Page 2 - Õpsik nr 2 - OKTOOBER 2011
P. 2

2       Oktoober 2011




                 SAATEKS




              Seekordne lehenumber on pühendatud koostööle. Inimene vajab inimest – see pole erivajadus. Õpe-
              taja vajab mõttekaaslasi ja emotsionaalset toetust. Lapsed vajavad täiskasvanute lähedust – ja kui ko-
              dus jääb seda väheks, peab kool suutma rohkem kui seni.
              Kooli roll on ajalooliselt muutunud ja muutub ka praegu. Olid ajad, mil kooli kui sellist polnudki
              olemas, ja lapsed said täisväärtuslikeks täiskasvanuteks. Praegu on lapsepõlvepilt midagi muud, kui
              see oli kasvõi kümme aastat tagasi. Kooli tulnud laste probleemid on muutunud. Klassiõpetaja on
              esimene, kes nendega kokku puutub. Sellepärast peavad just klassiõpetajad julgema tõstatada uusi
              teemasid.
              Seekord kõneleme pikemalt abiõpetajast ja kooli tugivõrgustikust. Mõneski koolis on kujunenud hästi
              toimiv mudel laste iseärasuste varaseks märkamiseks.
              Usume, et vastloodud Klassiõpetajate Liidu tegevus aitab otsida koostööpartnereid ka ühiskonna ta-
              sandil. Sõpruse soojust ja armastuse valgust – madala sügistaeva all on need eriti tähtsad asjad!
              Ole avali - opsik@tlu.ee





