Page 4 - Õpsik nr 3 - MÄRTS 2012
P. 4

2 4       Märts   2012




                ÕPETAJA UURIB                                                 LUGEMISSOOVITUS

            TEKSTÜLESANNE KUI                                             HEAD LASTERAAMATUD 2011

            PILTJUTUSTUS                                                  Eksperdid valivad kord aastas uudiskirjanduse hulgast välja kuni 12-aastastele lastele mõeldud  head las-
                                                                          teraamatud. Raamatuid hindavad lastekirjandusega igapäevaselt kokku puutuvad inimesed üle Eesti: Ees-
            Tutvustame Ristiku Põhikooli õpetaja Irja Rebase magistritööd, mis   ti Lastekirjanduse Keskus, Eesti Lugemisühing, Emakeeleõpetajate Selts ja lasteraamatukogude töötajad.
            uuris tekstülesannete lahendamist.                            Täiendavat teavet leiab Lastekaitseliidu koduleheküljelt.
            Tekstülesanded on paljudele lastele rasked. Õpilased tajuvad ja salves-       Heli Illipe-Sootak, Katrin                 Mika Keränen.
            tavad  informatsiooni  erinevalt  ja  mõtlevad  erinevalt.  Ülesannete  esi-  Erlich. Kiisu reisib                       Salapärane lillenäppaja
            tusviis õppekirjanduses ei arvesta õpilaste individuaalsete eripäradega.
            Ajupoolkerade spetsiifilisusega arvestamine on Irja Rebase meelest üks         Tegelane  Kiisu  on  tuttav                See on juba neljas raamat südi-
            esmaseid võimalusi matemaatika-alaste raskustega õpilaste toetamisel.         juba  varasemast  raamatust.               dest  lastest,  kes  Tartus  krimi-
            Neil õpilastel on tihtipeale hästi arenenud visuaalse informatsiooni ta-      Siin  läheb  julge  Kiisu  võõ-            naalseid juhtumeid lahendavad.
            jumise võime ja hea nägemismälu. Kui matemaatikatunnis kasutataks             raid maid avastama. Ta rei-                Nagu ikka detektiivlugudes sei-
            rohkem näitlikustamist ja töösse oleks haaratud laiemad ajupiirkonnad,        sib  Venemaal  ja  Lätis,  aga             savad lapsed tõe ja õiguse eest
            oleks matemaatika-alaste raskustega õpilasi vähem. Tihti peab õpilane         ka Aafrikas ja Antaktikas, ja              ning  näitavad  õiget  suunda  ka
            ülesannet lahendades ületama mitte matemaatika-alaseid raskusi, vaid   seda kõike antakse edasi lapsele arusaadaval moel   täiskasvanud tegelastele.
            teksti mõistmisest tulenevaid raskusi.                        – Kiisu leiab sõpru, õpib tundma nende nimesid
            Irja Rebane uuris oma magistritöös, kuidas tekstülesande lahendamise   ja vastava keele sõnu teretamiseks ja tänamiseks,   Ilona Martson. Rosinad. Lood
            edukus sõltub ülesande esitusviisist. Ülesanded esitati kolmel kujul: ta-  sööb kohalikke toite ja näeb põnevaid paiku.   lastekirjanike lapsepõlvest
            valiselt, laiendatud tekstiga (põhjalikumalt seletades) ja pildisarjana.      Aleksei Turovski ja Kätlin                Oma lapsepõlves juhtunut on kirja
            Selgus, et kõige edukamalt lahendati ülesandeid, mis olid antud piltide       Vainola. Tiigielu aabits                  pannud Ellen Niit, Eno Raud, Aino
            abil. Selliselt esitatud ülesandeid lahendasid matemaatika-alaste raskus-     Tiina Mariam Reinsalu suu-                Pervik, Leelo Tungal, Jaak Urmet
            tega lapsed tunduvalt paremini kui sõnaliselt antud ülesandeid. Seal-         repärased pildid tutvustavad              ja teised. Lood on varem ilmunud
            juures jõudsid nad oma lahendamise edukuses peaaegu et kannule nii-           tiigis elavaid olevusi ja vee-            ajakirjas Täheke.
            öelda tavalistele õpilastele. Võrreldes erinevate õpilasgruppide tulemusi     kogu  kui  elukeskkonda  läbi
            selgus, et kõige paremini toetabki arusaamist pildisari. Paljudele õpilas-    eri aastaaegade,  koos Alek-              Ilmar Tomusk.
            tele on pilt täiuslikum ja mõistetavam kui verbaalne kirjeldus. Miks siis     sei  Turovski  loodustundmi-              Volli vanad vigurid
            mitte neile vastu tulla?                                                      sega annab raamat väga hea                Volli on lugejale tuttav juba va-
            Kui õppekirjanduses on ülesanne antud ilma piltideta, tuleks võtta aega       ettekujutuse  sellest,  mis  elu          rasemast raamatust „Tere, Volli!“
            ja ise lastega koos pildid joonistada; neid võib ka saada pildistades ja      elatakse tiigis.                          Mida kõike Volli teha oskab,  sel-
            arvuti abil. Niisamuti on tähtis, et ülesanded oleksid õpilastele huvitavad                                             le peale on täiskasvanud inime-
            ja et neil oleks ka praktiline väärtus.                                       Agnes de Lestrade, Valeria                sel raske tulla. Ta on toimekas ja
                                                                                          Docampo.
