Page 1 - Õpsik nr 5 - JUUNI 2013
P. 1
ÕPSIK
KLASSIÕPETAJATE AJALEHT NR 5 Juuni 2013
VASTAB JUUBILAR
Palju õnne, Leida Talts! määrav, sest oma toetava suhtumi- ja rõõmude vastu, nende arvamust Väärtused ja ideaalid
sega ja huvitatusega lastega toimu-
kuulatakse ja nendega arutatakse
va suhtes loovad nad usaldusliku maailma asju. Väärtused ja ideaalid on teema,
fooni, mis suunab lapsi ise otsus- Siiski on kasvatuspõhimõtetes läbi mis mind läbi elu on huvitanud,
tama ja vastutama. Tõsi on see, et aegade säilinud ka mõndagi ühist. sest nende üle mõtlemine aitab
meid ümbritseva elutegelikkuse Oma kogemustele tuginevalt võin mõista, mis on inimestele tähtis,
kiire muutumine viimastel aasta- öelda, et eetilised tuumväärtused mida nad hindavad ja väärtusta-
kümnetel on seadnud mitte ainult – hoolivus, ausus, vastutus jt on vad.
lapsed, vaid ka täiskasvanud kee- lapse iseloomu kujundamisel ol- Esimese Eesti Vabariigi algusaas-
rulisse olukorda, sest arusaamad nud jätkuvalt aukohal. Muutunud tail oli tüüpiline, et noored toe-
sellest, kuidas last toetada ja suu- on nende omaduste saavutamise tusid oma ideaalideni jõudmisel
nata, on ajas muutuvad. Nii ei pee- viisid. eelkõige iseendale. 60-ndate aasta-
ta enam tingimusteta kuuletumist te keskpaiku nähti inimeseideaali
ja korralduste pimesi täitmist kas- Laste heaolu sageli sõja-, kosmose-ja töökan-
vatatuse näitajaks, pigem püütakse gelastes. 90-ndate alguse eesti
toetada lapse aktiivset tegutsemist, Meie uurimused õpilaste heaolust noored toetusid oma eeskujude
otsustus- ja algatusvõimet. ja toimetulekust näitavad eeskätt valikul kõige sagedamini iseen-
seda, et kuigi lapsed elavad eba-
Väärtuskasvatus ja iseloom võrdsetes majanduslikes ja sot- dale, vanematele, filmitähtedele
ja sportlastele. Ideaalide võrdlus
Olen veendunud, et kasvatuse siaalsetes tingimustes, ei tähenda Põhjamaadega näitas, et globali-
alustalaks on väärtuskasvatus, see samas, et mida jõukamast pe- seerumisprotsess on kaasa toonud
mis on tihedalt seotud iseloomu- res laps kasvab, seda õnnelikum ta eeskujude ja ideaalide ühtlustu-
kasvatusega. Pean silmas eeskätt on. Mõistagi leidub piisavalt näi- mise. Nii näiteks on sportlased ja
eetilisi tuumväärtusi nagu ausus, teid ka ekstreemsetest olukorda- filminäitlejad eeskujudena hin-
hoolivus, vastutus, austus enda ja dest, mil lapse kõige esmasemad natud kõikjal. Siiski iseloomustas
teiste vastu, mis moodustavad hea vajadused – toit, riided, turvalisus 90-ndate lapsi teistega võrreldes
iseloomu aluse. Sageli arvatakse, et – on rahuldamata. Kuid see, mida märksa enam soov hoida oma isa-
iseloomukasvatamisega on mõtet kõik lapsed esmajoones vajavad, maad ja soov osata palju võõrkeeli,
tegelda üksnes lapseeas, kuid kas on täiskasvanutepoolne hoolimine mis selgelt väljendab taasiseseis-
ei eeldata eetiliste tuumväärtuste ja tähelepanu. Laps võib end ük- vumise aastate püüdlusi ühiskon-
olemasolu ka üliõpilastelt, õpetaja- sildasena tunda nii materiaalselt nas tervikuna.
telt ja kõigilt kodanikelt. Järelikult külluslikus kodus kui ka vaeses ja
tuleb eetiliste tuumväärtustega te- puudustkannatavas kodus.
