Page 3 - Õpsik nr 6 - APRILL 2014
P. 3

2  Aprill 2014                                                                                                                         Aprill  2014    3



 ALUSTAME AABITSAGA: KONVERENTSI ETTEKANNETE KOKKUVÕTTED  ALUSTAME AABITSAGA: KONVERENTSI ETTEKANNETE KOKKUVÕTTED



 hakatakse  lugema  treenima.  St,  lause  ja  teksti  tasandil.  Kas  ja  Vokaalid ja konsonandid - miks ja   vukeskkonna teadliku kujundami-  −   Mis on see hea põhjus, et aja-  liminevate  laste  lugema  ja  kirju-  lugeda,  on  nõus  selle  nimel  pin-  keskkonnakaitse  ning  turvalisuse

 et  last  sunniatakse  lugema  iga  missugused  on  erinevused  alga-  kuidas neid erinevalt käsitleda?  se tähtsust, sest uuringutulemused   looliselt  tuntud  muinasjuttude   tama  õpetamiseks.  Kogemustele   gutama  ja  soovib  pärast  toimida   teemad.
 päev (vähemalt tund aega järjest)  jale  ning  edasijõudnud  lugejale  Kuidas kulgeb teekond tähekujude   näitavad,  et  keelelise  keskkonna   vestmise  traditsioon  on  taandu-  tuginedes võin väita, et igas laste-  nagu Lotte ja tema sõbrad, oleme-
 Kristi   ja ta saab selle eest ka preemiaid  mõeldud lugemismaterjalis? Milli-  loomisest kirjutamiseni?  roll  inimese  kognitiivses  arengus   nud, ja mis on see, mis selle ase-  aiarühmas on tavaliselt 2 –7 last,   gi  saavutanud  õppekavas  sätesta-  Õpik on jaotatud kuude ossa: täh-
 Vinter   (komm, tahvelarvuti, reis), aga tu-  ne  on  lugemismaterjali  keerukuse  Kuidas  jõutakse  kirjutamiselt  lu-  on väga oluline (Wilenius, 1992).  mele tulnud? Lugusid armastavad   kes tavaprogrammi järgi õppides/  tud eesmärgid.   tede-eelne periood, nelja hääliku-
 Tallinna Ülikooli   lemus võib olla vastupidine: nega-  kasv aabitsates? Kuidas on seotud  gemiseni? Analüütiline ja süntee-  Võgotski (Van Der Veer & Valsiner,   ju kõik ning lood on senini lahuta-  Kaja Plado   mängides  praegu  nõutavat  koo-  rühma  periood,    lugemistekstide
 kasvatustea-  tiivne emotsioon kandub ka lapse-  lugemismaterjali keerukuse uurin-  tiline lähenemine emakeelele.  Tartu Ülikooli   livalmidust  ei  saavuta.  Tegemist   periood. Täishääliku, suluta kaas-
 duste instituudi   le ja ta loobub lugemisest. Jah, laps  gu tulemused õpetajate hinnangu-  1991)  järgi  areneb  lapse  kõne  ja   matu osa inimkogemusest.  Haridusteadus-  hääliku  ja  sulghääliku  õppimist
 direktor  Jutustamisaine  valik  waldorfkooli   mõtlemine  keskkonna  ning  teda   te Instituudi   on niiöelda aabitsa-algega, mis on

 võib õppida edukalt lugemise ära,  tega aabitsatele?  algastmes.  ümbritsevate inimestega sotsiaalse   −   Kuidas luua kuulajates valmis-  eripedagoogika   lihtsustatud  ja  tava-aabitsa  vahe-  toetab tähe ja õpiku serva värv. Le-
