Page 4 - Õpsik nr 7 - JUUNI 2015
P. 4

2 4        Juuni 2015




                 PROJEKTID

            LUGEDA ON MÕNUS                                               FÜÜBITS


                                          nast  ja  Tartust,  sest  igaüks  saab                                   koostati tekstid, ja mitmete kuude vältel on 2. klassi-
                                          teha täpselt nii palju, kui oskab ja                                     de lapsed, aga ka mõned nooremad ja vanemad nen-
                                          tahab,  kusjuures  arvuti  on  suht-                                     de  tekstidega  tegelnud.  Vastavalt  laste  küsimustele  ja
                                          lemisel  suureks  abiks.  Ka  poisse                                     kommentaaridele on lugusid ümber tehtud. Need on
                                          on arvuti läbi aastate aidanud lu-                                       läbinud ka lapsevanemate ja õpetajate ekspertiisi. Teks-
                                          gemise  juurde  meelitada.  Luge-                                        tikogu  on  kättesaadav  lugemisühingu  kodulehel,  kui
                                          misülesannetele kulutatud aeg on                                         otsida üles projekt Füübits.
                                          kindlasti ka arvutimängude käest                                         Aga milline on must auk, seda vaadake palun kõrval-
                                          võidetud aeg.                                                            olevalt pildilt.
                                          Viieteistkümne  aasta  jooksul  on
            HELE KRIISA                   projekti  eesmärgid  loomulikult
            Laagri kooli õpetaja, Anu Ratasep,   muutunud.  Kuna  enam  ei  osale   MARE MÜÜRSEPP  HELI LUKNER
            Rocca al Mare kooli õpetaja                                   Pirita Majandusgümnaa-  Tartu Ülikooli Füüsika
                                          vene koolide õpilased ega ka kuul-  siumi õpetaja, Tallinna   Instituudi vanemtea-
                                          mispuuetega  õpilased,  siis  ei  saa   Ülikooli lepinguline   dur, telesaate Rakett 69
                                          projekt  enam  aidata  vene  õppe-  õppejõud         kohtunik
                                          keelega koolide õpilastel integree-
                                          ruda Eesti ühiskonda, tutvuda ea-  Nagu nutikas inimene mõistab, on selles sõnas
                                          kaaslaste  koolieluga  ega  pakkuda   koos 'füüsika' ja 'aabits'. Tänased lapsed kasva-
                                          kuulmispuuetega  lastele  võrdseid   vad üles koos tehnikaga, millest nende vane-
                                          võimalusi töötamiseks koos tava-  matel omal ajal aimugi polnud. Laste kõnesse
                                          kooli  õpilastega  interneti  vahen-  tulevad  sõnad,  mida  neile  ei  osata  seletada.
                                          dusel. Samas on projekti kandvaks   Projekti Füübits eesmärgiks on luua tekstiko-
                                          teljeks alati olnud põhikooliealiste   gu, mis füüsika ja tehnika valdkonna sõnu või-
                                                                          malikult lihtsalt seletaks.
            ANU RATASEPP                  õpilaste ja neid juhendavate õpeta-  Esmalt  selgitati  lastele  huvitav  sõnavara,  siis
                                          jate huvi, seega just huvile ja õhi-
            Eesti  Lugemisühingu  kirjandus-  nale toetuv õppimine.