            KUUM TEEMA



                                                               muugagi, nagu kodutööde kontrollimine, paljunduste te-  Jälgib klassi, et on nagu lisasilmapaar õpetajale.
                                                               gemine, klassi korrashoidmine, materjalidega varustamine   Kõik intervjueeritud abiõpetajad ja klassiõpetajad arva-
                                                               jne.  Suur osa abiõpetajatest pakuvad abi just I ja II kooli-  vad, et Eesti üldhariduskoolide I ja II astme klassid vaja-
                                                               astmes. 40% abiõpetajatest töötavad poole kohaga. Abiõpe-  vad kindlasti abiõpetajaid. Põhjuseks toodi, et klassid on
                         OLGA BANAHEVITŠ                       taja kvalifikatsiooninõuded algavad koolilõputunnistusest   väga suured ning klassides on väga erineva arengutase-
                         Tallinna Ülikooli klassiõpetaja eriala lõpetaja  mõne kolledži lõputunnistuseni, olenevalt erineva osariigi   mega õpilasi. Ma arvan küll (et on vaja), olenemata kas
                                                               nõudmistest. 2008. aastal töötas Ameerika Ühendriikides   on keelekümblusklass või mitte, klassid on suured ja lapsed
                                                               1,3 miljonit abiõpetajat ja edaspidi nähakse ette nende arvu   jäävad  maha  samamoodi,  distsipliiniga  on  samuti  prob-
                                                               kasvu.                                            leemid.    Intervjueeritud  abiõpetajate  ja  klassiõpetajate
            Tallinna  Ülikooli  klassiõpetaja  eriala  lõpetaja  Olga   Inglismaa koolides on 1997. aasta jaanuarist 2003. aasta   arvates peavad õpilased nägema abiõpetajaid õpetajatega
            Banahevitš kirjutas magistritöö abiõpetaja rolli kohta, in-  jaanuarini olnud  66%-line abipersonali juurdekasv, seal-  võrdväärsetena, sest abiõpetaja õpetab õpilasi, on nende
            tervjueerides  abiõpetajatena  töötavaid  klassiõpetajaid  ja   hulgas 99%-line abiõpetajate (teaching assistants) juurde-  usaldusisik ja aitab neid võrdselt klassi- või aineõpetaja-
            teisi pedagooge, kes on koos abiõpetajaga töötanud.   kasv.  Inglismaal  töötavad  abiõpetajad  klassiruumis  koos   ga. Jah, sest õpetaja on õpetaja.
                                                               õpetajaga,  abistades  ja  toetades  õpilasi  tundides.  Samuti   Kõik abiõpetajad ja klassiõpetajad arvavad üksmeelselt,
            Uurisid ametlikke allikaid: kes on abiõpetaja?     täidab abiõpetaja ülesandeid, mis aitavad õpetajal kesken-  et  Eesti  koolides  on  vähe  abiõpetajaid    just  materiaal-
            OLGA B: Eestis pole seadustega määratletud, kes on abi-  duda õpetamisele, näiteks valmistab klassiruumi tunniks   sete  võimaluste  nappuse  tõttu.  Klassiõpetajad  arvavad,
            õpetaja: millised on tema kvalifikatsiooninõuded, ülesan-  ette või koristab klassiruumi peale tunde. Et abistada õpila-  et pole inimesi, just noori, kes sooviksid teha tööd, mis
            ded ja kohustused. Abiõpetaja ametikohti on koolid loo-  si, kellel on konkreetsed individuaalsed vajadused, töötab   pole piisavalt prestiižne. Võidakse olla ka arvamusel, et
            nud oma arusaama järgi.                            abiõpetaja vahel õpilasega ka silmast-silma, samal ajal kui   kui õpetaja vajab klassis abiõpetajat, siis järelikult ei saa ta
                     k
                      u
                       ts
              p
            Õ Õ p e e t t a a ja  V  k u ts e e s s t t a n d a r r d   (2005)  ei  nim et a   teised õpivad väikestes rühmades. Paljud Inglismaa koolid   ise piisavalt hästi hakkama. Eelkõige arvamusest, et õpe-
                             d
                               d
                              a
                 ja
                   V
            Õpetaja V kutsestandard (2005) ei nimeta õpetajana abi-
                           a
                            n
            õpetajat. Eesti Vabariigi haridusseadus (1992) käsitleb pe-  palkavad abiõpetajaid lastele, kelle esimeseks keeleks pole   taja peab ise hakkama saama ja kui tuleb klassi abiõpe-
            dagoogidena õppe- ja kasvatusalal töötavaid isikuid ning   inglise keel. Kogemustega ja kvalifitseeritud abiõpetaja võib   taja, siis arvatakse, et õpetaja ei saa oma tööga hakkama.
            haridusasutuste juhte.                             üle võtta kogu õpetaja töö ja asendada teda, kui viimane   Klassiõpetajad arvavad ka, et kuna paljudel klassiõpetaja-
            Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses (2010) käsitletakse pe-  on näiteks haigeks jäänud. Inglismaa abiõpetajad peavad   tel puudub kogemus abiõpetajaga koostööst, siis ei osata
            dagoogidena direktorit, õppealajuhatajat, õpetajat, õpetaja   olema koolitatud vastavalt nende töökohustustele. Omava-  seda ka soovida ega tahta.
            abi ning teisi õppe- ja kasvatusalal töötavaid isikuid. Järe-  litsused ja kool otsustavad ise, mis kvalifikatsiooni ja koge-  Sinu ettepanekud uuritu põhjal?
            likult peaksime abiõpetaja samuti arvama õpetajate hulka.   mustega abiõpetajaid nad palkavad. Kuid samas peab igal   Probleemi lahendamiseks pakkusid abiõpetajad ja klassi-
            Segadust tekitab Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses (2010)   abiõpetajal olema mingi kogemus lastega töötamisel ning   õpetajad erinevaid võimalusi:
            pedagoogina käsitletud õpetaja abi. Et avalikkuses on laia-  abiõpetaja peab olema valmis osalema abiõpetajate kooli-  •  määrata igasse kooli abiõpetaja või anda kooli-
            ulatuslikult  käibel  abiõpetaja  mõiste,  tekib  arusaamatus,   tusprogrammides.                    dele võimalus ise otsustada ning luua selline ametikoht ja
            kas seaduses mõeldakse õpetaja abi all ka abiõpetajat või   Rootsi koolides kasutatakse kahe õpetaja mudelit, kus igas   võimaldada selleks koolidele ressursse;
