Page 2 - Õpsik nr 7 - JUUNI 2015
P. 2
2 Juuni 2015
FOORUM
LUGEMA JA KIRJUTAMA ÕPPIMINE: ASJATUNDJATE
ÜHISSEISUKOHAD
Käesolevas avalduses vormistavad jendama teatud tähendusi, hakkab mängus koostatud sõnumite – säi- Hea õpetaja pakub tegutsemisvii- johtuvate teguritega – kellele ja
eesti lugemisdidaktikud ja lugemi- liigutuste ja häältega suhtlema litamine ja eksponeerimine. Hästi se, mis toetavad õppija eneseusal- miks ta oma oskusi avaldab, milli-
se uurijad oma ühised seisukohad teda ümbritsevaga sh raamatu korraldatud keskkond äratab huvi dust. ses meeleolus, millise materjaliga
• kirjaoskuse olemuse ja kirja- vormis objektidega, kujundite- kirjasõna vastu ning huvi uurida Eri keskkondades tegutsevad õpe- ja mil viisil tegutseb. Mida noorem
oskuse kujunemise, sh kirjaoskuse ga, suuliste tekstidega – mis kõik ja küsida. Kui tänapäevases kirja- tajad (kodu, lasteaed, eelkool, kool laps, seda olulisem on tema oskusi
kujunemisraskuste viibki kirjamärkide ja raamatute rohkes keskkonnas ei teki lapsel jm) ei saa panna teistele kohustusi kirjeldada ja analüüsida autentses
• kirjaoskust toetava arengu- uurimiseni, küsimiseni, objektide huvi tähtede ja nende tähenduse (ega peaks tegema teistele ette- ehk loomulikus olukorras – män-
keskkonna liigutamiseni, reastamiseni, asjade vastu, on see märk lugemisraskuse kirjutusi), aga väga toetav on, kui gus, vabas suhtlusega kaasnevas
• kirjaoskuse kujunemiseks va- avamiseni. riskist. ... ühes keskkonnas juurdunud hea lugemises-kirjutamises, kusjuures
jalike tegevuste Lugemahakkamine on maailma Iga täiskasvanu – lapsevanem, tava kandub ka teisale, kui teki- pikema aja jooksul – mitte seades
• kirjaoskuse mõõtmise ja hin- uurimise üks osa. Samas kestab õpetaja jpt – saab olla lugemi- vad seosed siin ja seal omandatu last kontroll-olukorda. Pole ole-
damise asjus indiviidi kirjaoskuse areng seni, se-kirjutamise eeskujuks. Täis- vahele – samalaadsed tegevused, mas üheselt mõistetavat seisundit
Dokument sisaldab ka soovitusi kuni kirjalik suhtlus eeldab temalt kasvanu mudeli põhjal õpib laps samad tekstid, samasugune suh- "ei loe" ega ka mitte "oskab luge-
selle kohta, mida ühes või teises uute oskuste omandamist. Iga ini- raamatut kätte võtma, lugemiseks tumine. da". Need hinnangud sõltuvad olu-
rollis asuv isik lapse arengu toeks mese kirjaoskuse areng on oluline mõnusat kohta valima, lehte kee- Kuna väga suures jaos arenevad korrast, kus last jälgitakse ja jälgija
saab ette võtta. ja väärtuslik just sellel tasemel, kus rama, sünnipäevaks käekirjalist lugemise-kirjutamise osaosku- enese arusaamast lugemis-kirju-
see parajasti toimub. Lugemis- ja õnnitluskaarti kirjutama... sed paralleelselt, jäävad paljud tamisoskuse asjus. Lasteaialaste ja
KIRJAOSKUSE KUJUNEMINE kirjutamisraskusega lapse oskused Niisamuti mõjutavad laste hoia- õpetuses rakendatavad tegevused nooremate koolilaste määratlemi-
kuid teised lapsed, mistõttu on algusest alates samaks (rütmisal-
arenevad üldise arengu käigus nii-
ne lugejana-kirjutajana ühekordse
Kirjaoskuse määratlus on ajas samuti edasi ning vajavad täiskas- väga oluline rakendada lastelt mid jm töö rütmiga, sõnamäng soorituse põhjal on kasvatustea-
muutunud vastavalt sellele, kui- vanute toetust ja hoolt. endilt tulnud algatusi lugemiseks- kaja ja riimiga, sõnade ja kujun- duslikult põhjendamatu.