 Digiajastu ja uus kirjaoskus –   aga ta ei võta kunagi vabatahtlikult   Näited pedagoogiliste lähtekohta-  suhtlemise  käigus.  Õppimine  on   olek ja huvi lugusid kuulata?   programmijuht  pealne.  Alustame  nagu  tavaliselt   hekülgede  servades  olev  pildi-  ja
 mida võidame ja mida kaotame?  raamatut, et seda lugeda.   Oma  ettekandes  toetun  magis-  de rakendumisest pedagoogikas.  seotud sotsiokultuuriliste normide   −   Mis toimub loo jutustajas ene-  A-st,  lisanduvad  teised  häälikud   sõnariba annab täiendava võima-

 tritööle, mida kaitsesin 2013. a juu-  ja suhtlemissituatsioonidega, mil-  ses  sel  ajal  kui  ta  lugu  jutustab?   ja  tähed.  Kui  kaks  häälikut/tähte   luse  jutustamiseks,  häälimiseks,
 Digiajastu  on  kinnitanud  kanna  Spetsialistid soovitavad hakata te-  nis  TÜ  Sotsiaal-  ja  hardusteadus-  Ehk kommunikatsioonist. Lugude   on selged, hakkame kohe lugema   väikeste  trükitähtedega  tutvumi-
 tugevalt nii laste kui täiskasvanute  gelema lapse lugemisega juba vara-  konnas. Minu juhendajaks oli Piret   les  laps  elab.  Sotsiokultuurilisest   kasulikust mõjust noore ja täiskas-  teksti.  Kõige  suurem  tähelepa-  seks,  integratsiooniks  teiste  aine-
 igapäevaellu,  muutnud  meie  har-  kult, aga kui selle soovituse juurde  Soodla (PhD).  vaatevinklist on lugema õpetamise   vanugi isiklikul arenguteel.  nu on teksti mõistmisel ja tekstis   tega (matemaatika, loodusõpetus,
 jumusi, elustiili, õppimist, arusaa-  ei  kuulu  konkreetsed  näited,  siis   lähtekohaks lapse kogemused kir-  orienteerumisel.   Harjutusvara   Linda Tross  muusika, kunst...) ja mängudeks.
 mu maailmast ja ka kirjaoskuse tä-  oleme olukorras, kus väikseid lap-  jutatud  keelest  ning  tema  senine   Olen  õppinud  2004.  a  alates  sot-  sisaldab  taju,  tähelepanu  ja  mõt-  Jõgeva Põhikooli   Mäng "Ei või jaa" annab hea või-
                                                                                                                     õpetaja
 hendust. On neid, kes vastandavad  si püütakse harjutada sõnu kokku   osalemine  lugemise  ja  kirjutami-  siaalteadusi,   sotsioloogiat   ja   Krista Sunts  lemist  arendavaid  mänge,  kirja-  maluse  õppida  küsimuste  esita-
 traditsioonilise  kirjaoskuse  uuele  lugema ja ei teata, mida tähenda-  sega seotud tegevustes.  psühholoogiat ning juurde ka se-  Pühajärve Põhi-  eelharjutusi,   kirjavahemärkide   Öökull Öösikese aabitsast  mist, arendab psüühilisi protsesse
