Page 4 - Õpsik nr 7 - JUUNI 2015
P. 4
2 4 Juuni 2015
PROJEKTID
LUGEDA ON MÕNUS FÜÜBITS
nast ja Tartust, sest igaüks saab koostati tekstid, ja mitmete kuude vältel on 2. klassi-
teha täpselt nii palju, kui oskab ja de lapsed, aga ka mõned nooremad ja vanemad nen-
tahab, kusjuures arvuti on suht- de tekstidega tegelnud. Vastavalt laste küsimustele ja
lemisel suureks abiks. Ka poisse kommentaaridele on lugusid ümber tehtud. Need on
on arvuti läbi aastate aidanud lu- läbinud ka lapsevanemate ja õpetajate ekspertiisi. Teks-
gemise juurde meelitada. Luge- tikogu on kättesaadav lugemisühingu kodulehel, kui
misülesannetele kulutatud aeg on otsida üles projekt Füübits.
kindlasti ka arvutimängude käest Aga milline on must auk, seda vaadake palun kõrval-
võidetud aeg. olevalt pildilt.
Viieteistkümne aasta jooksul on
HELE KRIISA projekti eesmärgid loomulikult
Laagri kooli õpetaja, Anu Ratasep, muutunud. Kuna enam ei osale MARE MÜÜRSEPP HELI LUKNER
Rocca al Mare kooli õpetaja Pirita Majandusgümnaa- Tartu Ülikooli Füüsika
vene koolide õpilased ega ka kuul- siumi õpetaja, Tallinna Instituudi vanemtea-
mispuuetega õpilased, siis ei saa Ülikooli lepinguline dur, telesaate Rakett 69
projekt enam aidata vene õppe- õppejõud kohtunik
keelega koolide õpilastel integree-
ruda Eesti ühiskonda, tutvuda ea- Nagu nutikas inimene mõistab, on selles sõnas
kaaslaste koolieluga ega pakkuda koos 'füüsika' ja 'aabits'. Tänased lapsed kasva-
kuulmispuuetega lastele võrdseid vad üles koos tehnikaga, millest nende vane-
võimalusi töötamiseks koos tava- matel omal ajal aimugi polnud. Laste kõnesse
kooli õpilastega interneti vahen- tulevad sõnad, mida neile ei osata seletada.
dusel. Samas on projekti kandvaks Projekti Füübits eesmärgiks on luua tekstiko-
teljeks alati olnud põhikooliealiste gu, mis füüsika ja tehnika valdkonna sõnu või-
malikult lihtsalt seletaks.
ANU RATASEPP õpilaste ja neid juhendavate õpeta- Esmalt selgitati lastele huvitav sõnavara, siis
jate huvi, seega just huvile ja õhi-
Eesti Lugemisühingu kirjandus- nale toetuv õppimine.
projekt „Lugeda on mõnus“ alus- Läbi aastate on projekti eesmärk PRAKTILISI TEGEVUSI KOOLI LUGEMIS-
tas oma tegevust 2000. aastal viie lastes lugemishuvi äratamine eri-
kooli osavõtul. Praegused projek- nevate tegevuste abil.
ti koordinaatorid Hele Kriisa ja Viieteistkümnest aastast meenub PESAS
Anu Ratasep olid tol ajal Tallinna palju toredaid üritusi: 2-päevane
Nõmme Gümnaasiumi 6. klasside lugemislaager Viljandis, kuningas pot hoidma. Algklasside õpetaja vustatakse mänge ja tegevusi, mis
juhatajad. See oli aeg, mil koolides Lugeja I vastuvõtt Nõmme Kul- peab sageli üheaegselt aitama nõr- annavad võimaluse õppetunnis
olid arvutite kasutamise võima- tuurikeskuses, vestern-stiilis pidu gemaid, tegelema „tavaõpilasega“ õpitut kinnistada. Lisaks erinevate
lused veel piiratud, kodudeski oli Paliveres, rahvusliku joonega üri- ning pakkuma arenguvõimalusi mõtete jagamisele pakutakse või-
arvuteid vähestel ning nii mõnigi tus Rocca al Mare Vabaõhumuu- ka neile, kes ülesannetega kiiremi- malust mõned tegevused ise prak-
õpetaja ei julenud projekti tege- seumis, nõidade ja võlurite kok- ni hakkama saavad. tiliselt läbi proovida.
mistes kaasa lüüa just kesiste või kusaamised sobiva atmosfääriga Siinkohal tulebki appi lugemispesa Õpetajad on väga loomingulised
lausa olematute arvutialaste tead- Glehni lossis. Külastatud on ena- – koht, kus lapsed saavad omapäi inimesed. Enamik meist vajab
miste tõttu. Õpilastele meeldis aga mikke Eestimaa teatreid, tutvutud tegutseda, tunnis õpitut mängude fantaasialennuks vaid väikest er-
kirjanduse ja arvuti ühendamine peaaegu kõigi osalevate koolidega abil korrata ning põnevaid pro- gutust. Töötoa eesmärk on viia
väga. Nii tuligi õpetajatel koos (Kilingi-Nõmme Gümnaasium, jekte tehes omandatut kinnistada. osalejad äratundmisele, et paljud
õpilastega õppida ning pärast esi- Rakke Gümnaasium, Tõrva Güm- KAJA KIVISIKK, Ehkki peamine lugemispesas te- „uued mõtted“ on tegelikult uuen-
mest tegutsemisaastat just osaleja- naasium, Võhma Gümnaasium, Tartu Descartes'i Kooli õpetaja gutsemise aeg on vahetunnid ning duskuuri läbinud vanad töövõtted.