das muutuvad kirjalik keskkond ja Lugemise-kirjutamise paljud osa- kirjutamiseks, nt mänguks, mis dite võrdlemine, tähekujude jm Kui õppetöö korraldus nõuab õp-
ühiselust tingitud vajadused selle- oskused võivad kujuneda sama- neid tegevusi sisaldab. sümbolite jäljendamine, piltidel pija lugemis- ja kirjutamisoskuse
ga toime tulla. aegselt, mis tähendab, et kirjaos- Kirjaoskuse õpetamiseks on aja oleva sõnastamine, piltide jm ku- kontrolli hindamise eesmärgil,
21. sajandi kirjaoskuse käsitus kuse õpetamist on küsitav jagada jooksul välja töötatud palju mee- jundite järjestamine, siltide jm lü- tuleb järgida põhimõtet, et hin-
hõlmab lisaks lugemistehnikale, ajaliselt perioodiliseks tööks ühe todeid – lähtumine häälikute eris- hitekstide kirjutamine-lugemine, damine sisaldab toetavat tagasi-
motiveeritud ja reflekteerivale lu- või teise osaoskusega. Igal õppi- tamisest, täissõnade esitlemine, mõistatamine, käe ja silma koor- sidet, andes lapsele selge sõnumi
gejakäitumisele, aktiivsele loovale misjärgul – lasteaias, eelkoolis, tekstist sõnade eraldamine jms. dinatsiooni arendamine – pusled, selle kohta, milles on ta tubli,
kujutlusele ja mõistmisele ka suut- koolis – tuleb toetada kõikide eri- Ei ole meetodit, mis oleks ühtviisi joonistamismängud jms), muu- mida teeb hästi. Niisamuti peaks
likkust vallata tehnilisi vahendeid, nevate osaoskuste arengut ja seda hea igale lapsele. Toetav arengu- tuvad aga tegevuse maht, tempo lugemise-kirjutamise hindamise
teha lugedes ja kirjutades koos- ikka võimalikult elulises konteks- keskkond sisaldab vahendeid – tä- ja iseseisvuse aste. Kõiki tegevusi protsess sisaldama harjutamise
tööd, valitseda samaaegselt mi- tis ehk nii, nagu asjad elus käivad. heklotsid, sõnakaardid, pusled, saab teha algul koos, siis järjest võimalust. Keeruliste ja harvaesi-
tut infovoogu, luua ja analüüsida Sellega ennetatakse lugemisras- materjalid tähekuju jäljendami- märkamatumalt juhendades, kuni nevate korralduste (tööjuhendite)
multimeediatekste, anduda nauti- kuste teket. Kui lugemisraskust ei seks, eri laadi lauamängud – mil- jõutakse iseseisva soorituseni. Va- puhul ei pruugi laps taibata, mida
vale lugemisele ning võtta eetiline õnnestugi täielikult ennetada, on lega tegeldes saab laps teha seda, jadusel (kasvõi igapäevaselt) naas- ja kuidas temalt täpselt oodatakse.
vastutus kirjalikus suhtluskesk- suureks saavutuseks ka raskuse mis talle parasjagu arendav on. takse eelneva etapi juurde – teha Lapse sooritus nn kontrollolukor-
konnas osalejana. tunnuste leevendumine. Õpetaja peaks omalt poolt pakku- aeglasemalt, üheskoos, kuni on ras võib seetõttu oluliselt erineda
Alljärgnevas räägitakse lugemisest Laps kasutab lugemist ja kirju- ma neid metoodilisi võtteid, mida saavutatud kindlustunne. tema võimetekohasest sooritusest
ja kirjutamisest kui suhtluses läbi- tamist oma tegevuses (mängus) ta suudab põhjendada. Eesti hari- Lugemise ja kirjutamise kaudu ning seetõttu võib hindaja teha va-
põimunud tegevustest, viies need kaugelt enne seda, kui tal tekib duses ajuti ületähtsustatud häälik- väljendab õppija oma isikupära. lesid otsuseid.
