Page 2 - Õpsik nr 3 - MÄRTS 2012
P. 2
2 Märts 2012
FOORUM
SA EI KÕNNI SUJUVALT EDASI...
Näiteks kui ema ja isa on joodikud sid õigluse mõistet siduda õiglase Suurem osa kuuendikke arvab, et
ja neil on kolm last, siis lapsed ei karistamisega. vastutustundlikkus on kellegi või
ole nii rõõmsad ja keegi ei hooli Miks on õiglust vaja? Põhjendusi millegi eest vastutamine. Vastu-
nendest, ainult kui nad lastekodus- toodi eeskätt kriminaalsest maa- tustunnet seostati ka hoolivuse ja
JAANA JÄRV se lähevad. ilmast: vastutulelikkusega.
Pärnu Ülejõe Gümnaasiumi klassiõpetaja Seda läheb elus vaja, sest muidu Vastutustundlikkus on minu arva-
Mis on õiglus?
Mõiste 'õiglus' puhul jagunesid oleks igasuguseid pahategijaid igal tes, et kui inimene aitab kedagi ja
päästab ta halvast olukorrast ära.
pool ringi. Et kõik pätid vabadus-
Põhikooli Riiklik Õppekava eel- meelest kellestki ja millestki hoo- vastused eeskätt kolme suure se- se ei jääks. Kui osad ei täida reeg- Hoolimine millegi suhtes. See on see
dab, et juba I kooliastme lõpus limine, teiste aitamine ja nende letusviisi vahel. Kõige suurem osa leid ja teevad kõike risti vastupidi asi, kui keegi sind palub näiteks, sa
väärtustab õpilane hoolivust, au- eest hoolitsemine, toeks olemine, vastanutest arvas, et õiglus on õi- ja ei tee rahalist trahvi (vms), siis ütled talle:“Jah, loomulikult aitan!“.
sust, õiglust ja vastutustunnet. märkamine, kaitsmine, hoidmi- gete otsuste tegemine, õigesti käi- see pole õiglane. Õiglust läheb vaja, Vastutustundlikkus on teistele kaa-
Jaana Järv selgitas oma magistri- ne, kaasatundmine ja teiste pärast tumine ja tõerääkimine. et kui näiteks toimub kusagil kuri- sa tundmine, nt kui keegi peksab ja
töös, kuidas 4. ja 6. klassi õpilased muretsemine. See, kui sa oled aus. Õiglus on see, tegevus, kutsutakse politsei ja sea- sul hakkab kahju sellest.
mõistavad selliseid üldinimlikke Hoolivus on minu arust see, et näi- mis on õige. Õiglus on minu arva- takse õiglus jalule ehk siis pannakse On ka selliseid seletusi, kust näh-
ja ühiskondlikke väärtusi ning teks, kui jalutad koolimaja peal tes see, et inimesed teevad elus kõi- kurjategija vangi. Sellepärast, et tub, et –
kuidas nad neid mõisteid oma sõ- ringi ja märkad, et keegi väiksema- ke õigesti. Õiglus on nii öelda va- kui ei oleks su elus üldse õiglust, siis Vastutustundlikkus on tunne, mis
nadega avavad. Eri vanuses õpilasi test nutab, siis sa ei kõnni sujuvalt lem, mida inimene jälgib, et mitte sa oled üks suur pätt. Et sind teiste on sinu vastu; kui tunned sama,
küsitleti selleks, et näha, kas vanu- edasi, vaid proovid teda aidata. valesti teha. pärast vangi ei visataks või süüdi ei mis teine. Sa tunned vastu armas-
se lisandudes ja uute õppeainete- Hoolivus on see, kui sa näiteks os- Teine levinum selgitus oli see, et mõistetaks, vaid et sinusse õiglaselt tust või vihkamist. See, kui sa tun-
ga ja õpetajatega kokku puutudes tad endale looma ja söödad teda ja kõigil inimestel on võrdsed õigu- suhtutaks. ned vastu.
kasvab õpilaste oskus abstraktsete mängid temaga. sed (õigus rääkida, mõelda, mida- Leidus aga ka arusaama, et õiglus Vastutustundlikkust määratleti ka
mõistetega ümber käia. On nähtud ka seost sallivusega: gi teha) ja võimalused ning kõiki puutub üldisemalt inimsuhetesse. kui vastuhakkamist.
