Page 1 - Õpsik nr 7 - JUUNI 2015
P. 1
ÕPSIK
KLASSIÕPETAJATE AJALEHT NR 7 Juuni 2015
SAATEKS PÄEVATEEMA
Õpsiku 7 number on ilmunud Eesti Lugemisühingu juhatuse soovil ja
on pühendatud lugemisühingu tegemistele. 15. juunil 2015 tähistavad LUGEMISÜHINGU AASTARING:
mitu lugemisühingu projekti oma suuremat või väiksemat ümmargust
tähtpäeva. TÖÖ KIIDAB TEGIJAT
Kõikide õnnitlejate ja juubeldajatega ühinedes loodab Õpsik, et ühingus
jätkub erksat meelt ka uute tegevussuundade arendamiseks. 2014. aasta tähtsündmuseks oli kuuldemängudeni", „Lugemispe- liku teadmise põhjal veel ei ole
Toimetaja Tartus 9. mail toimunud kon- sa kui mõtteviis“, “Raamat lapse lahendusi.
MARE MÜÜRSEPP verents „Alustame aabitsaga“. kõne arengu toetajana” Jätkus koostöö Lastekaitseliidu-
Rõhuasetus oli uute, last lugema Koostöös SA Eesti Teadusagen- ga: koos teiste laste lugemise eest
hoolitsejatega valiti Hea lasteraa-
tuuriga teostus projekt „Teadus-
aitavate töömeetodite tutvusta-
TERE, TÄHENÄRIJA! misel. Pakuti hulgaliselt toredaid raamat annab teada”. Et lapsed mat 2013. Hea Raamatu nimekiri
on leida Lastekaitseliidu kodule-
neile koostatud teadusväljaan-
ning toimivaid näpunäiteid, kui-
das lapsi lugema õppimisel aida- deid paremini tundma õpiksid hel.
ta. Esitleti alternatiivseid võima- ja et õpetajad seda kirjavara roh- 2014. aasta sügisel algas koostöö
lusi aabitsast lugema õppimisele kem tunneks ja väärtustaks, kor- Tartu Linnavalitsuse Kultuuri-
ning tutvustati uusi ja meenutati raldas lugemisühing võistluse, osakonnaga, et toetada Tartu saa-
vanu aabitsaid. Toredaid trükis mille käigus valmisid raamatuid mist kirjanduslinnana UNESCO
ilmunud õppematerjale tutvusta- tutvustavad videod, slaidiread loovlinnade võrgustiku liikmeks.
sid mitmed eripedagoogid. ja posterid. Projekti lõpupeol 2014. aasta lõpus valmis vaba-
Projekti „Väikesed kodu-uurijad” 2014. a aprillis jagas meediaõp- tahtliku tööna venekeelne tõlge
võistluse üldteema oli „Kuidas pejõud Elyna Nevski lastele ja nõuannete kogumikust "Soovi-
me lugema õppisime”. 3.- 6. klas- juhendajatele nõuandeid video tused ja nipid, kuidas meelitada
si kodu-uurimistööde võistluse- ja slaidivaatmiku koostamiseks. last lugema", seega siis „Советы
le saabus 87 tööd 23 Eestimaa Ülevaadet võistlustöödest kui и приёмы, которые помогут
koolist. Õpilased meenutasid, ka tema soovitusi saab lugeda привлечь ребёнка к чтению”.
Tähenärija. ERR, fotograaf Ülo Josing. uurisid ja kirjutasid, kuidas nad lugemisühingu kodulehel. Mai- Head mõtted saavad teoks, kui
ise, nende õed-vennad, vanemad kuus 2014 algas aga ka uus Tea- on kaasamõtlejaid, kes üksteist
Õpsikule annab intervjuu Luge- oli üllatav, et seda ühte saadet fil- ja vanavanemad lugema õppisid. dusagentuuri toel arenev projekt toetavad ning säravate silmadega
mispesa liikumise eestvedaja ja miti keskmiselt tund aega, stuu- 13. septembril Järvamaal Varga- Füübits, füüsika- ja tehnikaalase ja õhinapõhiselt vahvaid tegusid
Eesti Lugemisühingu juhatuse dios oli pidevalt umbes 10 inimest, mäel toimunud tänupäevale olid lihtsa lugemiku koostamine. teevad. Olgu need siis väikesed
liige Maili Liinev kes olid kogu aeg töös. Kuna olin kutsutud kõik võistlusel osalejad SA Innove toel toimunud pro- armsad lugemispeod erinevates
ise erinevates rollides: külaline koos juhendajatega. Tegutsesid jektis „Üldhariduse pedagoogide Eestimaa paikades, koolitused,
Õpsik: Hea Maili! Lisaks palju- Maili, käpiknukk Tähenärija ja töötoad ja toimus juba traditsioo- kvalifikatsiooni tõstmine” kogu- projektidega seotud kokkusaa-
dele varem teadaolnud rollidele ka veidi stsenarist (näiteks tegin niks saanud konverents omanäo- ti Eesti asjatundjate seisukohti mised või muud koostöövõima-
on viimasel aastal Sind näha ka salvestuse ajal mõned metoo- lisemate tööde tutvustamiseks. lugema ja kirjutama õppimise lused.
