Page 3 - Õpsik nr 5 - JUUNI 2013
P. 3

2  Juuni 2013                                                                                                                          Juuni  2013     3



 FOORUM     Head aabitsat otsides


 KUI HEAD ON KÕIGE ESIMESED ÕPIKUD?    Kõige rohkem on kasutusel Leelo Tungla ja Ene Hiiepuu  igal lapsel on oma lemmiktegelane olemas. Töövihiku puhul  nas, kuid kas meie elus ei võiks midagigi jääda klassikaliseks.
            Edgar  Valteri  piltidega  aabits  (kirjastus  Avita,  esmatrükk  on sama lugu, et enamik teeb kõik ülesanded iseseisvalt 10  Kasvõi õpetamine ja kasvatamine aabitsa kaudu.
 2012.  aasta  talvel  alustasid  Eesti  Lugemisühingu  projekti  peetakse: eesti keeles ja matemaatikas on tunde rohkem ja  Soodla, Sirje Piht ja Mare Müürsepp.  1998,  värskeim  kordustrükk  2011)  ehk  siis  nimetagem  minuti jooksul. Tore on see, et lõpus on lisaülesanded, aga  Positiivsena on toodud, et õpik on huvitav ja lastele meel-
 osalised õpetajate hinnangute kogumist 1. klassi õpikutele:  õpiku osa õppetöös olulisem kui loodusõpetuses, kus uue   Täname väga kõiki õpetajaid, kes küsitlusele vastasid ja kes   seda  tegelaste  järgi  Anna  ja  Aada-  neid peaks kindlasti olema seal rohkem, sest paljud lapsed on  dis,  negatiivsena  aga  Tallinna-kesksus,  tume  kujundus  ja
 aabitsatele, loodusõpetuse ja matemaatikaõpikutele. Kõiki-  õppekava kohaselt on rõhk hoopis kodukoha looduse elaval   ka oma kolleege õhutasid seisukohta väljendama. Kindlasti   ma  aabitsaks;  teine  levinum  aabits  kooli tulles juba liiga tublid.   ebaloogiline ülesehitus. Tekstid on keerulised ja pikad, ei
 de õpikute puhul huvitas, kuidas hinnatakse nende jõuko-  uurimisel.   jätkame hinnangute kogumist ka järgmisel õppeaastal, et   on Jaanus Vaiksoo ja Sirje Toomla  •    Paljud teemad liiga titekad (jah, põhiväärtustele ja  jää lastele meelde. Mõni kommentaar jõukohasuse asjus.
 hasust, didaktilist põhjendatust ja kujundust.   Aabitsate uurimusest on oma bakalaureusetöö kirjutanud  saada aimu enamate õpetajate kogemusest ja teha kindla-  koostatud  ja  Kadri  Ilvese  pilti-  viisakusele rõhuv), aga tänapäeva palju reisinud ja näinud  •   "Aabits"  ja  selle  juurde  kuuluv  oli  küll  raske  ja
 Küsitluslehti  levitati  mitmel  moel,  veebilinkide  kaudu  ja  Tartu Ülikooli eripedagoogika üliõpilane ja ise klassiõpe-  maid järeldusi.   dega  nö  Jaagupi  aabits  (kirjastus  lastele on see muinasjutt tihti igav.  "Aabitsa" mustad leheküljed hirmutavad, mulle aga see lä-
                               Koolibri,  esmatrükk    2005,  kordus  •
                                                                     Lapsele, kes kooli tulles ei tunne kõiki tähti või kes  henemine  meeldis  ja  silmaringi  laiendamise  mõttes  igati
 ka väljatrükituna. Kokku vastas aabitsaküsimustikule 278  tajana töötav Ruth Vaik-Luga. Matemaatikaõpikutele antud   Ajalehe  foorum  annab  esialgsed  kokkuvõtted  nimetatud   2011) ja kolmandana leidis uurimu-  alles hakkab sõnu kokku lugema, tundub Aabits olevat raske.  sobiv. TV harjutused olid põnevad ja kaasahaaravad, kuigi
 õpetajat,  matemaatikaõpikute  kohta  avaldas  mõtteid  231  hinnanguid on analüüsinud Tallinna Ülikooli klassiõpetaja   kolme aine õpikute uurimisest.   ses  hindamist  Vahur  Kelleri,  Airi  Tekstid  pole  üles  ehitatud  lugemaõppimise  metoodikat  jäl-  ka keskmisest raskemad. Igal juhul sel aastal tundus justkui
 õpetajat ja loodusõpetuse õpiku kohta 67 õpetajat. Ilmselt  eriala üliõpilane Annika Adams, kes niisamuti ise ka koolis   Kuuse ja Sirje Rattuse Aabi ja Bibi  gides. Sobib neile, kes tunnevad kõiki tähti ja juba veerivad  tagasiminek olevat, kui võtsime olude sunnil kasutusele Anna
 peegeldub vastajate arvudes see, kui tähtsaks mingit õpikut  töötab. Projekti veavad ja üliõpilaste töid juhendavad Piret   aabits,  kuhu  pildid  on  joonistatud  sõnu kokku.   ja Aadama õpiku. Kõik tundus kuidagi liiga lihtne ja igav.
