Page 2 - Õpsik nr 2 - OKTOOBER 2011
P. 2
2 Oktoober 2011
SAATEKS
Seekordne lehenumber on pühendatud koostööle. Inimene vajab inimest – see pole erivajadus. Õpe-
taja vajab mõttekaaslasi ja emotsionaalset toetust. Lapsed vajavad täiskasvanute lähedust – ja kui ko-
dus jääb seda väheks, peab kool suutma rohkem kui seni.
Kooli roll on ajalooliselt muutunud ja muutub ka praegu. Olid ajad, mil kooli kui sellist polnudki
olemas, ja lapsed said täisväärtuslikeks täiskasvanuteks. Praegu on lapsepõlvepilt midagi muud, kui
see oli kasvõi kümme aastat tagasi. Kooli tulnud laste probleemid on muutunud. Klassiõpetaja on
esimene, kes nendega kokku puutub. Sellepärast peavad just klassiõpetajad julgema tõstatada uusi
teemasid.
Seekord kõneleme pikemalt abiõpetajast ja kooli tugivõrgustikust. Mõneski koolis on kujunenud hästi
toimiv mudel laste iseärasuste varaseks märkamiseks.
Usume, et vastloodud Klassiõpetajate Liidu tegevus aitab otsida koostööpartnereid ka ühiskonna ta-
sandil. Sõpruse soojust ja armastuse valgust – madala sügistaeva all on need eriti tähtsad asjad!
Ole avali - opsik@tlu.ee
KUUM TEEMA
muugagi, nagu kodutööde kontrollimine, paljunduste te- Jälgib klassi, et on nagu lisasilmapaar õpetajale.
gemine, klassi korrashoidmine, materjalidega varustamine Kõik intervjueeritud abiõpetajad ja klassiõpetajad arva-
jne. Suur osa abiõpetajatest pakuvad abi just I ja II kooli- vad, et Eesti üldhariduskoolide I ja II astme klassid vaja-
astmes. 40% abiõpetajatest töötavad poole kohaga. Abiõpe- vad kindlasti abiõpetajaid. Põhjuseks toodi, et klassid on
OLGA BANAHEVITŠ taja kvalifikatsiooninõuded algavad koolilõputunnistusest väga suured ning klassides on väga erineva arengutase-
Tallinna Ülikooli klassiõpetaja eriala lõpetaja mõne kolledži lõputunnistuseni, olenevalt erineva osariigi mega õpilasi. Ma arvan küll (et on vaja), olenemata kas
nõudmistest. 2008. aastal töötas Ameerika Ühendriikides on keelekümblusklass või mitte, klassid on suured ja lapsed
1,3 miljonit abiõpetajat ja edaspidi nähakse ette nende arvu jäävad maha samamoodi, distsipliiniga on samuti prob-
kasvu. leemid. Intervjueeritud abiõpetajate ja klassiõpetajate
Tallinna Ülikooli klassiõpetaja eriala lõpetaja Olga Inglismaa koolides on 1997. aasta jaanuarist 2003. aasta arvates peavad õpilased nägema abiõpetajaid õpetajatega
Banahevitš kirjutas magistritöö abiõpetaja rolli kohta, in- jaanuarini olnud 66%-line abipersonali juurdekasv, seal- võrdväärsetena, sest abiõpetaja õpetab õpilasi, on nende
tervjueerides abiõpetajatena töötavaid klassiõpetajaid ja hulgas 99%-line abiõpetajate (teaching assistants) juurde- usaldusisik ja aitab neid võrdselt klassi- või aineõpetaja-
teisi pedagooge, kes on koos abiõpetajaga töötanud. kasv. Inglismaal töötavad abiõpetajad klassiruumis koos ga. Jah, sest õpetaja on õpetaja.
