Page 1 - Õpsik nr 4 - AUGUST 2012
P. 1
ÕPSIK
KLASSIÕPETAJATE AJALEHT August 2012
SAATEKS psühholoogiat edasi ja saime algõpetu- väljas ja näost valge. Ja siis ta näitas, mis läksin. Kui ma 21. keskkoolis õpetaja
olin, siis tegin mängu ja üldõpetust,
se didaktikat ja algõpetuse praktikume
ta seal teeb ja need ministeeriumi tädid
Hea lugeja! sinna juurde, tegime igasugu praktilisi olid väga põlglikud, et näe, mis lollust joonistasin ja laulsin ja tegime näiden-
teeb, aga minule oli see kõik väga tut-
dit ja ma kujutan ette, et see oli kõik
töid, papitöid, joonistasime. Ega me
ainedidaktikaid seal palju ei saanud,
tav, sest see oligi kõik see Zankovi töö,
sellest Käisi raamatust pärit. Ema oli
“Õpsiku neljas number, mida käes hoiate, on pühendatud algõpetuse neid tuli pärast ise juurde õppida. Tuli mida ma olin Moskvas õppinud: et ei mul rohkem keskastme õpetaja, emalt
eriala tähtpäevale – 55 aastat on meie eriala olnud kättesaadav kõrg- ka eesti oludele kohandada, sest vene tohi rahulduda tasemega, mis lapsel ma seda kõike ei saanud võtta. Aga
hariduse tasemel. Sel puhul tegime intervjuu algõpetuse kauaaegse õpikud ja programmid poleks meile juba on, vaid tuleb kõrgemaid sihte ma võtsin Käisilt ja arendasin edasi, ja
eestvedaja Tallinna Ülikooli emeriitprofessor Eha Hiiega. Lehenumb- sobinudki. Küll aga sain palju igasugu seada. Kontrolliti kõiki Keesi kons- mõned asjad ka Moskvast, nagu män-
risse mahub usutlus vaid katkenditi. Ülevaade eriala tähtsamatest nippe ses osas, et õppimine oleks män- pekte ja tema õpilasi, nagu see käis gud. Käisi “Valitud töödes” on algul
arengujärkudest on ka Tallinna Ülikooli veebilehel (teksti aluseks on guline ja huvitav. sel ajal. See oli üks jõhker ja julm aeg. üldpõhimõtted ja siis on ainete kaupa.
Eha Hiie ja Leida Taltsi koostatud kirjutis): www.tlu.ee/a55 MM: Lõpetasid 1958, selleks ajaks oli Kui tuli kokkuvõtete tegemise aeg, siis Leidsin kodust veel terve hulga neid
Ajalehe juubelinumber sisaldab niisamuti arutelu tänase ettevalmis- algõpetus jõudnud ka Eestis peda- mina kiitsin Paul Keesi üles. Tuletasin vanu Käisi-aegseid töövihikuid ja mul
on siiamaani veel meeles üks roosade
meelde Zankovi ja ütlesin, et see on
tuse ja traditsiooni vahekorra üle ning üliõpilastööde tutvustusi. googilisse instituuti? täiesti uus suund algõpetuses, et see on või oranžide kaantega pehme vihik, kus
Head lugemist ja palju koolirõõmu! EH: Zankov alustas 1954. a oma labo- see, mis meie laste arengut edasi viib ja olid need tolleaegsed üldõppe töötlu-
Toimetaja ratooriumis tööd, 1956 pandi meile mis laste arengule tõesti kasulik on, ja sed. Seal oli näidatud teemade kaupa,
Moskva pedagoogilises instituudis
Mare Müürsepp psühholoogiale juurde algõpetuse siis jäid nad kõik vait. Ja siis ei saanud kuidas saab midagi käsitleda, nii et ma
didaktika, ja 1957 alustati meil Ees- nad kirjutada oma “Nõukogude Kooli” arvan, et sealt on mul see tulnud.