 kirjaoskusele  ja  neid,  kes  näevad  vad lugemiseeldused ja kuidas on   Õpikeskkond mõjutab laste aren-  miootikat  ja  antropoloogiat  ning   kooli logopeed  õpetust, häälimist, häälikupikkuste   – tähelepanu, taju jne, "Millist ob-
 digitaaltehnoloogias   võimalust  võimalik läbi mängu laps lugema   Kaja   gut  ja  käitumist.  Lapsed  mängi-  õppinud Rootsis 3 aastat intuitiiv-  tajumise õpet jne. Olen koostanud   “Öökull Öösikese aabits” on mõel-  jekti  mõtlesin"  õpetab  sõnastama
 traditsioonilise kirjaoskuse tähen-  meelitada.   Lepik  vad,  on  aktiivsed,  uurivad  oma   pedagoogikat.  Lugedes lugema  õppevara paindlikult: vastavalt sel-  dud  erineva  ettevalmistusega  I   vihjeid, täringumäng tabeli põhjal
 duse avardamiseks. Pole kahtlust,   Valguta Lasteaed-  ümbrust,   loovad   lahendusi:   Lugemisoskus on koolijõudluse ja   lele, kuidas laps teadmised oman-  klassi lastele lugema õppimiseks.   ülesannete täitmine jne
 algkooli õpetaja
 et  digiajastu  on  õppijat  muutnud  Ka koolis vajab lapsevanem pide-  Ruth   õpikeskkeskkond  toetab  ja  seab   ka hilisemas elus hakkamasaamise   dab, saab edasi liikuda. Kui näen,   Tekstid on esitatud nõrgematele ja   Teksti  toetavad  õpilasele  esteeti-
 ning  seda  juba  varasest  lapseeast  vat nõustamist, sest esimeses kol-  Vaik-Luga,   piire.  Kui  lapsed  tegutsevad  oma   üks  võtmeoskustest.  Kahjuks  on   et laps on juba võimeline lugema   tugevamatele  lugejatele.  Iga  tähe   lisi  elamusi  ja  rõõmu  pakkuvad
 peale. Muutustest puutumata ei jää  mes  klassis  areneb  lugemisoskus   Pirita Majan-  keskkonnas, kohandavad nad oma   meie  koolides  väga  palju  õpilasi,   minu koostatud raamatuid „Dino“   jutt  algab  silpidest  sõnade  moo-  pildid,  mis  aitavad  teksti  mõista,
 ka õppimise üheks vaieldamatuks  igal lapsel erinevalt. Eripedagoogi   dusgümnaasiumi   vaimsed ressursid uute olukorda-  kelle  ebapiisav  lugemisoskus  (nii   ja „Tammehaldjas Hiie“, lõpetame   dustamise või lühikese lihtsa teks-  arendada jutustamis- ja häälimis-
 baasoskuseks oleva lugemisoskuse  kogemusele  tuginedes  saan  väita,   klassiõpetaja  de  või  probleemidega  toimetule-  sõnade  tehniline  kokkulugemine   oma õpingud raamatulugemisega.   tiga  algajate  lugejate  jaoks  ning   oskust. Pildid on joonistanud Ülle

 kujunemine.  et  kohustuslik  kirjandus  ja  luge-  kuks.  Mõtted  ja  teod,  vaimsed  ja   kui loetu mõistmine) ei võimalda   Laps  loeb  ise  läbi  terve  raamatu!   jätkub  edasijõudnumate  lugejate   Kaasik.
 Ettekandes vaatame, mida uus kir-  miskontrollid  on  need,  mis  nö   Anne   füüsilised  protsessid  on  vahen-  lapse arengupotentsiaali täiel mää-  Oma esimese raamatu!  tekstiga.
