Page 1 - Õpsik nr 4 - AUGUST 2012
P. 1

ÕPSIK













                                                                    KLASSIÕPETAJATE AJALEHT                                                      August 2012



                SAATEKS                                                 psühholoogiat edasi ja saime algõpetu-  väljas ja näost valge. Ja siis ta näitas, mis   läksin.  Kui  ma  21.  keskkoolis  õpetaja
                                                                                                                                   olin,  siis  tegin  mängu  ja  üldõpetust,
                                                                        se didaktikat ja algõpetuse praktikume
                                                                                                     ta seal teeb ja need ministeeriumi tädid
            Hea lugeja!                                                 sinna juurde, tegime igasugu praktilisi   olid väga põlglikud, et näe, mis lollust   joonistasin ja laulsin ja tegime näiden-
                                                                                                     teeb, aga minule oli see kõik väga tut-
                                                                                                                                   dit ja ma kujutan ette, et see oli kõik
                                                                        töid,  papitöid,  joonistasime.  Ega  me
                                                                        ainedidaktikaid  seal  palju  ei  saanud,
                                                                                                     tav, sest see oligi kõik see Zankovi töö,
                                                                                                                                   sellest  Käisi  raamatust  pärit.  Ema  oli
            “Õpsiku neljas number, mida käes hoiate, on pühendatud algõpetuse   neid tuli pärast ise juurde õppida. Tuli   mida ma olin Moskvas õppinud: et ei   mul rohkem keskastme õpetaja, emalt
            eriala tähtpäevale – 55 aastat on meie eriala olnud kättesaadav kõrg-  ka  eesti  oludele  kohandada,  sest  vene   tohi  rahulduda  tasemega,  mis  lapsel   ma  seda  kõike  ei  saanud  võtta.  Aga
            hariduse tasemel. Sel puhul tegime intervjuu algõpetuse kauaaegse   õpikud  ja  programmid  poleks  meile   juba  on,  vaid  tuleb  kõrgemaid  sihte   ma võtsin Käisilt ja arendasin edasi, ja
            eestvedaja Tallinna Ülikooli emeriitprofessor Eha Hiiega. Lehenumb-  sobinudki. Küll aga sain palju igasugu   seada.  Kontrolliti  kõiki  Keesi  kons-  mõned asjad ka Moskvast, nagu män-
            risse  mahub  usutlus  vaid  katkenditi.  Ülevaade  eriala  tähtsamatest   nippe ses osas, et õppimine oleks män-  pekte  ja  tema  õpilasi,  nagu  see  käis   gud.  Käisi  “Valitud  töödes”  on  algul
            arengujärkudest on ka Tallinna Ülikooli veebilehel (teksti aluseks on   guline ja huvitav.   sel ajal. See oli üks jõhker ja julm aeg.   üldpõhimõtted ja siis on ainete kaupa.
            Eha Hiie ja Leida Taltsi koostatud kirjutis):  www.tlu.ee/a55  MM: Lõpetasid 1958, selleks ajaks oli   Kui tuli kokkuvõtete tegemise aeg, siis   Leidsin  kodust  veel  terve  hulga  neid
            Ajalehe juubelinumber sisaldab niisamuti arutelu tänase ettevalmis-  algõpetus  jõudnud  ka  Eestis  peda-  mina kiitsin Paul Keesi üles. Tuletasin   vanu Käisi-aegseid töövihikuid ja mul
                                                                                                                                   on siiamaani veel meeles üks roosade
                                                                                                     meelde  Zankovi  ja  ütlesin,  et  see  on
            tuse ja traditsiooni vahekorra üle ning üliõpilastööde tutvustusi.    googilisse instituuti?  täiesti uus suund algõpetuses, et see on   või oranžide kaantega pehme vihik, kus
            Head lugemist ja palju koolirõõmu!                          EH: Zankov alustas 1954. a oma labo-  see, mis meie laste arengut edasi viib ja   olid  need  tolleaegsed  üldõppe  töötlu-
                                                           Toimetaja    ratooriumis  tööd,  1956  pandi  meile   mis laste arengule tõesti kasulik on, ja   sed. Seal oli näidatud teemade kaupa,
                                                                        Moskva  pedagoogilises  instituudis
                                                    Mare Müürsepp       psühholoogiale  juurde  algõpetuse   siis jäid nad kõik vait. Ja siis ei saanud   kuidas saab midagi käsitleda, nii et ma
                                                                        didaktika,    ja  1957  alustati  meil  Ees-  nad kirjutada oma “Nõukogude Kooli”   arvan, et sealt on mul see tulnud.