artiklit, mille eesmärk olnuks asi täieli-
INTERVUU tis kõrgharidusega algklassiõpetajate kult maha teha. Ma olin ju hädas. Mind taheti algul
koolitamist. Nagu see kõik Nõukogude panna kohe pedagoogilisse instituuti
Liidus käis, anti korraldus, et kuna alg- Niiviisi saime Keesiga tuttavaks ja saime õpetajaks, aga ma alles sain 21 aasta-
õpetus on tähtis, tuleb igal pool vabarii- ka sõpradeks. Tema kaitses varsti samal seks ja ütlesin, et ma ei julge minna ins-
kides pedagoogilistes instituutides ava- teemal oma väitekirja Tartus ja tuli ära tituuti, et tahaksin natuke koolikoge-
da algõpetuse eriala. Kõik pidid tegema, Tallinnasse pedagoogika kateedrisse. Ja must. Siis tehti 21. kooli kahe vahetuse
aga poldud ju selleks ette valmistutud. kui mul oli hädasti vaja seda teist õp- vahepeale üks eksperimentaalklass. See
EHA HIIE Kuna Moskvast tuli korraldus, avati- pejõudu, teist teaduste kandidaati, siis oli sel ajal pedagoogilise instituudi har-
gi eriala, ega muidu poleks keegi seda ei olnudki mul kedagi muud valida, kui jutuskool. Igasse tundi võis igaüks sisse
niipea teinud. Leiti ju toona ja leitakse valisin Paul Keesi. tulla, nii nagu ta tahtis. Ja seal siis käi-
Algõpetuse algus vahel nüüdki, et kui õpetaja ise oskab Kateeder pidi esialgu siis kahte mõlemat sid mul kõikide erialade tudengid, küll
füüsikud ja matemaatikud – need olid
eriala ohjama: nii algõpetust kui kooli-
lugeda ja kirjutada ja arvutada ka, miks
ta ei võiks siis lapsi õpetada. Aga seda, eelset. Hakkasime tegelema niimoodi ju algõpetusega koos sel ajal. Käis ka
MM: Esimene kõrgharidusega alg- lest oskasin hästi vene keelt, sesthinne et lapse üldine areng seal taga on ja et nende kahe erialaga ja pikkamööda Anita Turovskaja tihtipeale ja täiendus-
õpetuse spetsialist Eestis, mitme oli ‘viis’ olnud. See oli aeg, kus Moskva meie seda arengut peame stimuleerima õppejõude koguma, ja peab ütlema, instituudist käidi.
põlvkonna algklassiõpetajate kooli- pedagoogilisse instituuti võeti vastu ka või vähemalt võimaldama, niisugust et õnnestus leida toredaid inimesi, kes Sealt tuligi tahtmine õpetajatööd teha ja
tuse eestvedaja emeriitprofessor Eha rahvademokraatiamaade õppijaid, seal arusaama pole mõnelgi vist siiamaani tõesti olid huvitatud. Ester Vee, Silvia lapsed tahtsid õppida ja vahel olid meil
Hiie, kuidas jõudsid algõpetuseni? oli neid Saksamaalt, Poolast, Ungarist, tekkinud. Mul on kange kuri kahtlus. Truus, Reet Ruga, Aleksander Ridali... pisarad silmas, kui tegime midagi väga
EH: Kui ma räägin oma huvist ja kut- Tšehhoslovakkiast, Jugoslaaviast, Al- MM: Kes olid instituudi inimesed, kes Ja muidugi loodusteadlaste võimas emotsionaalset. Mul oli kaks ülekasva-
sumusest õpetajaks saada, siis ma pean baaniast ja veel mitmelt maalt, ja hiljem toona selle eriala avamist ellu hakka- kolmik – Vilma Eesmaa, Evi Prikk ja nud poissi tagapingis ja nendele miski
alustama oma emast. Minu ema oli ka soomlased. Nendest moodustati eri sid viima? Osvald Nilson. Nemad oma isiksustega nagu ei mõjunud, aga mul meenub, kui
õpetaja, koolijuhataja ja koolide ins- rühm, kes hakkas ka vene keelt õppi- olid niisugused inimesed, kes põlesid, me käsitlesime lugu “Pime muusik”,
pektor sellel kõige raskemal ajal, Stali- ma võõrkeelena, ja mind võeti sellesse EH: Rektor Karl Prinkman ja prorektor nad niiväga hindasid loodusõpetust ja olid ka nendel poistel pisarad silmas
ni ajal. Ma elasin suure osa oma elust rühma. Richard Kalling lihtsalt täitsid käsku. andsid seda ka tudengitele edasi. – mida sa veel tahad, kui sa oled noor
kas koolimajades või siis kooliõpetajate Aeg oli 1954, kus ju algas pisitasa ‘sula’, Esialgu õpetati algõpetuse eriala erine- MM: 1974 oli kateeder jagunenud õpetaja ja näed niisugust reaktsiooni...
korterites. Lapsepõlvemälestustest on sest Stalin oli surnud. Pedagoogilise vatest kateedritest, eesti keelt eesti keele juba erialati ja 1976 moodustati kaht MM: Mis on algõpetuses oluline?
