Page 1 - Õpsik nr 2 - OKTOOBER 2011
P. 1

ÕPSIK













                                                                    KLASSIÕPETAJATE AJALEHT                                                   Oktoober  2011


                         Saame tuttavaks - Eesti Klassiõpetajate Liidu juhatus




                                                                                                                               praktika  jagamine  õpetajalt  õpetajale.
                                                                                                                               2012. a suvel on plaanis korraldada klas-
                                                                                                                               siõpetajate suvepäevad.
                                                                                                                               Esimene koostööüritus toimub oktoob-
                                                                                                                               ris 2011, see on Maurus Kirjastuse kon-
                                                                                                                               verents  “Laps  ja  õpetaja  –  kes  keda?”.
                                                                                                                               Konverentsil  osalevad  liidu  liikmed
                                                                                                                               ning  lasteaiaõpetajad  ja  Tartu  Ülikooli
                                                                                                                               õppejõud.
                                                                                                                               Huvitav, kui palju on selliseid õpeta-
                                                                                                                               jaid,  kes  nii  hoogsalt  loovad  ise  ma-
                                                                                                                               terjale  ja  veebikeskkonda  oma  klassi
                                                                                                                               õppetööks  –  kas  kõik  need  600–700,
                  Eda Aavik            Tuuli Koitjärv         Küllike Kütimets         Mare Kütt           Lemme Sulaoja       kes  on  klassiõpetajate  veebikogukon-
                                                                                                                               na liikmed?
            Kui  uurisime  klassiõpetajate  liidu  seminaril  õpetajatelt,  mis   liidu juhatus saab juurde teadmisi ja oskusi ning jagab oma ko-  Õppematerjalide  koostamine  ei  peaks
            on nende olulisemad probleemid, siis iga rühm tõi vastustes   gemusi ja küsib nõu, kuidas  tagada tööalane heaolu klassiõpeta-  olema  õpetaja  ülesanne,  see  on  väga  ajamahukas  töö.  Li-
            välja vajaduse abiõpetaja järele. Mida Teie ütleksite kolleegi-  jatele. Koos aineliitude esindajatega moodustame ühise hääle õpe-  samaterjali otsimine ja koostamine on vajalik minimaalsel
            dele, haridusjuhtidele ja omavalitsustegelastele, kes abiõpetaja   tajaskonnaga, kes edastab sõnumi vabariigi valitsusele ja üldsusele.   määral. Meil on saada väga palju erinevaid kvaliteetseid õp-
            vajadust pole veel teadvustanud?                  Oleme  huvitatud  koostööst  erinevate  aineliitudega,  ühingutega,   pematerjale. Kõige olulisem on leida oma õpilastele sobivai-
            Põhikooli- ja gümnaasiumiseadusest tulenevalt saab lapsevanem   seltsidega ja õpetajakoolitusi korraldavate koolide ning asutustega.  mad ning teha tohutute materjalide hulgast õiged valikud.
            valida lapsele kooli. Hetkel õpivad koolides erinevate võimetega                                    Klassiõpetajate  hulgas  on  neid,  kes  on  huvitatud  oma  töö
            õpilased, kellest mõned vajavad õpiabi. Koolides on enamasti lo-  Mis annab julgust Eesti Klassiõpetajate Liidu juhatuses tegut-  jagamisest kolleegidega. Veebikeskkondade kasutamise po-
            gopeed,  sotsiaalpedagoog  ja  koolipsühholoog,  sõltuvalt  sellest,   sema hakata?                 pulaarsus õppetöös on tõusuteel. Kuid õpetajate IKT-alased
            kas omavalitsus toetab neid rahaliselt.           Julgust annab koostöövõimalus aktiivsete ja teotahteliste õpetaja-  pädevused vajavad arendamist ja neid ei omandata üleöö.
            Haridusministeerium pole teadvustanud, et ka tavakoolides on   tega. Suurepärane võimalus ühendada jõud ja energia heade mõ-  Paljudes koolides puuduvad siiani vajalikud tingimused IKT
            vajalikud abiõpetajad, kes abistavad tunnis õpiraskustega lapsi.   tete teostamiseks. Hea võimalus ise midagi ära teha ning kollee-  rakendamiseks õppetöös.
