  oluliseks  meenu-  väiksed  rühmad,  individuaalne  või
            Samas võtavad need õpetused kinni  ülikoolis) tuntud professor Pertti Yli-  õppejõud (Margit Teller ja Marianne  tada,  et  oma  erilisust  rõhutavad  ja  paaristöö, erinevad erivajadused jne)
            ju  neistsamadest  põhimõtetest,  mis  Luoma.  Süvenedes  nimetatud  raa-  Olbrei);  Hea  Alguse  kohta  on  meil  sageli  metafoorsete  pealkirjadega  kehtivaid  seaduspärasusi,  millega
            algõpetuses ammuilma teada on.   matusse saan ikka kinnitust, et kõige  üks valikkursus (Maret Olo), mis on  õpetusviisid  sisalduvad  klassikalise  suurelt jaolt tegelevad pedagoogiline
            Kuidas võiksid ülikoolis antav klas-  olulisem õppimise õnnestumiseks on  väga populaarne. Iseennast ei pea ma  pedagoogika  erinevates  osades  (nt  psühholoogia ja didaktika. Alustead-
            siõpetaja esmakoolitus ja võimalikud  heade suhete olemasolu (kodu, õpi-  mingiks  suureks  teoreetikuks,  kuid  didaktikas/didaktikates)  või  sel-  miste olemasolul saaksid üliõpilased
            ‘uued´ harud suhetuda? Kas ülikool  lane,  õpetaja),  sooliste  erinevustega  leian siiski, et pakutavaid töövõtteid  le  alus-    või  sidusvaldkondades  (nt  esmaõppes omandatavate või edaspi-
            annab  mingi  ümara  üld-algõpetuse  arvestamine, Maslow’ tarvete hierar-  annab hästi seostada algõpetuse ül-  pedagoogilises  psühholoogias  või  di uutena pakutavate õpetamise võ-
            ettevalmistuse  ja  siis  läheb  värske  hia. Seejärel saame  diste  seisukohtadega  ja  konkreetne  kasvatusfilosoofias). Näiteks LF (las-  tete hulgast endale ja oma õpilastele
            õpetaja  igasugu  kursustele  “uusi  ja  hakata rääkima õppimisest-õpetami-  näide  on  alati  värvikas  ning  aitab  tega filosofeerimine) tundub sisalda-  igas konkreetses olukorras sobivama
            huvitavaid”  asju  õppima?  Samas  sest ja erinevatest meetoditest.  meeles  pidada  üldisemaid  tõdesid.  vat  elemente  nii  vestluse  juhtimise  valida. Mida süsteemsemad ja põhja-
            – kui need nö harupedagoogikad üli-  Oman  pikaajalist  õpetamise  koge-  Mingit  ekstra  täiendkoolitust  me  metoodikast  kui  loovuse  toetamise  likumad on nö alusteadmised, seda
            kooli õppekavasse kaasata, tekib tihti  must  ja  seda  ka  suvistel  õpetajate  klassiõpetajatele mingis “uudses val-  põhimõtetest.  Ja  mängu  tuleb  ka  kergem  on  õpetajal  laste  õppimist
            ebamäärane nihestatus ja korduvus,  täienduskursustel. Küsin tihti õpeta-  las” ei tee (välja arvatud filosofeeri-  väärtushinnangute  (hoiakute)  ku-  toetav  õpetusmeetod  välja  valida  ja
            kuna õpetamise põhitõed on üld- ja  jatelt, miks ma ikka ja jälle näen palju  mine lastega, mis ongi Egle Säre suur  junemise  toetamine  –  ehk  siis  kas-  hiljem  uuendustega  katsetada  ning
            ainedidaktikates  juba  läbi  arutatud.  tuttavaid nägusid. Vastuseks saan, et  huvi ja koolitus välismaalt).  vatamine. Sarnaselt võib kõikide nn  oma  isikupärane  loov  õpetamisviis
            Vahel  on  need  ´uued  ja  huvitavad´  tullakse  saama  värskendust, meelde             uute  õpetussuundade  kirjeldamisel  välja  kujundada.  Kui  alusteadmised
            puhtalt  praktiliste  võtete  kogumid,  tuletama, kinnitust saama sellele, et  Anne Uusen, Tallinna Ülikooli alg-  kasutada pedagoogika (või pedagoo-  on puudulikud, siis tundub iga esile-
            millele ülikooli kursusena tuleks li-  nö tehakse õiget asja.  õpetuse osakond           gilise psühholoogia) mõisteid ja põ-  kerkiv õpikäsitus justkui revolutsioo-
            sada teoreetiline alus.       Uute kursuste väljatöötamine ja uh-  Ühtin täielikult arvamusega, et aas-  himõtteid. Aga enamasti on tegemist  niliselt uus.
            Mis mõtted teil tekivad klassiõpeta-  ked pealkirjad on ikka selleks, et osa-  tasadu  on  teatud  ja  rõhutatud,  et  üksikute ammu teada olevate kildu-  Uued õppeteemad (nt ettevõtlus) on
            ja koolituse ja täiendkoolituse osas?  lejaid  oleks  piisavalt.  Teeme,  mida  koolis  on  oluline  näitlik,  õppijat  de  temaatilise  kombineerimisega.  aga hoopis teine asi.  Kui seni pole


            Kas  selleks,  et  mingit  töösuunda  me  teeme  ja  õpetame  mida  iganes,  aktiivselt  kaasav,  nende  kogemus-  Ilmselt pole kõnealuseid õpetusviise  esmaõppes  uue  riikliku  õppekava
            veenvamalt  esitada,  tuleks  sellele  kuid  taas  jõuame  vanade  tõdede  test lähtuv ja kogemustega seonduv,  (LF,  õuesõpe,  kriitiline  lugemine  ja  teemat või põhimõtet kuskil käsitle-
            mõelda mingi särav nimi? Aga võib-  juurde tagasi.          elulähedane,  loomulik,  õppijate  kirjutamine, avastusõpe jne) õige ni-  tud, siis selle peaks küll esmaõppesse
            olla  ongi  nii?  Tänases  tarbimis-  ja                    huvisid  ja  eripärasusi  arvestav  jne  metada uuteks suundadeks, vaid pi-  lisama (nt mõne sobiva aine juurde).
            müügiühiskonnas?              Elve  Voltein,Tartu  Ülikooli  hari-  jne tegutsemine ja õpetamine. Kõik  gem teatud taustsüsteemis sobilikeks
                                          dusteaduste  instituudi  õpetajate  need nn alternatiivsed või siis min-  õpetamisvõteteks.  Taustsüsteemi  all
            Sirje  Piht,  Tallinna  Ülikooli  alg-  seminar             git  üksikut  õpetamise  komponenti  mõtlen seda, et on selge, kellega sel-
            õpetuse osakond               Olen  absoluutselt  nõus  ülaltoodud  eraldi käsitlevad koolitused ongi just  list õpet sobib (on tulemuslik) raken-
   1   2   3   4