Page 1 - Õpsik nr 2 - OKTOOBER 2011
P. 1
ÕPSIK
KLASSIÕPETAJATE AJALEHT Oktoober 2011
Saame tuttavaks - Eesti Klassiõpetajate Liidu juhatus
praktika jagamine õpetajalt õpetajale.
2012. a suvel on plaanis korraldada klas-
siõpetajate suvepäevad.
Esimene koostööüritus toimub oktoob-
ris 2011, see on Maurus Kirjastuse kon-
verents “Laps ja õpetaja – kes keda?”.
Konverentsil osalevad liidu liikmed
ning lasteaiaõpetajad ja Tartu Ülikooli
õppejõud.
Huvitav, kui palju on selliseid õpeta-
jaid, kes nii hoogsalt loovad ise ma-
terjale ja veebikeskkonda oma klassi
õppetööks – kas kõik need 600–700,
Eda Aavik Tuuli Koitjärv Küllike Kütimets Mare Kütt Lemme Sulaoja kes on klassiõpetajate veebikogukon-
na liikmed?
Kui uurisime klassiõpetajate liidu seminaril õpetajatelt, mis liidu juhatus saab juurde teadmisi ja oskusi ning jagab oma ko- Õppematerjalide koostamine ei peaks
on nende olulisemad probleemid, siis iga rühm tõi vastustes gemusi ja küsib nõu, kuidas tagada tööalane heaolu klassiõpeta- olema õpetaja ülesanne, see on väga ajamahukas töö. Li-
välja vajaduse abiõpetaja järele. Mida Teie ütleksite kolleegi- jatele. Koos aineliitude esindajatega moodustame ühise hääle õpe- samaterjali otsimine ja koostamine on vajalik minimaalsel
dele, haridusjuhtidele ja omavalitsustegelastele, kes abiõpetaja tajaskonnaga, kes edastab sõnumi vabariigi valitsusele ja üldsusele. määral. Meil on saada väga palju erinevaid kvaliteetseid õp-
vajadust pole veel teadvustanud? Oleme huvitatud koostööst erinevate aineliitudega, ühingutega, pematerjale. Kõige olulisem on leida oma õpilastele sobivai-
Põhikooli- ja gümnaasiumiseadusest tulenevalt saab lapsevanem seltsidega ja õpetajakoolitusi korraldavate koolide ning asutustega. mad ning teha tohutute materjalide hulgast õiged valikud.
valida lapsele kooli. Hetkel õpivad koolides erinevate võimetega Klassiõpetajate hulgas on neid, kes on huvitatud oma töö
õpilased, kellest mõned vajavad õpiabi. Koolides on enamasti lo- Mis annab julgust Eesti Klassiõpetajate Liidu juhatuses tegut- jagamisest kolleegidega. Veebikeskkondade kasutamise po-
gopeed, sotsiaalpedagoog ja koolipsühholoog, sõltuvalt sellest, sema hakata? pulaarsus õppetöös on tõusuteel. Kuid õpetajate IKT-alased
kas omavalitsus toetab neid rahaliselt. Julgust annab koostöövõimalus aktiivsete ja teotahteliste õpetaja- pädevused vajavad arendamist ja neid ei omandata üleöö.
Haridusministeerium pole teadvustanud, et ka tavakoolides on tega. Suurepärane võimalus ühendada jõud ja energia heade mõ- Paljudes koolides puuduvad siiani vajalikud tingimused IKT
vajalikud abiõpetajad, kes abistavad tunnis õpiraskustega lapsi. tete teostamiseks. Hea võimalus ise midagi ära teha ning kollee- rakendamiseks õppetöös.
