Page 1 - Õpsik nr 7 - JUUNI 2015
P. 1

ÕPSIK













                                                                    KLASSIÕPETAJATE AJALEHT                                                    NR 7   Juuni 2015



                SAATEKS                                                         PÄEVATEEMA


            Õpsiku 7 number on ilmunud Eesti Lugemisühingu juhatuse soovil ja
            on pühendatud lugemisühingu tegemistele. 15. juunil 2015 tähistavad   LUGEMISÜHINGU AASTARING:
            mitu lugemisühingu projekti oma suuremat või väiksemat ümmargust
            tähtpäeva.                                                    TÖÖ KIIDAB TEGIJAT
            Kõikide õnnitlejate ja juubeldajatega ühinedes loodab Õpsik, et ühingus
            jätkub erksat meelt ka uute tegevussuundade arendamiseks.     2014.  aasta  tähtsündmuseks  oli  kuuldemängudeni", „Lugemispe-  liku  teadmise  põhjal  veel  ei  ole
            Toimetaja                                                     Tartus  9.  mail  toimunud  kon-  sa  kui  mõtteviis“,  “Raamat  lapse  lahendusi.
            MARE MÜÜRSEPP                                                 verents  „Alustame  aabitsaga“.  kõne arengu toetajana”   Jätkus  koostöö  Lastekaitseliidu-
                                                                          Rõhuasetus oli uute, last lugema  Koostöös  SA  Eesti  Teadusagen-  ga: koos teiste laste lugemise eest
                                                                                                                                    hoolitsejatega valiti Hea lasteraa-
                                                                                                       tuuriga teostus  projekt „Teadus-
                                                                          aitavate  töömeetodite  tutvusta-
            TERE, TÄHENÄRIJA!                                             misel. Pakuti hulgaliselt toredaid  raamat  annab  teada”.  Et  lapsed  mat 2013. Hea Raamatu nimekiri
                                                                                                                                    on leida Lastekaitseliidu kodule-
                                                                                                       neile  koostatud  teadusväljaan-
                                                                          ning toimivaid näpunäiteid, kui-
                                                                          das lapsi lugema õppimisel aida-  deid  paremini  tundma  õpiksid  hel.
                                                                          ta. Esitleti alternatiivseid võima-  ja et õpetajad seda kirjavara roh-  2014. aasta sügisel algas koostöö
                                                                          lusi  aabitsast  lugema  õppimisele  kem tunneks ja väärtustaks, kor-  Tartu  Linnavalitsuse  Kultuuri-
                                                                          ning tutvustati uusi ja meenutati  raldas  lugemisühing  võistluse,  osakonnaga, et toetada Tartu saa-
                                                                          vanu  aabitsaid.  Toredaid  trükis  mille  käigus  valmisid  raamatuid  mist kirjanduslinnana UNESCO
                                                                          ilmunud õppematerjale tutvusta-  tutvustavad  videod,  slaidiread  loovlinnade võrgustiku liikmeks.
                                                                          sid mitmed eripedagoogid.    ja  posterid.  Projekti  lõpupeol  2014.  aasta  lõpus  valmis  vaba-
                                                                          Projekti „Väikesed kodu-uurijad”  2014.  a  aprillis  jagas  meediaõp-  tahtliku  tööna  venekeelne  tõlge
                                                                          võistluse  üldteema  oli  „Kuidas  pejõud  Elyna  Nevski  lastele  ja  nõuannete  kogumikust  "Soovi-
                                                                          me lugema õppisime”.  3.- 6. klas-  juhendajatele  nõuandeid  video  tused  ja  nipid,  kuidas  meelitada
                                                                          si  kodu-uurimistööde  võistluse-  ja  slaidivaatmiku  koostamiseks.  last lugema", seega siis „Советы
                                                                          le  saabus    87  tööd  23  Eestimaa  Ülevaadet  võistlustöödest  kui  и  приёмы,  которые  помогут
                                                                          koolist.  Õpilased  meenutasid,  ka  tema  soovitusi  saab  lugeda  привлечь ребёнка к чтению”.