                                                                                                     artiklit, mille eesmärk olnuks asi täieli-
                 INTERVUU                                               tis  kõrgharidusega  algklassiõpetajate   kult maha teha.   Ma  olin  ju  hädas.  Mind  taheti  algul
                                                                        koolitamist. Nagu see kõik Nõukogude                       panna  kohe  pedagoogilisse  instituuti
                                                                        Liidus käis, anti korraldus, et kuna alg-  Niiviisi saime Keesiga tuttavaks ja saime   õpetajaks, aga ma alles sain 21 aasta-
                                                                        õpetus on tähtis, tuleb igal pool vabarii-  ka sõpradeks. Tema kaitses varsti samal   seks ja ütlesin, et ma ei julge minna ins-
                                                                        kides pedagoogilistes instituutides ava-  teemal oma väitekirja Tartus ja tuli ära   tituuti,  et  tahaksin  natuke  koolikoge-
                                                                        da algõpetuse eriala. Kõik pidid tegema,   Tallinnasse pedagoogika kateedrisse. Ja   must. Siis tehti 21. kooli kahe vahetuse
                                                                        aga poldud ju selleks ette valmistutud.   kui mul oli hädasti vaja seda teist õp-  vahepeale üks eksperimentaalklass. See
                         EHA HIIE                                       Kuna  Moskvast  tuli  korraldus,  avati-  pejõudu, teist teaduste kandidaati, siis   oli sel ajal pedagoogilise instituudi har-
                                                                        gi eriala, ega muidu poleks keegi seda   ei olnudki mul kedagi muud valida, kui   jutuskool. Igasse tundi võis igaüks sisse
                                                                        niipea teinud. Leiti ju toona ja leitakse   valisin Paul Keesi.   tulla, nii nagu ta tahtis. Ja seal siis käi-
            Algõpetuse algus                                            vahel nüüdki, et kui õpetaja ise oskab   Kateeder pidi esialgu siis kahte mõlemat   sid mul kõikide erialade tudengid, küll
                                                                                                                                   füüsikud ja matemaatikud – need olid
                                                                                                     eriala ohjama: nii algõpetust kui kooli-
                                                                        lugeda ja kirjutada ja arvutada ka, miks
                                                                        ta ei võiks siis lapsi õpetada. Aga seda,   eelset.  Hakkasime  tegelema  niimoodi   ju  algõpetusega  koos  sel  ajal.  Käis  ka
            MM:  Esimene  kõrgharidusega  alg-  lest oskasin hästi vene keelt, sesthinne   et lapse üldine areng seal taga on ja et   nende  kahe  erialaga  ja  pikkamööda   Anita Turovskaja tihtipeale ja täiendus-
            õpetuse  spetsialist  Eestis,  mitme   oli ‘viis’ olnud. See oli aeg, kus Moskva   meie seda arengut peame stimuleerima   õppejõude  koguma,  ja  peab  ütlema,   instituudist käidi.