            On koole, kus on  ise leitud võimalus palgata abiõpetaja. Ülikoo-  ge koostööle innustada. Kindlustunnet ja innustust andsid  ESF
            lides peaks õpetatama abiõpetajaks lisaerialana, kus käsitletakse   programmi "Üldhariduse pedagoogide kvalifikatsiooni tõstmine   Kas oleks ideaal selles, kui iga klassiõpetaja teeks ise enda-
            tema  ülesandeid  tunnis.  Ka  klassiõpetajad   peaksid  saama  abi-  2008–2014"  raames  erinevad  liidu  loomist  toetavad  koolitused   le veebivahendeid? Kas see tooks kaasa anarhia – et kellel-
            õpetaja  koolitust. Need klassiõpetajad, kes juba teevad abiõpe-  ning "Pedagoogide võrgustike juhtimise" koolitused.   gi pole enam ülevaadet, mida lapsed nt I kooliastmes või
            tajatega  koostööd,  võiksid  koolitustel  ning  ajakirjanduses  oma                                II kooliastmes või mingis klassis õpivad?
            kogemusi jagada.                                  Millised on Teie varasemad kogemused õpetajate ühistegevu-  Iga  õpetaja  on  omanäoline  ning  ka  õpilased  on  erinevad.
                                                              sest? Klassiõpetajate liidu juhatuse liikmed on varem osalenud   Kõik vajalikud ja kvaliteetsed vahendid peaksid olema kõi-
            Mida saab koostöö korras õpetajate tervise heaks teha, et õpe-  erinevate maakondade ainesektsioonide juhtimises ja tegevuses   kidele kättesaadavad. Ja häid õppematerjale on veebis juba
            taja tunneks end hästi ja töökindlalt, oleks rõõmus ja energi-  või  vabariiklikul  tasandil  kogukondade  töös.  Suur  roll  oli  vir-  piisavalt. Ei ole ju vaja igal õpetajal oma jalgratast leiutada.
            line?                                             tuaalsel  koostööl.  Tiigrihüppe  SA  ja  Koolielu  portaal  toetasid   Erinevate  interaktiivsete  õppematerjalide  kasutamise  või-
            Ennekõike sõltub see õpetaja isiksusest, missugune on tema el-  klassiõpetajate  virtuaalse  praktikakogukonna  tööd,  toimusid   malus toob kindlasti õppetöösse põnevust ja need arendavad
            lusuhtumine ja kuidas ta oskab energiat ammutada. Et õpetaja ei   konkursid ja õppimisüritused ning koolitused klassiõpetajatele.  õpilast mitmekülgselt, näiteks enesekontrollioskust. Samas ei
            peaks normaalse palga saamiseks tegema ülekoormusega tööd,   Maakondade  ainesektsioonide  töö  raames  oleme  korraldanud   jää ükski õpilane IKT vahendite puudumisel arendamata.
            tuleb vähendada normkoormust ja suurendada õpetaja astmepal-  erinevaid koolitusi, õppepäevi, laagreid, traditsioonilisi talve- ja   Koolide õppekavade ja ainekavade koostamisel on aluseks
            ka. Tasustamisel tuleks arvestada ka klassi suurust. Tähtsustada   suveseminare,  korraldatakse  õpilastele  erinevaid  olümpiaade,   riiklik õppekava. Õppemeetodite valik kuulub õpetaja päde-
            tuleks klassijuhataja rolli ning seda hinnata ja piisavalt väärtus-  võistlusi  ja  konkursse.  Need  üritused  toimuvad  maakonna  või   vusse. Klassiõpetaja ülesanne on lapses positiivse ellusuhtu-
            tada. Ka abiõpetaja olemasolu võib selle probleemi puhul  lahen-  linna erinevates koolides. Mõte tekkis sellest, et me sageli ei tea-  mise ja ettevõtlikkuse arendamine.
            duseks olla, siis jääb õpetajal aega taastumiseks ja enesetäienda-  gi oma maakonna või linna koole. Koolid on neid üritusi väga
            miseks. Olulised on silmaringi ja elamuskoolitused õpetajatele.   rõõmsalt vastu võtnud. Need on kujunenud populaarseteks, sest   Kas Teie näete probleemi selles, kui laps kolib mujale ja
            Inimene oskab märgata seda, mida teab ning oskab jutustada pa-  õpetajad saavad jagada kogemusi, vahetada mõtteid.   läheb uude kooli, siis on seal õpitud midagi sellist, mida
            remini enda kogetust. Hästi koostatud õppematerjal hoiab kokku                                      tema pole "läbi võtnud"?