            Tutvustame Irja Rebase loal näitena ka üht pildisarja, mida ta oma töös       Suur sõnadevabrik                         leidlik poiss, aga kõige toredam
                                                                                                                                    on see, et tal on ema ja isa, kes
            kasutas.
                                                                                          Imeline  lugu  maast,  kus   temast alati aru saavad: ka siis, kui ta arvuti osadeks
                                                                                          sõnu peab ostma kalli raha   teeb ja kokku paneb, vannituba hermeetiliseks ehi-
                                                                                          eest.  Vaene  poiss  Villem   tab, prügikastist süüa otsib, kui ka muudel kriitilistel
                                                                                          leiab aga siiski mooduse, et   hetkedel.
                                                                                          oma  tundeid  toredale  tüd-              Jeff Kinney. Ühe äpardi päevik
                                                                          rukule  väljendada.  Mida  sõnad  tähendavad,             Huvitava  kujundusega  raamat
                                                                          kuidas me sõnu kasutame – see on selle raama-             –  joonelisse  kaustikusse  joonis-
                                                                          tu aine.                                                  tatud ja kirjutatud päevaraamat,
                                                                                          Ketlin Priilinn.                          mis kajastab elu põhikoolis, kus
                                                                                          Evelini lood                              „on kokku segatud minusugused
            1. Kommikotis on kolme sorti komme.   2. 55% nendest on „Pralinee” kommid.    Miks  narritakse  seda,  kes              lapsed, kes pole veel kasvuspur-
                                                                                          veidi  teistsugune  on?  Kui-             dini  jõudnud,  ja  need  gorillad,
                                                                                          das kiusajatega toime tulla?              kes  peavad  kaks  korda  päevas
                                                                                          Mis on tõeline mure? Selles               habet  ajama.“  Raskused  on  sel-
                                                                                          raamatus tõuseb esile palju   leks, et neid võita, kogeb ka selle raamatu minajutus-
                                                                                          teemasid,  mida  on  oluline   taja. Tänaseks on ilmunud ka juba raamatu järg „Ühe
                                                                                          lastega arutada. Ketlin Prii-  äpardi päevik. Rodrick on kunn“.
                                                                                          linn  oskab  kirjutada  alg-
                                                                                          klassilapse tasandil.                   Wimberg. Rokenroll
            3. 20% nendest on „Teekonna” kommid.    4. Ülejäänud 15 on „Oravakesed”.                                              Seda  luuleraamatut  võib  samahäs-
            Mitu kommi on kommikotis?                           Vastus: ..................................  Riina  Kasser,  pildid  Ave   ti  nimetada  lauluraamatuks:  seal
                                                                                          Teeääre. Lenni ja Tallinn
                                                                                                                                  leidub tuntud laulude uusi kujusid
                                                                                          Lenni  on  väike  imeline               (Mu  telefon  on  tilluke,  kuid  ta  on
                                                                                          olevus,  kes  tunneb  Tallin-
            LUGEMISMÄNGUD KUI                                                             na  vanalinna  läbi  ja  lõhki          armas minule! Oi-lii, oi-laa, kuid ta
                                                                                                                                  on  armas  minule!),  laulavad  asjad
                                                                                          ning  oskab  sellest  toredaid
            VÕIMALUS VÄHENDADA                                                            lugusid  jutustada.  Raamat             köögis ja esikus, luuletused on rüt-
                                                                                                                                  mikad ja energilised. Õpetaja suu-
                                                                                          on ka faktide poolest rikas,
                                                                                                                                  reks rõõmuks on seal luuletervitus
            LUGEMISRASKUSE RISKI                                          kusjuures  pildid  on  väga  täpsed  ja  kõnekad.       vabariigi sünnipäevaks.
                                                                          Kindlasti leiab sellest raamatust uudset ka see,
                                                                          kes omateada Tallinnas vägagi kodus on.