            hoopis  kedagi  muud.  Õpetajahariduse  strateegias  2009–  klassis on kaks õpetajat, kes enamiku ajast õpetavad koos.   •  teavitada üldsust, milles seisneb abiõpetaja töö;
            2013 (2008) väidetakse, et seni on ebapiisavalt analüüsitud   Peale tavapärase õpetamise nad vaatlevad lapsi, vajadusel   •  luua ülikoolis abiõpetaja eriala, kus õpetatakse
            koolide vajadust abiõpetajate järele, kes toetaks õpetajaid   annavad hinnanguid ja teevad ettepanekuid eripedagoogi-  metoodikat, kuidas saaks õpi- ja käitumiraskustega õpila-
            erinevates koolielu valdkondades.  Tõnis Lukas on minist-  lise toe vajaduse osas. Selle tulemusena on õpetajatel alati   si aidata;
            rina  väitnud,  et  abiõpetajasüsteem  on  Eestis  käivitunud   partner, kellega koos kavandada tööprotsessi ja tegevusi,   •   võimaldada noorel õpetajal alustada abiõpetaja-
            mõnel määral erikoolides, kus abiõpetajate palgavahendeid   saades ühtlasi pädevalt kaaslaselt tagasisidet ja toetust õpi-  na, et ta elaks kooliellu sisse, saaks kogemusi ja nippe.
            on leitud nii riigi- kui ka munitsipaaleelarvest. “Abiõpeta-  laste vaatlemisel, hindamisel ja hinnangute andmisel.
            jasüsteemi juurutamine on aga raskendatud just praeguse   Soome abiõpetajate haridus koosneb 40 õppenädalast, igas
            eelarveolukorra  pärast.  Siiski  keelekümblusprogrammiga   nädalas 40 koolitöötundi. Tavaliselt kestab õpe üks aasta.
            koolides on abiõpetaja koha loomine kohustuslik.“ (Lukas,   Soome  koolide  abiõpetajate  ülesanded  varieeruvad  vas-  Kas haridusministeeriumis
            2009.)  Abiõpetajaid,  kes  vähendaks  pedagoogide  koor-  tavalt  koolile  ja  õpilaste  vanusele.  Abiõpetajad  töötavad   on kõne all olnud abiõpetaja
            must, soovib koolides näha ka Eesti Õpetajate Liit.  tavakoolides  otseselt  õpilastega,  erikoolides  aga  töötavad
            Arvestades, et koolides ja koolide ametijuhendites on kasu-  rohkem õpetajate assisteerimisel. Vanemate õpilastega töö-  tegevus tavaklassis?
            tusel abiõpetaja mõiste, tuleb kriitiliselt suhtuda asjaolusse,   tamisel tegelevad abiõpetajad rohkem tunnis kuulamise ja
            et  Eesti  haridust  reguleerivates  seadustes,  määrustes  või   vaatlusega. Nooremate õpilastega töötades on abiõpetajad   Õpsiku küsimusele vastas Haridus- ja Teadusminis-
            aktides pole kirjas abiõpetaja ametit – see tähendab, et abi-  õppeprotsessiga aktiivsemalt seotud. Tunni ajal on abiõpe-  teeriumi üldharidusosakonna arendustalituse juha-
            õpetaja staatus on haridusmaastikul määratlemata. Seega   taja ülesandeks aidata õpilasel klassi tegevusega kaasas pü-  taja Tiina Kivirand:
            tuleks seadustes põhjalikumalt selgitada, keda on mõeldud   sida.
            õpetaja abina või keda abiõpetajana.                                                                   Haridus- ja Teadusministeerium on arutanud abi-
                                                               Kuidas tegutsesid abiõpetajad Tallinnas 2010/2011 õp-  õpetajate vajadust ja rakendamist klassides, kus õpi-
            Kuidas mujal?                                      peaastal?                                           vad hariduslike erivajadustega õpilased. Arvestades
            Olga B: Abiõpetaja mõistet kasutavad erinevalt ka muud   Intervjuude  vastustest  selgus,  et  Tallinna  linna  koolides   asjaolu, et põhikooli osas on klasside täitumuse piir-
            riigid, näiteks Inglismaal on õpetamise abistajad („teaching   pole tekkinud ühtset arusaama abiõpetaja rollist. Igas koo-  norm suhteliselt väike, siis ei ole teemat käsitletud
            assistants või TAS “), Ameerika Ühendriikides kasutatakse   lis toimub abiõpetaja töö kooli visiooni ja abiõpetajaga kok-  selles kontekstis, et kõikides klassides peaks olema
            õpetaja abi („teacher assistant“) mõistet ja Kanadas on näi-  kulepitud ametijuhendi järgi. Väljavõtteid intervjuudest:    abiõpetaja.  Õpilase  arengu  seisukohalt  on  oluline,
            teks kasutusel ka hariduslik abi („educational assistant või   Kõige tähtsam on minu arust see, et abiõpetaja peab olema   et koolis oleksid vajadusel kättesaadavad erinevate
            EA“). Abiõpetajad täidavad koolis aina enam pedagoogilist   see, kes tunnis saab aidata neid õpilasi, kes ei jõua näiteks   tugispetsialistide  teenused.  Eripedagoogiline,  sot-
            rolli, töötades otse õpilastega, eriti hariduslike erivajadus-  järgi, on lihtsalt aeglasemad või kes ei saa kohe esimese se-  siaalpedagoogiline ja psühholoogiline abi peab ole-
            tega õpilastega.                                   letamisega aru.                                     ma õpilasele kättesaadav. Ja mitte ainult koolis, vaid
            Ameerika  Ühendriikides  tegelevad  abiõpetajad  (teacher   See on juba selline psühholoogiline abi, et ma ei ole üksi,   suuremat tähelepanu laste toetamisele ja abistami-
            assistant) õpilastega vahetunnis, klassist väljapoole jäävas   saan kellelegi toetuda ja muresid ja rõõme jagada, kellega   sele  tuleks  pöörata  juba  koolieelses  lasteasutuses.
            kooliruumis: kohvikus, koridoris, aias, treppidel jne. Nad   saan  arutada  kas  olen  üht  või  teist  last  õigesti  mõistnud,   Ka praeguses koalitsioonileppes on kirjas, et koo-
            osutavad  nii  õpiabi,  kui  tegelevad  ka  korra  valvamisega.   annab enesekindlust ja tuge juurde, et kui tema saab sama-  lieelsetes lasteasutustes tuleb tagada eripedagoogi ja
            Klassiruumis  töötab  abiõpetaja  eraldi  mõne  spetsiaalse   moodi aru, et siis järelikult on nii ja selle probleemiga tuleb   abiõpetaja teenuse kättesaadavus ning Haridus- ja
            rühma lastega: näiteks õpiraskustega või õppekeelest erine-  tegeleda.                                 Teadusministeerium on kavandamas meetmeid sel-
            va kodukeelega lastega.  Abiõpetajad võtavad tavaliselt ka   Kuna abiõpetaja teeb palju tööd siiski õpilastega, siis ta peaks   le eesmärgi täitmiseks.
            mõne projekti tegemise vastutuse ning tegelevad veel palju   olema teadlik ainedidaktikatest.
   1   2   3   4