On koole, kus on ise leitud võimalus palgata abiõpetaja. Ülikoo- ge koostööle innustada. Kindlustunnet ja innustust andsid ESF
lides peaks õpetatama abiõpetajaks lisaerialana, kus käsitletakse programmi "Üldhariduse pedagoogide kvalifikatsiooni tõstmine Kas oleks ideaal selles, kui iga klassiõpetaja teeks ise enda-
tema ülesandeid tunnis. Ka klassiõpetajad peaksid saama abi- 2008–2014" raames erinevad liidu loomist toetavad koolitused le veebivahendeid? Kas see tooks kaasa anarhia – et kellel-
õpetaja koolitust. Need klassiõpetajad, kes juba teevad abiõpe- ning "Pedagoogide võrgustike juhtimise" koolitused. gi pole enam ülevaadet, mida lapsed nt I kooliastmes või
tajatega koostööd, võiksid koolitustel ning ajakirjanduses oma II kooliastmes või mingis klassis õpivad?
kogemusi jagada. Millised on Teie varasemad kogemused õpetajate ühistegevu- Iga õpetaja on omanäoline ning ka õpilased on erinevad.
sest? Klassiõpetajate liidu juhatuse liikmed on varem osalenud Kõik vajalikud ja kvaliteetsed vahendid peaksid olema kõi-
Mida saab koostöö korras õpetajate tervise heaks teha, et õpe- erinevate maakondade ainesektsioonide juhtimises ja tegevuses kidele kättesaadavad. Ja häid õppematerjale on veebis juba
taja tunneks end hästi ja töökindlalt, oleks rõõmus ja energi- või vabariiklikul tasandil kogukondade töös. Suur roll oli vir- piisavalt. Ei ole ju vaja igal õpetajal oma jalgratast leiutada.
line? tuaalsel koostööl. Tiigrihüppe SA ja Koolielu portaal toetasid Erinevate interaktiivsete õppematerjalide kasutamise või-
Ennekõike sõltub see õpetaja isiksusest, missugune on tema el- klassiõpetajate virtuaalse praktikakogukonna tööd, toimusid malus toob kindlasti õppetöösse põnevust ja need arendavad
lusuhtumine ja kuidas ta oskab energiat ammutada. Et õpetaja ei konkursid ja õppimisüritused ning koolitused klassiõpetajatele. õpilast mitmekülgselt, näiteks enesekontrollioskust. Samas ei
peaks normaalse palga saamiseks tegema ülekoormusega tööd, Maakondade ainesektsioonide töö raames oleme korraldanud jää ükski õpilane IKT vahendite puudumisel arendamata.
tuleb vähendada normkoormust ja suurendada õpetaja astmepal- erinevaid koolitusi, õppepäevi, laagreid, traditsioonilisi talve- ja Koolide õppekavade ja ainekavade koostamisel on aluseks
ka. Tasustamisel tuleks arvestada ka klassi suurust. Tähtsustada suveseminare, korraldatakse õpilastele erinevaid olümpiaade, riiklik õppekava. Õppemeetodite valik kuulub õpetaja päde-
tuleks klassijuhataja rolli ning seda hinnata ja piisavalt väärtus- võistlusi ja konkursse. Need üritused toimuvad maakonna või vusse. Klassiõpetaja ülesanne on lapses positiivse ellusuhtu-
tada. Ka abiõpetaja olemasolu võib selle probleemi puhul lahen- linna erinevates koolides. Mõte tekkis sellest, et me sageli ei tea- mise ja ettevõtlikkuse arendamine.
duseks olla, siis jääb õpetajal aega taastumiseks ja enesetäienda- gi oma maakonna või linna koole. Koolid on neid üritusi väga
miseks. Olulised on silmaringi ja elamuskoolitused õpetajatele. rõõmsalt vastu võtnud. Need on kujunenud populaarseteks, sest Kas Teie näete probleemi selles, kui laps kolib mujale ja
Inimene oskab märgata seda, mida teab ning oskab jutustada pa- õpetajad saavad jagada kogemusi, vahetada mõtteid. läheb uude kooli, siis on seal õpitud midagi sellist, mida
remini enda kogetust. Hästi koostatud õppematerjal hoiab kokku tema pole "läbi võtnud"?
