Page 3 - Õpsik nr 7 - JUUNI 2015
P. 3

ANNELI KENGSEPP
                                              Eesti Lastekirjanduse Keskus, Eesti Raa-
                                              matukoguhoidjate Ühingu lasteteeninduse                                                   Juuni  2015     3
                                              toimkond

                 FOORUM



            KIRJAOSKUST TOETAV ÕPIKESKKOND                                                              LUGEMISMÄNGUD



                                                                                                                                   detrüki  ning  1.  kogumik  on  tõl-
                                          2014.a  kevadel  kaitsesin  magist-  hel kokku ja hinnati, kas need kat-                 gituna avaldatud Soomes. Praegu
                                          ritööd teemal „Kirjaoskust toetav  tusid või mitte.                                      käivad  ettevalmistused  kuuenda
                                          õpikeskkond tavarühmas ja luge-  Käesolev  magistritöö  oli  esime-                      kogumiku  väljaaandmiseks.  "Lu-
                                          mispesaga rühmas“.            ne  uurimustöö  Eestis,  mis  uuris                        gemismängude"  kogumikesse  on
                                          Uurimustöö  eesmärgiks  oli  välja  lasteaia  õpikeskkonna  kvaliteeti                   mängud  saadud  kahe  üleriigilise
                                          selgitada,  kui  teadlikud  on  laste-  lapse keele- ja kõne- ja kirjaoskust             konkursiga.  "Lugemismängude"
                                          aedade õpetajad kvaliteetsest, lap-  toetavast aspektist.                                edu  ja  populaarsuse  võti  seisneb
                                          sekesksest  ja  laste  keele-  ja  kõne  Magistritöö  uurimus  viidi  läbi               selles, et need mängud on loonud
                                          ning kirjaoskuse arengut toetavast  jaanuaris-veebruaris 2014. Valimi                    Eesti  õpetajad,  eripedagoogid  ja
                                          õpikeskkonnast.      Lähtuvalt  ees-  moodustasid 15 rühma, neist 8 ta-                  logopeedid  mõeldes  eesti  lastele,
                                          märgist seati uurimustööle alaees-  varühma ja 7 lugemispesaga rüh-                      seega  kajastavad  need  mängud
                                          märgid:                       ma. Valimi rühmades käivate laste                          pedagoogide  kogemusi  eesti  laste
                                          •      selgitada  välja,  kuivõrd  vanus oli erinev: üks oli liitrühm                    õpetamisesl.  Mängud  arvestavad
            ANNELI LAAMANN                toetab  kirjaoskust  lasteaia  õpi-  (3-7  a),  kaks  3-4-a  laste  rühma,   KADI LUKANENKO   meie keele omapäraga, kajastavad
                                                                                                        Tallinna Ülikooli eripedagoogika
            Eesti Lugemisühing, Eralasteaed Naba   keskkond;            kaks 4-5-a rühma, neli 5-6-a laste                         eesti  meelt  ja  seda,  kuidas  eesti
            vanemõpetaja                  •      võrrelda  õpikeskkonna  rühma ja kuus 6-7a laste rühma.                           keeles  lugema  õpitakse  ning  mis
                                          kvaliteeti  lugemispesadega  rüh-  Uurimistöö  intervjuus  osales  üks   Projekt  "Lugemismängud"  on   selle juures raskusi valmistab. Lo-
            Koolieelsesse ikka jääb lapse inten-  mades ja tavarühmades;  õpetaja  igast  rühmast  ehk  kokku   juba  kümme  aastat  rõõmus-  gopeedide ja eripedagoogide poolt
            siivne kõne areng, samuti tähtede  •   selgitada välja rahvusva-  tehti 15 intervjuud.      tanud  paljusid  lugema  õppi-  mängudesse  pandud  teadmised
            tundma ning lugema ja kirjutama  helise  mõõtmisvahendi  ELLCO  Antud  uurimusest  selgus,  et  õpi-  jaid,  lugema  õpetajaid  ning   lugemisraskusest  ning  toetavast
            õppimine.  Laps  omandab  esma-  Pre-K  sobivus  eesti  lasteaedade  keskkonna  kvaliteet  on  väga   lugemismängude   suuri   ja   õpetamisest teevad "Lugemismän-
            se kirjaoskuse ning lisaks hakkab  kirjaoskust  toetava  õpikeskkonna  erinev,  alates  rühmaruumi  pai-  väikesi  mängijaid.  Koostöös   gud" eriti väärtuslikuks.