            Õpsik  vestleb  Eesti  Lugemisühingu
            projektijuhi,  lugemismängude  idee
            ühe  autori  Kadi  Lukanenokiga.  Kadi                      perekondlik taust mängib rolli.  Tihti-  riskiga  lapsed  vähemalt  rahuldaval   kamängu    kaasamises  õpetamisse  ja
            Lukanenok on pedagoogikamagister ja                         lugu on kõne arengu hilistumist mär-  tasemel hakkama reaalsete soorituste   õppimisse.  Lugemismänge  mängides
            juhib TLÜ eri- ja sotsiaalpedagoogika                       gatud lapseeas ka lapsevanemate endi   ja praktilise tegevusega, kuid kipuvad   saame  luua  lugemiseks  vajalike  eel-
            osakonda.  Tänaseks  on  paljude  õpe-                      kõne arengus.                hätta jääma sõnaliselt esitatud ülesan-  ja  osaoskuste  baasi:  kujundada  laste
            tajate töö tulemused koondatud juba                         Oluline  eeldus  lugemisoskusele  on   netega.             kõne  ja  keeleoskusi,  arendada  nende
            neljas lugemismängude komplektis ja                         nimetamisoskus. Selle puhul on kaa-  Neljandaks ja kõige probleemsemaks   visuaalset ja auditiivset verbaalset taju,
            neid  mänge  on  hakatud  kohandama                         satud  nägemis-  ja  kuulmistaju  ning   tasemeks, millel lugemisraskuse riski   mälu ja mõtlemist. Mängudes osaledes
            ka soomekeelseks õppeks.                                    töö- ja pikaajaline mälu. Paljud uurin-  vaadelda,  on  motoorika  tase.  Paljud   leiab rakendust lapse verbaalne mõt-
                                                                        gud on välja selgitanud tugeva ja olu-  uurimused  väidavad  lugemisraskuse   lemine, mängujuhiseid kuulates ning
            Millal tuleb ilmsiks, et laps võib lu-                      lise seose varase ea nimetamisoskuse   riskiga lastel olevat eakaaslastest nõr-  arutades  suureneb  kõne  mõistmine.
            gemisega hätta jääda?         Kõne- ja keele raskused: 50%-l lastest,   ja  hilisema  lugemisoskuse  vahel.  On   gemad  üld-  ja  peenmotoorsed  osku-  Pilte ja sõna- ning lausekaarte ühen-
            Lugemisraskuse,  sealhulgas  düsleksia   kellel on varases eas täheldatud kõrva-  leitud,  et  lapsed,  kes  teevad  nimeta-  sed. Suur hulk lugemisraskuse riskiga   dades  areneb  laste  motoorika.  Män-
            riski on võimalik märgata juba vara-  lekaldeid eakohasest kõnest, on hiljem   misülesannetes  palju  vigu  ja/või  on   lapsi  väldib  joonistamist,  voolimist,   gutegevustes  täiustuvad  koostöö-  ja
            ses eas, siis, kui laps veel tegelikult ei   leitud ka lugemisraskus. Ja vastupidi:   nende  testide  sooritamisel  aeglased,   rebimist, värvimist, nööride sidumist,   suhtlemisoskused: oskus oodata oma
            loegi. Parima võimaluse selleks pakub   50%-l  lugemisraskusega  lastest  on   kuuluvad    võimaliku  hilisema  luge-  nööpimist jm käelist aktiivsust nõud-  järjekorda, koostada ja vajadusel muuta
            lapse eakohane tegevus – mäng. Erine-  olnud kõne ja keele probleeme, mida   misraskuse seisukohast riskirühma.   vaid tegevusi ning väidavad need tege-  oma  ütlust,  kuulata  ja  mõista  kaaslase
            va korralduse ja struktuuriga mängud   märgatakse  sõnade  ja  häälikute  eris-          vused olevat neile rasked.    ütlust jpm.
            aitavad  kaasa  erinevate  õppimisstra-  tamisel, sõnade riimimisel, ebasõnade   Oluline on tajude ja mälu koostöö sõ-  Lugemisraskused võivad kujuneda ka
            teegiate,  seega  ka  lugemisstrateegiate   hääldamisel ja sõnavigade märkamisel   naga. Valdav osa uurijaid on üksmee-  väära või puuduliku lugemaõpetamise   TOIMETUS
            kujunemisele.  Mitmekesist  tegevust   ning  parandamisel;  laps  jätab  hääli-  lel,  et  lugemisraskuse  riskiga  lastele   tulemusel.
            pakuvad  lauamängud,  nende  hulgas   kuid ja silpie ära või vahetab, asendab   on rasked peaasjalikult sõnastamisega   Vastutav toimetaja: Mare Müürsepp
            lugemisoskust kujundavad ja arenda-  ja lisab neid.         ülesanded, samal ajal kui mittesõnali-  Mida siis teha, et lugemine edenema   Keeletoimetaja: Anne Uusen
            vad mängud ehk lugemismängud.   Uuringutega  on  tõestatud,  et  luge-  sed ülesanded sooritatakse eakaaslas-  hakkaks?   Tallinna Ülikool
                                          misraskuse riskiga lastel on märgatud   tega samal või isegi kõrgemal tasemel.   Kõigi  eespool  loetletud  tegevuste   Narva mnt 25 Tallinn 10120
            Millised märgid näitavad, et lugemi-  kõne arengu hilistumist, mida iseloo-  Eelöeldu  kehtib  ka  mõtlemise  koh-  eduka  arendamise  üks  võtmeid  seis-  opsik@tlu.ee
            ne võib hakata takerduma?     mustab pikk segase kõne periood. Ka   ta.  Enamasti  saavad  lugemisraskuse   neb  eakohaste  tegevuste,  sealhulgas
   1   2   3   4