            projekt „Lugeda on mõnus“ alus-  Läbi  aastate  on  projekti  eesmärk   PRAKTILISI TEGEVUSI KOOLI LUGEMIS-
            tas oma tegevust 2000. aastal viie  lastes  lugemishuvi  äratamine  eri-
            kooli osavõtul. Praegused projek-  nevate tegevuste abil.
            ti  koordinaatorid  Hele  Kriisa  ja  Viieteistkümnest  aastast  meenub   PESAS
            Anu Ratasep olid tol ajal Tallinna  palju  toredaid  üritusi:  2-päevane
            Nõmme Gümnaasiumi 6. klasside  lugemislaager Viljandis, kuningas                         pot  hoidma.  Algklasside  õpetaja  vustatakse mänge ja tegevusi, mis
            juhatajad. See oli aeg, mil koolides  Lugeja  I  vastuvõtt  Nõmme  Kul-                  peab sageli üheaegselt aitama nõr-  annavad  võimaluse  õppetunnis
            olid  arvutite  kasutamise  võima-  tuurikeskuses,  vestern-stiilis  pidu                gemaid,  tegelema  „tavaõpilasega“  õpitut kinnistada. Lisaks erinevate
            lused veel piiratud, kodudeski oli  Paliveres, rahvusliku joonega üri-                   ning  pakkuma  arenguvõimalusi  mõtete  jagamisele  pakutakse  või-
            arvuteid vähestel ning nii mõnigi  tus  Rocca  al  Mare  Vabaõhumuu-                     ka neile, kes ülesannetega kiiremi-  malust mõned tegevused ise prak-
            õpetaja  ei  julenud  projekti  tege-  seumis,  nõidade  ja  võlurite  kok-              ni hakkama saavad.            tiliselt läbi proovida.
            mistes  kaasa  lüüa  just  kesiste  või  kusaamised  sobiva  atmosfääriga                Siinkohal tulebki appi lugemispesa  Õpetajad  on  väga  loomingulised
            lausa olematute arvutialaste tead-  Glehni lossis. Külastatud on ena-                    – koht, kus lapsed saavad omapäi  inimesed.  Enamik  meist  vajab
            miste tõttu. Õpilastele meeldis aga  mikke Eestimaa teatreid, tutvutud                   tegutseda, tunnis õpitut mängude  fantaasialennuks  vaid  väikest  er-
            kirjanduse  ja  arvuti  ühendamine  peaaegu kõigi osalevate koolidega                    abil  korrata  ning  põnevaid  pro-  gutust.  Töötoa  eesmärk  on  viia
            väga.  Nii  tuligi  õpetajatel  koos  (Kilingi-Nõmme   Gümnaasium,                       jekte tehes omandatut kinnistada.  osalejad  äratundmisele,  et  paljud
            õpilastega õppida ning pärast esi-  Rakke Gümnaasium, Tõrva Güm-  KAJA KIVISIKK,         Ehkki  peamine  lugemispesas  te-  „uued mõtted“ on tegelikult uuen-
            mest tegutsemisaastat just osaleja-  naasium,  Võhma  Gümnaasium,   Tartu Descartes'i Kooli õpetaja  gutsemise aeg on vahetunnid ning  duskuuri läbinud vanad töövõtted.
            te soovil jätkata.            Kadrina Keskkool, C. R. Jakobsoni   Teatavasti  pole  kooliõpilasel   pikapäevarühmaaeg, on nii mõni-  Minu  soov  ongi  teile  see  väike
            Teisel õppeaastal oli osalejaid juba  nim. Gümnaasium Viljandis, Tal-  mängimiseks  enam  nii  palju   gi kord võimalik seal ka õppetun-  müks anda, et seminarilt lahkudes
            11  Eestimaa  koolist  ning  hakkas  linna  ja  Tartu  kuulmispuuetega   võimalusi  kui  lasteaialapsel.   de läbi viia.  avastaksite  leheservalt  või  märk-
            välja  kujunema  kindel  töörütm:  õpilaste  koolid,  Tallinna  Nõmme   Kuna õpikud on küllaltki ma-  Mida siis teha, et lapsed koolis ai-  mikust toredaid märksõnu ise uute
            sügisel  alustasime  õpetajate  koo-  Gümnaasium,  Rahumäe  Põhi-  hukad,  on  õpetajad  sunnitud   nult  ei  õpiks,  vaid  ka  igakülgselt  põnevate  mängude loomiseks.
            litamisega  ning  õpilaste  tutvu-  kool, Laagri Kool, Rocca al Mare   töökava järgides pidevalt tem-  areneksid? Töötoas osalejatele tut-
            misüritusega ühes osalevas koolis,  Kool jt).

