Page 3 - Õpsik nr 7 - JUUNI 2015
P. 3
ANNELI KENGSEPP
Eesti Lastekirjanduse Keskus, Eesti Raa-
matukoguhoidjate Ühingu lasteteeninduse Juuni 2015 3
toimkond
FOORUM
KIRJAOSKUST TOETAV ÕPIKESKKOND LUGEMISMÄNGUD
detrüki ning 1. kogumik on tõl-
2014.a kevadel kaitsesin magist- hel kokku ja hinnati, kas need kat- gituna avaldatud Soomes. Praegu
ritööd teemal „Kirjaoskust toetav tusid või mitte. käivad ettevalmistused kuuenda
õpikeskkond tavarühmas ja luge- Käesolev magistritöö oli esime- kogumiku väljaaandmiseks. "Lu-
mispesaga rühmas“. ne uurimustöö Eestis, mis uuris gemismängude" kogumikesse on
Uurimustöö eesmärgiks oli välja lasteaia õpikeskkonna kvaliteeti mängud saadud kahe üleriigilise
selgitada, kui teadlikud on laste- lapse keele- ja kõne- ja kirjaoskust konkursiga. "Lugemismängude"
aedade õpetajad kvaliteetsest, lap- toetavast aspektist. edu ja populaarsuse võti seisneb
sekesksest ja laste keele- ja kõne Magistritöö uurimus viidi läbi selles, et need mängud on loonud
ning kirjaoskuse arengut toetavast jaanuaris-veebruaris 2014. Valimi Eesti õpetajad, eripedagoogid ja
õpikeskkonnast. Lähtuvalt ees- moodustasid 15 rühma, neist 8 ta- logopeedid mõeldes eesti lastele,
märgist seati uurimustööle alaees- varühma ja 7 lugemispesaga rüh- seega kajastavad need mängud
märgid: ma. Valimi rühmades käivate laste pedagoogide kogemusi eesti laste
• selgitada välja, kuivõrd vanus oli erinev: üks oli liitrühm õpetamisesl. Mängud arvestavad
ANNELI LAAMANN toetab kirjaoskust lasteaia õpi- (3-7 a), kaks 3-4-a laste rühma, KADI LUKANENKO meie keele omapäraga, kajastavad
Tallinna Ülikooli eripedagoogika
Eesti Lugemisühing, Eralasteaed Naba keskkond; kaks 4-5-a rühma, neli 5-6-a laste eesti meelt ja seda, kuidas eesti
vanemõpetaja • võrrelda õpikeskkonna rühma ja kuus 6-7a laste rühma. keeles lugema õpitakse ning mis
kvaliteeti lugemispesadega rüh- Uurimistöö intervjuus osales üks Projekt "Lugemismängud" on selle juures raskusi valmistab. Lo-
Koolieelsesse ikka jääb lapse inten- mades ja tavarühmades; õpetaja igast rühmast ehk kokku juba kümme aastat rõõmus- gopeedide ja eripedagoogide poolt
siivne kõne areng, samuti tähtede • selgitada välja rahvusva- tehti 15 intervjuud. tanud paljusid lugema õppi- mängudesse pandud teadmised
tundma ning lugema ja kirjutama helise mõõtmisvahendi ELLCO Antud uurimusest selgus, et õpi- jaid, lugema õpetajaid ning lugemisraskusest ning toetavast
õppimine. Laps omandab esma- Pre-K sobivus eesti lasteaedade keskkonna kvaliteet on väga lugemismängude suuri ja õpetamisest teevad "Lugemismän-
se kirjaoskuse ning lisaks hakkab kirjaoskust toetava õpikeskkonna erinev, alates rühmaruumi pai- väikesi mängijaid. Koostöös gud" eriti väärtuslikuks.