 Loodusõpetus – parema lootuses?  Catherine  Zarip  ja  Regina  Lukk-  Ettepanekuid on harjutuste mõne liigi osas.   •   Sobib  juba  hästi  lugeda  oskavatele  lastele.  Esineb
                               Toompere (kirjastus Avita, 2011).
                                                              •
                                                                     Hääldusharjutused  on  veidrad  ja  lapsed  ei  võta  palju pikki ja keerulisi sõnu. Kuna töö tekstiga võttis palju
                               Rohkem kui pooled õpetajad (54%)  neid tõsiselt. Samas nalja pärast on neid vahel tore kuulata.
                                                                                                               aega, ei jõudnud arutluslehekülgedega, mis lastele väga meel-
 Selgus,  et  kõige  enam  vastajaid  kogus  Maarja  Halliku  ja  mitamine, vesi ja selle olekud jms välja).  vaid trükitähtedega toimetada? Vihikut vaadates näete lehe-  andsid  hinnangu  Anna-Aadama  aabitsale,  35%  hindasid  •   Kuulamisülesanded    võiksid  olla  huvitavamad  -  disid, tegeleda. ... Vaatamata kõigele said peategelased Aabi
 Aivar  Kriiska  loodusõpetuse  komplekt  kirjastuselt  Avita  Tööraamatu ülesehituse ja didaktiliste võimaluste osas on  külgede kaupa täis kirjutatud teksti,  mis pole lapse jaoks jõu-  Jaagupi aabitsat ja veidi üle 10% hindasid Aabi ja Bibi aabit-  mõtlen kirjutamise osa....   ja Bibi lastele armsaks. See aga ei kõigutanud otsust sama
 (2011),  kolmandik  vastajaist  andis  hinnangu  Aivo  Saare,  avaldatud selliseid seisukohti:  kohane, aga kõige kurvem on see, et see töövihiku materjal on   sat. Nii et kõige rohkem hinnanguid kogunes kõige kauem  •   Kkuulamisülesannete töölehti ei kasuta, sest see võ-  sarjaga mitte jätkata.
 Hergi  Kariku  ja  Kalle  Sireli  Loodusõpetuse  tööraamatule  Minu meelest on materjal kuidagi laialivalguv ja kohati liiga  igav....Kujutage ette, et olete 7- aastane olete looduse tunnis   töös olnud aabitsale.   tab liialt aega ja puuduvad võimalused nende ostmiseks.   •   See komplekt oli meie kooli lastele liiga töömahu-
 (kirjastus Koolibri, 2011).   lihtne, aga parem kui Avita õppematerjal, mille järgi eelmine  ja peate meeleheitlikult püüdma orienteeruda selles mater-  kas, need lapsed, kes eelnevalt lugeda ei osanud, ei oska ka
 6 õpetajat täitsid küsimustiku ka e-Loodusõpetuse ehk siis  kord õpetasin.  jalide segadikus.....Jätan tv 2. klassi jaoks ehk õnnestub seal   Analüüsi  tulemusi  kokku  võttes  tuleb  osutada,  et  kõige   Jaagupi aabits  nüüd... Puuduseks pean näidendite, kahekõnede vähesust.
