Page 2 - Õpsik nr 3 - MÄRTS 2012
P. 2

2        Märts 2012



                 FOORUM


            SA EI KÕNNI SUJUVALT EDASI...



                                                                        Näiteks kui ema ja isa on joodikud  sid õigluse mõistet siduda õiglase  Suurem osa kuuendikke arvab, et
                                                                        ja neil on kolm last, siis lapsed ei  karistamisega.       vastutustundlikkus  on  kellegi  või
                                                                        ole  nii  rõõmsad  ja  keegi  ei  hooli  Miks on õiglust vaja? Põhjendusi  millegi  eest  vastutamine.  Vastu-
                                                                        nendest, ainult kui nad lastekodus-  toodi  eeskätt  kriminaalsest  maa-  tustunnet seostati ka hoolivuse ja
                         JAANA JÄRV                                     se lähevad.                  ilmast:                       vastutulelikkusega.
                         Pärnu Ülejõe Gümnaasiumi klassiõpetaja                                      Seda  läheb  elus  vaja,  sest  muidu  Vastutustundlikkus on minu arva-
                                                                        Mis on õiglus?
                                                                        Mõiste  'õiglus'  puhul  jagunesid   oleks igasuguseid pahategijaid igal  tes, et kui inimene aitab kedagi ja
                                                                                                                                   päästab ta halvast olukorrast ära.
                                                                                                     pool ringi. Et kõik pätid vabadus-
            Põhikooli  Riiklik  Õppekava  eel-  meelest kellestki ja millestki hoo-  vastused  eeskätt  kolme  suure  se-  se ei jääks. Kui osad ei täida reeg-  Hoolimine millegi suhtes. See on see
            dab,  et  juba  I  kooliastme  lõpus  limine,  teiste  aitamine  ja  nende   letusviisi vahel. Kõige suurem osa   leid ja teevad kõike risti vastupidi  asi, kui keegi sind palub näiteks, sa
            väärtustab  õpilane  hoolivust,  au-  eest  hoolitsemine,  toeks  olemine,   vastanutest arvas, et õiglus on õi-  ja ei tee rahalist trahvi (vms), siis  ütled talle:“Jah, loomulikult aitan!“.
            sust,  õiglust  ja  vastutustunnet.  märkamine,  kaitsmine,  hoidmi-  gete otsuste tegemine, õigesti käi-  see pole õiglane. Õiglust läheb vaja,  Vastutustundlikkus on teistele kaa-
            Jaana  Järv  selgitas  oma  magistri-  ne, kaasatundmine ja teiste pärast   tumine ja tõerääkimine.  et kui näiteks toimub kusagil kuri-  sa tundmine, nt kui keegi peksab ja
            töös, kuidas 4. ja 6. klassi õpilased  muretsemine.         See, kui sa oled aus. Õiglus on see,   tegevus, kutsutakse politsei ja sea-  sul hakkab kahju sellest.
            mõistavad  selliseid  üldinimlikke  Hoolivus on minu arust see, et näi-  mis on õige. Õiglus on minu arva-  takse õiglus jalule ehk siis pannakse  On ka selliseid seletusi, kust näh-
            ja  ühiskondlikke  väärtusi  ning  teks,  kui  jalutad  koolimaja  peal   tes see, et inimesed teevad elus kõi-  kurjategija  vangi.  Sellepärast,  et  tub, et –
            kuidas nad neid mõisteid oma sõ-  ringi ja märkad, et keegi väiksema-  ke õigesti. Õiglus on nii öelda va-  kui ei oleks su elus üldse õiglust, siis  Vastutustundlikkus  on  tunne,  mis
            nadega avavad. Eri vanuses õpilasi  test nutab, siis sa ei kõnni sujuvalt   lem, mida inimene jälgib, et mitte   sa oled üks suur pätt. Et sind teiste  on  sinu  vastu;  kui  tunned  sama,
            küsitleti selleks, et näha, kas vanu-  edasi,  vaid  proovid  teda  aidata.   valesti teha.   pärast vangi ei visataks või süüdi ei  mis teine. Sa tunned vastu armas-
            se lisandudes ja uute õppeainete-  Hoolivus on see, kui sa näiteks os-  Teine  levinum  selgitus  oli  see,  et   mõistetaks, vaid et sinusse õiglaselt  tust või vihkamist. See, kui sa tun-
            ga ja õpetajatega kokku puutudes  tad endale looma ja söödad teda ja   kõigil inimestel on võrdsed õigu-  suhtutaks.   ned vastu.
            kasvab õpilaste oskus abstraktsete  mängid temaga.          sed (õigus rääkida, mõelda, mida-  Leidus aga ka arusaama, et õiglus  Vastutustundlikkust määratleti ka
            mõistetega ümber käia.        On  nähtud  ka  seost  sallivusega:   gi teha) ja võimalused ning kõiki   puutub üldisemalt inimsuhetesse.  kui vastuhakkamist.