mul ikka meeles, et kui ma öösel silmad kooli ajast on mul üsna sünged mäles- kateedrist, matemaatikat matemaatika eriala ühendav pedagoogikateadus-
lahti tegin, siis nägin, et ema istus laua tused, sest meid rusuti ja rõhuti; õpe- kateedrist, ja tihti pandi lugema see, kond, asukohaga Sakala 21. EH: Kohanemine kooliga, enesekind-
ääres ja parandas vihikuid, tegi oma tajad olid küll head, aga igaüks kartis kes oli kateedri meelest kõige nõrgem, luse saavutamine, adekvaatse enese-
skeeme. Mul on meeles ka mõistekaar- enda pärast. Moskvas oli tunda juba nagu sõjaveteranid. Et loe sina nendele, EH: Seda pean kõige paremaks ajaks. hinnangu kujunemine. Tähtis on see,
did – millest on hiljem rääkima haka- vabanemist ja mingisugust ideoloogi- et küll sellest kõlbab. Minu eesmärk oli see ja ma mõtlen et laps hea meelega tahab kooli minna.
tud – neid tegi minu ema juba 50nda- list survet meil ei olnud, kuigi me õppi- Tegelikult sisuliselt sai asi hoo sisse, kui ka praegu nii, et algklassiõpetajaid ja Tohutult palju sõltub kooli kliimast,
tel aastatel ja enne seda. Ta pidi kõiki sime ka neid punaseid aineid. Olin siis rektoriks tuli Arnold Koop. Tema nägi klassiõpetajaid saab ikkagi kõige pa- kooli keskkonnast. Ja see sõltub ikka
aineid õpetama, saksa keelt, muusikat, 17-aastane. algõpetusel tulevikku ja sai aru, et nii remini ette valmistada siis, kui need õpetajast. Ma arvan, et õpetaja ei pruu-
füüsikat, matemaatikat, ja tema kons- Esimesel aastal olime kümnekesi ühes see asi edasi minna ei saa, sest korrala- inimesed, kes neid ette valmistavad, gigi oma aines kõige targem olla, aga
pektid olid täis mõistekaarte, millega ta toas ühiselamus – meid oli siis koreala- gedus instituudis oli juba väga suur. Kui on ühtne tervik, kui nad on koos. Kui tähtis on lapsesse suhtumine ja oma
siis neid aineid selgeks tegi. Eriti võlus si, leedulasi, albaanlasi, üks ungarlanna Koop tuli rektoriks, siis ta juba teadis, nad ei istu igaüks oma toas ega aja oma aine esitamine. Vahel (eliitkoolis) võib
mind see, et ta tõepoolest tundis rõõmu oli, ja siis me igal õhtul ütlesime igas et mina olen väitekirja ära kaitsnud, ja asja. Koos olid psühholoogid, aineme- kuulda, et õpetajad on targad, aga kur-
sellest tööst, ja tundis rõõmu lastest. keeles “head ööd”. Ma tean, et korea eks ta natuke teadis mind ennast ka, ja toodikud, pedagoogika õppejõud ja see jad. Ja peale oma aine ei hooli mitte
Sealt jäi mul väga helge tunne õpetaja- keeles oli “tsalj-tsaraa”. Ja albaania kee- siis ta oli andnud dekaan Bachblumile lõi niisuguse ühtse sihi, kuhupoole kõik millestki. Ja see võtab ju kooliskäimise
kutsest ja suur austus selle vastu. les “ljumileam”. ülesande, et kui toote Eha Hiie siia ära, püüdsid. Võib-olla on see vanainimese isu ära. Eliitkool peaks nagu kõik kõige
parem olema, aga teisalt võib tavalises
mõte, aga minu meelest on see hea, kui
Tegelikult ma tahtsin saada arstiks. See Meil olid väga head psühholoogiaõp- siis saame kateedri, kes hakkab eriala inimesed suhtlevad ikka rohkem kui koolis olla lapsel koolirõõmu palju roh-
korraldama. Bachblum ei saanud as-
unistus on mul peaaegu et tänaseni säi- pejõud. Kozlov luges üldpsühholoo- jaga hakkama, siis tuli Koop ise minu ainult hädapärast. kem. Koolirõõm on ikka tähtis asi. Seda
linud. See ei teostunud, sest meil ei ol- giat, Levitov luges lapsepsühholoogiat juurde, lubas kõike, lubas, et ma valin MM: Asutuse töökliimat määrab ma ei väsi mõtlemast.