saanud ka käpiknukuna. Kuidas dilised tähelepanekud), siis oli Laste kõrval kõnelesid ka töid kohta, et toetada lapsevanemaid Tänan teid, head ühingukaasla-
tuli mõte teha Tähenärija saa- see päev minu jaoks väga väsitav juhendanud ema ja vanaisa. Kok- ning lasteasutuse ja kooli koos- sed, 2014. aasta tegemistes kaasa
teid? ja ka tohutult õpetav. Õnneks on kuvõtet ja parimaid töid saab lu- tööd laste tervikliku arengu taga- löömast. Suur tänu, hakkajad ja
Maili Liinev: Kanalis ETV 2 on minu tugevused kiire kohanemine geda lugemisühingu kodulehel. misel. Koolitusseminarid mitmes koostöömeelsed nõukoja ja ju-
saade Lastetuba. Selle saate toime- ja loovus: ilma nendeta ei oleks Sügisel, 21. novembril, toimus paigas tõid esile uskumusi, mida hatuse liikmed! Palju jõudu ja
taja Kadi Katariina Priske pöördus saanud seal stuudios ja telemajas Laagri Koolis projekti Lugeda On ei saa lapse üldise edenemise sei- häid mõtted, tublid ja toimekad
minu poole, et saada täpsemalt hakkama. Mõnus 15. hooaja avapidu. Esita- sukohalt kasulikuks pidada (nt projektijuhid!
teada, mis on lugemispesa ja kui- ti omaloomingut Eesti kirjanduse küsimuse vormis antuna – kas
das seda ideed lasteni viia. Minu Õpsik: Kuivõrd huvitab teletegi- ja filmide põhjal: minidramati- laps tohib raamatut pooleli jät-
jaoks oli see suurepärane võimalus jad lugemaõpetamise nii-öelda seeringuid, laule, tantse, paroo- ta; kas tohib tähti näidata enne,
lugemispesa ideed laiemalt levita- tõde ja õigus, tegevuse põhjen- diaid. Päeva külaline oli kirjanik kui häälida oskab jms). Kõikides
da ja just lastele suunatult. Kõige datus? Andrus Kivirähk. Lõpuks viidi kohtades, kus koolitused toimu-
keerulisemaks osutuski see, et Maili: Minu kogemus oli selline, kokku raamatud ja nutiseadmed sid, tõdeti, et sellise temaatika
kui tavaliselt koolitan täiskasva- et saatemeeskond (eelkõige Kadi ning peeti kirjanduslikku võist- arutelu on väga vajalik. Lapsed
nuid, siis nüüd tuli reaalselt laste- Katariina Priske ja Elo Selirand) lusmängu tahvelarvutitega. oskavad praegu mõndagi sellist,
ga tegevusi teha. Tähenärija idee olid väga huvitatud sisuliselt laste 2014.a toimus Eesti Lugemis- mida varem ei osatud, samas os-
(algselt pärit Eralasteaed Naba lugemaõppimise toetamisest, nö ühingu koolitussarjas 5 avatud kamata seda, mida oleme pida-
lugemispesast) sündis protsessi õigetest meetoditest lugema õppi- koolitust teemadel ``Lapsekeskne nud loomulikuks. Ehkki teadus
käigus; käpiknukuga mängimine misel. Ideid oli kõigil väga palju, õpikeskkond lugeja arengu sammub edasi ka selles vallas, on HELI PRII
osutus minu jaoks füüsiliselt ja aga selgus, et telesaate vorm seab toetajana``, "Lugemismängudest probleeme, millel tänase teadus- Paide Ühisgümnaasiumi
vaimselt väljakutsuvaks. Õnneks teatud piirid. Näiteks ei saanud tea- õpetaja, Eesti Lugemisühingu
juhatuse esinaine
toetas nukunäitleja Mart Kampus tud lugemismänge mängida, sest
mind väikeste nõuannetega. pildis jäävad väga väiksed män-
gud mannetud. Samuti ei saanud