õpetaja aega ja energiat. Sageli tuleb nuputada töövihikute lün- Milliseid koolielu probleeme peaksid õpetajad Teie meelest Sellise probleemi puhul peaks klassiõpetaja asja loovalt la-
kade ja ristsõnade vastuseid. Vastustega vihik oleks väga asjako- julgemini lahendama. hendama ja lähenema õpilasele individuaalselt. Ka kõik ühes
hane. Ministeerium võiks rahastada ja ellu kutsuda meeskonna, Tuleks julgemalt olla loovamad ning mitte pidada näpuga järge klassis õppivad lapsed ei saa teadmiste poolest alati ühel ta-
kes koostaks koolile tasuta võimaldatavaid erinevaid metoodilisi meie pidevalt vahelduvas õppekirjanduses. Tasemetöid ja õpilaste semel olla. Lapsed omandavad erinevaid oskusi väga erine-
materjale. eksamineerimist peaks algklassides vältima. Võimete kaardista- valt. I ja II kooliastmes käsitletakse erinevaid teemasid igal
mise teste võiks korraldada vaid õpiabi vajaduste väljaselgitami- õppeaastal ja toimub pidev kordamine ning kinnistamine.
Mida saab teha kooli tasandil õpetaja tervise ja rõõmsa mee- seks, see ei saa olla õpetaja töökvaliteedi kontrollimise ainuvõi-
leolu heaks? malus. Klassiõpetajal peab olema õigus ja võimalus küsida abi Kas on olemas oht, et süveneb hariduslik ebavõrdsus, kui
Kool vastutab õpetaja töötingimuste eest. Positiivne ja toetav logopeedilt, psühholoogilt, sotsiaalnõustajalt ning juhtkonnalt. on klasse, kus lapsed liiguvad vabalt infoväljas – koosta-
suhtumine klassiõpetaja töösse ning selle väärtustamine on väga Ta ei pea üksi hakkama saama, mured õpilastega ei ole klassiõpe- vad ise veebimaterjale ja suhtlevad maailmaga – ja teisalt
olulised. Koolituspäevad “Õpetajalt õpetajale” annavad võimalu- taja isiklikud mured. Ka metoodilise nõu küsimine ei tohiks olla neid, kus vagalt vaid õpikust rida aetakse ja töövihikut
se kolleegidele oma kogemusi jagada ja üksteist tunnustada. Sel häbiasi. Õpilase arengu eest vastutavad kõik osapooled. Koostöös täidetakse?
viisil saadakse teada, mida teised kolleegid teevad ning suureneb peitub tugevus. Kui õpetaja piirdub õppetunnis ainult õpiku ja töövihiku
kogemuste pagas. materjalidega, siis võivad õpilaste teadmised ja oskused
Kooli juhtkond peaks võimaldama õpetajatele lisaks ainealastele Milline tunne tekkis 8.-9. augusti kogunemise järel uue asu- jääda tagasihoidlikumaks. Aktiivõppemeetodid ning IKT
koolitustele ka silmaringi arendavaid üritusi ja ettevõtmisi. Li- tatud liidu juhatuse südamesse: kas pigem rõõm sellest, et vahendid annavad õpilaste silmaringi avardamiseks ning
saks viiakse läbi erinevaid töötubasid (näiteks kaunid kunstid õpetajad soovivad koostööd teha, või kõhedus - et nüüd peab sotsiaalsete oskuste arendamiseks suuremad võimalused.
