Page 3 - Õpsik nr 2 - OKTOOBER 2011
P. 3

3
                                                                                                                                    Oktoober  2011



                FOORUM


            Koostöötusest, eripedagoogikast ja virtuaalsest tegelikkusest







                        ANU CARLSSON                                                                              Kommentaar
                        Tallinna Ülikooli Kasvatusteaduste Instituudi kasvatusteaduste
                        osakonna lektor                                                                           Kairi Arula
                                                                                                                  Keila Kooli eripedagoog
            Elame  võrgustikkude  maailmas.  On  ja  lõpp.  Peame  ka  meeles  pidama,  et  Kuidas erikasvatuslikku informatsioo-  Ma oskan kommenteerida Keila Kooli algkoolimajas
            öeldud, et oleme virtuaalsetes võrgus-  oluline oleks õppida oma töömuresid  ni  ära  tunda,  sellest  aru  saada  ja  ära   toimuvat.
                                             MITTE  koju  kaasa  võtma.  Olen  ühe  kasutada?  Noored  õpetajad  tulevad
            tikkudes  üksteisest  vaid  paari  klõp-  MIT TE  ko j u                                              Algkoolimajas  tegeleb  HEV  laste  ja  muude  taolis-
            satuse  kaugusel.  Ometi  näen  kasvava  olulise tarkuse õppinud USA kolleegi-  ülikoolist  juba  eripedagoogika-alaste   te  probleemidega  tugigrupp,  kuhu  kuuluvad  kooli
            mobiilsuse sees suure ohuna üha enam  delt – inimese ööpäevas on 24 tundi:  teadmistega,  staažikatel  pedagoogidel   psühholoog,  sotsiaaltöötaja,  direktsiooni  esindaja,
            vohavat pinnapealsust ja ka seda, et me  8  tundi  tööle,  8  tundi  unele,  8  tundi  on  võimalus  õppida  neilt  ja  osaleda   logopeed(id) ning üks õpetaja. Selle tugigrupi tööd
            täiesti siiralt ei oska enam orienteeruda  perele, harrastustele, iseendale…(mui-  täiendkoolitustel, välja antakse raama-  koordineerib  sotsiaaltöötaja.  Seega  ei  tegele  ainult
            infodžunglites, samuti eristada olulist  dugi, kergem öelda kui teha….).  tuid ja korraldatakse seminare.   üks inimene kogu selle problemaatikaga, mida HEV
            ebaolulisest ja tõelist näilisusest.  Mis  5.    Iga uus situatsioon on hirmutav. On                  laste koordinaatorilt eeldatakse.
            on siis koostöö puhul tähtis, et see ei  normaalne, et me neid kardame. Eriva-  Erivajadustega  peaksid  kursis  olema   Tugigrupp koguneb regulaarselt kord nädalas. Tee-
            muutuks näiteks koostöötuseks?   jadustega laste arv pole kasvanud, küll  ja vajaduse korral ennast kurssi viima   mad,  mida  arutada,  on  erinevad.  On  kohtumised
            1.    Ära tunda, et isegi siis, kui me ka  on aga kasvanud sellealane teadmine:  kõik  pedagoogid.  Muidugi  tundub   klassijuhatajaga, lapsevanematega. Näiteks pöördub
            110% ennast oma tööle ja erialale pü-  eripedagoogikast  räägitakse  rohkem  selline  kategooriline  väide  hirmutav   tugigrupi poole klassijuhataja mõne lapse probleemi-
                              na
                          me
                     i
                             e
                       aa
                      s
                                       äe
                                   tä
                    e
            hendaks,  ei  saa  me  enam  tänapäeva  ja selletõttu on seda meie ümber roh-  ja tekitab vastuseisu. Asi on siiski nii,   ga (käitumine; õppimine; tervislik seisund, mis vajab
                                m
                                         va
                                    na
                                      p
            maailmas  täielikult  informatsioo-  kem. Muutunud on käitumismustrid ja  et kuna erivajaduse mõiste on väga lai,   eritingimusi  või  eriõpetust),  tugigrupis  arutatakse
            ni  hallata.  Uutmoodi  õppimine  on  ootused õpetusele.  Inimene (seega ka  siis viib pedagoog ennast HEV koor-  koos klassijuhatajaga, mida kool saaks probleemi la-
            KOOS  teadmise  otsimine,  jagamine  õpilane) on muutunud ja vajab ilmselt  dinaatori  ja  teiste  asjatundjate  abiga   hendamiseks teha, vajadusel lepitakse kokku ümar-
            ja edasi arendamine. Niisiis on oluli-  uuelaadset koolikeskkonda. Modernne  kurssi  sellega,  millega  tal  parasjagu   laud-kokkusaamine  lapsevanemaga.  Sellisel  juhul
            ne oskus teha tööd KOOS, sest eraldi  mitmenäoline väike inimene on pide-  mõistlik on end kurssi viia. Me ei hakka   on klassijuhatajale vanemaga kohtumisel toeks mõni
            töötegemine  ei  vii  kooskasvamisele.  valt infomüras, mis väsitab. Ta  ei talu  ju kõik igaks juhuks õppima viipekeelt   tugigrupi liige või kogu tugigrupp. Tugigrupi koos-
            Kool on kasvukeskkonnana äärmiselt  enam vaikust, sest see hirmutab teda.  või  pimekirja,  samas  on  keeleõpeta-  olekutele või ümarlaudadele on kutsutud ka lastekait-
            tundlik ja üha enam on oluline õpi- ja  Samas on ta harjunud oma küsimuste-  jal otstarbekas olla teadlik düsleksiast   setöötajaid,  linna  ja  valla  sotsiaalnõunikke  ja  teisi,