            põlvkonna  algklassiõpetajate  kooli-  pedagoogilisse instituuti võeti vastu ka   või  vähemalt  võimaldama,  niisugust   et õnnestus leida toredaid inimesi, kes   Sealt tuligi tahtmine õpetajatööd teha ja
            tuse eestvedaja emeriitprofessor Eha   rahvademokraatiamaade õppijaid, seal   arusaama pole mõnelgi vist siiamaani   tõesti olid huvitatud. Ester Vee, Silvia   lapsed tahtsid õppida ja vahel olid meil
            Hiie, kuidas jõudsid algõpetuseni?  oli neid Saksamaalt, Poolast, Ungarist,   tekkinud. Mul on kange kuri kahtlus.   Truus, Reet Ruga, Aleksander Ridali...   pisarad silmas, kui tegime midagi väga
            EH: Kui ma räägin oma huvist ja kut-  Tšehhoslovakkiast,  Jugoslaaviast,  Al-  MM: Kes olid instituudi inimesed, kes   Ja  muidugi  loodusteadlaste  võimas   emotsionaalset. Mul oli kaks ülekasva-
            sumusest õpetajaks saada, siis ma pean   baaniast ja veel mitmelt maalt, ja hiljem   toona selle eriala avamist ellu hakka-  kolmik – Vilma Eesmaa, Evi Prikk ja   nud poissi tagapingis ja nendele miski
            alustama  oma  emast.  Minu  ema  oli   ka soomlased. Nendest moodustati eri   sid viima?       Osvald Nilson. Nemad oma isiksustega   nagu ei mõjunud, aga mul meenub, kui
            õpetaja,  koolijuhataja  ja  koolide  ins-  rühm, kes hakkas ka vene keelt õppi-         olid niisugused inimesed, kes põlesid,   me  käsitlesime  lugu  “Pime  muusik”,
            pektor sellel kõige raskemal ajal, Stali-  ma võõrkeelena, ja mind võeti sellesse   EH: Rektor Karl Prinkman ja prorektor   nad niiväga hindasid loodusõpetust ja   olid  ka  nendel  poistel  pisarad  silmas
            ni ajal. Ma elasin suure osa oma elust   rühma.             Richard  Kalling  lihtsalt  täitsid  käsku.   andsid seda ka tudengitele edasi.  – mida sa veel tahad, kui sa oled noor
            kas koolimajades või siis kooliõpetajate   Aeg oli 1954, kus ju algas pisitasa ‘sula’,   Esialgu õpetati algõpetuse eriala erine-  MM:  1974  oli  kateeder  jagunenud   õpetaja ja näed niisugust reaktsiooni...
            korterites.    Lapsepõlvemälestustest  on   sest  Stalin  oli  surnud.  Pedagoogilise   vatest kateedritest, eesti keelt eesti keele   juba erialati ja 1976 moodustati kaht   MM: Mis on algõpetuses oluline?
            mul ikka meeles, et kui ma öösel silmad   kooli ajast on mul üsna sünged mäles-  kateedrist,  matemaatikat  matemaatika   eriala  ühendav  pedagoogikateadus-
            lahti tegin, siis nägin, et ema istus laua   tused, sest meid rusuti ja rõhuti; õpe-  kateedrist,  ja  tihti  pandi  lugema  see,   kond, asukohaga Sakala 21.  EH:  Kohanemine  kooliga,  enesekind-
            ääres  ja  parandas  vihikuid,  tegi  oma   tajad olid küll head, aga igaüks kartis   kes oli kateedri meelest kõige nõrgem,   luse  saavutamine,  adekvaatse  enese-
            skeeme. Mul on meeles ka mõistekaar-  enda  pärast.  Moskvas  oli  tunda  juba   nagu sõjaveteranid. Et loe sina nendele,   EH: Seda pean kõige paremaks ajaks.   hinnangu kujunemine.  Tähtis on see,
            did – millest on hiljem rääkima haka-  vabanemist  ja  mingisugust  ideoloogi-  et küll sellest kõlbab.    Minu  eesmärk  oli  see  ja  ma  mõtlen   et laps hea meelega tahab kooli minna.