Laste seletustes on võimalik eris- Hoolivus on minu arvates nagu sal- inimesi koheldakse võrdselt (ke- Muidu, kui sa oled vaene vms, siis Kui sa pole millegagi nõus ja vaid-
tada asjakohast ja vääriti tõlgenda- livus, et kui klassis on vaene poiss, dagi ei alavääristata, ei narrita, ei sinu arvamus ei loeks. Elu oleks eba- led asjade üle pidevalt. Vastutus-
mist. Niisamuti leiame määratlu- siis mitte ei narri teda, vaid käitud kiusata). võrdne. Seda läheb vaja selleks, et tundlikkus on, kui sulle ei meeldi
si, kust paistab, et sõnast saadakse temaga nagu teistega. Õiglus on see minu arust, et kõigil kõik saaksid oma arvamust jagada. see midagi. Oled millegi vastu ja
küll üldjoones õigesti aru, kuid Vahel tundub õpilaste vastuste on õigus kodule, söögile jne. Õiglus Õiglust on vaja, sest ilma õigluseta seisad enda eest.
õpilasel ei piisa väljendusvahen- põhjal, et nad ei ole sellisel teemal on minu arvates see, et inimest ei paljud hakkavad kamandama ning Uurimistulemustest selgus, et lap-
deid, et oma mõtet arusaadavalt omaenda kogemusest kuigivõrd tohi narrida välimuse pärast. Näi- arvama, et nemad on tähtsamad. sed ajavad omavahel segi sarna-
esitada. rääkinud. teks ei pea ainult rikkamad otsuseid Siis on kõikidel inimestel tunne, et seid sõnu. Ausust aeti segamini
Uurimistulemuste analüüsist sel- Minu arust hoolivus on see, kui mul vastu võtma. Õiglus on see, kui nt nad on samasugused nagu teised. austusega ning õiglust õiguse ja
gus, et mõisted ausus ja hoolivus jäävad kooli õpikud, siis ma saan ühele antakse vähem süüa, kui tei- Kui sa saad oma sõna avaldada, õigesti tegemisega. Seda juhtus nii
on neljanda ja kuuenda klassi märkuse. Et kui keegi sinust hoolib, sele ja otsustatakse, et õiglane oleks siis saad sa oma arvamust öelda. neljandas kui ka kuuendas klassis.
õpilaste jaoks tuttavamad kui tei- siis see on lahe. Hoolivus on see, et võrdselt toita. Sest muidu võib valida inimesi näi- Ausus on see, kui sa kedagi usud ja
sed, mille kohta oli küsitud. Mis sa teed seda, mida sult palutakse. Kolmas, enam-vähem niisama teks tööle rahvuse ja soo järgi. austad. Ausus on see, et sa austad
on ausus ja hoolivus, sellele olid Hoolivus on see, et keegi meeldib suur osa õpilasi arvas, et õiglus on teisi.