            Laste seletustes on võimalik eris-  Hoolivus on minu arvates nagu sal-  inimesi  koheldakse  võrdselt  (ke-  Muidu, kui sa oled vaene vms, siis  Kui sa pole millegagi nõus ja vaid-
            tada asjakohast ja vääriti tõlgenda-  livus, et kui klassis on vaene poiss,   dagi ei alavääristata, ei narrita, ei   sinu arvamus ei loeks. Elu oleks eba-  led  asjade  üle  pidevalt.  Vastutus-
            mist. Niisamuti leiame  määratlu-  siis mitte ei narri teda, vaid käitud   kiusata).     võrdne. Seda läheb vaja selleks, et  tundlikkus  on,  kui  sulle  ei  meeldi
            si, kust paistab, et sõnast saadakse  temaga nagu teistega.   Õiglus on see minu arust, et kõigil   kõik saaksid oma arvamust jagada.  see  midagi.  Oled  millegi  vastu  ja
            küll  üldjoones  õigesti  aru,  kuid  Vahel  tundub  õpilaste  vastuste   on õigus kodule, söögile jne. Õiglus   Õiglust on vaja, sest ilma õigluseta  seisad enda eest.
            õpilasel  ei  piisa  väljendusvahen-  põhjal, et nad ei ole sellisel teemal   on minu arvates see, et inimest ei   paljud hakkavad kamandama ning  Uurimistulemustest selgus, et lap-
            deid,  et  oma  mõtet  arusaadavalt  omaenda  kogemusest  kuigivõrd   tohi narrida välimuse pärast. Näi-  arvama,  et  nemad  on  tähtsamad.  sed  ajavad  omavahel  segi  sarna-
            esitada.                      rääkinud.                     teks ei pea ainult rikkamad otsuseid   Siis on kõikidel inimestel tunne, et  seid  sõnu.  Ausust  aeti  segamini
            Uurimistulemuste  analüüsist  sel-  Minu arust hoolivus on see, kui mul   vastu võtma.  Õiglus on see, kui nt   nad  on  samasugused  nagu  teised.  austusega  ning  õiglust  õiguse  ja
            gus,  et  mõisted  ausus  ja  hoolivus  jäävad kooli õpikud, siis ma saan   ühele antakse vähem süüa, kui tei-  Kui  sa  saad  oma  sõna  avaldada,  õigesti tegemisega. Seda juhtus nii
            on  neljanda  ja  kuuenda  klassi  märkuse. Et kui keegi sinust hoolib,   sele ja otsustatakse, et õiglane oleks   siis  saad  sa  oma  arvamust  öelda.  neljandas kui ka kuuendas klassis.
            õpilaste jaoks tuttavamad kui tei-  siis see on lahe. Hoolivus on see, et   võrdselt toita.   Sest muidu võib valida inimesi näi-   Ausus on see, kui sa kedagi usud ja
            sed,  mille  kohta  oli  küsitud.  Mis  sa  teed  seda,  mida  sult  palutakse.   Kolmas,  enam-vähem  niisama   teks tööle rahvuse ja soo järgi.  austad. Ausus on see, et sa austad
            on  ausus  ja  hoolivus,  sellele  olid  Hoolivus  on  see,  et  keegi  meeldib   suur osa õpilasi arvas, et õiglus on   teisi.