            kasvukeskkonna  seadmine  selliseks,  le KOHE vastuseid saama. Ennevanas-  ja  hüperaktiivsusest.  Ajad,  kus  lapsi   olenevalt probleemist, mida on vaja lahendada.
            et kõigil, ka pedagoogidel, oleks selles  ti saadeti kirju ja oodati neid nädalaid  selekteeriti,  hakkavad  maailmas  läbi   Sellest õppeaastast alates toimuvad tugigrupis vestlu-
            hea kasvada ja areneda.          ja kuid. Tänapäeval saab sõnumi paari  saama. Erivajadusega laps võib täiesti   sed klassijuhatajatega, kus klassijuhataja annab üle-
            2.    Viimasel ajal räägitakse Soomes  nupulevajutamisega  Facebookist  või  edukalt õppida tavalises koolis, kui see   vaate oma õpilastest. Vestluse mõte on selles, et kooli
            pedagoogilisest  armastusest  ja  hea-  mobiilist,  koos  vaikselt  töötegemist  on otstarbekas.      tugispetsialistidel oleks ülevaade  lastest ning võima-
            olust,  sellest,  et  me  peaksime  peda-  ja ka kannatlikkust ning ootamist tu-  Uueks  koolivõrgustiku  liikmeks  on   lus ennetada teatud probleemide teket, sest alati ei
                                                                                           V
                                                                                           V
                                                                                         HE
                                                                                         HE
                                                                                              k
                                                                                                           l
                                                                                                          e
                                                                                                 din
                                                                                                      o
                                                                                                      t
                                                                                                    aa
                                                                                                        ,
                                                                                                       r
                                                                                                      t
                                                                                                    aa
                                                                                                         k
                                                                                                o
                                                                                                o
                                                                                               o
                                                                                              k
                                                                                               o
                                                                                                       r
                                                                                                      o
                                                                                                 din
                                                                                                 r
            googidena oskama ennast vastastikku  leb  õppida.  Ilmselt  vajab  tänapäeva  Eesti  koolis  HEV  koordinaator,  kelle le   tule õpetaja rääkima probleemist kohe, vaid alles siis,
                                                                                                 r
                          i
                         b
                            üs
                           k
                                     a
                                    d
                                       vas
                                          u
                                         t
                                   e
                              d
                              i
                               a
                                   s
                                 ja
                  e
                   e
                   ri
                 t
              fl
               e
                k
                     d
             e
            r reflekteerida, abi küsida ja seda vastu  õpilane  teistsugust  motiveerimist.  Ka  ülesanne  ongi  erikasvatuslikku  (eri-  kui olukord on läinud üsna keeruliseks. On ikka veel
                      a,
                        a
            võtta.  Mind on õpetatud, et igal peda-  tema kardab. Sageli räägime käitumis-  pedagoogilist)  teadmist  levitada,  olla   õpetajaid, kes arvavad, et peavad üksi kõigega hakka-
            googil võiks olla pedagoogiline paari-  probleemidest, kuid need võivad tulla  kohal, nõu anda, vajalikke nõupidami-  ma saama ning abi küsimine näitaks justkui, et oled
            line, kellega vahel vastastikku tundides  ka  sellest,  et  inimesed  lihtsalt  õpivad  si või keskkondasid korraldada, koos-  õpetajana "läbi kukkunud".