            õpetaja aega ja energiat. Sageli tuleb nuputada töövihikute lün-  Milliseid  koolielu  probleeme  peaksid  õpetajad  Teie  meelest   Sellise probleemi puhul peaks klassiõpetaja asja loovalt la-
            kade ja ristsõnade vastuseid. Vastustega vihik oleks väga asjako-  julgemini lahendama.             hendama ja lähenema õpilasele individuaalselt. Ka kõik ühes
            hane. Ministeerium võiks rahastada ja ellu kutsuda meeskonna,   Tuleks julgemalt olla loovamad ning mitte pidada näpuga järge   klassis õppivad lapsed ei saa teadmiste poolest alati ühel ta-
            kes koostaks koolile tasuta võimaldatavaid erinevaid metoodilisi   meie pidevalt vahelduvas õppekirjanduses. Tasemetöid ja õpilaste   semel olla. Lapsed omandavad erinevaid oskusi väga erine-
            materjale.                                        eksamineerimist peaks algklassides vältima. Võimete kaardista-  valt. I ja II kooliastmes käsitletakse erinevaid teemasid igal
                                                              mise teste võiks korraldada vaid õpiabi vajaduste väljaselgitami-  õppeaastal ja toimub pidev kordamine ning kinnistamine.
            Mida saab teha kooli tasandil õpetaja tervise ja rõõmsa mee-  seks, see ei saa olla õpetaja töökvaliteedi kontrollimise ainuvõi-
            leolu heaks?                                      malus. Klassiõpetajal peab olema õigus  ja võimalus küsida abi   Kas on olemas oht, et süveneb hariduslik ebavõrdsus, kui
            Kool  vastutab  õpetaja  töötingimuste  eest.  Positiivne  ja  toetav   logopeedilt,  psühholoogilt,  sotsiaalnõustajalt  ning  juhtkonnalt.   on klasse, kus lapsed liiguvad vabalt infoväljas – koosta-
            suhtumine klassiõpetaja töösse ning selle väärtustamine on väga   Ta ei pea üksi hakkama saama, mured õpilastega ei ole klassiõpe-  vad ise veebimaterjale ja suhtlevad maailmaga – ja teisalt
            olulised. Koolituspäevad “Õpetajalt õpetajale” annavad võimalu-  taja isiklikud mured. Ka metoodilise nõu küsimine ei tohiks olla   neid,  kus  vagalt  vaid  õpikust  rida  aetakse  ja  töövihikut
            se kolleegidele oma kogemusi jagada ja üksteist tunnustada. Sel   häbiasi. Õpilase arengu eest vastutavad kõik osapooled. Koostöös   täidetakse?
            viisil saadakse teada, mida teised kolleegid teevad ning suureneb   peitub tugevus.                 Kui  õpetaja  piirdub  õppetunnis  ainult  õpiku  ja  töövihiku
            kogemuste pagas.                                                                                    materjalidega,  siis  võivad  õpilaste  teadmised  ja  oskused
            Kooli juhtkond peaks võimaldama õpetajatele lisaks ainealastele   Milline tunne tekkis 8.-9. augusti kogunemise järel uue asu-  jääda  tagasihoidlikumaks.  Aktiivõppemeetodid  ning  IKT
            koolitustele ka silmaringi arendavaid üritusi ja ettevõtmisi.  Li-  tatud  liidu  juhatuse  südamesse:  kas  pigem  rõõm  sellest,  et   vahendid  annavad  õpilaste  silmaringi  avardamiseks  ning
            saks  viiakse  läbi  erinevaid  töötubasid  (näiteks  kaunid  kunstid   õpetajad soovivad koostööd teha, või kõhedus - et nüüd peab   sotsiaalsete  oskuste  arendamiseks  suuremad  võimalused.
