Page 1 - Õpsik nr 3 - MÄRTS 2012
P. 1

ÕPSIK













                                                                    KLASSIÕPETAJATE AJALEHT                                                       Märts 2012



                SAATEKS                                                 MEIE SÕBER TAHVELARVUTI


            Hea lugeja!                                                 2011. aasta sügisest alates on Tallinna Reaalkooli alg-  tada ja templeid panna; meeldib Tangrami mängida,
                                                                        klassilapsed  saanud  kasutada  tahvelarvuteid.  Neid  seal pead väikeste kujunditega suure kujundi saama. Saab
                                                                        iPadi  nimelisi  abilisi  on  koolis  ühe  klassikomplekti  kokku panna erinevaid kujusid, loomi ja inimesi.
            “Õpsiku” kolmas number ilmub 2012. aasta kevadel, mil me tähista-  jagu, nii et õpetajad kasutavad neid kordamööda ja
            me 20 aasta möödumist Eesti Lugemisühingu asutamisest. Kutsume   panevad  vihikusse  kirja,  millal  keegi  neid  kasuta-  Ipadiga on toredam arvutada kui töölehel. Kui arvu-
            kõiki osalema aastapäeva üritustel! Vaadakem ka lugemisühingu ko-  da  soovib.  Õppealajuhataja  Kati  Kurimi  sõnul  on   tad valesti, saab vea parandada. Saab näha, kui kii-
            dulehele www.lugemisyhing.ee ja saagem sealt mõtteid ja julgustust   iPadist abi ennekõike matemaatikas, loodusõpetuses   re arvutaja oled. Kui oleks valida, kas teha arvutust
            oma  koolis  ja  klassis  midagi  toredat  algatada.  Lugemissoovitusena   ja inglise keeles, kuna eestikeelset õppematerjali veel   iPadiga  või  tööraamatuga,  siis  ma  valiksin  iPadi.
            toimib meie lehes järjekordne Hea Raamatu nimekiri, mis on valmi-  kuigivõrd pole. Mida arvavad tahvelarvutist II klassi   Meeldib Math Kid, seal saab arvutada ja teada, kui
            nud Lastekaitseliidu ja paljude teiste ühenduste koostöös.     õpilased?                                palju on õigeid ja valesid. Kõige lahedam on kiirelt ar-
                                                                                                                    vutada: My Math App. Mulle meeldib sellepärast iPad,
            Nagu tavaks, tutvustame jälle mõnda üliõpilasuurimust. Seekord siis   Siin on kokkuvõte ühe klassi laste joonistustustest ja  et kui ma piisavalt kiiresti arvutan, siis ma saan palju
            selliseid, kus uuritakse, mida on raske õppida ja miks: abstraktseid   juttudest. Lastele meeldib tunnis tahvelarvuteid ka-  punkte. Mulle meeldib rohkem iPadiga sellepärast, et
            mõisteid, matemaatikat... Tuleb välja, et didaktika iidsed tõed – näit-  sutada. Nende põhjendused on sellised (keelekasutus  paberil saad sa kõike ühe korra teha, aga iPadil saad
            likustamine, konkreetselt üldisele liikumine, eri meeltega tajumine   muutmata).                        teha kõike nii palju kui soovid.
            – on aktuaalsed ka nüüd,  e-ajastul. Nii papist lugemismängud kui
            tahvelarvutid lasevad õppematerjali kätega liigutada, mis on lapsele   Seal on vaja mõelda, on vaja loogikat; meeldib mängi-  Mulle meeldib mäng + BubbelsX. Selles mängus saab
            teatud arengujärgus hädavajalik võimalus.                   da Finger Blocki, sest seal peab palju mõtlema ja pai-  arvutada. Sulle tuleb üles number, sa pead saama selle
                                                                                                                    numbri kokku, mida rohkem numbreid sul tehtes on,
            Õppigem siis lastega koos ja hoidkem meeles klassiku sõnu: “Ja ikka   gutama; Finger Blockis pead ümmarguse kasti palkide   seda rohkem punkte sul on, seda parem. Ma arvan, et
                                                                        abil ruudu sisse panema ja kui pandud, siis ta annab
            pea püsti... Julgelt ja rõõmsalt edasi. Küll tuleb aeg, kus... kus...” Juba   sulle järgmise leveli. Unblock Me – seal sa pead hele-  seda mängu on väga vaja, kuna selles mängus saab ar-
            sada aastat on eesti lugeja vaimu kinnitanud õpetaja Lauri usk asja-  pruune klotse nihutama, et punane klots august sisse   vutada.
                  o
                   o
                  o
              ude s
              ude s
                   o
                             gu
                             gu
                           en
                                 .
                                e
                                e