 slaidiesitlusega CD kohta. Digiõpiku kasutajaid sellel korral  I klassi laps loeb aeglaselt...  Ruumi kirjutamiseks peaks ole-  kasutada....Tööraamat on armas ja asjalik ja tore......  kõrgemaid hinnanguid väga paljudes alaküsimustes pälvis
 vastajate hulka ei juhtunud.   ma rohkem - käsi on veel ebakindel ja tähed suured. Olen   ...Peaks olema õpetajaraamat või mingi koht, kus saaks lisa-  Anna-Aadama aabits. Leiti, et see aabits võimaldab arenda-  Jaanus  Vaiksoo  ja  Sirje  Toomla   Aabi ja Bibi aabitsaga on töötanud ühed praegusaja tun-
                                                                                                               nustatumad eesti illustraatorid, Regina Lukk-Toompere ja
 Hinnanguid  mõjutab  loodusõpetuse  nädalatundide  arv.   märganud, et liialt tihe ja kirju tööleht tööraamatus väsitab   materjali...  Samuti võiksid olla töövihiku ja tööraamatu le-  da lapse lugemistehnilisi oskusi, arendada loetust arusaa-  aabitsas  meeldib  õpetajale  lugude   Catherine Zarip. Väga kahju, et aabitsa mõte tervikuna ei
 Õpetaja, kel on üks tund nädalas, kurdab materjali suurt   lapsi, nad on hädas olulise leidmisega. Ühel lehel võiks olla   heküljed olemas Smart-tahvlile. Tööraamatu paberi kvaliteet   mise oskust, kirjutamise ja kuulamise oskust, hääldust ja   sisu ja meeleolu. Kiidetakse ka il-  väärtusta nende tööd, tegelased Aabi ja Bibi ise ja paljud
 mahtu,  ja  see,  kellel  on  kaks  tundi,  nuriseb,  et  materjali   vähem materjali. Pildi suurus ja parem haaratavus ongi ilm-  on kehv - sellelt ei anna kustutada ja värviline pliiats sinna   eneseväljendust ja häälikanalüüsi oskust rohkem kui teised   lustratsioone.    pildid on lastele põnevad.
 oleks juurde vaja.   selt see, miks õpilastele meeldib jälgida e-õpiku projitseeritud   ei jää, vildikad tulevad aga läbi. Fotod on tööraamatus head.   aabitsad.  Sõnavara  arendamise  poolest  hinnati  kõrgemalt   •  Lastele  väga  huvitav  sisu.  Laps
 Riikliku  õppekava  loodusõpetuse  osa  suunab  esimeses   pilti.   Võiks olla enam uurimuslikke ülesandeid ja katseid. ...Esime-  Jaagupi  ja  Aabi-Bibi  aabitsat.  Kõige  rohkem  ergutab  lap-  saab  end  samastada  tegelastega.
 kooliastmes eeskätt praktilisele tegevusele, seega võiks tubli  Vastuolulised seisukohad on teksti osas: kes leiab, et teksti   sel veerandil võiks olla rohkem muid tegevusi kui kirjutamine   se lugemishuvi ja huvi keelenähtuste vastu Anna-Aadama   Lood  on  seotud  igapäeva  eluga  ja   Mida järeldada?

 õpetaja ehk ilma õpikutagi töötada. Enamasti on vastajad  on liiga palju ja õpilastel tegevust vähe, kes jällegi, et tööraa-  – märkimine, ühendamine...  aabits. Seda raamatut hinnati kõrgeimalt ka loovuse toeta-  see  annab  võimaluse  igale  lapsele   Ühelt poolt – palju loeb harjumus. Pikka aega kasutusel ol-
 siiski  kinnitanud, et õppevara, mida nad hindavad, on nen-  matus võiks olla rohkem teksti, millega laps saaks töötada.   Kuidas on õpetajad peegeldanud oma kogemust eri laadi   mise poolest kui ka selle poolest, et see võimaldab – roh-  arutlemiseks ja kaasa rääkimiseks.   nud Anna ja Aadama raamat on saanud kõige rohkem kõr-
 de õppetundide põhimaterjal, mis töötatakse koos läbi.   Siit võib järeldada ehk seda, et õpiku koostajad võiksid täp-  tegevuste osas?   kem kui teised – arendada üldisi õpioskusi (oma tegevuse   •  See  on  üks  õnnestunumaid   geid hinnanguid pea kõikides aspektides, aga samas nõuab
 Paraku  tuleb  tõdeda,  et  loodusõpetuses  jäävad  õpetaja-  semad olla: milline tekst on tööjuhend, milline tekst selgi-  Selles  õpikus  on  põhirõhk  joonistustel,  fotodel.  Teabeteksti   teadvustamine, enese jälgimine, kontrollimine ja paranda-  aabitsaid  minu  töötamise  ajal.  Nii   elu edasiminekut. Mis on aga lähteülesanne kirjastajale ja
 te  hinnangud  keskmise  kanti  ja  alla  selle,  kusjuures  seda   tab nähtust – et saaks õpetada konkreetse teksti mõistmist   on väga vähe, on püütud lihtsate lausetega seletada teemat.   mine).       soe ja perekeskne, illustratsioonidest   autorile, kes tahaks teha uue ja parema aabitsa?