            tud  – neid tegi minu ema juba 50nda-  list survet meil ei olnud, kuigi me õppi-  Tegelikult sisuliselt sai asi hoo sisse, kui   ka  praegu  nii,  et  algklassiõpetajaid  ja   Tohutult  palju  sõltub  kooli  kliimast,
            tel aastatel ja enne seda.  Ta pidi kõiki   sime ka neid punaseid aineid. Olin siis   rektoriks tuli Arnold Koop. Tema nägi   klassiõpetajaid  saab  ikkagi  kõige  pa-  kooli  keskkonnast.  Ja  see  sõltub  ikka
            aineid õpetama, saksa keelt, muusikat,   17-aastane.        algõpetusel  tulevikku ja sai aru, et nii   remini  ette  valmistada  siis,  kui  need   õpetajast. Ma arvan, et õpetaja ei pruu-
            füüsikat,  matemaatikat,  ja  tema  kons-  Esimesel aastal olime kümnekesi ühes   see asi edasi minna ei saa, sest korrala-  inimesed,  kes  neid  ette  valmistavad,   gigi  oma aines kõige  targem  olla,  aga
            pektid olid täis mõistekaarte, millega ta   toas ühiselamus – meid oli siis koreala-  gedus instituudis oli juba väga suur. Kui   on ühtne tervik, kui nad on koos. Kui   tähtis  on  lapsesse  suhtumine  ja  oma
            siis neid aineid selgeks tegi. Eriti võlus   si, leedulasi, albaanlasi, üks ungarlanna   Koop tuli rektoriks, siis ta juba teadis,   nad ei istu igaüks oma toas ega aja oma   aine esitamine. Vahel (eliitkoolis) võib
            mind see, et ta tõepoolest tundis rõõmu   oli, ja siis me igal õhtul ütlesime igas   et mina olen väitekirja ära kaitsnud, ja   asja. Koos olid psühholoogid, aineme-  kuulda, et õpetajad on targad, aga kur-
            sellest  tööst,  ja  tundis  rõõmu  lastest.   keeles  “head  ööd”.  Ma  tean,  et  korea   eks ta natuke teadis mind ennast ka, ja   toodikud, pedagoogika õppejõud ja see   jad.  Ja  peale  oma  aine  ei  hooli  mitte
            Sealt jäi mul väga helge tunne õpetaja-  keeles oli “tsalj-tsaraa”. Ja albaania kee-  siis ta oli andnud dekaan Bachblumile   lõi niisuguse ühtse sihi, kuhupoole kõik   millestki. Ja see võtab ju kooliskäimise
            kutsest ja suur austus selle vastu.   les “ljumileam”.      ülesande, et kui toote Eha Hiie siia ära,   püüdsid. Võib-olla on see vanainimese   isu ära. Eliitkool peaks nagu kõik kõige
                                                                                                                                   parem olema, aga teisalt võib tavalises
                                                                                                     mõte, aga minu meelest on see hea, kui
            Tegelikult ma tahtsin saada arstiks. See   Meil  olid  väga  head  psühholoogiaõp-  siis  saame  kateedri,  kes  hakkab  eriala   inimesed  suhtlevad  ikka  rohkem  kui   koolis olla lapsel koolirõõmu palju roh-
                                                                        korraldama.  Bachblum  ei  saanud  as-
            unistus on mul peaaegu et tänaseni säi-  pejõud.  Kozlov  luges  üldpsühholoo-  jaga hakkama, siis tuli Koop ise minu   ainult hädapärast.   kem. Koolirõõm on ikka tähtis asi. Seda
            linud. See ei teostunud, sest meil ei ol-  giat,  Levitov  luges  lapsepsühholoogiat   juurde, lubas kõike, lubas, et ma valin   MM:  Asutuse  töökliimat  määrab     ma ei väsi mõtlemast.
            nud nii palju raha, et saata mind Tallin-  ja  Ignatjev  luges  kunstipsühholoogiat.   ise oma õppejõud ja et ma olen oma te-  oluliselt juht...  Minu  esimene  doktoritöö  teema  oli
            nasse õppima ja üürida korter. Siis ma   Siis  tuli  see  aeg,  kui  Moskvas  Lenini   gevuses vaba. Tol ajal oli tingimuseks,   lapse  emotsionaalsest  arengust,  kui-
            läksin  Haapsalu  pedagoogilisse  kooli,   mägedes  sai  avada  oma  laboratooriu-  et  vähemalt  kaks  teaduste  kandidaati   EH: Rektor Koger oli ainuke, kes leidis,   das kooli olustik seda mõjutab. See jäi
            kuna sealt sai piskut stipendiumi.   mi  akadeemik  Leonid  Zankov.  Tema   peab olema, et kateedrit luua. Olin ai-  et teaduskonna juht peab olema eriala-  mõõtmise taha. Kuidagimoodi ei olnud
            Kuna  ma  arstiks  ei  saanud,  hakkasin   tõigi  algõpetuse  osas  kooliuuenduse   nult mina, rohkem polnud.  inimene, eriala tundma, sest enne seda   seda  ju  võimalik  mõõta.  Aga  see  on
                                                                                                     oli  nii,  nagu  jumal  juhatas.  Dekaan
            Haapsalu  pedagoogilises  koolis  eri-  Venemaale. Ta näitas oma katsetega, et   Aga vanast ajast oli mulle tuttav Paul   (instituudi  direktor)  ei  saa  olla  amet-  tähtis, kuidas kool positiivsust annab ja
            ti  psühholoogia  vastu  huvi  tundma.   õpilastel on palju suuremad eeldused ja   Kees.  Ma  töötasin  vahepeal  uurimis-  nik.  Ametniku  tööks  piisab  dekanaa-  kuidas see inimesele tulevikus mõjub.