kujunema juba ka funktsionaalne hindamiseks. gutusest – kas on loodud tegevus- kirjastusega Koolibri on väl-
ja rekreatiivne kirjaoskus (laps Uurimistöö eesmärkide teosta- keskused – kuni õppemeetodite ja antud viis kogumikku, 1. ja
hakkab looma ja kirja panema miseks kasutati kombineeritud ja- vahendite kasutuseni. Lugemis- 2. kogumik on saanud juur-
oma tekste). Seepärast on oluline, meetodit – kvantitatiivset õpi- pesadega rühmade tulemused olid
et ümbritsev keskkond ja täiskas- keskkonna vaatlust rahvusvahelise vaatlusmõõdiku pea kõigis viies
vanud toetaksid ja looksid lapse kirjaoskust toetava õpikeskkon- valdkonnas tavarühmade näitaja-
kirjaoskuse arengut stimuleeriva na kvaliteeti hindava mõõdikuga tega sarnased või pisut paremad KOGU ABI RAAMATU-
ümbruse. Üheks kirjaoskust toe- ELLCO Pre-K (Early Language and kui tavarühmadel. Iseäranis suur
tavaks elemendiks õpikeskkon- Literacy Observation Tool, 2008) ja oli erinevus raamatute lugemise ja
nas on ks spetsiaalse lugemis- ja kvalitatiivset struktrueeritud in- tekstide esindatuse ja varajase kir- KOGUST
kirjutamiskeskuse või -nurgakese tervjuud vaatlusrühmade õpetaja- jaoskuse valdkonnas.
ehk lugemsipesa olemasolu rüh- tega. Uurimistulemused analüüsiti
maruumis. algul eraldi ja viidi seejärel omava- (Lohja ja Turu kultuuriraja e Kul-
tuuripolku programmid, Lukuinto
teema-aasta).
Samataolistest suurepärastest ko-
KAUGELE EI LÄHEKSKI,/ dumaistest tegudest võiks siin-
kohal välja tuua kaheksa Tallinna
VAATAKS RINGI KODU LIGI/ vanalinna muuseumi ja keskuse
omal algatusel ellu kutsutud pro-
AVASTAKS EHK OMETIGI SEDAGI VÕI jektid „Kaheksa ühe hoobiga“
ning „Puust ja punaseks“. Esimeses
neist saavad lapsed koolivaheaega-
TODAGIGI... del nädala jooksul osa põnevatest
erinevate muuseumide haridus-
programmidest ja tegevustest.
„Puust ja punaseks“ aga on suuna-
Esimesele võistlusele, mille tee- perede mardi-, kadri- ja jõulu- ANNELI KENGSEPP tud 4. klassidele, kes päeva jooksul
saavad uusi teadmisi erinevates
maks oli pere ja kodu, saabus 92 kommetest. 3. klassi poisi lihtne Eesti Lastekirjanduse Keskus, Eesti Raa-
matukoguhoidjate Ühingu lasteteeninduse mäluasutustes ajaloo, teatri, kunsti
tööd nii mandrilt kui saarelt. Esin- mõte perekonnast oli väga tabav : toimkond ja muusika vallast või uurida hoo-
datud olid nii suured linna- kui ka „Minu pere lugu on üsna tavaline pis lähemalt loodust, kirjandust,
väikesed maakoolid. Uuriti vane- ja argipäevane, kuid minu jaoks disaini ja inimest.
mate ja vanavanemate kooliaega, oluline.“ Pea igas raamatukogude tööle Mida tehakse raamatukogudes
nende lapsepõlve ja mänge. Mitu Neljas väikeste kodu-uurijate tagasivaatavas ettekandes või lapse ja raamatu kokkusaamiseks?
