Page 1 - Õpsik nr 3 - MÄRTS 2012
P. 1
ÕPSIK
KLASSIÕPETAJATE AJALEHT Märts 2012
SAATEKS MEIE SÕBER TAHVELARVUTI
Hea lugeja! 2011. aasta sügisest alates on Tallinna Reaalkooli alg- tada ja templeid panna; meeldib Tangrami mängida,
klassilapsed saanud kasutada tahvelarvuteid. Neid seal pead väikeste kujunditega suure kujundi saama. Saab
iPadi nimelisi abilisi on koolis ühe klassikomplekti kokku panna erinevaid kujusid, loomi ja inimesi.
“Õpsiku” kolmas number ilmub 2012. aasta kevadel, mil me tähista- jagu, nii et õpetajad kasutavad neid kordamööda ja
me 20 aasta möödumist Eesti Lugemisühingu asutamisest. Kutsume panevad vihikusse kirja, millal keegi neid kasuta- Ipadiga on toredam arvutada kui töölehel. Kui arvu-
kõiki osalema aastapäeva üritustel! Vaadakem ka lugemisühingu ko- da soovib. Õppealajuhataja Kati Kurimi sõnul on tad valesti, saab vea parandada. Saab näha, kui kii-
dulehele www.lugemisyhing.ee ja saagem sealt mõtteid ja julgustust iPadist abi ennekõike matemaatikas, loodusõpetuses re arvutaja oled. Kui oleks valida, kas teha arvutust
oma koolis ja klassis midagi toredat algatada. Lugemissoovitusena ja inglise keeles, kuna eestikeelset õppematerjali veel iPadiga või tööraamatuga, siis ma valiksin iPadi.
toimib meie lehes järjekordne Hea Raamatu nimekiri, mis on valmi- kuigivõrd pole. Mida arvavad tahvelarvutist II klassi Meeldib Math Kid, seal saab arvutada ja teada, kui
nud Lastekaitseliidu ja paljude teiste ühenduste koostöös. õpilased? palju on õigeid ja valesid. Kõige lahedam on kiirelt ar-
vutada: My Math App. Mulle meeldib sellepärast iPad,
Nagu tavaks, tutvustame jälle mõnda üliõpilasuurimust. Seekord siis Siin on kokkuvõte ühe klassi laste joonistustustest ja et kui ma piisavalt kiiresti arvutan, siis ma saan palju
selliseid, kus uuritakse, mida on raske õppida ja miks: abstraktseid juttudest. Lastele meeldib tunnis tahvelarvuteid ka- punkte. Mulle meeldib rohkem iPadiga sellepärast, et
mõisteid, matemaatikat... Tuleb välja, et didaktika iidsed tõed – näit- sutada. Nende põhjendused on sellised (keelekasutus paberil saad sa kõike ühe korra teha, aga iPadil saad
likustamine, konkreetselt üldisele liikumine, eri meeltega tajumine muutmata). teha kõike nii palju kui soovid.
– on aktuaalsed ka nüüd, e-ajastul. Nii papist lugemismängud kui
tahvelarvutid lasevad õppematerjali kätega liigutada, mis on lapsele Seal on vaja mõelda, on vaja loogikat; meeldib mängi- Mulle meeldib mäng + BubbelsX. Selles mängus saab
teatud arengujärgus hädavajalik võimalus. da Finger Blocki, sest seal peab palju mõtlema ja pai- arvutada. Sulle tuleb üles number, sa pead saama selle
numbri kokku, mida rohkem numbreid sul tehtes on,
Õppigem siis lastega koos ja hoidkem meeles klassiku sõnu: “Ja ikka gutama; Finger Blockis pead ümmarguse kasti palkide seda rohkem punkte sul on, seda parem. Ma arvan, et
abil ruudu sisse panema ja kui pandud, siis ta annab
pea püsti... Julgelt ja rõõmsalt edasi. Küll tuleb aeg, kus... kus...” Juba sulle järgmise leveli. Unblock Me – seal sa pead hele- seda mängu on väga vaja, kuna selles mängus saab ar-
sada aastat on eesti lugeja vaimu kinnitanud õpetaja Lauri usk asja- pruune klotse nihutama, et punane klots august sisse vutada.
o
o
o
ude s
ude s
o
gu
gu
en
.
e
e
en
a
d
d
e a
e a
a
.
o o o l l l ude s o o d s s s a s s s s s s e a r r r en gu s s s s s s e . mahuks. Need on mõlemad lahedad mängud. Mäng Mängida on põnev, mängus saab tõusta uuele tasemele.
olude soodsasse arengusse.
ei käi aja peale. Mulle meeldib, et see on raske. Tasub
väga palju mõelda. Seal saab keraamikat valmistada ilma savita.