            enam-vähem kõik lapsed andnud  sulle sõbrana või armastatuna.  see,  kui  inimene  saab  oma  teole  Mis on vastutustundlikkus?  Millest selline sõnatähenduste se-
            adekvaatse seletuse.          Iga mõiste puhul küsis uurija ka,   vastava karistuse.     Kõige  enam  lahknesid  omavahel   gunemine  võib  tulla?  Põhjuseid
                                                                                                     sõna  vastutustundlikkus  seletu-
                                                                        Siis, kui näiteks keegi varastab paa-
            Mis on ausus?                 milleks  seda  omadust  elus  vaja   di ja kui ta saab õiglase karistuse.  sed.    Siin  tulid  välja  suurimad   võib  olla  mitmeid.  Võimalik,  et
            Ausus – see on aus olemine, tõe-  läheb.  Hoolivust  on  järgnevatel   Minu arust on õiglus see, kui näi-  vanuselised  erinevused  mõistete   lastega  ei  ole  nende  omas  vabas
            rääkimine,  kõige  ära  rääkimine.   põhjustel.             teks,  kui  keegi  on  teinud  kuriteo,  selgitamisel. Suurem osa neljanda   sõnastuses asju arutatud, vaid nad
            Aususena  tõlgendatakse  ka  usal-  Sest  muidu  sa  saad  võib  olla  pre-  siis  pannakse  ta  vangi.  Kui  karis-  klassi lapsi on arvamusel, et vastu-  on passiivselt teksti vastu võtnud
            dusväärsust ja truudust, niisamuti   sidendiks  ja  pead  tegema  raskeid   tada  saab  see,  kes  on  teo  teinud,  tustundlikkus on kohustuste õige-  ja  lünki  täitnud.  Põhjuseks  võib
            õiglast käitumist.            otsuseid.  Sa  ei  hooli  siis,  kuidas   mitte see, kes on süütu. Kui näiteks  aegne täitmine, oma asjadest hoo-  olla  ka  see,  et  vastajate  seas  on
            Oli aga ka selliseid selgitusi:   su  rahval  läheb,  kas  on  sõda,  kas   kohtus  mõrvarile  ei  anta  vangis-  limine ja nende eest hoolitsemine,   lapsi, kelle koduseks keeleks ei ole
            Ausus on usk. Kui sa teed kellelegi   on masu, kas toitu jätkub ja palju   tusaega, siis minu arvates pole see  laenatud asjade eest hoolitsemine   eesti keel ning kelle jaoks lähevad
            head. Ausus on see, milline sa oled.   muud.  Mul läheb seda vaja kah-  õiglane.         ja nende hoidmine, lubaduste täit-  sarnase  tüvega  sõnad  kergemini
            Kui  oled  aus,  siis  läheb  enamasti   tede pärast. Et rohkem asju saada.   Ligi kümnendik vastanutest ütles,  mine,  asjade  pärast  muretsemine   omavahel segi.
            hästi. (Ausus on...) et sa tead, kus   Et võib olla kunagi oma elus pruuti   et ei tea, mis on õiglus, kusjuures  ja kohusetunne.   Kokkuvõttes  võib  öelda,  et  laste
            sa asud; Ausus on käskude täielik   saada.                  nende  vastajate  seas  oli  võrdselt  Vastutustundlikkus  on  see,  kui  sa   sõnakasutus võiks huvitada nii iga
            edastamine. (Nii siin kui kogu ar-  Elus ei oleks heasid õpilasi, kui õpe-  neljanda ja kuuenda klassi õpilasi.  õpid oma asjad ära ega jäta midagi   aine  õpetajat  kui  ka  õppemater-
            tiklis – näited on laste üksiklaused,   tajad ei hooliks millestki.   Vanuselist arengut võib aga näha  tegemata. Minu arvates on vastu-  jalide  koostajaid.  Üldmõisteteni
            need ei ole omavahel seotud.)   Kui  mõni  inimene  koperdab,  siis   selles aspektis, et kuuendas klassis  tustundlikkus asjade eest hoolitse-  võiks jõuda läbi konkreetsete olu-
                                          teistel  oleks  suva,  kas  inimene  jäi                                                 kordade ja tegude.
            Mis on hoolivus?              ellu või mitte. Et ei oleks igal pool   oli rohkem neid õpilasi, kes oska-  mine.
            Hoolivus on suurema osa õpilaste  mustust  ja  kõik  ei  oleks  segamini.

            SAAME TUTTAVAKS –

  SAAME TUTTAVAKS                                                       õpilased annavad õige vastuse või  tegelda numbrite ja arvutamisega.  veel  võõras.  Õpilane  peab  saama
            DÜSKALKUULIA
                                                                        kasutavad  õiget  meetodit,  võivad  Parim viis ärevusest üle saada on  töötada omas tempos.
                                                                        nad  seda  teha  mehhaaniliselt  ja  kogeda  edu  matemaatikatunnis.  Väga olulised on mängulised üles-
                                                                        ebakindlalt.                 Seega  peaks  õpetaja  olema  leid-  anded, harjutusmängud, mis hoia-
                                                                        Klassiõpetaja  on  tihtilugu  esi-  lik,  et  anda  toetavalt  ja  rõõmsalt  vad õhustiku pingevabana.
                                                                        mene  inimene,  kel  võib  tekkida  selliseid ülesandeid, millega toime  Töö  tuleb  jagada  lühikesteks  pe-
                                                                        kahtlus, et lapsel on düskalkuulia.  tullakse. Õpetaja peaks ka tagama,  rioodideks,  et  ei  jõutaks  väsida.