 mõlema kirjastuse õppevara puhul. Seega ainesisu ja teksti   konkreetse tegevuse käigus.   Töövihiku ülesanded peaksid olema koostatud nii, et raama-  õhkub  headust  ja  turvalisust.  "Jaagupi  esimesest  koolisügi-  Aastakümneid on teada, et kooli tuleb palju lugeda oska-
 poolest on raskusaste mõlemas keskeltläbi paras ning õp-  Leitakse, et ülesanded võiksid olla mitmekesisemad ja eri   tu abiga saaks vastuseid otsida. Kahjuks selle õppematerjali   Eri õppeainete seostamise osas said võrdsed hinded Anna-  sest" lapsed ootasid lugusid, need haakuvad koolieluga ja on   vaid lapsi. Nad ei loe enam AI-EI tasemel, aga mis on see,
 pematerjal  võimaldab  'mõnevõrra'  õppekavas  loetletud   raskusastmetes. Kuna selle tööraamatu materjalist on osa   puhul nii ei ole.   Aadama ja Jaagupi aabitsad. Aabi ja Bibi raamat võimaldab   lõbusad. Erilised tänud autoritele.  mida nad juurde õpiksid – kas see väljendub ainult teksti
 õpitulemusi  saavutada,  kusjuures  Avita  õppematerjal  on   õpetajatele  tuttav  juba  aastaid  –  tööraamatut  on  aegade   kõige rohkem rikastada laste maailmapilti, ja vaid veidi jääb   On aga leitud ka sisulisi küsitavusi:   pikkuses? Keeleõpetuse arusaamad on muutunud: kas kõik
 tunnistatud pisut raskemaks kui Koolibri oma, aga samas   jooksul osaliselt ümber tehtud – nimetatakse, et ei meeldi  Väga hea materjal on "Looduse leksikon", mille abil saab tv-  sellele ses osas alla Jaagupi aabits.   •   Imelik mees on onu Heino, kes tekitab lastes palju   pähetulevad harjutusteliigid mahuvad ühevõrra aabitsasse?
 ka pisut huvitavamaks. Paraku kujuneb hinnangute põhjal   uuemad illustratsioonid.   s lünkharjutusi täita (lastel võtab töö tegemine palju aega,   Kõige lihtsam on lugeda Anna ja Aadama aabitsat. Õpetaja-  küsimusi, kas talle kaasa tunda, imelikuks pidada ja eema-  Mida saab toetada raamat, mida muud laadi õppevahen-
 kokkuvõte, et kumbki kasutusel olev õppematerjal ei anna   Õpetajad ei pea mõistlikuks, et I klass täidab tööraamatus  aga vähemalt on väärtuseks praktiline tegevus). Lisaks kasu-  te meelest on selle aabitsaga kõige parem tagada individua-  le hoida või sellise onuga hakata sõrustama ja temaga kaa-  did? Millest võiks koosneda 1. klassi õppekomplekt?
 kuigivõrd ideid ja tuge looduses tegutsemiseks ega õpeta ka   üksnes lünktekste, ja üldse – Igasugused töövihikud peaksid  tan internetti (tv lk 24 nimede juurde kuulsuste fotosid) jne.   liseerimist, anda eri raskusastmel lugemist. See õpik laseb   sa mängida? Kas ei oleks lapsel targem lugeda omaealistest   Kõikide nende küsimuste arutamiseks kutsume 2014 keva-
 loodusalase tekstiga töötama.   loodusõpetusest kaduma. Vaja on praktilist tegevust ja uuri-  Praktilise katse teen tv lk 35 ül 2 jm.  Olen käinud Avastustee   lastest end temaga samastades? D tähe juures on teks t- Kas
 Õpetajate vabad kommentaarid võib kummagi õppemater-  mist võimaldavaid õppematerjale.  koolitusel, mille kaudu saime kooli õppematerjali katsete lä-  lapsel liikuda parajas tempos kergemalt materjalilt keeruli-  tohib torti pakkuda? Ei, meil on dieet, me oleme modellid.   del aabitsakonverentsile – vt teadet.
 jali puhul jagada alljärgnevate alateemade kaupa.  biviimiseks, näiteks 1. klassis teema "Tahkised ja vedelikud".   semale, annab sisult ja keelelt eakohaseid lugemispalu, mis   Kokkuvõtte aluseks on Ruth Vaik-Luga bakalaureusetöö.
