Page 3 - Õpsik nr 4 - AUGUST 2012
P. 3

3
                                                                                                                                       August  2012

            KAASAEGNE KUNST ESIMESES KOOLIASTMES



                                          Kaasaegse  kunsti  puhul  võib  juh-  Töös    valisin  välja  mõned  kunsti-
                                          tuda,  et  see  on  raskesti  mõistetav,   suunad,  millele  keskendusin:  abst-
                                          sest  tihti  vaatajat  provotseeritakse,   raktne  ekspressionism,  digitaalne
                                          kunstiteose sõnum on peidetud (st   ehk  arvutikunst,  fotograafia, maa-
                                          kunstiteos  esitab  küsimusi,  mitte   kunst,  opkunst.  Valitud  suundade
                                          ei  anna  valmis  vastuseid),  samu-  abil saab õpilastele baasoskusi õpe-
                                          ti  võivad  takistuseks  saada  vaataja   tada niisama edukalt kui traditsioo-
                                          eelarvamused. Sellegipoolest peaks   nilisi meetodeid kasutades.
                      KERLY EDNAŠEVSKI    vähemalt püüdma kaasaegset kuns-  67%  vastanud  õpetajatest  leidsid,
                                          ti mõista ja sellesse veidi süveneda,   et  õpilased  puutuvad  kunstitundi-
                                          sest  kaasaegse  kunsti  eesmärk  on   des kaasaegse kunstiga vähe kokku.
                                          suunata inimest mõtlema ühiskon-  Peamiselt toodi välja, et:
                    inu  magistritöö  pealki-  na valupunktide üle.     • see kokkupuude sõltub õpetajast ja
                    ri  on  „Kaasaegse  kunsti   Uurimuses osales 72 tegevõpetajat,   õpetajad ei tunne ennast kaasaegses
            Mtähtsusest  ja  õpetamise    kes  annavad  kunstitunde  esime-  kunstis tugevalt, neil puuduvad sel-
            võimalustest esimeses kooliastmes“.   ses kooliastmes. Kogutud andmete   lealased teadmised;
            Mind huvitas, mil määral puutuvad   põhjal  võib  öelda,  et  75%  vasta-  •  õppematerjalid  on  kaasaegse
            1.–3.    klasside  õpilased  kaasaegse   nutest  peab  oluliseks,  et  esimeses   kunsti küsimustes ebapiisavad.   Maakunsti näide: raamatukunstnik ja kirjanik Piret Raud on kividest
            kunstiga kokku ja kuidas neile kaas-  kooliastmes  õpetataks  kaasaegset   Kui  on  vaja  kaasaegset  kunsti  tut-  moodustanud hobuse.  Töö pealkiri ongi “Hobu”.
            aegset kunsti õpetatakse. Uurimuse   kunsti.  Peamiste  põhjustena  toodi   vustada, siis kasutatakse selle jaoks   mil moel saab nimetatud võtet pi-  õpetamisele  ei  pöörata  piisavalt
            ajendiks on mure, et kui kunstiõp-  välja, et:              allikatena  Internetti  ja  erinevaid   dada  kaasaegse  kunstiga  tegelemi-  tähelepanu. Kuid võib ka öelda, et
            pes  hoidutakse  kaasaegse  kunsti   •  kaasaegse  kunsti  tutvustamine  I   raamatuid  nagu  näiteks  kunsti-  seks.  Sellest  saab  järeldada,  et  osa  mõningal  määral  kaasaegset  kuns-
            õpetamisest,  siis  ei  saa  õpilased   kooliastmes  arendab  õpilast  ning   leksikonid.  Õpikud  ja  töövihikud   vastanud  õpetajatest  ei  ole  kursis  ti ikkagi  õpetatakse.  Osa õpetajaid
            haridust, mis tagaks nende valmis-  tema  silmaringi  ja  annab  teadmisi   olid  loetelus  neljandal  kohal.  Kui   kaasaegse  kunsti  avaldumisvormi-  seejuures  ei  tea,  et  mõned  ülesan-
            oleku  pidevas  ja  kiires  muutumi-  meid ümbritsevast maailmast;  kooliõpikutes ja töövihikutes oleks   dega.        ded, mida nad esimese kooliastme
            ses  olevas  maailmas  orienteeruda   • kaasaegne kunst on kõikjal inime-  rohkem materjale kaasaegse kunsti   Uurimistulemustest selgus, et kolm  õpilastele annavad, kuuluvad kaas-
            ja  uusi  lahendusi  leida.  Kaasaegne   si ümbritsevas keskkonnas;  kohta, siis ilmselt õpetataks seda ka   enim  kasutatud  kunstisuunda  esi-  aegse kunsti valdkonda.