enam-vähem kõik lapsed andnud sulle sõbrana või armastatuna. see, kui inimene saab oma teole Mis on vastutustundlikkus? Millest selline sõnatähenduste se-
adekvaatse seletuse. Iga mõiste puhul küsis uurija ka, vastava karistuse. Kõige enam lahknesid omavahel gunemine võib tulla? Põhjuseid
sõna vastutustundlikkus seletu-
Siis, kui näiteks keegi varastab paa-
Mis on ausus? milleks seda omadust elus vaja di ja kui ta saab õiglase karistuse. sed. Siin tulid välja suurimad võib olla mitmeid. Võimalik, et
Ausus – see on aus olemine, tõe- läheb. Hoolivust on järgnevatel Minu arust on õiglus see, kui näi- vanuselised erinevused mõistete lastega ei ole nende omas vabas
rääkimine, kõige ära rääkimine. põhjustel. teks, kui keegi on teinud kuriteo, selgitamisel. Suurem osa neljanda sõnastuses asju arutatud, vaid nad
Aususena tõlgendatakse ka usal- Sest muidu sa saad võib olla pre- siis pannakse ta vangi. Kui karis- klassi lapsi on arvamusel, et vastu- on passiivselt teksti vastu võtnud
dusväärsust ja truudust, niisamuti sidendiks ja pead tegema raskeid tada saab see, kes on teo teinud, tustundlikkus on kohustuste õige- ja lünki täitnud. Põhjuseks võib
õiglast käitumist. otsuseid. Sa ei hooli siis, kuidas mitte see, kes on süütu. Kui näiteks aegne täitmine, oma asjadest hoo- olla ka see, et vastajate seas on
Oli aga ka selliseid selgitusi: su rahval läheb, kas on sõda, kas kohtus mõrvarile ei anta vangis- limine ja nende eest hoolitsemine, lapsi, kelle koduseks keeleks ei ole
Ausus on usk. Kui sa teed kellelegi on masu, kas toitu jätkub ja palju tusaega, siis minu arvates pole see laenatud asjade eest hoolitsemine eesti keel ning kelle jaoks lähevad
head. Ausus on see, milline sa oled. muud. Mul läheb seda vaja kah- õiglane. ja nende hoidmine, lubaduste täit- sarnase tüvega sõnad kergemini
Kui oled aus, siis läheb enamasti tede pärast. Et rohkem asju saada. Ligi kümnendik vastanutest ütles, mine, asjade pärast muretsemine omavahel segi.
hästi. (Ausus on...) et sa tead, kus Et võib olla kunagi oma elus pruuti et ei tea, mis on õiglus, kusjuures ja kohusetunne. Kokkuvõttes võib öelda, et laste
sa asud; Ausus on käskude täielik saada. nende vastajate seas oli võrdselt Vastutustundlikkus on see, kui sa sõnakasutus võiks huvitada nii iga
edastamine. (Nii siin kui kogu ar- Elus ei oleks heasid õpilasi, kui õpe- neljanda ja kuuenda klassi õpilasi. õpid oma asjad ära ega jäta midagi aine õpetajat kui ka õppemater-
tiklis – näited on laste üksiklaused, tajad ei hooliks millestki. Vanuselist arengut võib aga näha tegemata. Minu arvates on vastu- jalide koostajaid. Üldmõisteteni
need ei ole omavahel seotud.) Kui mõni inimene koperdab, siis selles aspektis, et kuuendas klassis tustundlikkus asjade eest hoolitse- võiks jõuda läbi konkreetsete olu-
teistel oleks suva, kas inimene jäi kordade ja tegude.
Mis on hoolivus? ellu või mitte. Et ei oleks igal pool oli rohkem neid õpilasi, kes oska- mine.
Hoolivus on suurema osa õpilaste mustust ja kõik ei oleks segamini.
SAAME TUTTAVAKS –
SAAME TUTTAVAKS õpilased annavad õige vastuse või tegelda numbrite ja arvutamisega. veel võõras. Õpilane peab saama
DÜSKALKUULIA
kasutavad õiget meetodit, võivad Parim viis ärevusest üle saada on töötada omas tempos.
nad seda teha mehhaaniliselt ja kogeda edu matemaatikatunnis. Väga olulised on mängulised üles-
ebakindlalt. Seega peaks õpetaja olema leid- anded, harjutusmängud, mis hoia-
Klassiõpetaja on tihtilugu esi- lik, et anda toetavalt ja rõõmsalt vad õhustiku pingevabana.
mene inimene, kel võib tekkida selliseid ülesandeid, millega toime Töö tuleb jagada lühikesteks pe-
kahtlus, et lapsel on düskalkuulia. tullakse. Õpetaja peaks ka tagama, rioodideks, et ei jõutaks väsida.