Ülesanded on väga rasked; saab ise taseme valida. Eri- Meeldib Brain Tuner, sest seal saab olla õpetaja.
ti lahedad mängud on loogika ja matemaatika, kuna Loodusõpetusest meeldib mulle NASA, sest seal on
need arendavad su mõistust ka. Minu isiklikud lemmi- tähtkujud.
kud on Kakuro, kus peab arvutama ja mõtlema, ning
mälumäng, milles on vaja klikata ja siis pöörab kaart Kokkuvõtteks – nagu näha, meeldib lastele see, mis
end ümber. Eesmärgiks on leida paar. paneb neid pingutama ehk vahend, mis aitab oma
võimeid tundma õppida ja annab valikuid harjuta-
Saab näppudega asju teha; saab tausta valida, joonis- miseks.
KOMMENTAARID
MOEKAS VIDIN VÕI ELUJÕULINE ÕPPEVAHEND?
Haridusministeeriumi infotehnoloogia nõuniku Jaak Anton:
iPadid ja e-lugerid jõuavad koolide igapäevaellu juba järgmise viie
kuni kümne aasta jooksul. "Usun, et 5–10 aasta jooksul on takistused
sedavõrd väiksemaks muutunud, et enamik kasutab õppetöös paber-
õpikute asemel peamiselt uusi tehnoloogiaid." (Delfi 10. oktoober
2011)
Tallinna Ülikooli Informaatika Instituudi teadur, haridustehnoloogia
keskuse juhataja Mart Laanpere:
Tahvelarvuti on mustrimurdja: iPad muudab palju selles, kuidas ini-
mesed igapäevaselt arvutit kasutavad. Sihtturg nr 1 iPadile on hari-
dus, on öelnud Apple! Tahvelarvutite hind hakkab kiiresti kukkuma.
Tahvelarvutiga seostub suur muutus õppimises, kui igal õpilasel on
arvuti kaasas.
(Avalik loeng Studia Generalia 15. märtsil 2012)
Tallinna Reaalkooli klassiõpetaja Kristel Kõrvits:
Praegu kasutuselolevate tahvelarvutite puhul on miinusteks järgmi-
sed asjaolud: eestikeelsed õppevahendid puuduvad; õpitud mater-
jalide rakendamist piirab appide valik ja kvaliteet; ühilduvus; peab
olema iTunes/Apple Store klient; vajab sagedast laadimist.
(ettekanne 16. veebruaril 2012 seminaril Tark M-ees taskus)
Eprojekt konsultant ja kujundaja Proomet Torga:
Projekti E-ksperiment aruandes juhtisime tähelepanu sellele, et iPad
ei sobi kooli. Kui soovime anda kõikidele lastele Eestis võrdse juur-
depääsu haridusele, siis iPad on liiga kallis nii füüsilise seadme poo-
lest (mis ei ole mõeldud koolis kasutamiseks, sest iPad on "high-end“
toode) kui ka eestikeelsete materjalide tootmise võimaluse poolest.
Probleemiks on ka ühilduvus teiste arvutitega. iPadi ärimudel on
selline, et selle sisu ei ühildu teiste tahvlitega. Kuni see olukord on
kasumlik, see ka ei muutu.
Mõistlik oleks, et igal õpilasel ja õpetajal on oma isiklik kooli sobiv
tahvelarvuti, millel peaks saama ka kirjutada (Pen & Touch), mitte
ainult näpuga sodida. Hetkel on selliseid arvuteid paraku vähe. Uue
Androidi ja Windows 8 turuletulek võivad seda olukorda radikaalselt
muuta. (Kirjast Õpsiku toimetajale 13. märts 2012, E-ksperiment vt
http://www.kih.edu.ee/teeme-1-sammu)