            Tähenärija. ERR, fotograaf Ülo Josing.                        uurisid  ja  kirjutasid,  kuidas  nad  lugemisühingu  kodulehel.  Mai-  Head  mõtted  saavad  teoks,  kui
                                                                          ise, nende õed-vennad, vanemad  kuus 2014 algas aga ka uus Tea-  on  kaasamõtlejaid,  kes  üksteist
            Õpsikule annab intervjuu Luge-  oli üllatav, et seda ühte saadet fil-  ja vanavanemad lugema õppisid.  dusagentuuri toel arenev projekt  toetavad ning säravate silmadega
            mispesa  liikumise  eestvedaja  ja  miti  keskmiselt  tund  aega,  stuu-  13.  septembril  Järvamaal  Varga-  Füübits, füüsika- ja tehnikaalase  ja õhinapõhiselt vahvaid tegusid
            Eesti  Lugemisühingu  juhatuse  dios oli pidevalt umbes 10 inimest,   mäel toimunud tänupäevale olid  lihtsa lugemiku koostamine.  teevad.  Olgu  need  siis  väikesed
            liige Maili Liinev            kes olid kogu aeg töös. Kuna olin   kutsutud kõik võistlusel osalejad  SA  Innove  toel  toimunud  pro-  armsad  lugemispeod  erinevates
                                          ise  erinevates  rollides:  külaline   koos  juhendajatega.  Tegutsesid  jektis „Üldhariduse pedagoogide  Eestimaa  paikades,  koolitused,

            Õpsik: Hea Maili! Lisaks palju-  Maili,  käpiknukk  Tähenärija  ja   töötoad ja toimus juba traditsioo-  kvalifikatsiooni tõstmine” kogu-  projektidega  seotud  kokkusaa-
            dele varem teadaolnud rollidele   ka  veidi  stsenarist  (näiteks  tegin   niks saanud konverents omanäo-  ti  Eesti  asjatundjate  seisukohti  mised  või  muud  koostöövõima-
            on viimasel aastal Sind näha   ka  salvestuse  ajal  mõned  metoo-  lisemate  tööde  tutvustamiseks.  lugema  ja  kirjutama  õppimise  lused.
            saanud ka käpiknukuna. Kuidas   dilised  tähelepanekud),  siis  oli   Laste  kõrval  kõnelesid  ka  töid  kohta,  et  toetada  lapsevanemaid  Tänan  teid,  head  ühingukaasla-
            tuli mõte teha Tähenärija saa-  see päev minu jaoks väga väsitav   juhendanud ema ja vanaisa. Kok-  ning  lasteasutuse  ja  kooli  koos-  sed, 2014. aasta tegemistes kaasa
            teid?                         ja ka tohutult õpetav. Õnneks on   kuvõtet ja parimaid töid saab lu-  tööd laste tervikliku arengu taga-  löömast.  Suur  tänu,  hakkajad  ja
            Maili  Liinev:  Kanalis  ETV  2  on  minu tugevused kiire kohanemine   geda  lugemisühingu kodulehel.  misel. Koolitusseminarid mitmes  koostöömeelsed  nõukoja  ja    ju-
            saade Lastetuba. Selle saate toime-  ja  loovus:  ilma  nendeta  ei  oleks   Sügisel,  21.  novembril,  toimus  paigas tõid esile uskumusi, mida  hatuse  liikmed!  Palju  jõudu  ja
            taja Kadi Katariina Priske pöördus  saanud  seal  stuudios  ja  telemajas   Laagri Koolis projekti Lugeda On  ei saa lapse üldise edenemise sei-  häid  mõtted,  tublid  ja  toimekad
            minu  poole,  et  saada  täpsemalt  hakkama.                  Mõnus 15. hooaja avapidu. Esita-  sukohalt  kasulikuks  pidada  (nt  projektijuhid!