            jm). Tore rabamatk või muinasjutuvestja kuulamine annab ühi-  tegudega näitama, milleks liit hea on?   Ärgem siiski unustagem, et kuhugi ei ole kadunud ja unus-
            seid jututeemasid.                                Eesti Klassiõpetajate Liidu juhatus tundis end 8.-9. augusti kooli-  tatud  õppekäigud  või  õppimised  õues  –  see  kõik  rikastab
            Milliseid  samme  kavatseb  Eesti  Klassiõpetajate  Liit  astuda   tuspäevadel positiivselt. Olime õnnelikud, sest asutajaliikmetega   meie õppetunde ja annab lastele hea kogemuse suhtlemisel
            õpetaja heaolu tagamisel?                         koos saime hakkama väga suure tööga. Klassiõpetajate liidu loo-  pärismaailmaga. Kõik algab õpetajakoolitusest ja elukestvast
            Kavatseme korraldada parima praktika koolitusi (tegevõpetajad   mist toetaval koolitusel kohtusime sõbralike, üksteist toetavate,   enesetäiendamisest. Loov õpetaja leiab alati võimaluse, kui-
            ise koolitavad), erinevate maakondade õpetajate kohtumisi uute   koostööaltide kolleegidega ning Tallinna ja Tartu Ülikooli esin-  das õpilasi arendada nii, et neist kasvaksid täisväärtuslikud
            suhete loomiseks, kogemuste vahetamiseks. Teiste vahvad ideed   dajatega. Liidu loomine annab klassiõpetajatele senisest parema   inimesed.
            on energiat andvad. Ka ühised murede üle kurtmised annavad   võimaluse oma seisukohtade viimiseks üleriigilisele tasandile. Liit
            jõudu ja teadmise, et ma ei ole probleemiga üksi. Saab kuulda   esindab klassiõpetajate huvisid, toetab õpetaja professionaalsust   Kas söandate prognoosida – milles seisneb klassiõpetaja
            nõuandeid, mida teised mingi probleemi lahendamiseks teinud   läbi erinevate tegevuste ja annab võimaluse teha koostööd teiste   töö nt 10 aasta pärast? Mida peaksime praegustele üliõpi-
            on. Virumaal soovisid õpetajad ühiseid väljasõite muuseumides-  aineühenduste, ühiskondlike organisatsioonide ning riiklike ins-  lastele sisendama?
            se, matkaradadele, isegi teatri- ja kontserdikülastusi, sest lõõgas-  titutsioonidega. Loomulikult tekitab veidi kõhedust suur vastutus,   Õpetaja roll jääb ikka endiseks ka kümne aasta pärast. Kõi-
            tusi on vaja. Hea on ühendada kasulik meeldivaga. Ministeerium   mis juhatusel lasub liidu liikmete ees. Liidu aktiivne toimimine   ge olulisemaks jääb mõistev ja toetav suhtumine õpilastesse.
            teadvustab, et on loodud EKÕL ja saab kaasata liitu õigusloome   nõuab suuri pingutusi nii juhtkonnalt kui ka liikmetelt.  Klassiõpetaja peab märkama laste individuaalseid võimeid
            protsessi.                                                                                          ning  neid  arendama.  Õpetaja  peab  olema  tolerantne  ning
            Liit on loonud maakondade esinduskogu, kelle kaudu saame tea-  Kuidas on liidu juhtkond järgmise õppeaasta tööd kavanda-  seda oma õpilastesse süstima. Õpetamine peab olema mitte
            da erinevatest probleemidest ja õnnestumistest. Selline esindus-  nud – mis on lähemad üritused ja aktsioonid?  teadmis- vaid väärtuspõhine. Olulisim on oma kogemustest
            kogu aitab tõhusamaks muuta aineliitude töö erinevates maakon-  Sel õppeaastal oleme planeerinud kohtumisi maakondade esin-  õppida ja saadud teadmisi igapäevaelus rakendada.
            dades ning ühtlasi jagada toimuva kohta informatsiooni üle Eesti.   duskogudega, et teada saada, mida tehakse maakondades. Aruta-
            Probleemid saame edastada ministeeriumi ja seeläbi oma hääle   me edasisi tegevusplaane. Aktiivselt tegutsevad alaliidud tutvus-       Eda Aavik,
            kuuldavaks teha.                                  tavad oma tööd maakondades ja selle kaudu aitaksime ka teistes                     Tuuli Koitjärv,
            Tänu ESF programmi "Üldhariduse pedagoogide kvalifikatsiooni   maakondades  alaliidu  töö  käivitada  ning  aktiivsemaks  muuta.   Küllike Kütimets,
            tõstmine 2008– 2014" raames osalevad aineliitude esindajad juh-  Erinevates  regioonides  korraldatakse  ümarlaudu  teemal  “Mida      Mare Kütt,
            timiskoolitusel "Pedagoogide võrgustike juhtimine", kus meiegi   pakub minu maakond teistele maakondadele?” Toimub parima          Lemme Sulaoja
   1   2   3   4