            kujunema juba ka funktsionaalne  hindamiseks.               gutusest – kas on loodud tegevus-  kirjastusega  Koolibri  on  väl-
            ja  rekreatiivne  kirjaoskus  (laps  Uurimistöö  eesmärkide  teosta-  keskused  –  kuni  õppemeetodite   ja antud viis kogumikku, 1. ja
            hakkab  looma  ja  kirja  panema  miseks  kasutati  kombineeritud  ja- vahendite kasutuseni. Lugemis-  2.  kogumik  on  saanud  juur-
            oma tekste). Seepärast on oluline,  meetodit  –  kvantitatiivset  õpi-  pesadega rühmade tulemused olid
            et ümbritsev keskkond ja täiskas-  keskkonna vaatlust rahvusvahelise  vaatlusmõõdiku  pea  kõigis  viies
            vanud  toetaksid  ja  looksid  lapse  kirjaoskust  toetava  õpikeskkon-  valdkonnas  tavarühmade  näitaja-
            kirjaoskuse  arengut  stimuleeriva  na  kvaliteeti  hindava  mõõdikuga  tega sarnased või pisut  paremad   KOGU ABI RAAMATU-
            ümbruse.  Üheks  kirjaoskust  toe-  ELLCO Pre-K (Early Language and  kui  tavarühmadel.  Iseäranis  suur
            tavaks  elemendiks  õpikeskkon-  Literacy Observation Tool, 2008) ja  oli erinevus raamatute lugemise ja
            nas  on  ks  spetsiaalse  lugemis-  ja  kvalitatiivset  struktrueeritud  in-  tekstide esindatuse ja varajase kir-  KOGUST
            kirjutamiskeskuse  või  -nurgakese  tervjuud vaatlusrühmade õpetaja-  jaoskuse valdkonnas.
            ehk  lugemsipesa  olemasolu  rüh-  tega. Uurimistulemused analüüsiti
            maruumis.                     algul eraldi ja viidi seejärel omava-                                                    (Lohja ja Turu kultuuriraja e Kul-
                                                                                                                                   tuuripolku programmid, Lukuinto
                                                                                                                                   teema-aasta).
                                                                                                                                   Samataolistest  suurepärastest  ko-
            KAUGELE EI LÄHEKSKI,/                                                                                                  dumaistest  tegudest  võiks  siin-
                                                                                                                                   kohal välja tuua kaheksa Tallinna
            VAATAKS RINGI KODU LIGI/                                                                                               vanalinna  muuseumi  ja  keskuse
                                                                                                                                   omal algatusel ellu kutsutud pro-
            AVASTAKS EHK OMETIGI SEDAGI VÕI                                                                                        jektid  „Kaheksa  ühe  hoobiga“
                                                                                                                                   ning „Puust ja punaseks“. Esimeses
                                                                                                                                   neist saavad lapsed koolivaheaega-
            TODAGIGI...                                                                                                            del nädala jooksul osa põnevatest
                                                                                                                                   erinevate  muuseumide  haridus-
                                                                                                                                   programmidest  ja  tegevustest.
                                                                                                                                   „Puust ja punaseks“ aga on suuna-
                                          Esimesele  võistlusele,  mille  tee-  perede  mardi-,  kadri-  ja  jõulu-  ANNELI KENGSEPP  tud 4. klassidele, kes päeva jooksul
                                                                                                                                   saavad  uusi  teadmisi  erinevates
                                          maks oli pere ja kodu, saabus 92  kommetest.  3.  klassi  poisi  lihtne   Eesti Lastekirjanduse Keskus, Eesti Raa-
                                                                                                        matukoguhoidjate Ühingu lasteteeninduse mäluasutustes ajaloo, teatri, kunsti
                                          tööd nii mandrilt kui saarelt. Esin-  mõte perekonnast oli väga tabav :   toimkond       ja muusika vallast või uurida hoo-
                                          datud olid nii suured linna- kui ka  „Minu pere lugu on üsna tavaline                    pis  lähemalt  loodust,  kirjandust,
                                          väikesed maakoolid. Uuriti vane-  ja  argipäevane,  kuid  minu  jaoks                    disaini ja inimest.
                                          mate  ja  vanavanemate  kooliaega,  oluline.“                 Pea igas raamatukogude tööle   Mida  tehakse  raamatukogudes
                                          nende lapsepõlve ja mänge. Mitu  Neljas    väikeste  kodu-uurijate   tagasivaatavas  ettekandes  või   lapse ja raamatu kokkusaamiseks?