            kunstiharidus peab lisaks loovtööde   •  tutvumine  kaasaegse  kunstiga   koolides rohkem.  meses  kooliastmes  on  abstraktne  Minu soovitused edasiseks on järg-
            tegemisele  sisaldama  ka  uurimist,   arendab loovust;     Õpetajatel  paluti  kirjeldada  tundi,   ekspressionism,  maakunst  ja  foto-  nevad:
            mõtlemist ja arutlemist ning kõige   • kaasaegse kunsti abil saab õpilas-  kus  nad  on  kasutanud  kaasaegsele   graafia. Digitaalset kunsti kasutati  •  viia  esimeses  kooliastmes  kunsti
            olulisem on kunstniku idee. Sellest   tele näidata, et kunsti on võimalik   kunstile omaseid võtteid. Vastustest   võrdlemisi  vähe  (10  vastajat),  mis  õpetavate  õpetajate  seas  läbi  kaas-
            lähtuvalt  võibki  öelda,  et  peamine   luua mistahes vahenditega.   ilmnes, et õpetajate arusaamad sel-  on  huviäratav  tulemus,  sest  meie  aegse  kunsti  teemalisi  täiendkooli-
            probleem  kooli  kunstiõppega  on   Need vastanud, kes ei pea kaasaegse   lest,  missugused  võtted  on  iseloo-  riigis  peaks  olema  rõhuasetus  in-  tusi;
            selles,  et  see  on  kunstipraktikast   kunsti õpetamist I kooliastmes olu-  mulikud  kaasaegsele  kunstile,  on   fotehnoloogia  mitmekülgsel  kasu-  •  koostada  õpetajatele  materjale
            maha  jäänud:  kunstitundides  ei   liseks, vastasid peamiselt, et:  väga erinevad. Mitmete kirjeldatud   tamisel.     kaasaegse kunsti kohta, samuti kä-
            kajastata seda, mis kunstimaailmas   • I kooliastmes on rõhk põhioskuste   võtete puhul oli kohe arusaadav, et   Õpetajate  hinnangud  selle  kohta,  sitleda  esimese  kooliastme  kuns-
            tegelikult  toimub.  Uus  õppekava   arendamisel;           tegemist  on  kaasaegsele  kunstile   kui  palju  puutuvad  õpilased  kaas-  tiõpikutes  ja  töövihikutes  rohkem
            on  selles  osas  muutunud:  seal  on   •  I kooliastme õpilasi peetakse liiga   omase võttega, samas jällegi mitme   aegse kunstiga kunstitundides kok-  kaasaegset kunsti.
            varasemast suurem rõhk kaasaegse   noorteks.                vastuse  puhul  ei  olnud  mõistetav,   ku, kinnitavad, et kaasaegse kunsti
            kunsti kasutamisel.