 Avita loodusõpetuse tööraamat ja töövihik   Häid võtteid katsete tegemiseks leian "vanadest" loodusõpe-  on paraja pikkusega. Juhendite selguse ja materjali järjestu-  Öelda 1. klassi lastele, et Betti ja Kadri käituvad valesti? Rää-
 Koolibri loodusõpetuse tööraamat  Kui  tööraamat  on  hindajate  meelest   tuse tööraamatutest.   se poolest on parim Anna ja Aadama aabits.  kida anoreksiast? Modellindusest? Dieedist?
                                                              Ka jõukohasuse osas lähevad arvamused lahku.
 Ka teised õpetajad on kiitnud Mall Värva "Looduse leksiko-
 Õpetajad hindavad kõrgelt, et saab ka-  huvitav,  siis  töövihiku  jõukohasuse   ni". On ka leitud, et tööraamatuga kaasaskäivad kirjad võiks   Kujunduse poolest sai kõige rohkem kõrgeid hindeid – väga   •   Tekst on kohe alguses pikk ja  kuna see on nii trüki-  Mida öelda kokku-
 sutada CD-plaati (kui neil on võima-  osas on palju märkusi. Kordub mõte:   ka paberkandjal välja anda.   hea ja hea – Anna ja Aadama aabits. Selle puhul hinnati so-  kui ka joonistähtedes, siis alguses paljudele keeruline, kuid
 lust  projektorit  kasutada).  Tehnikas   tööraamatuga  päri,  aga  töövihik  on   bivaimaks teksti liigendatus ja kirja loetavus. Illustratsioo-  kahe nädalaga loetakse mõlemat kirja vabalt. Samas lastel,
 orienteeruvad  õpetajad  aga  ootavad   raske.   Muud ettepanekud ja märkused, mida tehti:   kes ei loe, on ikka raske, sest ainult lepatriinukestega lauseid   võtteks?
 tehniliselt  paindlikumat  lahendust:   Tööraamat on värviline, ilus, lapsesõb-  Õppematerjalis võiks olla iseseisvate uurimisülesannete töö-  nid tekitavad lapses huvi, toetavad teksti mõistmist, aitavad   lugedes ei saa nad suurt midagi teada. Kuulamisülesanded
 Mulle meeldiks, kui oleks võimalik ka-  ralik,  kui  välja  arvata  mõned  teemad   lehed. Teksti võiks piltide juures rohkem olla, kuna lapseva-  arendada laste loovust ja sõnavara ja jutustamisoskust.   on head ja töövihiku raskusaste on sobiv. Ka tublidel on tege-  Esmalt märkused, mis käivad läbi eri ainete õpikute ana-
 sutada Koolibri e-materjali ja android-  nt  'aja  lugu'  (  1.  klassi  lapsele  raske).   nemad on soovinud, et piltide juures oleks küsimusi, millele   vust. Samas ka nõrgad saavad abiga hakkama.  lüüsi:
 versioonis, sest mul on endal Samsung   Töövihik ei ole eakohane. I õppeveeran-  kodus toetuda.   Kuna küsitluslehele sai kirjutada ka vabas sõnastuses arva-  •   Õppeaasta alguses olid tekstid liiga pikad ja palju   −  õpetajad peavad vajalikuks ühtlustada eesti keele, loo-
 Galaxy  TabNote  tahvelarvuti.  Plaati   di materjal peaks olema trükitähtedes,   Ei meeldi see, et illustratsioonid on Tallinna kesksed.   musi ja ettepanekuid, teeme siin kokkuvõtte olulisematest   töövihiku harjutusi, mis täitsid ära terve tunni ja lisategevus-  dusõpetuse  ja  matemaatikaõpikute  esituslaadi,  et  need
 võiks  täiendada  erineva  häälemater-  siin on juba 5. õppetunnis väikeste kir-  Kindlasti on kirjastajad õppevara koostades kaasanud mõne   teemadest õpetajate ütlustes.  kooskõlaliselt toetaksid esimese klassi laste arengut;
 jaliga.   jatähtedes ülesanne. 8. tunnist alates juba kogu materjal väi-  algõpetuse asjatundja. Tundub aga, et siin on veel arengu-  Anna ja Aadama aabits  teks jäi vähe aega.  −  õpikute sisu ja aine esitusviisi tuleb tutvustada õpeta-
                                                                     Liigselt  liitsõnu,  tekstid  muutuvad  ruttu  liiga  pi-
 keste tähtedega. Lk. 24 ül.1 - jälle 1. klassi lapsele raske, saab
                                                              •
 Tehti ettepanekuid ainesisu osas.  täita vaid koos vanemate või õpetajaga.  ruumi – mõndagi puudujääki saaks ära hoida, kui õppevara   Selle  aabitsa  tunnustuseks  toodi   kaks... Lugemiseks on tekst liiga pikk ning seetõttu ei anna   jatele enne seda, kui algab õpikute tellimine järgmiseks
                                                                                                                  kooliaastaks.