tööd kirjutati sugupuude ja talu- konkurss kandis pealkirja „Kuidas aruandes jõutakse tõdemuseni, Raamatukogudes korraldatakse
lugude teemal. Palju kirjeldati eri- me lugema õppisime“. 87 võistlus- et „üks ei ole ühtegi“ ja oluli- lastele raamatukogutunde, et-
nevaid töid, mida lapsed tegema töös meenutati lugemaõppimist seks märksõnaks tegutsemisel telugemisi, ööraamatukogusid,
pidid; kuid jäi mulje, et kõike tehti läbi erinevate põlvkondade, piitsa on ikka „koostöö“. Koos ol- konkursse, mälumänge, muinas-
rõõmuga, elu loomuliku osana. ja präänikut, esimesi õpetajaid ja lakse targemad ja tugevamad, jututunde, näituseid, etendusi,
Väljaveninud põlvedega dressi- ja raamatuid. Seekordne konkurss nähtavamad ja mõjusamad iga
TIINA KIVIMÄE karupüksid jalas, mängisid ühe paistis silma selle poolest, et tööde hea mõtte elluviimisel. Nii ka kohtumisi kirjanike, illustraato-
Paide Ühisgümnaasiumi õpetaja uurimistöö autori sõnul tema va- juhendajateks oli järjest rohkem üsna elementaarsena näiva tee- rite ja teiste loomeinimestega,
nemad toredaid ja lõbusaid män- autorite pereliikmeid. 4. klassi ma nagu lugemisoskuse eden- meisterdatakse, joonistatakse,
tutvustatakse raamatuid, raama-
ge, omamata midagi kallist. tüdruk kirjutas oma uurimistöö damise ja lugemisvara tutvus- tuid, raamatuid. Lastele kingitak-
Teise võistluse teema oligi „Mäng kokkuvõttes: „Minu perekonnas tamise puhul. se raamatuid, lugemist seotakse
on väikese inimese töö“. 28 koolist on lugemine olnud igaühele ühel Vaadates Tallinnast nii 100 erinevate teema-aastate ideedega,
laekunud 70 tööd olid täis tore- või teisel moel ikkagi meeldiv kui kilomeetrit põhjapoole jagan lugemisega liidetakse klasse (nt
daid vanematelt ja vanavanematelt mitte lapsena, siis vanemas eas eelmise aasta novembris Soo- projekt „Loeme valmis oma raa-
päritud mängude kirjeldusi. Samu- nauditav. Kui vanem armastab me rahvaraamatukogude kü- matu“), lugema ärgitatakse läbi
ti sisaldasid tööd toredaid mõtteid lugemist ja laps seda märkab, siis lastuse üht meeldivalt silma ajakirjanduse, lugemist edenda-
mängimisest. Mitmest uurimusest saab omalegi väikese pisiku külge.“ hakanud teemat. Õppereisil takse läbi mängu ja appi kutsutak-
selgus, et väikese inimese mängust Traditsiooniline tänupäev ja kon- osalenud Eesti rahvaraamatu- se lugemiskoeri.
kasvaski välja hilisem elukutse. verents, mis oli kolm korda Paides kogudes laste ja noortega te-
EVE KRAIS Hinge läks ühe noore autori mõte: toimunud, kolis Järvamaalt pärit gutsevatele raamatukoguhoid- Kõik ikka selle nimel, et tajuksime
Paide Ühisgümnaasiumi õpetaja „ Minu emal oli väiksena parasja- suurmehe Anton Hansen Tamm- jatele avaldas muljet, kuidas jätkuvalt meid ümbritsevat kultuu-
ri ka tekstipõhiselt, mitte vaid läbi
Nende Henno Käo luuleridadega gu mänguasju. Mängimiseks pii- saare sünnikoju Vargamäele. laste lugemise arendamisele ja visuaalide, helide ja tehnoloogia.
üldise kultuurihuvi suurenda-
võib kokku võtta peagi 5. juubelit savalt ja lõhkumiseks liiga vähe.“ Käimas on viies väikeste kodu- misele aitab kaasa süsteemne Suvele vastu minnes aga ootavad
tähistavat väikeste kodu-uurijate 2012/13. õppeaasta võistluse uurijate aasta. Töid teemal „Käbi koostöö kultuuri- ja haridus- Eesti rahvaraamatukogudes lapsi
projekti. pealkiri oli „Nii kena on olla, kui ei kuku kännust kaugele“ laekus 30 ministeeriumi, omavalitsuste ja ees mitmed lugemisprogrammid
2010/ 2011 .õppeaastal kuulutas pere on koos”. Sellele konkursile koolist kokku 103. Juhendajatena koolide vahel, et lapsed õpiksid oma õhinasüsti ja boonustega.
Paide Ühisgümnaasium õpetaja saadeti 82 uurimust 25 Eestimaa oli märgitud 66 nime. Septembris tundma kodukandi erinevate Suvi raamatuga!
Heli Prii algatusel välja 3.- 6. klassi koolist. Tööd olid kirjutatud pe- on oodata juubelihõngulist ülerii- kultuuriasutuste, sealhulgas
õpilastele kodu-uurimise võistlu- retraditsioonidest, vanavanema- gilist väikeste kodu-uurijate tänu- ka raamatukogude võimalusi
se. te pulmapidudest, töötalgutest, päeva Paides.