 jaoskus tähendab, milliseid muu-  nõrgemal  lapsel  hävitavad  luge-  Koppel  did,  mille  abil  lapsed  saavutavad   ral  ära  kasutada  ning  võib  põh-  Aabitsale  on  juurde  lisatud  töö-
 tusi  kutsub  digiajastu  esile  meie  mishuvi  täielikult.  Kohusetundlik   Elva Gümnaasiu-  uusi arusaamu ja oskusi. Järelikult   justada  õpiraskusi  mitmes  aines.   Lugemistehnika  paremaks  oman-  vihik,  ka  e-töövihik  (õpilasel
 lugemisharjumustes  ja  lugema  vanem  sunnib  last  lugema  ette-  mi õpetaja  mängib  õpikeskkond  õppimises   Raskused lugemisel ilmnevad juba   damiseks  on  tekstid  lihtsad  ja   võimalus  oma  harjutuste  õigsust
 õppimises,  ning  kuidas  õpetada  antud  kirjandust,  mis  pahatihti   keskset  rolli.  Selle  funktsioonid,   I klassis ja nende süvenemisel ka-  lastepärased,  sõnad  on  I  õppe-  kontrollida), abimaterjal õpetajale
 traditsioonilise kirjaoskuse kõrval  on lapse jaoks üle jõu käiv ja nii   struktuur,  võimalused,  vahendid   haneb olematuks ka motivatsioon   veerandil  silbitatud.  Temaatika   (tutvustab  kontseptsiooni,  annab
 ka uut kirjaoskust.  treenitakse  peamiselt  ainult  lu-  Mare   Lugemispesa kui mõtteviis  ja  materjalid  mõjutavad  keeru-  Küllike   lugemiseks ning selle oskuse aren-  on lapsele eakohane ja arusaadav.   juhiseid tööks, lisab mõned tunni-
 kust,  kvaliteeti,  laste  aktiivsust  ja
 gemiskontrolliks  vajalikke  õigeid   Müürsepp,  Osalesime  Eesti  Lugemisühingu   õppimist  (Neuman  &  Dickinson,   Kütimets  damiseks. Probleemi võimendavad   Lood räägivad lastest ja loomadest   konspektid) ja töökava. Töökavas-
 vastuseid.  Eesti  Lugemisühingu   Tallinna Ülikooli   projektis  "Lugemispesa",  mis  al-  2003).  Tänapäeval  on  kõikjal   Tartu Descartes'i   tänapäeval  koolides  kasutatavad   ning  nendevahelistest  suhetest.   se on lisatud viited tunni ilmesta-
 lastekirjanduse
                            Lütseumi õpetaja
 liikmete  hulgas  on  küllaga  klas-  dotsent  gatati  eesmärgiga  anda  õpetajale   maailmas  hakatud  rääkima  õpi-  aabitsad,  mis  oma  ülesehituselt   Loone   Öökull  tarkuse  sümbolina  aitab   miseks  –  sissejuhatuseks  sobivate
 siõpetajaid, kes lubad lastel endal   võimalus  saada  uusi  teadmisi  ja   keskkonna  kvaliteedist.  Koolieel-  ning  loetava  materjali  keeruku-  Ots  oma küsimustega lapsel mõista ja   ettelugemistekstide  või  luuletuste
 Maili   valida raamatuid, mida lugeda, ja   oskusi  sellest,  kuidas  kohandada   se rühma õpikeskkonna kvaliteeti   selt on mõeldud eelkõige nendele   Kirjastus Maurus   mõtiskleda  oluliste  väärtuste  üle.   kohta  ning  viiteid  interaktiivsete
                                                                                                                                   harjutuste kohta.
 Liinev  on  asendanud  lugemiskontrollid  Ootused ja hinnangud tänastele  lugemiskeskkonda  lasteaias  ja  I   on  keeruline  hinnata,  sest  erine-  lastele,  kellel  lugemisoskus  kooli   peatoimetaja  Esikohal  on  tundekasvatus,  käi-
                                          tulles on vähemalt sõnahaaval lu-
 loovtegevustega ning raamatuesit-
 MTÜ Hooling   aabitsatele  kooliastmes ning muuta raamatud   vaid  aspekte,  mida  vaadelda,  on    tumiskultuuri,   kõlblusnormide,
 koolitaja ja   lustega,  mida  saab  teha  rühmas,   ja  lugemistegevused  lastele  huvi-  palju.  Varasematel  aastatel  kes-  gemise  tasemel.  Puuduliku  osku-
 eripedagoog-lu-  kus tehakse ka koostööd ja õpitak-  Kajastame 2013. aastal läbiviidud   tavaks. Oleme nn lugemispesa te-  sega last rasked tekstid aga pigem   Lotte  aabits    –  eesti  lapse  pü-
 gemisnõustaja  se eeskuju mõjul.   küsitluse  tulemusi.  1.  klassi  õpe-  gevusi kasutanud klassiruumis kui   kenduti  õpikeskkonna  kvaliteedi   peletavad kui kutsuvad lugema.  siväärtused 21. sajandil
 Eesti Luge-  tajatel  paluti  hinnata  kasutatud   hindamisel  peamiselt  füüsilisele
 misühingu   ka klassiruumist väljas – õues. Tut-  keskkonnale,  nagu  näiteks  ma-  Töötoas tutvustatakse tööraamatu   UURIMISPISIKUGA KLASSIÕPETAJALE!