õpetajaga, abistades ja toetades õpilasi tundides. Samuti Kõik abiõpetajad ja klassiõpetajad arvavad üksmeelselt,
Uurisid ametlikke allikaid: kes on abiõpetaja? täidab abiõpetaja ülesandeid, mis aitavad õpetajal kesken- et Eesti koolides on vähe abiõpetajaid just materiaal-
OLGA B: Eestis pole seadustega määratletud, kes on abi- duda õpetamisele, näiteks valmistab klassiruumi tunniks sete võimaluste nappuse tõttu. Klassiõpetajad arvavad,
õpetaja: millised on tema kvalifikatsiooninõuded, ülesan- ette või koristab klassiruumi peale tunde. Et abistada õpila- et pole inimesi, just noori, kes sooviksid teha tööd, mis
ded ja kohustused. Abiõpetaja ametikohti on koolid loo- si, kellel on konkreetsed individuaalsed vajadused, töötab pole piisavalt prestiižne. Võidakse olla ka arvamusel, et
nud oma arusaama järgi. abiõpetaja vahel õpilasega ka silmast-silma, samal ajal kui kui õpetaja vajab klassis abiõpetajat, siis järelikult ei saa ta
k
u
ts
p
Õ Õ p e e t t a a ja V k u ts e e s s t t a n d a r r d (2005) ei nim et a teised õpivad väikestes rühmades. Paljud Inglismaa koolid ise piisavalt hästi hakkama. Eelkõige arvamusest, et õpe-
d
d
a
ja
V
Õpetaja V kutsestandard (2005) ei nimeta õpetajana abi-
a
n
õpetajat. Eesti Vabariigi haridusseadus (1992) käsitleb pe- palkavad abiõpetajaid lastele, kelle esimeseks keeleks pole taja peab ise hakkama saama ja kui tuleb klassi abiõpe-
dagoogidena õppe- ja kasvatusalal töötavaid isikuid ning inglise keel. Kogemustega ja kvalifitseeritud abiõpetaja võib taja, siis arvatakse, et õpetaja ei saa oma tööga hakkama.
haridusasutuste juhte. üle võtta kogu õpetaja töö ja asendada teda, kui viimane Klassiõpetajad arvavad ka, et kuna paljudel klassiõpetaja-
Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses (2010) käsitletakse pe- on näiteks haigeks jäänud. Inglismaa abiõpetajad peavad tel puudub kogemus abiõpetajaga koostööst, siis ei osata
dagoogidena direktorit, õppealajuhatajat, õpetajat, õpetaja olema koolitatud vastavalt nende töökohustustele. Omava- seda ka soovida ega tahta.
abi ning teisi õppe- ja kasvatusalal töötavaid isikuid. Järe- litsused ja kool otsustavad ise, mis kvalifikatsiooni ja koge- Sinu ettepanekud uuritu põhjal?
likult peaksime abiõpetaja samuti arvama õpetajate hulka. mustega abiõpetajaid nad palkavad. Kuid samas peab igal Probleemi lahendamiseks pakkusid abiõpetajad ja klassi-
Segadust tekitab Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses (2010) abiõpetajal olema mingi kogemus lastega töötamisel ning õpetajad erinevaid võimalusi:
pedagoogina käsitletud õpetaja abi. Et avalikkuses on laia- abiõpetaja peab olema valmis osalema abiõpetajate kooli- • määrata igasse kooli abiõpetaja või anda kooli-
ulatuslikult käibel abiõpetaja mõiste, tekib arusaamatus, tusprogrammides. dele võimalus ise otsustada ning luua selline ametikoht ja
kas seaduses mõeldakse õpetaja abi all ka abiõpetajat või Rootsi koolides kasutatakse kahe õpetaja mudelit, kus igas võimaldada selleks koolidele ressursse;
hoopis kedagi muud. Õpetajahariduse strateegias 2009– klassis on kaks õpetajat, kes enamiku ajast õpetavad koos. • teavitada üldsust, milles seisneb abiõpetaja töö;
2013 (2008) väidetakse, et seni on ebapiisavalt analüüsitud Peale tavapärase õpetamise nad vaatlevad lapsi, vajadusel • luua ülikoolis abiõpetaja eriala, kus õpetatakse
koolide vajadust abiõpetajate järele, kes toetaks õpetajaid annavad hinnanguid ja teevad ettepanekuid eripedagoogi- metoodikat, kuidas saaks õpi- ja käitumiraskustega õpila-
erinevates koolielu valdkondades. Tõnis Lukas on minist- lise toe vajaduse osas. Selle tulemusena on õpetajatel alati si aidata;
rina väitnud, et abiõpetajasüsteem on Eestis käivitunud partner, kellega koos kavandada tööprotsessi ja tegevusi, • võimaldada noorel õpetajal alustada abiõpetaja-
mõnel määral erikoolides, kus abiõpetajate palgavahendeid saades ühtlasi pädevalt kaaslaselt tagasisidet ja toetust õpi- na, et ta elaks kooliellu sisse, saaks kogemusi ja nippe.
on leitud nii riigi- kui ka munitsipaaleelarvest. “Abiõpeta- laste vaatlemisel, hindamisel ja hinnangute andmisel.
jasüsteemi juurutamine on aga raskendatud just praeguse Soome abiõpetajate haridus koosneb 40 õppenädalast, igas
eelarveolukorra pärast. Siiski keelekümblusprogrammiga nädalas 40 koolitöötundi. Tavaliselt kestab õpe üks aasta.