 Sooviksin, et esimeses klassis tutvuks õpilane põhjalikumalt  I klassi tulev õpilane ei pruugi osata lugeda ei trüki-ega kir-  koostamise käigus küsida nõu algklasside õpetajate käest.   esile, et see on lapsepärane, läbi ae-  võimalust piisavalt lugemist treenida.
 Klassiõpetajate Liidu ja ka Eesti Lugemisühingu võrgusti-
 Eestimaal kasvavate taimede ja elavate loomadega, saaksid  jatähtedega teksti. Seega peab õpetaja need tekstid ette luge-  kud saaksid siin rohkem toeks olla.    gade parim, palju loovat lähenemist   •   Sõbralik, aga seosetu ja lastele igav.  Eri ainete õpikute hinnanguid võrreldes haarab silm kõige
 selgeks  aastaringi  looduses  kõige  sinna  juurde  kuuluvaga.  ma.   võimaldav,  vahvate  tegelastega  ja   •   Orienteeritud  hästi  lugeda  oskavale  või  kiiresti   sagedamini keskmisi hindeid, st uurija nimetatud omadu-
 Isiklikult jätaksin osa teemadest (meeleelundid, esemete rüh-  ...Kas koostajad teavad, et 1. klassi laps tuleb kooli ja oskab   eluline,  annab  võimalusi  dramati-  edasiarenevale lapsele, kui laps tuleb kooli nii, et oskab täht-  si on keskmisel määral, mõnevõrra. Seega vähe on aspek-
                               seerimiseks ja arutlemiseks. Paljud   haaval häälega veerida 4-tähelisi sõnu, mõni ajab tähed veel   te, mille puhul 'suurel määral' on kõige pikema tulbaga
 Matemaatika kolm võimalust    vastajad  on  rõhutanud,  et  nad  on   sassi ka, siis on lugemismaterjal liiga raske. Tekstis on liiga   märgitud.
                                                              palju 2-3 sõnalisi liitsõnu (juba esimeses tekstis: maakodu,
                                                                                                                  Kurvastav on see, et uuritud kolme aine osas on kõige vä-
                               sellega  töötanud  mitu  korda.  Ene
                               Hiiepuu  on  nimetatud  geeniuseks   heinamaa, meestejuttu, kaheaastane jne)       hem tunnustatud kõige uuemaid õpikuid, mis näitab, et
 Matemaatikaõpikute  osas  jagunesid  õpetajate  hinnangud  oskuste õpetamiseks, toetada arvutamisoskust, mõõtmisos-  ülesanded tööraamatu lõpus. Puudujäägina nähakse vähest   ja  sügav  kummardus  tehtud  Leelo   Samas väidavad ka keerukuse suhtes kriitilised õpetajad, et   õppekirjanduse uuendamise protsessis ei minda justkui
 kolme õppekomplekti vahel. Need on Kaie Kubri, Anu Palu  kust, tekstülesannete analüüsi ja lahendamise oskust ja geo-  diferentseerimise võimalust ja tekstülesannete näidete nap-  Tunglale ja Edgar Valterile.    lugemaõppimisega on saadud hakkama.   päris õiget rada.