            Meil  oli  ka  hea  psühholoogia  õpetaja   võimeid, kui neid koolis arendatakse ja   instituudis  ja  see  oli  haridusministee-  dist. Dekaan on ikka see, kes määrab   Ma  olen  ikka  selle  kütkes  täiesti,  ma
            Kontkar, noor küll, aga huviline, ja ta   rakendatakse; et tuleb lähtuda tasemest,   riumi käsualune. Ministeerium oli tol   eriala suuna ja võitleb oma õppejõudu-  usun  seda.  Ise  kasvasin  ma  isata,  aga
            oskas  meis  huvi  äratada.  Et  ma  lõpe-  mis lapsel on, aga sihid tuleb seada sin-  ajal  selline  keelan-käsen-poon-ja-la-  de eest.   emalt ma olen nii palju saanud seda po-
            tasin  pedagoogilise  kooli  kiitusega,   na  kõrgemale,  arengutsooni,  kuhu  on   sen-asutus.  Seal  oli  kuulda  saadud,  et   sitiivsust. Ema oli mul karm, aga samas
            siis oli mul võimalus minna kohe edasi   võimalik jõuda, kui sa last õigesti suu-  Paul Kees teeb mingisuguseid kahtlasi   MM:  Kuidas  näed  eesti  kasvatustra-  väga emotsionaalne, ja ma olen lapse-
            ülikooli. Meie klassijuhataja oli niipalju   nad ja annad talle õiget materjali ja lood   katseid Ahja Keskkoolis, kus ta töötas.   ditsiooni jätkumist meie koolis? K ui   põlvest saanud selle kaasa ja ma arvan,
            tubli mees, et viis meid ekskursioonile   kasvukeskkonda. (Zankov arendas eda-  Meie  valvsad  tädid  leidsid,  et  see  on   Sina tulid Moskvast oma tarkustega,   et see on väga oluline. Ja ma arvan, et
            Moskvasse. Samal ajal oli Moskva Pe-  si oma õpetaja Võgotski ideed lähema   kes-teab-mis-asi ja äkki koguni veel rii-  mis  siis  Sinu  meelest  toetas  õpetaja   see on oline eriti tänapäeva koolilapse-
            dagoogilises  Instituudis  psühholoogia   arengu tsoonist; stalinlikul perioodil oli   givastane, ja saatsid minu koos “Nõu-  tööd eesti koolis?   le, kus maailm on külm ja ükskõikne ja
            eriala  vastuvõtt.  Õpetaja  ütles  mulle:   sellealane uurimus keelatud – MM)   kogude Kooli” töötajatega sinna Keesile   EH:  Siin  on  ikka  see  minu  kodune   rahale ja edule orienteeritud, et kui sa
            võta  oma  dokumendid  kaasa  ja  mine   Kuna algõpetus muutus äkki nii täht-  kallale, et teda maatasa teha.   kasvatus ja ema töö. Kui ma Moskvast   edukas ja ilus ei ole, siis sa nagu pole-
            vaata. Mis see sulle maksab. Ta teadis,   saks, siis meie pandi psühholoogia eri-        tulin,  siis  esimene  asi,  mis  ma  ema   gi keegi. Minu meelest need sisemised
            et mind psühholoogia huvitab.   alale alates kolmandast kursusest juurde   See  oli  mu  esimene  kohtumine  Paul   raamatute hulgast leidsin, oli Johannes   väärtused  on  praegu  veel  tähtsamad,
            Ja läksin sinna vastuvõtukomisjoni, väi-  algõpetus. Nii et me saime kolmandal   Keesiga ja mul oli tõesti temast kahju,   Käisi  “Valitud  tööd”.  Ja  sealt  ma  sain   kui nad kunagi olid.
                                                                        sest oli näha, et mees on täiesti endast
            ke ja armetu, nagu ma olin. Enda mee-  kursusel  topeltkoormuse:  õppisime               kõik oma tarkused, kui ma kooli tööle
   1   2   3   4