 koolitusjuht   Kõige  esimene  samm,  mida  õpe-  aabitsakomplekti  paljusid  oma-  vustame oma ettekandes praktilisi   terjalide  kättesaadavus  ja  rohkus,   Mare Kütt   vormis  koostatud  lugema  õppi-  „Lotte aabits“ on osa 1. klassi ema-
 Lapse lugema hakkamise tee:   taja saab teha, on mõelda, millesse   dusi,  nagu  tekstivalik,  materjali   tegevusi,  mida  oleme  kasutanud   mänguruumi suurus ja turvalisus,   Rakvere Gümnaa-  mise materjali LUGEDES LUGE-  keele  õppekomplektist,  mille  au-
                            siumi õpetaja
                                                                        toreiks on kirjanik Janno Põldma,
 pere ja õpetajate koostöö  tema usub: kas lugemine on midagi   esitus,  illustratsioonid,  tekstide   oma töös I kooliastme õpilastega,   aga  nüüd  võib  sinna  lisada  veel   MA. Tööraamat on mõeldud las-
 sellist, mis ongi keeruline ja peab-  jõukohasus  jne.  Kõige  rohkem   et suurendada laste huvi raamatute   õpetaja-lapse suhte, keele ja kõne   Aabitsa tutvustus  tele,  kelle  lugemisoskus  kujuneb   metoodik  Heli  Prii    ja  kunstnik
 Lapsed hakkavad lugema erineval  ki olema raske, või usub ta, et iga   hindajaid  kogus  Leelo  Tungla  ja   ja lugemise vastu ning aktiviseeri-  arendamise  ning  kasutatavad  õp-  vaevaliselt ning kes I klassi tulles   Heiki Ernits. Komplekti kuuluvad
 moel: laps, kes õpib lugemise ära  laps  jõuab  lugemise  juurde  omal   Ene Hiiepuu koostatud ning Edgar   da laste omaalgatust ja loovust.  pemeetodid.  Aabits on üles ehitatud aastaajali-  tunnevad  küll  tähti,  kuid  sõnade   ka emakeeleõpik, kaks töövihikut
 sujuvalt  ja  oskab  juba  enne  koo-  moel ja see on põnev teekond, kus   Valteri illustreeritud aabits. Oma-  Õpikeskkonna  kvaliteedi  hinda-  suse ja koduloolisuse printsiipi ar-  kokkulugemisel jäävad hätta. Ma-  ja  kirjatehnikavihik.  Koostamisel
 li  lugeda,  on  perele  ja  õpetajate-  saab  uurida  põnevaid  raamatuid   jagu  poolehoidjaid  on  leidnud   miseks on välja töötatud mitmeid   vestades. Iga nädalal on oma tee-  terjal on jagatud kolme ossa. I osa   on  emakeele  teemadest  lähtuvad
 le  rõõmuks.  Probleemid  tekivad  ning erinevaid tekste. Usun, et kui   Jaanus  Vaiksoo  ja  Sirje  Toomla   mõõdikuid,  mis  annavad  infor-  ma.  Lugemispalade  koostamisel   sisaldab harjutusi sõnahaaval vee-  ja kõiki kolme põhiainet lõimivad
 siis, kui laps mingil põhjusel ei loe  õpetajal  on  endal  selge,  mida  lu-  aabits  (illustraator  Kadri  Ilves).   matsiooni selle kohta, kuivõrd toe-  on arvestatud tekstide raskusastet   rimiseks, II osa on lastele, kes suu-  matemaatika  ning  loodusõpetuse
 sõnu kokku ja ta läheb ka kooli nii,  gemine lapse ja pere jaoks tähen-  Kirjastuse  "Avita"  uusim  aabits   tab  õpikeskkond  laste  vajadusi  ja   (Läsbarhetsindex  –  lix,  loetavus-  davad  juba  lausete  kaupa  lugeda.   tööraamatud.  Valmistame  ette  2.