Düskalkuulia diagnoosi paneb et valesti vastanut ei halvustataks, Tekstülesanded saab esitada ele-
KAISA NEI Eestis psühhiaater. ja otsima selliseid koostöövorme, mentide kaupa, õpetades last ise
Tallinna Kunstigümnaasiumi matemaatikaõpetaja mis positiivseid elamusi annavad. küsimustega lahenduskäiku tu-
Düskalkuuliaga õpilase ettekujutus letama. Kogu lahenduskäik tuleb
Kui laps loendab objekte valesti, gilisse kirjandusse jõudnud suh- numbrist ja arvust kujuneb vaeva- Kuidas õpetada düskalkuuliaga üles märkida.
eksib kellaajaga, teliselt hiljuti. Arvutusvilumuse liselt. Laps võib õpitavat mõista ja last? Mõni näpunäide veel. Ehkki taskuarvuti võib
takerdub lahenduskäigus, häire kohta pole ühtset määratlust. ülesandes rakendada lühikest aega, Oluline on õpitavast aru saada, düskalkuuliaga last palju aidata,
teeb parandamise asemel uue vea, Düskalkuuliat on selgitatud kui kuid ei suuda teadmist säilitada. mitte lihtsalt ära teha. Kasutagem on tal sellegi kasutamist keeruli-
teeb kummalisi vigu, spetsiifilistõpiraskust,mismõjutab Ta hakkab end süüdistama õpitu võimalikult konkreeteid materjale, sem õppida kui teistel.
jätab halvasti meelde numbreid ja õpilase võimet mõista, töödelda ja unustamises. Düskalkuuliaga õpi- esemete, piltide, kehakeelega läbi- Arvutusvilumuse häirega õpilas-
tehteid ning paistab muudeski ma- omandada matemaatilist infor- lane ei naudi tööd numbritega ja proovimist, vältides abstraktseid tele on välja töötatud mitmeid ar-
temaatikaga seotud tegevustes abi- matsiooni ning kanda matemaati- tunneb end matemaatikatunnis mõisteid. Arvutuspulgad, klotsid, vutiprogramme ja -mänge, nagu
tuna, võib tegu olla düskalkuulia kateadmisi üle teistesse õppeaine- heitunult, hakkab kasutama eri- mänguraha, kell jm vahendid on näiteks The Number Race.
ehk arvutusvilumuse häirega. tesse. Suurbritannia haridusameti nevaid eemalehoidmise võtteid omal kohal niikaua, kuni nad ikka Õpetajad, keda Kaisa Nei uurimu-
Kaisa Nei magistritöö (2011) tõi koduleht ütleb, et düskalkuulia on nagu tualetis käimine, pliiatsi te- veel kellelegi vajalikud on. Ka sõr- ses küsitleti, olid enamasti abi saa-
esile, et suur osa klassiõpetajaist seisund, mis mõjutab matemaati- ritamine jms. Eakaaslaste ja täis- medel arvutamine toetab arvust nud võrgustikutööst – koostööst
tahavad düskalkuuliast rohkem liste oskuste omandamise võimet. kasvanute negatiivne tähelepanu arusaamise võimet. parandusõppe õpetaja, psühho-
teada, et olla toeks igale oma õpi- Düskalkuuliaga õpilastel puudub tema soorituste suhtes võib aga Tund peab olema hästi läbi mõel- loogi, eripedagoogi, kooli juht-
lasele. intuitiivne numbrite haaramise viia erilaadi ärevuseni, nimetatud dud: kuidas kõigepealt ära tunda konna ja lapsevanematega. Jaga-
Ehkki düskalkuulia mõiste on võime ja võib tekkida probleeme matemaatika-ärevuseks, mis teeb materjal, mis peaks olema tuttav, tud mure on pool muret kindlasti
kasutusel 1962. aastast, on see matemaatiliste faktide ja tege- asja veel raskemaks. Õpilane ko- kuidas liikuda tuttavalt väga väi- ka düskalkuulia puhul.
aju-uurijate sõnavarast pedagoo- vuste õppimisel. Isegi kui sellised geb ebameeldivust, ohtu, kui tuleb keste sammudega selleni, mis on