            käia ja üksteist teise silmaga vaadelda.  erinevalt. Näiteks räägitakse kinestee-  tööd teha. HEV koordinaatorilt saavad   Koostöö  õpetajate  ja  tugitöötajate  vahel  saab  pare-
            Oma  mõttedki  avanevad  ju  dialoogis  tilistest õppijatest, kes tahaksid õpita-  õpetajad julgelt eripedagoogilistes as-  maks muuta näiteks seeläbi, kui tugitöötajad end õpe-
            teisel kujul.                    vat oma kätega läbi teha ja kehaga läbi  jades nõu küsida. Sisuline töö oleneb   tajatele "meelde tuletavad" ehk siis näiteks infokoos-
            3.    Igas pedagoogilises kollektiivis te-  tunnetada.  Need  õpilased  tunduvad  kollektiivist, võimalustest ja õpilastest.   olekutel oma tööülesandeid tutvustavad, julgustavad
            kib koostöövõrgustik, mis on oma ole-  meile  hüperaktiivsed  (hüperkineetili-  HEV  koordinaator  ei  ole  abiõpetaja,   pöörduma tugigrupi poole probleemide lahendami-
            muselt nii informaalne kui formaalne.  sed), kuid nad võivad õppekeskkonna  kuid ka abiõpetajad on tulevikus üha   seks. Samas peab ka seda rääkima, et lahendused ei
            Informaalses  võrgustikus  liikuv  info  muutudes (näiteks põrandal vaibal is-  rohkem ja rohkem Eesti kooli loomu-  pruugi tulla kohe, keerulise hingeeluga laps võib va-
            on  sageli  olulisemgi  ja  tunneme  selle  tudes, nagu tehakse Montessori peda-  likuks osaks.       jada pikaajalist psühholoogi abi, et tekiksid soovitud
            tundlikkude pedagoogidena ära – koh-  googikas)  matemaatikaga  või  keelega  Filosoofid on virtuaalsust tõlgendanud   muutused käitumises. Suhtumisega "võtke see laps ja
            vinurgakogemused, muljed, arutlused  tegeleda tundide viisi… Erivajadustest  avatusena  uuele. Nii  soovingi  meile   tehke ta korda" on raske soovitud tulemuseni jõuda.
            ...                              räägitakse  rohkem  ja  eripedagoogika  kõigile pedagoogilist armastust ja hea-
            4.    Professionaalne võrgustik on for-  (erikasvatus)  on  täieõiguslik  teadus-  olu,  virtuaalsust,  mobiilsust  ja  head
            maalne  ja  sellel  on  fikseeritud  algus  haru  teiste  kasvatusteaduste  kõrval.  koostööd!
            Kes on HEV-koordinaator?                                                                              ELU ON KOOL
                                                                                                                  KLAIRE SINISALU
                                                                                                                  Merivälja Kooli õpetaja, projekti More PAL eesti koordinaator
                        TIIU TAMMEMÄE         sialistid tegelevad jne. Kas see on kelle-  sub  kokku  ümarlaua,  milles  osalevad
                        Tallinna Ülikooli Kasva-  gi ülesanne üldtöötundide arvelt või on   kõik  lapsega  tegelevad  õpetajad,  vaja-  Projekti  nimi  More  PAL  tähendab  meie  keeles
                        tusteaduste Instituudi   selleks mingi konkreetne koormus ette   dusel ka lapsevanem jne. Tema kogub
                        eripedagoogika        nähtud, sõltub koolist ja selle juhtkon-  kokku näiteks erikooli suunamise jaoks   Enam  Vanemaid  Ühineb  Õppimiseks.  Tegevuse
                        osakonna lektor       nast. Olen kuulnud variante, et näiteks   vajaminevad  paberid  ja  esitab  need   mõte  oli  uurida,  kuidas  eri  maades  lapsevanemaid
                                              eripedagoog või logopeed on 0,75 tun-  nõustamiskomisjonile. Seaduse järgi on   koolitöös  kaasatakse,  ja  sellealast  teavet  levitada.