 et lugemine ei kulge sujuvalt.   dab, saab ta planeerida oma klassi   oli  esimesel  kasutusaastal  vähem   arengut  (Grindner,  2007).  Üheks   indeks)  ning  mõeldud  erinevate   Loetavate sõnade ja lausete keeru-  ja 3. klassi materjale, millele lisan-
 lugemistegevused huvitavaks ning   teada  ja  hinnangud  sellele  olid   selliseks mõõdikuks on rahvusva-  lugemisoskustega  (algaja,  veerija,   kus tõuseb vähehaaval, arvestades   dub inimeseõpetuse õpik. Viima-
 Lasteaia riiklik õppekava määrab,  nõustada  ka  lapsevanemat  moel,   kõige  vastuolulisemad.  Analüüsi   heline mõõdik ELLCO ehk Early   edasijõudnud) laste peale. Samuti   nii  sõnade  häälikulist  struktuuri,   ses  rakendame  kiusamisest  vaba
 et laps peaks 6-7-aastaselt tundma  mis peret ja last toetab.   taustaks  on  arutelu  aabitsa  aren-  Anneli   Literacy  Classroom  Obseravation   on silmas peetud õppekava läbivaid   pikkust  kui  tähendust.  Loetud   kooli  metoodikat  koostöös  Taani
 tähti  ja  veerima  kokku  lühemaid   gust ajaloos, lugemisoskuse mää-  Laamann  Tool. Töötoas saab selle mõõdiku-  teemasid,  väärtuskasvatuse  põhi-  sõnad/laused  leiavad  rakenduse   Kuningriigi  Kroonprintsess  Mary
 sõnu. Lasteaiaõpetajad, kes on sel-  ratlus nüüdisajal ja sellega seotud   Eralasteaed Naba   ga tutvuda.  mõtteid (perekond, kodu, läheda-  praktilistes ülesannetes, st tööraa-  Fondi teadlaste ja praktikutega.
 le  dokumendiga  tuttavad,  teavad,   ootused 1. klassi õppevarale. Kuna   õpetaja  sed,  sõbrad,  kaaslased)  ja  seotust   matu  abil  on  võimalik  arendada   Emakeele materjalide testversioo-
 et keele ja kõne valdkonnas on üli-  õpikäsituse keskmes on lapse ene-  igapäevase  elu  ning  ümbritseva   laste  kõnet  (laiendada  sõnavara   ni  katsetame  koolides  õppeaastal   Ühiskondlikus Pedagoogika Uurimise
 oluline ka see, et laps saaks hakka-  se aktiivsus ja õppija kogemusele   Lugemispesa kui mõtteviis  keskkonnaga (rahvakalendri täht-  ning  lauset.  Tööraamatu  III  osas   2014/2015 ja need tulevad müügi-  Instituudis on kujunemas nüüd ka
 ma suhtlemissituatsioonides, tema   toetumine, ei saa ükski raamat, sh   päevad,  eetilised väärtused, laste   on  lühitekstid,  mis  sobivad  hästi   le 2016. aastal.
 sõnavara  ja  peenmotoorika  oleks   Merike   ka  aabits,  olla  ammendavaks  lu-  Oma ettekandes räägin kirjaoskust   ja vanemate suhted jne). Lugemi-  laste fantaasia arendamiseks ning   Aabits väärtustab lapse uurivat vai-   algõpetuse sektsioon.