 ja Marika Varese "Matemaatika tööraamat I klassile" I ja II  meetriliste kujundite tundmist.   pust.   •  Töötasin  algklasside  õpetajana   Häälikuõpetus jätab soovida, on leitud. Puudusena on ni-  Vaevama  jääb  küsimus:  kas  algklasside  õpikut  ei  saagi
 osa (kirjastus Koolibri, esmatrükk 2001, uusim trükk 2011),   Kõige rohkem hinnangutest jäi keskmisele tasemele, seega   Avita varasema komplekti (Kaja Belials) juures tunnustatak-  51  aastat  ja  kõige  paremaks  aabit-  metatud  ka  seda,  et  töövihik  ei  toeta  õigeid  tähekujusid.   kirjutada  hästi?  Aabitsate  puhul  oli  keskmisest  kõrgem
 Kaja Belialsi ja Tiina Lõhmuse "Matemaatika I klassile" I, II   õpetajad näevad, et õpikud võimaldavad seda kõike mõne-  se seda, et õppesisu on üldiselt loogilises järjestuses. Samas   saks peangi seda  aabitsat. Juba kujunduslik külg võlub vaa-  Meeldib, et saab kasutada eAabitsat.   hinnang  silmatorkavalt  läbiv  Tungla-Hiiepuu  õpiku  pu-
 ja III osa (kirjastus Avita, ilmunud 2011-2012) ning Kaja   võrra. Millises osas tõuesb esile hinnang 'hea'?   osutavad  õpetajate  etteheited  asjaolule,  et  lastel  on  raske   tama ja õppima.   Aabi ja Bibi aabits   hul. Ja üldse, laias joones öeldes on aabitsate puhul olid
 Belialsi "Matemaatika tööraamat I klassile" I ja II osa (kir-  Hindega  'hea'  on  hinnatud  Koolibri  õppevahendi  kujun-  leida õpitavat materjali, kuna see on esitatud liiga kirevalt   •   Suurepärane  õppekomplekt,  et  ilma  lapses  ja  va-  hinded nii-öelda kõrgemad.  Siiski, väga kõrged hinnan-
 jastus Avita, esmatrükk õpik-tööraamatuna 1996, uuenda-  dust  ja  metoodilist  mitmekesisust.  Avita  vana  õpiku  (au-  ja hakitult. Probleemina on nähtud teksti esitust: komplekt   nemas stressi tekitamata lugemine selgeks saada. Olen selle   Selle aabitsa kohta tuli hinnanguid oluliselt vähem kui eel-  gud juhtisid vaid Edgar Valteri piltide osas. Kas aabits on
 tud kujul 2010).   tor Kaja Belials) puhul on keskmisest kõrgemini hinnatud   on koostatud õpilastele, kes sügisel juba loevad ja saavad   aabitsaga ka mittelugejad lugema saanud.  nenute  kohta.  Vastanud  õpetajad  tunnustavad  uuendus-  emotsionaalselt lähedasem kui teised õpikud? Aabitsasse
 Kõige suurem osa, ligi pooled vastajaist hindasid Avita uut  matemaatiliste mõistete selgitamist, niisamuti seda, kuidas   loetust aru, mida aga ei saa tahta kõigilt kooliastujatelt.   Õpetajatele on oluline, et selle aabitsa juurde on piisavalt   taotlust ja häid ideid, leiavad aga, et komplekt pole didak-  elatakse niivõrd sisse, et see tundub ka õpetajat ja last kõi-
 kolmeosalist õppematerjali, mille autorid on Kaja Belials ja  õpik toetab probleemi püstitamise ja lahendamise oskuse ja  Avita  uue  õpiku  puhul  (Kaja  Belials,  Tiina  Lõhmus)  kii-  metoodilist  materjali,  kuulamisülesandeid,  lisalugemist,   tiliselt läbi mõeldud: puudusi on sõnavaratöös, kirjutama   ge tugevamini toetavat?
 Tiina Lõhmus. Veidi üle kolmandiku oli neid õpetajaid, kes  iseseisva töö oskuse kujundamist ning arvutamisoskuse ja  detakse vahvaid ja elulisi ülesandeid ja seda, et ülesannete   sobilik töövihik ja on pakutud väga häid kursusi.   õpetamises, tekstide ülesehituses.    Kui need aspektid, mida uurimus hõlmab, on õpikuis esin-
 andsid hinnangu Koolibri tööraamatule, ja ligi 15% õpeta-  mõtlemisoskuse arendamist.      sisu hõlmab kogu Eestit. Miinuspoolele jääb see, et teemad   Samas – pika kasutamisaja jooksul on tekkinud ka kahtlusi   •   Aabits  eeldab,  et  laps  oskab  lugeda.  Töövihik  on   datud enamasti keskmisel  määral, mõnevõrra – siis kas
 jaist avaldasid mõtteid Avita eelmise tööraamatu osas, mille  Avita  õpikud  toetavad  rohkem  sümbolitest  ja  skeemidest  hüplevad ja puudub järjepidevus, et tekst on keeruline ja   aabitsa võimaluste suhtes ja soovi vahelduse järele.   mõttetu, sest sisulisi ülesandeid pole, aga küllap on eeldatud,   koostajad ja kirjastajad ei ole õpikute valmimisprotsessis
 autoriks on niisamuti Kaja Belials.   arusaamist,  kuid  uus  õpik  teeb  seda  õpetajate  hinnangul  kohati halvasti loetava šriftiga esitatud, tekstid on pikad ja  •   Oli tore, kuid ammendus (õed-vennad õppisid sel-  et alustatakse kohe kirjatähtede õppimist ja lapsed juba os-  vaadanud oma tööd läbi selliste aspektide? Ja enesekrii-
 Matemaatika töövahendi raskusastme osas tundub, et kir-  vähem kui eelmine.   liiga ruttu tulevad käiku kirjatähed.    lest, ei saanud seetõttu enam kasutada).   kavad kirjutada ning lugeda. Samas teatri teema on lastele   tiliselt?