                                          tööd  kirjutati  sugupuude  ja  talu-  konkurss kandis pealkirja „Kuidas   aruandes jõutakse tõdemuseni,   Raamatukogudes   korraldatakse
                                          lugude teemal. Palju kirjeldati eri-  me lugema õppisime“. 87 võistlus-  et „üks ei ole ühtegi“ ja oluli-  lastele  raamatukogutunde,  et-
                                          nevaid  töid,  mida  lapsed  tegema  töös  meenutati  lugemaõppimist   seks  märksõnaks  tegutsemisel   telugemisi,   ööraamatukogusid,
                                          pidid; kuid jäi mulje, et kõike tehti  läbi erinevate põlvkondade, piitsa   on  ikka  „koostöö“.  Koos  ol-  konkursse,  mälumänge,  muinas-
                                          rõõmuga,  elu  loomuliku  osana.  ja  präänikut,  esimesi  õpetajaid  ja   lakse  targemad  ja  tugevamad,   jututunde,  näituseid,  etendusi,
                                          Väljaveninud põlvedega dressi- ja  raamatuid.  Seekordne  konkurss   nähtavamad ja mõjusamad iga
            TIINA KIVIMÄE                 karupüksid  jalas,  mängisid  ühe  paistis silma selle poolest, et tööde   hea  mõtte  elluviimisel.  Nii  ka   kohtumisi  kirjanike,  illustraato-
            Paide Ühisgümnaasiumi õpetaja  uurimistöö autori sõnul tema va-  juhendajateks  oli  järjest  rohkem   üsna elementaarsena näiva tee-  rite  ja  teiste  loomeinimestega,
                                          nemad toredaid ja lõbusaid män-  autorite  pereliikmeid.  4.  klassi   ma nagu lugemisoskuse eden-  meisterdatakse,   joonistatakse,
                                                                                                                                   tutvustatakse  raamatuid,  raama-
                                          ge, omamata midagi kallist.   tüdruk  kirjutas  oma  uurimistöö   damise ja lugemisvara tutvus-  tuid, raamatuid. Lastele kingitak-
                                          Teise võistluse teema oligi  „Mäng  kokkuvõttes:  „Minu  perekonnas   tamise puhul.      se  raamatuid,  lugemist  seotakse
                                          on väikese inimese töö“. 28 koolist  on lugemine olnud igaühele ühel   Vaadates  Tallinnast  nii  100   erinevate  teema-aastate  ideedega,
                                          laekunud 70 tööd  olid täis tore-  või teisel moel ikkagi meeldiv kui   kilomeetrit  põhjapoole  jagan   lugemisega  liidetakse  klasse  (nt
                                          daid vanematelt ja vanavanematelt  mitte  lapsena,  siis  vanemas  eas   eelmise  aasta  novembris  Soo-  projekt  „Loeme  valmis  oma  raa-
                                          päritud mängude kirjeldusi. Samu-  nauditav.  Kui  vanem  armastab   me  rahvaraamatukogude  kü-  matu“),  lugema  ärgitatakse  läbi
                                          ti sisaldasid tööd toredaid mõtteid  lugemist ja laps seda märkab, siis   lastuse  üht  meeldivalt  silma   ajakirjanduse,  lugemist  edenda-
                                          mängimisest. Mitmest uurimusest  saab omalegi väikese pisiku külge.“   hakanud  teemat.  Õppereisil   takse läbi mängu ja appi kutsutak-
                                          selgus, et väikese inimese mängust  Traditsiooniline tänupäev ja kon-  osalenud  Eesti  rahvaraamatu-  se lugemiskoeri.
                                          kasvaski  välja  hilisem  elukutse.  verents, mis oli kolm korda Paides   kogudes  laste  ja  noortega  te-
            EVE KRAIS                     Hinge läks ühe noore autori mõte:  toimunud,  kolis  Järvamaalt  pärit   gutsevatele  raamatukoguhoid-  Kõik ikka selle nimel, et tajuksime
            Paide Ühisgümnaasiumi õpetaja  „ Minu emal oli väiksena parasja-  suurmehe Anton Hansen Tamm-  jatele  avaldas  muljet,  kuidas   jätkuvalt meid ümbritsevat kultuu-
                                                                                                                                   ri ka tekstipõhiselt, mitte vaid läbi
            Nende  Henno  Käo  luuleridadega   gu  mänguasju.  Mängimiseks  pii-  saare sünnikoju Vargamäele.  laste lugemise arendamisele ja   visuaalide, helide ja tehnoloogia.
                                                                                                        üldise  kultuurihuvi  suurenda-
            võib kokku võtta peagi 5. juubelit   savalt ja lõhkumiseks liiga vähe.“  Käimas  on  viies  väikeste    kodu-  misele  aitab  kaasa  süsteemne   Suvele  vastu  minnes  aga  ootavad
            tähistavat  väikeste  kodu-uurijate   2012/13.  õppeaasta    võistluse  uurijate aasta. Töid teemal  „Käbi   koostöö  kultuuri-  ja  haridus-  Eesti  rahvaraamatukogudes  lapsi
            projekti.                     pealkiri oli  „Nii kena on olla, kui  ei kuku kännust kaugele“ laekus 30   ministeeriumi, omavalitsuste ja   ees  mitmed  lugemisprogrammid
            2010/  2011  .õppeaastal  kuulutas   pere  on  koos”.  Sellele  konkursile  koolist kokku 103. Juhendajatena   koolide vahel, et lapsed õpiksid   oma  õhinasüsti  ja  boonustega.
            Paide  Ühisgümnaasium  õpetaja   saadeti  82  uurimust  25  Eestimaa  oli märgitud 66 nime. Septembris   tundma  kodukandi  erinevate   Suvi raamatuga!
            Heli Prii algatusel välja 3.- 6. klassi   koolist.  Tööd  olid  kirjutatud  pe-  on oodata  juubelihõngulist ülerii-  kultuuriasutuste,   sealhulgas
            õpilastele  kodu-uurimise  võistlu-  retraditsioonidest,  vanavanema-  gilist väikeste  kodu-uurijate tänu-  ka  raamatukogude  võimalusi
            se.                           te  pulmapidudest,  töötalgutest,  päeva Paides.
   1   2   3   4