te soovil jätkata. Kadrina Keskkool, C. R. Jakobsoni Teatavasti pole kooliõpilasel pikapäevarühmaaeg, on nii mõni- Minu soov ongi teile see väike
Teisel õppeaastal oli osalejaid juba nim. Gümnaasium Viljandis, Tal- mängimiseks enam nii palju gi kord võimalik seal ka õppetun- müks anda, et seminarilt lahkudes
11 Eestimaa koolist ning hakkas linna ja Tartu kuulmispuuetega võimalusi kui lasteaialapsel. de läbi viia. avastaksite leheservalt või märk-
välja kujunema kindel töörütm: õpilaste koolid, Tallinna Nõmme Kuna õpikud on küllaltki ma- Mida siis teha, et lapsed koolis ai- mikust toredaid märksõnu ise uute
sügisel alustasime õpetajate koo- Gümnaasium, Rahumäe Põhi- hukad, on õpetajad sunnitud nult ei õpiks, vaid ka igakülgselt põnevate mängude loomiseks.
litamisega ning õpilaste tutvu- kool, Laagri Kool, Rocca al Mare töökava järgides pidevalt tem- areneksid? Töötoas osalejatele tut-
misüritusega ühes osalevas koolis, Kool jt).
jaanuaris korraldasime teatrikü- Lugemist väärtustavatele õpilaste-
lastuse koos näitlejatega kohtumi- le pakub projekt võimaluse oma
sega ning mai alguses tegime kok- mõtteid avaldada, väga populaar-
kuvõtteid ja andsime tublimatele ne on läbi aastate olnud rubriik
auhindu. „Lugesin huvitavat raamatut“, kus Eesti Lugemisühingu seminar
Silma sai paista oma huvitavate saab loetut (seda raamatut, mida
kirjadega jututoas, kuhu juhen- parasjagu analüüsimiseks ei paku- “Lugemisprojektide sünnipäevapidu”
dajate- õpetajate eestvedamisel ta) ka teistele soovitada. Eakaasla-
ja õpilaste kaasabil valisime ana- se hinnang on enamasti kergemini 15. juunil 2015 Kadrioru Saksa Gümnaasiumis
lüüsimiseks sobivaid raamatuid, omaks võetavam kui õpetajapool-
ikka nii, et klassika kõrval leiaks ne soovitus. Samuti oodatakse Sünnipäeva peavad:
oma koha ka kaasaegne kirjan- ühiseid kokkusaamisi.
dus. Jututuppa pääses oma kooli Loomulikult on projektis osalemi- “Lugeda on mõnus” - 15 aastat
paroolidega ja seal tuli iseenesest- ne niigi tööga hõivatud juhendaja- “Lugemispesa” - 10 aastat
mõistetavalt olla kaaslaste vastu tele suur lisatöö, mille peamiseks “Lugemismängud” - 10 aastat
viisakas. Iga raamatu arutelu jälgis tänuks on õpilaste säravad silmad. “Väikesed kodu-uurijad” - 5 aastat
kindlaksmääratud õpetaja. Liituda Projektis osalemine sunnib mõ-
sai projektiga vaid entusiastliku nes mõttes õpetajat rohkem kursis
õpetaja olemasolul. olema ka kaasaegse laste- ja noor- Ajakava:
Teisel tegutsemisaastal tuli arvuti- tekirjandusega, sest tõelised luge- 10.00 Lugemisühingu aruande-valimiskoosolek
te abil teha ka koduvooru töid: kir- mishuvilised – ja neid on tänapäe- 10.30 Avasõnad.
jutada järjejuttu, koostada ristsõ- val ka igas koolis – leiavad kõik 10.35 Anneli Kengsepp: Kogu abi raamatukogust
nu, joonistada illustratsioone ning uue ja äsjailmunu kiiresti üles. 11.05 Anneli Laamann: Kirjaoskust toetav õpikeskkond lasteaia
tol ajal uudse ideena panna kokku Samuti on õpetajatel hea võima-
PowerPoint tutvustusi raamatute- lus omavahel kogemusi vahetada. tavarühmas ja lugemispesaga rühmas
le. Viimane ülesanne on kestnud Projekt on ka võimaluseks kirjan- 11.25 Helle Taks-Titarenko: Õpetaja roll lugemiskeskkonna loojana
läbi aastate ning laste tööd on nii duse tunde teistsuguste ülesanne- 11.45 Kohvipaus. Lauaettekanded
heal tasemel, et õpetajad on neid tega rikastada. 12.30 Projektide lühitutvustused
saanud oma kirjandustundide il- Suur tunnustus tuli 2005. aastal, 13.10-13.40; 13.45- 14.15 Paralleeltöötoad:
mestamiseks kasutada. kui „Lugeda on mõnus“ pälvis Kirjutama õpitakse kirjutades
Projektiga liitusid ka vene õp- Euroopa Lugemisühingute seas
pekeelega koolide õpilased ning Euroopa innovaatilisema lugemis- Lugemismängud kui lugemisraskusega laste õpetamise võimalus
kuulmispuuetega õpilased Tallin- projekti auhinna. Praktilisi tegevusi kooli lugemispesas
TOIMETUS Väikeste kodu-uurijate töötuba
Lugeda on mõnus
Vastutav toimetaja: Mare Müürsepp Tallinna Ülikool 14.30 Pidulik lõpuring
Keeletoimetaja: Anne Uusen Narva mnt 25 Tallinn 10120
opsik@tlu.ee