koos kirjaoskuse mõiste alla. õigekirjateadlikkus ja kui ta tähti analüüsi peaks juhendama selles See eeldab aga, et tal on võimalik Kirjaoskuse varase hindamise
Kirjaoskuse eeldused kujunevad häälikutega seostab. Samas võib ettevalmistuse saanud pedagoog. teatud määral valida tegutsemis- eesmärk peaks olema lapse te-
suuresti individuaalset teed pidi, st ka vilunud ja erudeeritud lugeja, Lapsest lähtuv õpetaja leiab la- viisi, aega, kohta, rolli tegevuses, gutsemisviisi ja vajaduste välja-
lapsed jõuavad lugemise ja kirju- täiskasvanud kirjaoskaja, eksida hendused loovalt, lastega koos tegutsemist üksi või kellegagi selgitamine. Hindamine annab
tamiseni omas tempos ja tegevuste nii sõna kokkulugemisel kui ka tegutsedes. Oluline on iga lapse koos, valida teksti lugemiseks ja täiskasvanutele võimaluse teada
järjekord võib olla mõnevõrra eri- kirjapanekul. lugema- ja kirjutamaõppimise ülesande liiki kirjutamiseks. saada, kuidas laps on arenenud
nev. Paljudel lastel saab pealtnäha Seega on eri laadi osaoskuste aren- juhendamine talle jõukohasel ta- Tänapäevane kirjalik multime- ja mis teda huvitab. Varane hin-
mahajäämine ühes osaoskuses damine oluline läbi kogu haridus- semel. Ka väheste võimetega laste diaalne keskkond eeldab igalt osa- damine võimaldab märgata riski
kompenseeritud teiste osaoskus- tee, sh tähelepanu osutamine uute edasiminek ja areng on väärtuslik. liselt varasema ajastuga võrreldes tunnuseid ning suunab leidma ja
te kaudu. Kõigil lastel ei kujune mõistete ja vähetuntud sõnade suuremat oskust valida enesele rakendama lapsele sobivaid õpet
kirjaoskus ühtviisi ladusalt. Kui koostisele ka põhikoolis ja güm- vajalikku ja jõukohast lugemist, toetavaid meetodeid.
kirjaoskuse eeldused vormuvad naasiumis. KIRJAOSKUSE KUJUNEMIST suhetuda loetusse analüüsivalt ja Õpetaja (lasteaias ja koolis) peab
raskustega, võib välja kujuneda TOETAVAD TEGEVUSED vajadusel oma seisukohta ja huvi professionaalina seisma selle eest,
püsiv kirjaoskuse raskus ehk luge- Tulemusliku tegevuse käivitab väljendada, kasutada eri vahen- et lapse oskusi mõõdab ainult kas-
mis- ja/või kirjutamisraskus. Ras- TOETAV ARENGUKESKKOND motiiv: lapsel on soov ja põhjus deid oma sõnumite edastamiseks vatusteadusliku ja keeledidaktika-
kused kirjaoskuse omandamisel Kirjaoskuse kujunemise eelduseks lugeda ja kirjutada, kui tegevusel (käekiri, klahvikiri). alase ettevalmistuse saanud isik,
võivad olla märgatavad varases eas on rikas kirjalik keskkond: last on tema jaoks mõte. Mida rohkem ja et mõõtmistulemusi kasutatak-
enne otsest kokkupuudet kirjaliku ümbritsevad pildid, tekstid, raa- laps teab ja väärtustab võimalusi, se lapse arengut soodustavalt (sh
tekstiga. matud, lugemismängud, mänguas- kus kirjaoskust on vaja (ehk siis KIRJAOSKUSE MÕÕTMINE JA koolikliimasse, lapse enesehin-
Kirjaoskuse omandamine on elu- jad, mis ajendavad rolle mängima kirjaoskuse funktsioone), seda HINDAMINE nangusse puutuv).