            jaanuaris  korraldasime  teatrikü-  Lugemist väärtustavatele õpilaste-
            lastuse koos näitlejatega kohtumi-  le  pakub  projekt  võimaluse  oma
            sega ning mai alguses tegime kok-  mõtteid avaldada, väga populaar-
            kuvõtteid  ja  andsime  tublimatele  ne  on  läbi  aastate  olnud  rubriik
            auhindu.                      „Lugesin huvitavat raamatut“, kus                   Eesti Lugemisühingu seminar
            Silma  sai  paista  oma  huvitavate  saab  loetut  (seda  raamatut,  mida
            kirjadega  jututoas,  kuhu  juhen-  parasjagu analüüsimiseks ei paku-             “Lugemisprojektide sünnipäevapidu”
            dajate-  õpetajate  eestvedamisel  ta) ka teistele soovitada. Eakaasla-
            ja  õpilaste  kaasabil  valisime  ana-  se hinnang on enamasti kergemini          15.  juunil 2015 Kadrioru Saksa Gümnaasiumis
            lüüsimiseks  sobivaid  raamatuid,  omaks võetavam kui õpetajapool-
            ikka  nii,  et  klassika  kõrval  leiaks  ne  soovitus.  Samuti  oodatakse        Sünnipäeva peavad:
            oma  koha  ka  kaasaegne  kirjan-  ühiseid kokkusaamisi.
            dus.  Jututuppa  pääses  oma  kooli  Loomulikult on projektis osalemi-            “Lugeda on mõnus” - 15 aastat
            paroolidega ja seal tuli iseenesest-  ne niigi tööga hõivatud juhendaja-          “Lugemispesa” - 10 aastat
            mõistetavalt  olla  kaaslaste  vastu  tele suur lisatöö, mille peamiseks          “Lugemismängud” - 10 aastat
            viisakas. Iga raamatu arutelu jälgis  tänuks on õpilaste säravad silmad.          “Väikesed kodu-uurijad” - 5 aastat
            kindlaksmääratud õpetaja. Liituda  Projektis  osalemine  sunnib  mõ-
            sai  projektiga  vaid  entusiastliku  nes mõttes õpetajat rohkem kursis
            õpetaja olemasolul.           olema ka kaasaegse laste- ja noor-                  Ajakava:
            Teisel tegutsemisaastal tuli arvuti-  tekirjandusega, sest tõelised luge-  10.00   Lugemisühingu aruande-valimiskoosolek
            te abil teha ka koduvooru töid: kir-  mishuvilised – ja neid on tänapäe-  10.30  Avasõnad.
            jutada  järjejuttu,  koostada  ristsõ-  val  ka  igas  koolis  –  leiavad  kõik   10.35  Anneli Kengsepp: Kogu abi raamatukogust
            nu, joonistada illustratsioone ning  uue  ja  äsjailmunu  kiiresti  üles.   11.05   Anneli Laamann: Kirjaoskust toetav õpikeskkond lasteaia
            tol ajal uudse ideena panna kokku  Samuti  on  õpetajatel  hea  võima-
            PowerPoint tutvustusi raamatute-  lus omavahel kogemusi vahetada.                 tavarühmas ja lugemispesaga rühmas
            le.  Viimane  ülesanne  on  kestnud  Projekt on ka võimaluseks kirjan-    11.25   Helle Taks-Titarenko: Õpetaja roll lugemiskeskkonna loojana
            läbi aastate ning laste tööd on nii  duse tunde teistsuguste ülesanne-    11.45    Kohvipaus. Lauaettekanded
            heal tasemel, et õpetajad on neid  tega rikastada.                        12.30  Projektide lühitutvustused
            saanud  oma  kirjandustundide  il-  Suur  tunnustus  tuli  2005.  aastal,   13.10-13.40; 13.45- 14.15 Paralleeltöötoad:
            mestamiseks kasutada.         kui  „Lugeda  on  mõnus“  pälvis                    Kirjutama õpitakse kirjutades
            Projektiga  liitusid  ka  vene  õp-  Euroopa  Lugemisühingute  seas
            pekeelega  koolide  õpilased  ning  Euroopa innovaatilisema lugemis-              Lugemismängud kui lugemisraskusega laste õpetamise võimalus
            kuulmispuuetega  õpilased  Tallin-  projekti auhinna.                             Praktilisi tegevusi kooli lugemispesas
                TOIMETUS                                                                      Väikeste kodu-uurijate töötuba
                                                                                              Lugeda on mõnus
                Vastutav toimetaja: Mare Müürsepp  Tallinna Ülikool                   14.30   Pidulik lõpuring
                Keeletoimetaja: Anne Uusen  Narva mnt 25 Tallinn 10120
                                            opsik@tlu.ee
   1   2   3   4