            teada, mis on lugemispesa ja kui-                             ti omaloomingut Eesti kirjanduse  küsimuse  vormis  antuna  –  kas
            das seda ideed lasteni viia. Minu  Õpsik: Kuivõrd huvitab teletegi-  ja  filmide põhjal: minidramati-  laps  tohib  raamatut  pooleli  jät-
            jaoks oli see suurepärane võimalus  jad lugemaõpetamise nii-öelda   seeringuid,  laule,  tantse,  paroo-  ta;  kas  tohib  tähti  näidata  enne,
            lugemispesa ideed laiemalt levita-  tõde ja õigus, tegevuse põhjen-  diaid. Päeva külaline oli kirjanik  kui häälida oskab jms). Kõikides
            da ja just lastele suunatult. Kõige  datus?                   Andrus  Kivirähk.  Lõpuks  viidi  kohtades,  kus  koolitused  toimu-
            keerulisemaks  osutuski  see,  et  Maili:  Minu  kogemus  oli  selline,   kokku raamatud ja nutiseadmed  sid,  tõdeti,  et  sellise  temaatika
            kui  tavaliselt  koolitan  täiskasva-  et  saatemeeskond  (eelkõige  Kadi   ning  peeti  kirjanduslikku  võist-  arutelu  on  väga  vajalik.  Lapsed
            nuid, siis nüüd tuli reaalselt laste-  Katariina  Priske  ja  Elo  Selirand)   lusmängu tahvelarvutitega.  oskavad  praegu  mõndagi  sellist,
            ga  tegevusi  teha.  Tähenärija  idee  olid väga huvitatud sisuliselt laste   2014.a    toimus  Eesti  Lugemis-  mida varem ei osatud, samas os-
            (algselt  pärit  Eralasteaed  Naba  lugemaõppimise  toetamisest,  nö   ühingu  koolitussarjas  5  avatud  kamata  seda,  mida  oleme  pida-
            lugemispesast)  sündis  protsessi  õigetest meetoditest lugema õppi-  koolitust teemadel ``Lapsekeskne  nud  loomulikuks.  Ehkki  teadus
            käigus;  käpiknukuga  mängimine  misel.  Ideid  oli  kõigil  väga  palju,   õpikeskkond   lugeja   arengu  sammub edasi ka selles vallas, on   HELI PRII
            osutus  minu  jaoks  füüsiliselt  ja  aga selgus, et telesaate vorm seab   toetajana``,  "Lugemismängudest  probleeme, millel tänase teadus-  Paide Ühisgümnaasiumi
            vaimselt  väljakutsuvaks.  Õnneks  teatud piirid. Näiteks ei saanud tea-                                                        õpetaja, Eesti Lugemisühingu
                                                                                                                                                   juhatuse esinaine
            toetas nukunäitleja Mart Kampus  tud  lugemismänge  mängida,  sest
            mind    väikeste   nõuannetega.  pildis  jäävad  väga  väiksed  män-

                                          gud mannetud. Samuti ei saanud
            Õpsik: Kes ja mis osas saate sisu   mängida  lõbusaid  liikumismänge  LUGEMISPESA KUI MÕTTEVIIS
            välja mõtleb?                 lugemisest,  sest  pidi  arvestama
            Maili:  Alustuseks  rääkisin  mina  ruumi, kaamerate ja mikrofonide-                     keskkonnas ja olla ise aktiivne õp-  miseks.  Lugemispesa  rajamine
            Kadi  Katariina  Priskele  ja  Elo  ga. Meeldivaks üllatuseks ongi jää-                  pija ja looja. Lugemispesa idee on  pakub  õpetajatele  võimalusi  lapsi
            Selirannale  lugemispesa  ideest  ja  nud see, et tegelikult oli Lastetoa                olnud alati loov ja väga praktiline.  märkmatult suunata ilma, et laps