kestev. Laps hakkab sündimisest ja üldse suhtlema. Tähtis on lapse enam tahab ta neis tegevustes osa- Lapse oskus lugeda või kirjutada
alates nii vastu võtma kui ka väl- omaloomingu – piltide, tekstide, leda. on määratud paljude olukorrast
ÕPETAJA KUI LUGEMISKESKKONNA LOOJA
renev kasutamine paneb inimesed ning teiseks kavandades oskusli- vib ja tahab lugeda. Kuna õpetaja uurida, kas õpetajad peavad oluli-
aina rohkem lugema, on laste vaba kult klassivälist lugemist. Lapsed roll laste lugemisharjumuste ku- seks motiveeriva lugemiskeskkon-
aja veetmisel lugemise eelistamine õpivad kõige edukamalt lugema jundamisel on väga suur, algatati na loomist ja kas motiveeriv luge-
langenud. Samas lugemisosku- oma loomulikus keskkonnas ja ar- 2004. aastal Eesti Lugemisühingu miskeskkond on mõjutanud laste
se arengu jaoks on aga oluline, et vutid ning internet on nende jaoks projekt "Lugemispesa" eesmärgi- lugemisharjumusi, ning kaardis-
lapsed loeks võimalikult palju ja üks keskkond, kus lugeda. Selleks, ga anda õpetajale võimalus saada tada õpetajate organiseeritud lu-
meelsasti. Lugemisoskus on õpi- et lapsed sooviks lugeda ka paber- uusi teadmisi ja oskusi selle koh- gemistegevusi, mis tõstavad laste
oskuste väga oluline osa, sest hea kandjalt ja nautida raamatute lu- ta, kuidas luua lasteaias ja koolis lugemishuvi. Intervjuude ja vaat-
lugemisoskus annab lapsele eeldu- gemist, on vaja õpetajatel läheneda motiveeriv lugemiskeskkond ning luste tulemusi võrreldi M. Vesiko
sed haridussüsteemis hästi hakka- laste lugemismotivatsiooni tõst- muuta lugemistegevused lastele 2005. aastal tehtud magistritööga
ma saada. Sõltumata meediumist misele ja hoidmisele uute meeto- huvitavaks. Lugemispesa kui mo- „Lugemiskeskkond lasteaias ja
HELLE TAKS-TITARENKO (paberkandja, televiisor, arvuti ditega, mis toetavad lapse huvi ja tiveeriv lugemiskeskkond on üks esimeses kooliastmes: lugemis-
magistritöö „Õpetaja roll lugemis- vm) on oluline, et lugeja mõistaks on kooskõlas lapse arenguga. See- võimalus, kuidas väärtustada lu- pesa loomine ja toimimine“ sel-
keskkonna loojana“ autor, Tallinna teksti ning suudaks saadud infot ga tänases ühiskonnas on oluline gemist ja muuta see lapsekeskse- gitamaks, kas ja millisel määral
Ühisgümnaasiumi klassiõpetaja kriitiliselt analüüsida ja igapäeva- pöörata tähelepanu meetoditele maks. Projekt „Lugemipesa“ andis kasutasid „Lugemispesa“ projek-
Lugemine on seoses muutustega elus rakendada. Lugemismotivat- ja hoiakutele, kuidas last lugema õpetajatele teadmisi ja oskusi, kui- tis osalenud õpetajad 2004. aastal
ühiskonnas ja tehnika arenguga siooni saab õpetaja toetada pea- suunatakse. Pelgalt mehaanilisest das muuta lugemine lapse jaoks käivitunud projekti käigus loodud
kujunenud üheks probleemse- miselt kahel moel: esmalt luues õpetamisest ei piisa: oluline on huvitavaks. motiveerivat lugemiskeskkonda
maks teemaks hariduse valdkon- motiveeriva lugemiskeskkonna tekitada lapses tunne, et ta soo- Minu uurimistöö eesmärgiks oli ka 2013. aastal.
nas. Kuigi interneti pidevalt suu-