            EESTI JA VENE ÕPPEKEELEGA KOOLIDE ÕPILASTE KIUSAMIS-                                                                        HEA ÕPETAJA

            KÄSITLUSED                                                                                                                     RETSEPT

                                          koolide õpilased kiusamiseks, mil-  siline erinevus ei ole meie koolides   rohkem  häbitunnet.  Tuleb  mõista   Üliõpilane Jaana
                                                                                                                                                  Skvortsova
                                          liste  kiusamise  vormidega  on  nad   veel väga levinud probleem.   ja arvestada, et ei tohi kiusata teist   PÕHI:
                                          kokku puutunud ja kuidas on kiu-                           tema  puuduste  pärast  ning  kiusa-  150 g heatahtlikkust
                                          samist  nähes  reageeritud.Uurimu-  Mida tehakse kiusamise korral?  ja  peab  oskama  ennast  kiusatava   100 g inimlikkust
                                          se andmed koguti Tallinna eesti ja                         asemele  panna.  Kiusamise  vähen-  200 g kuulamisoskust
                                          vene  õppekeelega  koolide  õpilaste   Enim märgiti abi küsimist oma va-  damiseks  peaksid  kiusajad  ise  aru   100 g tolerantsust
                                          seas.  Kokku  küsitleti  279  õpilast,   nematelt. Järgmisena jäi kõlama, et   saama,  mida  nad  teevad  ja  oma   150 g kreatiivsust
                       KARMEN SORTOV      kellest 139 õppisid eestikeelses koo-  kui kiusamist on nähtud, siis min-  käitumist  kontrolllima.  Tüdrukud   150 g autoriteetsust
                                          lis ning 140 venekeelses koolis. Va-  nakse  eemale  ja  ollakse  üksinda   rõhutasid põhimõtet ‘ära tee teise-
                                          limisse on võetud 3. ja 6 klassid, et   (seda  võrdselt  44%  mõlema  keele-  le nii nagu sa ise ei tahaks, et keegi   TÄIDIS:
                                          tuua  välja  kiusamisvormide  vanu-  grupi  puhul).  Järgneb  vastuseva-  sinule teeks’. Kiusajast soovitatakse   100 g õpilaste võrdset
                  iusamise teadusliku lähene-  selised  erinevused.     riant ‘räägin sõpradele’ ja üsna lõpus   kaarega mööda käia ning ise mitte   kohtlemist
                  mise alguseks peetakse Dan                            on õpetajalt abi küsimine. Niisamu-  provotseerida. Ka poisid leiavad, et   100 g aine arusaadavaks
            KOlweuse  1973.  aastal  ilmu-  Mis on kiusamise põhjuseks?   ti märgiti, et kiusamisele vastatakse   kiusaja  peab  hakkama  aru  saama,   tegemist
            nud  rootsikeelset  kiusamist  käsit-                       samaga.  Vähim  märgituks  osutus   mida ta teeb.            150 g aine vastu huvi
            levat raamatut. Skandinaavia riigid  Enim  pakuti,  et  kiusamise  põhju-  kooli psühholoogi abi.  Poiste hinnangutes on rohkem pes-  äratamist
            on olnud kiusamise uurimise esirin-  seks  on  õpilaste  teistsugune  käitu-  Eesti õpilased räägivad kiusamisest   simismi  ja  ütlused  on  järsumad:   100 g huumorimeelt
            nas. 1987. aastal toimus Stavangeris  mine, kehaline puue või vaesus. Ka   rohkem  õpetajale,  aga  venekeelsed   Meie kooli puhul ei saa midagi teha,   400 g oskust suhelda
            Euroopa konverents, kus tutvustati  märgiti põhjuseks seda, et õpilane ei   lapsed  usaldavad  pigem  sõpru  kui   pea maha võtta ja kool põlema pan-  õpilastega
            teistele  riikidele  Norra  edusamme  suhtle teiste kaaslastega või kannab   ka kooli psühholoogi.  na.  Poiste seas jäi kõlama, et suu-  300 ml oma aine
            kiusamisega tegelemisel ja sealt said  ta  teistsuguseid  riideid.  Kõige  vä-  Tulemused näitavad, et eesti õppe-  remad  võiksid  kaitsta  väiksemaid,   valdamist
            alguse paljude teiste riikide kiusami-  hem    märgiti  kiusamise  põhjuseks   keelega  koolide  õpetajad  saadavad   mis  on  väga  teretulnud  idee.    Vi-  400 ml rangust
            sega tegelemise programmid. Teine  rassilisi erinevusi ja halbu hinded.  õpilasi mitmeid kordi rohkem kooli   deovalve, arutelud, rangemad reeg-  100 g enesevalitsemist
            üleeuroopaline  kohtumine  toimus  Kolmanda ja kuuenda klassi õpilaste   juhtkonna  juurde.  Samuti  kutsu-  lid,  rahatrahv,  pilt  häbiposti,  saata
            1998. aastal ja tänapäeval tegeldakse  vastuste võrdlus näitab, et mõlemad   takse  sagedamini  vanemad  kooli.   noortevanglasse – need on õpilaste   KAUNISTUSEKS:
            kiusamise uurimise ja ennetamisega  eagrupid peavad kiusamise peapõh-  Kahjuks on eesti õpilased märkinud     pakutud meetmed kiusamisest lah-  20 poplaulu tundmine
            peaaegu juba kogu maailmas. Kiu-  justeks õpilase teistsugust käitumist   rohkem,  et  kiusamise  korral  kuu-  tisaamiseks. Leiti ka, et koolis võik-  noorte huvialade
            samise  defineerimisel tuginetakse  ja  kehalist  puuet.  Edasi  järjestus   lab õpetaja osapooled küll ära, aga   sid olla vanemad janooremad klas-  tundmine
            kõige  enam  Dan  Olweuse  (1999)  muutub:  kolmanda  klassi  õpilased   lahendust ei leita.Vene õppekeelega   sid eraldi ning rohkem peaks olema   moekas riietus
            kolmele  põhilisele  tunnusjoonele:  märkisid  teistsuguste  riiete  kand-  koolides  kuulab  õpetaja  laste  hin-  huviringe.