                           en
                      a
                    d
                    d
                        e a
                        e a
                      a
                                 .
            o o o l l l ude s o o d s s s a s s s s s s e a r r r en gu s s s s s s e .      mahuks. Need on mõlemad lahedad mängud. Mäng   Mängida on põnev, mängus saab tõusta uuele tasemele.
            olude soodsasse arengusse.
                                                                        ei käi aja peale. Mulle meeldib, et see on raske. Tasub
                                                                        väga palju mõelda.                          Seal saab keraamikat valmistada ilma savita.
                                                                        Ülesanded on väga rasked; saab ise taseme valida. Eri-  Meeldib Brain Tuner, sest seal saab olla õpetaja.
                                                                        ti lahedad mängud on loogika ja matemaatika, kuna   Loodusõpetusest  meeldib  mulle  NASA,  sest  seal  on
                                                                        need arendavad su mõistust ka. Minu isiklikud lemmi-  tähtkujud.
                                                                        kud on Kakuro, kus peab arvutama ja mõtlema, ning
                                                                        mälumäng, milles on vaja klikata ja siis pöörab kaart   Kokkuvõtteks – nagu näha, meeldib lastele see, mis
                                                                        end ümber. Eesmärgiks on leida paar.        paneb  neid  pingutama  ehk  vahend,  mis  aitab  oma
                                                                                                                    võimeid tundma õppida ja annab valikuid harjuta-
                                                                        Saab näppudega asju teha; saab tausta valida, joonis-  miseks.
                KOMMENTAARID
            MOEKAS VIDIN VÕI ELUJÕULINE ÕPPEVAHEND?
            Haridusministeeriumi infotehnoloogia nõuniku Jaak Anton:
            iPadid ja e-lugerid jõuavad koolide igapäevaellu juba järgmise viie
            kuni kümne aasta jooksul. "Usun, et 5–10 aasta jooksul on takistused
            sedavõrd väiksemaks muutunud, et enamik kasutab õppetöös paber-
            õpikute asemel peamiselt uusi tehnoloogiaid." (Delfi 10. oktoober
            2011)
            Tallinna Ülikooli Informaatika Instituudi teadur, haridustehnoloogia
            keskuse juhataja Mart Laanpere:
            Tahvelarvuti on mustrimurdja: iPad muudab palju selles, kuidas ini-
            mesed igapäevaselt arvutit kasutavad. Sihtturg nr 1 iPadile on hari-
            dus, on öelnud Apple! Tahvelarvutite hind hakkab kiiresti kukkuma.
            Tahvelarvutiga seostub suur muutus õppimises, kui igal õpilasel on
            arvuti kaasas.
            (Avalik loeng Studia Generalia 15. märtsil 2012)
            Tallinna Reaalkooli klassiõpetaja Kristel Kõrvits:
            Praegu kasutuselolevate tahvelarvutite puhul on miinusteks järgmi-
            sed  asjaolud:  eestikeelsed  õppevahendid  puuduvad;  õpitud  mater-
            jalide rakendamist piirab appide valik ja kvaliteet; ühilduvus; peab
            olema iTunes/Apple Store klient; vajab sagedast laadimist.
            (ettekanne 16. veebruaril 2012 seminaril Tark M-ees taskus)
            Eprojekt konsultant ja kujundaja Proomet Torga:
            Projekti E-ksperiment aruandes juhtisime  tähelepanu sellele, et iPad
            ei sobi kooli. Kui soovime anda kõikidele lastele Eestis võrdse juur-
            depääsu haridusele, siis iPad on liiga kallis nii füüsilise seadme poo-
            lest (mis ei ole mõeldud koolis kasutamiseks, sest iPad on "high-end“
            toode) kui ka eestikeelsete materjalide tootmise võimaluse poolest.
            Probleemiks  on  ka  ühilduvus  teiste  arvutitega.  iPadi  ärimudel  on
            selline, et selle sisu ei ühildu teiste tahvlitega. Kuni see olukord on
            kasumlik, see ka ei muutu.
            Mõistlik oleks, et igal õpilasel ja õpetajal on oma isiklik kooli sobiv
            tahvelarvuti, millel peaks saama ka kirjutada (Pen & Touch), mitte
            ainult näpuga sodida. Hetkel on selliseid arvuteid paraku vähe. Uue
            Androidi ja Windows 8 turuletulek võivad seda olukorda radikaalselt
            muuta. (Kirjast Õpsiku toimetajale 13. märts 2012, E-ksperiment vt
            http://www.kih.edu.ee/teeme-1-sammu)
   1   2   3   4