 jastused  on  kooliuusiku  lati  asetanud  eri  kõrgusele.  Kui   Koolibri õpik ja Avita varasem õpik on õpetajate hinnagul   Kokkuvõttes toob analüüs esile, et ehkki enim on sel õppe-  •   Hea, kuid juba liiga eakas. Ootame uut!  alguses väga põnev. Samad tegelased jooksevad läbi ka ma-  Kindlasti ei saagi õpik olla kõikide õpetajate meelest ühe-
 Koolibri  tööraamat  on  rohkem  kui  poolte  õpetajate  hin-  eakohasemad kui uudistoodang. Tööjuhendid on õpetajate   aastal kasutusel kirjastuse Avita uus (2011-2012 ilmunud)   On neid õpetajaid, kes peavad Anna ja Aadama aabitsat lii-  temaatika tööraamatust. Üldiselt tore lisamaterjal, aga mitte   võrra hea, sest kõige tähtsam tegija on ikkagi õpetaja ise
 nangul paras ja jõukohane ning ja 40% meelest raske, siis   meelest selgeimad  Avita vanas õpikus.  Ka õppematerjali   matemaatika õppevara, on õpetajad kõige kõrgemalt hin-  ga lihtsaks, kui ka neid, kelle meelest on see liiga raske.     põhlise õppevarana.  oma oskuste, teadmiste ja energiaga, ja õpik ei saa tema
 Avita  mõlemad  väljaanded  on  valdavalt  hinnatud  kõrgel   järjestuse ja kujunduse poolest on varasemad õpikud saa-  nanud kirjastuse Koolibri tööraamatut, autorid Kaie Kubri,   •   Liiga  lihtne  24st  lapsest  18le.  Sobiv  lastele,  kes  ei   •   Laste mõttetööks on materjali, tulevärgiks ka. Hea   eest mitte midagi ära teha.
 raskusastmel olevaiks, kusjuures uus õpik on koguni 45%   nud õpetajatelt rohkem kõrgeid hinnanguid.  Anu Palu ja Marika Vares. See õpik arvestab kõige rohkem   tunne veel kõiki tähti kooli tulles. Aga laps, kes loeb, see igav-  on kirjatehnika osa, kus esimest korda on mõeldud ka vasa-  Aga abiks peab õpik olema – kusjuures usaldusväärseks
 õpetajate meelest liiga raske.   Toome ära arvamuste kesksed motiivid iga õpiku puhul.  eakohasuse nõudega ja riikliku õppekavaga.   leb. Tekstid on liiga tihti riimis. Peale 3 korda lugemist on neil   kukäelistele. Ja õpetajad pannakse oma leidlikkust üles näi-  abiliseks.
                                                              tama. Kolme tegelase nimed tuli leida hoopis matemaatika
 Uurijaid huvitasid lisaks üldistele omadustele see, kuivõrd  Koolibri õpiku puhul (Kaie Kubri, Anu Palu, Marika Vares)  Ülevaade on koostatud Annika Adamsi ettekande materja-  need peas ja raske on aru saada, kas ta oskab tegelikult luge-  töövihikust. Ei ütleks midagi paha, sest aeg areneb omas suu-
 võimaldab õppevara rakendada metoodikaid erinevate osa-  on õpetajatele meeldinud kaks läbivat tegelast ja loogika-  lide põhjal.   da või loeb peast. Teksti sisu ei huvita paljusid lapsi. Samas
   1   2   3   4