 arenenud,  ta  suudaks  hääldada   Rand  gemisoskuse allikaks läbi esimese   toetavast õpikeskkonnast ja sellest,   palade  kõrval  õpitakse  vanasõnu,   jutustamisoskuse kujundamiseks.  mu  ja  optimistlikku  elukäsitlust.
 häälikuid, oskaks jutustada ja veel   Tartu   poolaasta. Kui lugema õpitakse ka   milline peaks olema õpikeskkond   mõistatusi  ja  liisusalme.  Erineva-  Lisaks  lugemisülesannetele  on   Eesmärk on luua Lotte fantaasia-  Jälgi uudiseid ja tule suveseminarile!
 palju muud, mis toetavad lapse lu-  Kommerts-  kõige muu varal – eakohane laste-  lasteaias ning kooli algastmes, mis   tes  lugudes  kujutatakse  erinevaid   tööraamatus  peenmotoorikat  ja   maal seigeldes  pinnas  21. sajandi
 gemisoskuse arengut.   gümnaasiumi   raamat, lugemismängud, omaene-  perekondi ja kodusid, et kajastada   käe  ning  silma  koostööd  arenda-  üleilmastuva kogukonna kodaniku
 logopeed  se kirjutamiskatsed – siis mis on   toetaks lugema-kirjutama õppimi-  ühiskonna  mitmekesisust.  Nä-  vaid jõukohaseid praktilisi ülesan-  kasvatamiseks. Rööpselt rõhutame   ÜPUI järjekordne suveseminar toimub
 Lapsevanema  jaoks  paistab  välja   Meie aabitsate keelelisest keeru-  üldse aabitsa roll?   se arengut.    dalas  käsitletakse  kolm  tähte.  Iga   deid (kujundi joonistamine ruutu-  kodu,  kodukoha  ja  minevikupä-
 Lapsed  ei  oota  kooliminekuni,  et
 see,  mida  meie  ühiskonnas  nõu-  kusest  õppida  lugema  ja  kirjutama.  Nad   Erki   tähe  juures  asuvad  algriimilised   desse,  etteantud  joone  jälgimine,   randi  väärtust.  Näitame  lapsele,   4.-7. augustini 2014
 takse ja mida meilt küsitakse: „Kas   õpivad  seda  juba    varasemas  eas,   Kaikkonen  luuleread,  mis  tähtedeõppimise   labürindis õige tee otsimine vms),   kuidas Leiutajateküla väärtused ja   Nõo Reaalgümnaasiumis.
 sinu  laps  juba  loeb?!“  Õpetaja   Ootused koolituleva lapse lugemis-  kui nad jälgivad oma igapäevaelus   lõpuks  annavad  kokku  regivärssi   millele lapsed materjali katsetami-  tavad  sarnanevad  Eesti  omadega
 jaoks on lugemine protsess ja sel-  oskusele on väga erinevad nii last-  Kadi Jürimäe  inimesi lugemas ja kirjutamas. Me   vabakutseline  meenutava tähestikulaulu.   sel positiivse hinnangu andsid.  ja tähtsustame põlvkondade sidet.   Käesoleva aasta suveseminaril on peateemaks: Millest
 le  protsessi  käigus  õpib  laps  aina   eaia,  lapsevanema  kui  kooli  poolt   Lasteaed Pääsupesa õpetaja  saame õppida vaid seda, mida ko-  Õpetajal  on  võimalus  eesti  keele   Et  tänapäeva  laps  kasvab  pigem   sõltub õppija õnnelikkus?