                                                                        Düskalkuulia  diagnoosi  paneb  et valesti vastanut ei halvustataks,  Tekstülesanded  saab  esitada  ele-
                         KAISA NEI                                      Eestis psühhiaater.          ja otsima selliseid koostöövorme,  mentide  kaupa,  õpetades  last  ise
                         Tallinna Kunstigümnaasiumi matemaatikaõpetaja                               mis positiivseid elamusi annavad.   küsimustega  lahenduskäiku  tu-
                                                                        Düskalkuuliaga õpilase ettekujutus                         letama.  Kogu  lahenduskäik  tuleb
            Kui laps loendab objekte valesti,   gilisse  kirjandusse  jõudnud  suh-  numbrist ja arvust kujuneb vaeva-  Kuidas  õpetada  düskalkuuliaga  üles märkida.
            eksib kellaajaga,             teliselt  hiljuti.  Arvutusvilumuse  liselt. Laps võib õpitavat mõista ja  last? Mõni näpunäide veel.   Ehkki   taskuarvuti   võib
            takerdub lahenduskäigus,      häire kohta pole ühtset määratlust.  ülesandes rakendada lühikest aega,  Oluline  on  õpitavast  aru  saada,  düskalkuuliaga  last  palju  aidata,
            teeb parandamise asemel uue vea,   Düskalkuuliat  on  selgitatud  kui  kuid  ei  suuda  teadmist  säilitada.  mitte lihtsalt ära teha. Kasutagem  on  tal  sellegi  kasutamist  keeruli-
            teeb kummalisi vigu,          spetsiifilistõpiraskust,mismõjutab  Ta  hakkab  end  süüdistama  õpitu  võimalikult konkreeteid materjale,  sem õppida kui teistel.
            jätab halvasti meelde numbreid ja  õpilase võimet mõista, töödelda ja  unustamises. Düskalkuuliaga õpi-  esemete, piltide, kehakeelega läbi-  Arvutusvilumuse  häirega  õpilas-
            tehteid ning paistab muudeski ma-  omandada  matemaatilist  infor-  lane ei naudi tööd numbritega ja  proovimist,  vältides  abstraktseid  tele on välja töötatud mitmeid ar-
            temaatikaga seotud tegevustes abi-  matsiooni ning kanda matemaati-  tunneb  end  matemaatikatunnis  mõisteid.  Arvutuspulgad,  klotsid,  vutiprogramme  ja  -mänge,  nagu
            tuna,  võib  tegu  olla  düskalkuulia  kateadmisi üle teistesse õppeaine-  heitunult,  hakkab  kasutama  eri-  mänguraha,  kell  jm  vahendid  on  näiteks The Number Race.
            ehk arvutusvilumuse häirega.  tesse. Suurbritannia haridusameti  nevaid  eemalehoidmise  võtteid  omal kohal niikaua, kuni nad ikka  Õpetajad, keda Kaisa Nei uurimu-
            Kaisa  Nei  magistritöö  (2011)  tõi  koduleht ütleb, et düskalkuulia on  nagu  tualetis  käimine,  pliiatsi  te-  veel kellelegi vajalikud on. Ka sõr-  ses küsitleti, olid enamasti abi saa-
            esile,  et  suur  osa  klassiõpetajaist  seisund, mis mõjutab matemaati-  ritamine  jms.  Eakaaslaste  ja  täis-  medel  arvutamine  toetab  arvust  nud  võrgustikutööst  –  koostööst
            tahavad  düskalkuuliast  rohkem  liste oskuste omandamise võimet.  kasvanute  negatiivne  tähelepanu  arusaamise võimet.   parandusõppe  õpetaja,  psühho-
            teada, et olla toeks igale oma õpi-  Düskalkuuliaga  õpilastel  puudub  tema  soorituste  suhtes  võib  aga  Tund peab olema hästi läbi mõel-  loogi,  eripedagoogi,  kooli  juht-
            lasele.                       intuitiivne  numbrite  haaramise  viia erilaadi ärevuseni, nimetatud  dud:  kuidas  kõigepealt  ära  tunda  konna  ja  lapsevanematega.  Jaga-
            Ehkki  düskalkuulia  mõiste  on  võime  ja  võib  tekkida  probleeme  matemaatika-ärevuseks,  mis  teeb  materjal, mis peaks olema tuttav,  tud mure on pool muret kindlasti
            kasutusel  1962.  aastast,  on  see  matemaatiliste  faktide  ja  tege-  asja  veel  raskemaks.  Õpilane  ko-  kuidas  liikuda  tuttavalt  väga  väi-  ka düskalkuulia puhul.
            aju-uurijate  sõnavarast  pedagoo-  vuste õppimisel. Isegi kui sellised  geb ebameeldivust, ohtu, kui tuleb  keste  sammudega  selleni,  mis  on
   1   2   3   4