nud nii palju raha, et saata mind Tallin- ja Ignatjev luges kunstipsühholoogiat. ise oma õppejõud ja et ma olen oma te- oluliselt juht... Minu esimene doktoritöö teema oli
nasse õppima ja üürida korter. Siis ma Siis tuli see aeg, kui Moskvas Lenini gevuses vaba. Tol ajal oli tingimuseks, lapse emotsionaalsest arengust, kui-
läksin Haapsalu pedagoogilisse kooli, mägedes sai avada oma laboratooriu- et vähemalt kaks teaduste kandidaati EH: Rektor Koger oli ainuke, kes leidis, das kooli olustik seda mõjutab. See jäi
kuna sealt sai piskut stipendiumi. mi akadeemik Leonid Zankov. Tema peab olema, et kateedrit luua. Olin ai- et teaduskonna juht peab olema eriala- mõõtmise taha. Kuidagimoodi ei olnud
Kuna ma arstiks ei saanud, hakkasin tõigi algõpetuse osas kooliuuenduse nult mina, rohkem polnud. inimene, eriala tundma, sest enne seda seda ju võimalik mõõta. Aga see on
oli nii, nagu jumal juhatas. Dekaan
Haapsalu pedagoogilises koolis eri- Venemaale. Ta näitas oma katsetega, et Aga vanast ajast oli mulle tuttav Paul (instituudi direktor) ei saa olla amet- tähtis, kuidas kool positiivsust annab ja
ti psühholoogia vastu huvi tundma. õpilastel on palju suuremad eeldused ja Kees. Ma töötasin vahepeal uurimis- nik. Ametniku tööks piisab dekanaa- kuidas see inimesele tulevikus mõjub.
Meil oli ka hea psühholoogia õpetaja võimeid, kui neid koolis arendatakse ja instituudis ja see oli haridusministee- dist. Dekaan on ikka see, kes määrab Ma olen ikka selle kütkes täiesti, ma
Kontkar, noor küll, aga huviline, ja ta rakendatakse; et tuleb lähtuda tasemest, riumi käsualune. Ministeerium oli tol eriala suuna ja võitleb oma õppejõudu- usun seda. Ise kasvasin ma isata, aga
oskas meis huvi äratada. Et ma lõpe- mis lapsel on, aga sihid tuleb seada sin- ajal selline keelan-käsen-poon-ja-la- de eest. emalt ma olen nii palju saanud seda po-
tasin pedagoogilise kooli kiitusega, na kõrgemale, arengutsooni, kuhu on sen-asutus. Seal oli kuulda saadud, et sitiivsust. Ema oli mul karm, aga samas
siis oli mul võimalus minna kohe edasi võimalik jõuda, kui sa last õigesti suu- Paul Kees teeb mingisuguseid kahtlasi MM: Kuidas näed eesti kasvatustra- väga emotsionaalne, ja ma olen lapse-
ülikooli. Meie klassijuhataja oli niipalju nad ja annad talle õiget materjali ja lood katseid Ahja Keskkoolis, kus ta töötas. ditsiooni jätkumist meie koolis? K ui põlvest saanud selle kaasa ja ma arvan,
tubli mees, et viis meid ekskursioonile kasvukeskkonda. (Zankov arendas eda- Meie valvsad tädid leidsid, et see on Sina tulid Moskvast oma tarkustega, et see on väga oluline. Ja ma arvan, et
Moskvasse. Samal ajal oli Moskva Pe- si oma õpetaja Võgotski ideed lähema kes-teab-mis-asi ja äkki koguni veel rii- mis siis Sinu meelest toetas õpetaja see on oline eriti tänapäeva koolilapse-
dagoogilises Instituudis psühholoogia arengu tsoonist; stalinlikul perioodil oli givastane, ja saatsid minu koos “Nõu- tööd eesti koolis? le, kus maailm on külm ja ükskõikne ja
eriala vastuvõtt. Õpetaja ütles mulle: sellealane uurimus keelatud – MM) kogude Kooli” töötajatega sinna Keesile EH: Siin on ikka see minu kodune rahale ja edule orienteeritud, et kui sa
võta oma dokumendid kaasa ja mine Kuna algõpetus muutus äkki nii täht- kallale, et teda maatasa teha. kasvatus ja ema töö. Kui ma Moskvast edukas ja ilus ei ole, siis sa nagu pole-
vaata. Mis see sulle maksab. Ta teadis, saks, siis meie pandi psühholoogia eri- tulin, siis esimene asi, mis ma ema gi keegi. Minu meelest need sisemised
et mind psühholoogia huvitab. alale alates kolmandast kursusest juurde See oli mu esimene kohtumine Paul raamatute hulgast leidsin, oli Johannes väärtused on praegu veel tähtsamad,
Ja läksin sinna vastuvõtukomisjoni, väi- algõpetus. Nii et me saime kolmandal Keesiga ja mul oli tõesti temast kahju, Käisi “Valitud tööd”. Ja sealt ma sain kui nad kunagi olid.
sest oli näha, et mees on täiesti endast
ke ja armetu, nagu ma olin. Enda mee- kursusel topeltkoormuse: õppisime kõik oma tarkused, kui ma kooli tööle