 paremini  lugema.  Lapsevanema   vaadates. Sellest tulenevalt seisavad   geme ja seepärast on oluline, et lap-  Lugude jutustamine  õppevaldkondi  –  suulist  keele-  (suur)linnas, keskendume võima-  Et jaanuaris 2015 on ees ÜPUI järjekordne konverents,
 jaoks võib lugemisoskus olla must   aabitsate autorid keerulise ülesande   Aabitsakirjutamine  sed  kasvaksid  ning  õpiksid  ümb-  kasutust,  lugemist  ja  kirjutamist   likult palju ka loodusele.  siis loomulikult on hästi tähtsal kohal uurimustega –
 või valge: oskab või ei oska. Ideaal-  ees. Aabitsa ülesanne on arendada   Töötoas  jagan  oma  5-aastast  ko-  – käsitleda lõimitult, pöörates kõi-  Kristel   Rõhk  on  lapsesõbralikul  kesk-  nii individuaalsete kui ühistega – tegelemine.
 ses maailmas nõustavad juba las-  lugemisoskust  läbi  lugemismater-  Kavas  on  luua  ettekujutus  sellest,  ritsetuna  igapäevasest lugemis- ja   gemust muinasjuttude vestmisest.   kidele  osaoskustele  (kõnelemine,   Lempu  konnal,  kus  üksteist  hoitakse  ja
 kirjutamistegevusest,  mõistes see-
 teaiaõpetajad  lapsevanemaid  nii,   jali,  mis  lähtub  iga  lapse  juhtivast   kuidas  toimub  waldorfkooli  alg-  Selle  aja  jooksul  olen  mõistnud   kuulamine, lugemine, kirjutamine,   Luunja Lasteaed   nõrgemaid  aidatakse.  Soovime   Täpsema suveseminari info saad
 et need oskavad ja teavad, kuidas   lugemisviisist.  Aabits  ei  tohi  võtta   astmes  eesti  keele  õpetamine  ja  läbi kirjaoskuse olemust ning seda,   nii  mõndagi  lugude  ja  inimes-  õigekeelsus) võrdselt tähelepanu.   Midrimaa   vältida didaktilist lähenemist, kus   http://üpui.edu.ee/wordpress/
 kuidas  see  kuulub  meie  igapäeva
 last läbi lugemismängude toetada.   lapselt koolirõõmu, vaid peaks süs-  õppimine, peatudes lähemalt järg-  ellu. Lugemise ja kirjutamise ees-  te  suhtest  ja  lugude  suurest  ning   Illustratsioonid  on  rõõmsad  ja   logopeed-  väärtustele osundatakse liiga õpet-
 Eripedagoogina  näen,  et  suurim   tima huvi lugemise vastu.  mistel teemadel:  märgi  ning  tähtsuse  mõistmine   enamasti märkamatust mõjust ini-  meeleolukad. Illustratsioonidel on   eripedagoog  likult. Õiged toimimisviisid kasva-  Algõpetuse sektsiooni kohta küsi
 probleem  on  selles,  kui  lapseva-  Ettekandes  tutvustan  kolme  meie   Õige ajastus kirjutama ja lugema-  meste eludele.  kõnearenduslik eesmärk. Pildid ja   vad välja põnevatest olukordadest,   mare.muursepp@tlu.ee
 nemat  (mõnikord  ka  õpetajat)   koolides enam levinud aabitsa lu-  õppimisel. Kirjutamise ja lugemise  on lugema ja kirjutama õppimise   Peamised  aspektid,  millest  juttu   seeriad arendavad fantaasiat ning   Loen seda, mida näen  järeldusi  teevad  lapsed  õpetaja
 alguseks (Neaum, 2012).
 haarab  paanika  ja  hirm  ning  last   gemismaterjali  keerukust  sõna,   õppimise  kooskõla  lapse  arengu-  Reijo Wilenius (1992) rõhutab kas-  tuleb, on järgmised:  suulist väljendusoskust.  Oma  töötoas  tutvustan  meetodit,  suunava abiga ise.
 ga.
                                                                        Kui laps tahab aabitsat kodus edasi
                                          mida  logopeedina  kasutan  koo-
   1   2   3   4