jm). Tore rabamatk või muinasjutuvestja kuulamine annab ühi- tegudega näitama, milleks liit hea on? Ärgem siiski unustagem, et kuhugi ei ole kadunud ja unus-
seid jututeemasid. Eesti Klassiõpetajate Liidu juhatus tundis end 8.-9. augusti kooli- tatud õppekäigud või õppimised õues – see kõik rikastab
Milliseid samme kavatseb Eesti Klassiõpetajate Liit astuda tuspäevadel positiivselt. Olime õnnelikud, sest asutajaliikmetega meie õppetunde ja annab lastele hea kogemuse suhtlemisel
õpetaja heaolu tagamisel? koos saime hakkama väga suure tööga. Klassiõpetajate liidu loo- pärismaailmaga. Kõik algab õpetajakoolitusest ja elukestvast
Kavatseme korraldada parima praktika koolitusi (tegevõpetajad mist toetaval koolitusel kohtusime sõbralike, üksteist toetavate, enesetäiendamisest. Loov õpetaja leiab alati võimaluse, kui-
ise koolitavad), erinevate maakondade õpetajate kohtumisi uute koostööaltide kolleegidega ning Tallinna ja Tartu Ülikooli esin- das õpilasi arendada nii, et neist kasvaksid täisväärtuslikud
suhete loomiseks, kogemuste vahetamiseks. Teiste vahvad ideed dajatega. Liidu loomine annab klassiõpetajatele senisest parema inimesed.
on energiat andvad. Ka ühised murede üle kurtmised annavad võimaluse oma seisukohtade viimiseks üleriigilisele tasandile. Liit
jõudu ja teadmise, et ma ei ole probleemiga üksi. Saab kuulda esindab klassiõpetajate huvisid, toetab õpetaja professionaalsust Kas söandate prognoosida – milles seisneb klassiõpetaja
nõuandeid, mida teised mingi probleemi lahendamiseks teinud läbi erinevate tegevuste ja annab võimaluse teha koostööd teiste töö nt 10 aasta pärast? Mida peaksime praegustele üliõpi-
on. Virumaal soovisid õpetajad ühiseid väljasõite muuseumides- aineühenduste, ühiskondlike organisatsioonide ning riiklike ins- lastele sisendama?
se, matkaradadele, isegi teatri- ja kontserdikülastusi, sest lõõgas- titutsioonidega. Loomulikult tekitab veidi kõhedust suur vastutus, Õpetaja roll jääb ikka endiseks ka kümne aasta pärast. Kõi-
tusi on vaja. Hea on ühendada kasulik meeldivaga. Ministeerium mis juhatusel lasub liidu liikmete ees. Liidu aktiivne toimimine ge olulisemaks jääb mõistev ja toetav suhtumine õpilastesse.
teadvustab, et on loodud EKÕL ja saab kaasata liitu õigusloome nõuab suuri pingutusi nii juhtkonnalt kui ka liikmetelt. Klassiõpetaja peab märkama laste individuaalseid võimeid
protsessi. ning neid arendama. Õpetaja peab olema tolerantne ning
Liit on loonud maakondade esinduskogu, kelle kaudu saame tea- Kuidas on liidu juhtkond järgmise õppeaasta tööd kavanda- seda oma õpilastesse süstima. Õpetamine peab olema mitte
da erinevatest probleemidest ja õnnestumistest. Selline esindus- nud – mis on lähemad üritused ja aktsioonid? teadmis- vaid väärtuspõhine. Olulisim on oma kogemustest
kogu aitab tõhusamaks muuta aineliitude töö erinevates maakon- Sel õppeaastal oleme planeerinud kohtumisi maakondade esin- õppida ja saadud teadmisi igapäevaelus rakendada.
dades ning ühtlasi jagada toimuva kohta informatsiooni üle Eesti. duskogudega, et teada saada, mida tehakse maakondades. Aruta-
Probleemid saame edastada ministeeriumi ja seeläbi oma hääle me edasisi tegevusplaane. Aktiivselt tegutsevad alaliidud tutvus- Eda Aavik,
kuuldavaks teha. tavad oma tööd maakondades ja selle kaudu aitaksime ka teistes Tuuli Koitjärv,
Tänu ESF programmi "Üldhariduse pedagoogide kvalifikatsiooni maakondades alaliidu töö käivitada ning aktiivsemaks muuta. Küllike Kütimets,
tõstmine 2008– 2014" raames osalevad aineliitude esindajad juh- Erinevates regioonides korraldatakse ümarlaudu teemal “Mida Mare Kütt,
timiskoolitusel "Pedagoogide võrgustike juhtimine", kus meiegi pakub minu maakond teistele maakondadele?” Toimub parima Lemme Sulaoja