koolides on abiõpetaja koha loomine kohustuslik.“ (Lukas, Soome koolide abiõpetajate ülesanded varieeruvad vas- Kas haridusministeeriumis
2009.) Abiõpetajaid, kes vähendaks pedagoogide koor- tavalt koolile ja õpilaste vanusele. Abiõpetajad töötavad on kõne all olnud abiõpetaja
must, soovib koolides näha ka Eesti Õpetajate Liit. tavakoolides otseselt õpilastega, erikoolides aga töötavad
Arvestades, et koolides ja koolide ametijuhendites on kasu- rohkem õpetajate assisteerimisel. Vanemate õpilastega töö- tegevus tavaklassis?
tusel abiõpetaja mõiste, tuleb kriitiliselt suhtuda asjaolusse, tamisel tegelevad abiõpetajad rohkem tunnis kuulamise ja
et Eesti haridust reguleerivates seadustes, määrustes või vaatlusega. Nooremate õpilastega töötades on abiõpetajad Õpsiku küsimusele vastas Haridus- ja Teadusminis-
aktides pole kirjas abiõpetaja ametit – see tähendab, et abi- õppeprotsessiga aktiivsemalt seotud. Tunni ajal on abiõpe- teeriumi üldharidusosakonna arendustalituse juha-
õpetaja staatus on haridusmaastikul määratlemata. Seega taja ülesandeks aidata õpilasel klassi tegevusega kaasas pü- taja Tiina Kivirand:
tuleks seadustes põhjalikumalt selgitada, keda on mõeldud sida.
õpetaja abina või keda abiõpetajana. Haridus- ja Teadusministeerium on arutanud abi-
Kuidas tegutsesid abiõpetajad Tallinnas 2010/2011 õp- õpetajate vajadust ja rakendamist klassides, kus õpi-
Kuidas mujal? peaastal? vad hariduslike erivajadustega õpilased. Arvestades
Olga B: Abiõpetaja mõistet kasutavad erinevalt ka muud Intervjuude vastustest selgus, et Tallinna linna koolides asjaolu, et põhikooli osas on klasside täitumuse piir-
riigid, näiteks Inglismaal on õpetamise abistajad („teaching pole tekkinud ühtset arusaama abiõpetaja rollist. Igas koo- norm suhteliselt väike, siis ei ole teemat käsitletud
assistants või TAS “), Ameerika Ühendriikides kasutatakse lis toimub abiõpetaja töö kooli visiooni ja abiõpetajaga kok- selles kontekstis, et kõikides klassides peaks olema
õpetaja abi („teacher assistant“) mõistet ja Kanadas on näi- kulepitud ametijuhendi järgi. Väljavõtteid intervjuudest: abiõpetaja. Õpilase arengu seisukohalt on oluline,
teks kasutusel ka hariduslik abi („educational assistant või Kõige tähtsam on minu arust see, et abiõpetaja peab olema et koolis oleksid vajadusel kättesaadavad erinevate
EA“). Abiõpetajad täidavad koolis aina enam pedagoogilist see, kes tunnis saab aidata neid õpilasi, kes ei jõua näiteks tugispetsialistide teenused. Eripedagoogiline, sot-
rolli, töötades otse õpilastega, eriti hariduslike erivajadus- järgi, on lihtsalt aeglasemad või kes ei saa kohe esimese se- siaalpedagoogiline ja psühholoogiline abi peab ole-
tega õpilastega. letamisega aru. ma õpilasele kättesaadav. Ja mitte ainult koolis, vaid
Ameerika Ühendriikides tegelevad abiõpetajad (teacher See on juba selline psühholoogiline abi, et ma ei ole üksi, suuremat tähelepanu laste toetamisele ja abistami-
assistant) õpilastega vahetunnis, klassist väljapoole jäävas saan kellelegi toetuda ja muresid ja rõõme jagada, kellega sele tuleks pöörata juba koolieelses lasteasutuses.
kooliruumis: kohvikus, koridoris, aias, treppidel jne. Nad saan arutada kas olen üht või teist last õigesti mõistnud, Ka praeguses koalitsioonileppes on kirjas, et koo-
osutavad nii õpiabi, kui tegelevad ka korra valvamisega. annab enesekindlust ja tuge juurde, et kui tema saab sama- lieelsetes lasteasutustes tuleb tagada eripedagoogi ja
Klassiruumis töötab abiõpetaja eraldi mõne spetsiaalse moodi aru, et siis järelikult on nii ja selle probleemiga tuleb abiõpetaja teenuse kättesaadavus ning Haridus- ja
rühma lastega: näiteks õpiraskustega või õppekeelest erine- tegeleda. Teadusministeerium on kavandamas meetmeid sel-
va kodukeelega lastega. Abiõpetajad võtavad tavaliselt ka Kuna abiõpetaja teeb palju tööd siiski õpilastega, siis ta peaks le eesmärgi täitmiseks.
mõne projekti tegemise vastutuse ning tegelevad veel palju olema teadlik ainedidaktikatest.