            eesmärkidest.  Mul  olid  ka  omad  toimetuse liikmed väga huvitatud                     Vastuse peavad saama küsimused:  peaks  lugemist  tüütuks  kohus-
            kindlad  mängud  ja  lugemistege-  sisulisest koostööst ja oli näha, et                  miks  luua  lugemispesa,  mis  on  tuseks.  Vastupidi  –  tänu  mängu-
            vused, mis minu arust teemadega  nad andsid endast parima.                               õpetaja  roll,  millised  uskumused  lisusele,  hubasele  ja  pingevabale
            sobisid.  Protsessi  käigus  selgus,                                                     seda toetavad, kuidas luua ja mida  keskkonnale võtavad lapsed luge-
            et telemaailmal on omad kindlad  Õpsik: Mida see saates osalemi-                         seal teha.                    misega seotud tegevusi kui toredat
            vormid  ja  võimalused  ja  seega  ne Sulle endale on andnud?                            Läbi aastate on projekti eestveda-  vaheldust  igapäevasele  õppetööle
            muutusid  paljud  ideed,  mõned  Maili:  Tohutu  kogemuse  koos-                         jad  jaganud  oma  kogemusi  mit-  nii rühmas kui klassiruumis.
            asendusid  ja  välja  tuli  ikkagi  pa-  tööst,  pingutusest,  kõigest  sel-             metel  koolitustel  üle  Eesti.  Tänu  Hetkel pakub Eesti Lugemisühing
            rim, mis võimalik.            lest,  mis  jääb  tegelikult  kaamera                      sellele  on  aktiivsete  pesapunujate  koolitusi lasteaeda ja koolide õpe-
                                          taha  ja  tegemise  rõõmust.  Mulle   MAILI LIINEV         arv lasteaedades ja koolides pide-  tajatele, kes soovivad lugemispesa
                                                                          nõustaja ja koolitaja, Kaja Kivisikk,
            Õpsik: Kuidas saadet ette val-  andis  see  ka  meelerahu,  et  olen   Tartu Descartes’i Kooli õpetaja  valt  tõusnud.  Eilsed  koolitatavad  luua.  Koolituste  sisuks  on  luge-
            mistate?                      saanud  levitada  lugemispesa  ja                          on tänaseks ise saanud aktiivseteks  miskeskkonna  loomine,  lugemis-
            Maili: 2014. aasta kevadel filmisi-  rõõmuga lugema õppimise ideed.     Lugemispesa kui mõtteviis sai   mentoriteks ning jagavad omakor-  tegevused  rühma-ja  klassiruumis
            me ühel pühapäeval kõik kümme  Mida aasta edasi, seda rahumeel-  alguse  2004.  aastal,  mil  loodi   da oma häid mõtteid.  ja  lugemisprobleemidega  laste  ja
            osa.  Sellele  eelnes  paari  kuu  pik-  semalt ma suudan maailma näha   projekt    "Lugemispesa".  Pro-  Sellest  on  võitnud  nii  lapsed  kui  perede toetamine.
            kune periood stsenaariumite mõt-  ja seda selgemaks läheb mul pilt,   jekti kandev idee oli ja on, et   ka  õpetajad.  On  ju  lugemispesa  Loe  lugemispesadest  täpsemalt
            lemiseks. Teleekraanile jõudev 10  et Lugemispesa on üks armas koht   laps saab õppida lugema meel-  koolitused  tänu  oma  praktilisele  www.lugemispesa.ee  ja  leia  meid
            minutiline  osa  nõuab  tegelikult  ja idee.                  divas  keskkonnas,  teadlikult   suunitlusele  andnud  õpetajatele  Facebookist.
            väga  suuri  ressursse.  Minu  jaoks                          loodud  kirjaoskust  toetavas   palju ideid laste lugemishuvi tõst-
   1   2   3   4