Õpsik: Kes ja mis osas saate sisu mängida lõbusaid liikumismänge LUGEMISPESA KUI MÕTTEVIIS
välja mõtleb? lugemisest, sest pidi arvestama
Maili: Alustuseks rääkisin mina ruumi, kaamerate ja mikrofonide- keskkonnas ja olla ise aktiivne õp- miseks. Lugemispesa rajamine
Kadi Katariina Priskele ja Elo ga. Meeldivaks üllatuseks ongi jää- pija ja looja. Lugemispesa idee on pakub õpetajatele võimalusi lapsi
Selirannale lugemispesa ideest ja nud see, et tegelikult oli Lastetoa olnud alati loov ja väga praktiline. märkmatult suunata ilma, et laps
eesmärkidest. Mul olid ka omad toimetuse liikmed väga huvitatud Vastuse peavad saama küsimused: peaks lugemist tüütuks kohus-
kindlad mängud ja lugemistege- sisulisest koostööst ja oli näha, et miks luua lugemispesa, mis on tuseks. Vastupidi – tänu mängu-
vused, mis minu arust teemadega nad andsid endast parima. õpetaja roll, millised uskumused lisusele, hubasele ja pingevabale
sobisid. Protsessi käigus selgus, seda toetavad, kuidas luua ja mida keskkonnale võtavad lapsed luge-
et telemaailmal on omad kindlad Õpsik: Mida see saates osalemi- seal teha. misega seotud tegevusi kui toredat
vormid ja võimalused ja seega ne Sulle endale on andnud? Läbi aastate on projekti eestveda- vaheldust igapäevasele õppetööle
muutusid paljud ideed, mõned Maili: Tohutu kogemuse koos- jad jaganud oma kogemusi mit- nii rühmas kui klassiruumis.
asendusid ja välja tuli ikkagi pa- tööst, pingutusest, kõigest sel- metel koolitustel üle Eesti. Tänu Hetkel pakub Eesti Lugemisühing
rim, mis võimalik. lest, mis jääb tegelikult kaamera sellele on aktiivsete pesapunujate koolitusi lasteaeda ja koolide õpe-
taha ja tegemise rõõmust. Mulle MAILI LIINEV arv lasteaedades ja koolides pide- tajatele, kes soovivad lugemispesa
nõustaja ja koolitaja, Kaja Kivisikk,
Õpsik: Kuidas saadet ette val- andis see ka meelerahu, et olen Tartu Descartes’i Kooli õpetaja valt tõusnud. Eilsed koolitatavad luua. Koolituste sisuks on luge-
mistate? saanud levitada lugemispesa ja on tänaseks ise saanud aktiivseteks miskeskkonna loomine, lugemis-
Maili: 2014. aasta kevadel filmisi- rõõmuga lugema õppimise ideed. Lugemispesa kui mõtteviis sai mentoriteks ning jagavad omakor- tegevused rühma-ja klassiruumis
me ühel pühapäeval kõik kümme Mida aasta edasi, seda rahumeel- alguse 2004. aastal, mil loodi da oma häid mõtteid. ja lugemisprobleemidega laste ja
osa. Sellele eelnes paari kuu pik- semalt ma suudan maailma näha projekt "Lugemispesa". Pro- Sellest on võitnud nii lapsed kui perede toetamine.
kune periood stsenaariumite mõt- ja seda selgemaks läheb mul pilt, jekti kandev idee oli ja on, et ka õpetajad. On ju lugemispesa Loe lugemispesadest täpsemalt
lemiseks. Teleekraanile jõudev 10 et Lugemispesa on üks armas koht laps saab õppida lugema meel- koolitused tänu oma praktilisele www.lugemispesa.ee ja leia meid
minutiline osa nõuab tegelikult ja idee. divas keskkonnas, teadlikult suunitlusele andnud õpetajatele Facebookist.
väga suuri ressursse. Minu jaoks loodud kirjaoskust toetavas palju ideid laste lugemishuvi tõst-