                                                                                                                  Tulemusena valmisid voldikud tegevuste kirjelduste
            Koordinaatori vajaduse on tinginud see,   niandja ja 0,25 koordinaator. Seaduses   see küll lapsevanema ülesanne, aga pa-  ja soovitustega. Mõni näide: mida teha koos vanemate
            et õpilaste erivajadused on väga mitme-  pole seda täpsustatud, on öeldud vaid,   raku ei tee nad seda sageli: kas seetõttu,   ja vanavanematega?
            palgelised ja                     et selline inimene peab olemas olema.   et nad ei taha seda teha või seetõttu, et   •    Teeme raamatu või lühifilmi vanemate/ vanava
            spetsialiste,  kes  nendega  tegelevad,  on                        ei oska leida kõiki spetsialiste, kes lapse   nemate lapsepõlve mängudest
            järjest  enam.  Tugiteenuse  läbiviijatena   Väga hästi töötavad tugisüsteemid sel-  kohta arvamust peaksid avaldama.   •      võrdleme nende õpikuid tänapäeva õpikutega
            on koolides logopeedid, eripedagoogid,   listes suurtes koolides nagui Keila Kool                     •        teeme  seinalehti  vanemate  koolimälestustest,
            sotsiaalpedagoogid,  psühholoogid  ja   ja Viimsi Kool.            Koordinaator  võiks  vaadata  sedagi,  et   koolivormist  ja  muudest  lastele  tähtsatest  ja
            abiõpetajad (seaduses kirjas kui erivaja-                          lapsele  tugiteenuste  pakkumine  ikka   arusaadavatest asjadest
            dusega õpilast toetavad spetsialistid).   Näide.  Õpilane  on  olnud    väga  pikka   asjakohane  ja  otstarbekas  oleks.  Kas   •       vanemad ja vanavanemad annavad tunde, teevad
            Koordinaatori  roll  sõltub  kooli  suuru-  aega haige, tagasi tulles vajaks ta lisaks   laps peaks käima korraga eripedagoo-  klassiõhtuid ja töötube kalendritähtpäevadel
            sest ja õpilaste hulgast. Kui tegemist on   lihtsatele  järeleaitamistundidele  ka   gi, logopeedi ja psühholoogi  juures või   •       mängime koos liikumismänge.
            väikese kooliga, kus vaid 1-2 tugiteenust   eripedagoogi  tunde,  psühholoogilist   oleks mõttekas käia ühel veerandil eri-
            osutavat spetsialisti ongi, siis pole seal   nõustamist,  võib-olla  ka  pikutamise   pedagoogi, teisel logopeedi ja kolman-
            oluliselt midagi koordineerida ja spet-  ruumi vms. Pere(haigla)arst ei tea neid   dal psühholoogi juures. Jne jne.
            sialistid  teevad  õpetajate  nõustamise   asju soovitada ja vanem ei tea nõuda.   Kindlasti on koordinaatori ülesandeks
            töö  ära  sisuliselt  üldtöötundide  arvelt.   Koordinaator  on  kooli  võimalustega   ka klassiõpetajate nõustamine.
            Kui  on  aga  tegemist  suurema  kooliga,   tuttav,  viib  end  lapse  probleemidega
            on  otstarbekas,  et  keegi  valdab  kogu   kurssi,  vajadusel  konsulteerib  teistega
            infot  selle  kohta,  millised  võimalused   ja koos leitakse lahendus.
            koolis üldse on, millega erinevad spet-  Kui on kõne all näiteks õpilase käitu-
                                              misprobleemid,  siis  koordinaator  kut-
   1   2   3   4