            esiteks  –  toimub  rünnak  pika  pe-  mist, vaesust, eraldi hoidmist, teist   nangul kiusamise korral osapooled   Uurimuses  selgus,  et  koolikiusa-  VALMISTAMINE:
            rioodi vältel; teiseks – see on tahtlik  naha- või juuksevärvi ning viimasel   ära ja lahendus leitakse kohe.   mine on jätkuvalt tõsine probleem,   Sega  kõik  õpetajapõhja
            rünnak ohvri vastu, mis teeb kahju  kohal halbu hindeid. Kuuenda klas-                   kuid  selle  tõlgendamine  ei  sõltu   koostisosad ning suru õpi-
            vaimselt  või  füüsiliselt  ja  kolman-  si õpilased on rohkem tähtsustanud   Kuidas võidelda kiusamise vastu?  niivõrd õpilaste keelest  ega rahvu-  lastega täidetud klassiruu-
            daks – kiusamise puhul eksisteerib  halbu hindeid ja vähem rõhutanud                     sest,  vaid  pigem  nende  vanusest.   mi. Küpseta 100º C juures
            tasakaalutus  võimusuhtes  ohvri  ja  riietuse erinevust.   Mõlema  õppekeelega  koolide  õpi-  Kolmanda  klassi  õpilased  peavad   40–45 minutit. Jahuta. Täi-
            kiusaja vahel. Olles kasvanud kaks-  Eesti  ja  vene  õppekeelega  õpilaste   laste seas jäi kõlama, et kedagi teist   kiusamiseks rohkem füüsilist tegu,   diseks vahusta koostisosad
            keelses peres, on mulle  alati tundu-  kiusamise põhjusi võrreldes selgub,   muuta on raske, õpilane peab alus-  kuuendas aga vaimset: ignoreerimi-  ja vala küpsetatud põhjale.
            nud, et vene rahvusest inimesed on  et vene õppekeelega õpilaste hulgas   tama enda käitumise muutmisest –   ne, solvamine ja alandamine. Tihti   Aseta  viieks  tunniks  kooli.
            temperamentsemad  ning  näitavad  domineerivad  kaks  esimest  põh-  ei tohiks teistele  halba eeskuju anda   ei  järgne  vaimsele  kiusamisele  ka   Raputa  õpetajale  ohtralt
            oma  emotsioone  selgemalt  välja.  just (teistsugune käitumine, puue).   ning peab aru saama, et kiusamine   karistust, sest seda on raske jälgida   popmuusika teadmisi ning
            Puutudes  oma  õpetajatöös  kokku  Seega võib järeldada, et vene õppe-  ei ole aktsepteeritav.   ja fikseerida.           noorte  huvialade  tund-
            kiusamisnähtudega,  tekkiski  huvi  keelega  õpilased  on  tolerantsemad   Nii  eesti  kui  ka  vene  õppekeelega   Igatahes  tuleb  nii  eesti-  kui  vene-  mist. Kaunista moeka riie-
            uurida seda nähtust võrdlevalt eesti  ning  sellist  põhjust    nagu  näiteks   koolide tüdrukud kirjutasid eelkõi-  keelsete  õpilaste  vastustes  esile,  et   tusega.
            ja vene õppekeelega koolides: mida  vaesus  peetakse  tunduvalt  vähem   ge mõistmisvajadusest ja tunnetest.   oluline  on  kaasata  õpilasi  endid
            peavad  eesti  ja  vene  õppekeelega  kiusamisväärseks.  Tundub,  et  ras-  Leiti,  et  õpilastel  võiks  endil  olla   kiusamise ennetusse.
   1   2   3   4