geleda läbi elu, muutes need oma Rääkides õpetaja rollist kasvatu- Mida uurida tänaste laste ja
iseloomu põhikomponentideks. ses langeb raskuspunkt õpetaja noorte argipäeva ja ideaalide
Selleks, et laps õpiks vastavalt eeti- enda käitumise eeskujule ja klassi osas
listele tuumväärtustele käituma, psühhokliima kvaliteedile. See tä- Kuna meie ühiskonnas on palju
on võimalik koolitundides ja vaba hendab, et koolitee alguses peaks retoorikat väärtuskasvatuse tee-
aja tegevustes arendada üksteise õpetaja püüdluste fookuses olema madel ja ka riiklik õppekava rõ-
kuulamist, tunnete väljendamist, mitte pingeline teadmistejaht, vaid hutab isiksusekeskset lähenemist
Leida Talts on alates 1976. aastast abistamisoskusi, harjutades neid sõbraliku ja turvalise õhustiku loo-
Leida Talts on alates 1976. aastast ning kuidas sotsiaalses keskkon-
juhtinud Tallinna Ülikoolis (va- nas toimida. korduvalt erinevates situatsiooni- mine, kus laps tunneb end oodatu õppimisele ja õpetamisele, tuleks
rem TpedI-s) algõpetuse allüksust. des. ja omana ning on rõõmuga val- uurida, kas ja kuivõrd on õpilased
Õpsik õnnitleb emeriitprofes- mis koos kaaslastega uurimis- ja omaks võtnud õppekavas sätesta-
sor Leida Taltsi sel kevadel kätte Kasvatus ja vabakasvatus Ajastute mõju väärtuste ja avastamisprotsessis aktiivselt te- tud eetilised tuumväärtused, ning
jõudnud 70. sünnipäeva puhul Õpetajad räägivad tihti, et täna- iseloomu kujunemisele gutsema. Just kooli algus on otsus- milline on nende kognitiivne,
ja küsib küsimusi, mis on seotud päeva kodudes on levinud va- Olen arvamusel, et väärtuskasva- tava tähtsusega, kas sealne kesk- afektiivne ja käitumuslik omanda-
juubilari pika uurimistegevusega. bakasvatus, mis viib olukorrani, tuse kontekstis on aegade jooksul kond ja õppimine kujunevad lapse tus.
Kuidas on muutunud kasvatus? et lapsed ei tunneta sobiva ja so- mõndagi muutunud. Oma lap- jaoks väärtuseks, tüütuks parata- Kindlasti peaks uurima, millest
Mida tähendab, et laps elab hästi? bimatu käitumise piire. Paraku sepõlvest mäletan, et vanema- matuseks või koguni sunniks, mil- lapsed unistavad ja millised on
Mida peaks uurima tänaste laste mõeldakse vabakasvatuse all ena- te tunnustuse pälvisid eelkõige lest pole pääsu. Usaldus õpetaja ja nende poolt väljapakutud stratee-
ja noorte argipäeva ja ideaalide masti kasvatamatust, mil laps tuleb sellised omadused nagu töökus, õpilase vahel aitab lapsel paremini giad oma unistuste elluviimisel.
osas? kodust, kus vanematel ei ole aega abivalmidus ja sõnakuulelikkus. õppetööga kohaneda. Õpetaja on Oluline on ka jätkuvalt uurida las-
või tahtmist teda kuulata, puudu- Piirid, mida võib ja mida mitte, võtmeisik. Ta peab lastele näita- tevanemate ja õpetajate kasvatus-
hoiakuid, sest just last ümbritseva-
Kasvatuse mõiste ja kasvata- vad omavahelised kokkulepped olid üsnagi täpselt paigas. Samas ma, et raskused on ületatavad ning te täiskasvanute käitumismudelid
mise tarkus ja usaldus. Tegelikult tähendab jäi nende piiride vahele ka üksjagu kuidas õppijad suudavad uute olu- on peegliks, millesse vaadates laps
vabakasvatus aga lapse mõtte ja vabadust ja mängumaad, millesse kordadega toime tulla. oma eluhoiakuid kujundab.
Kasvatuse erinevad tundemailma mõistmist, võimalu- vanemad ei sekkunud. Võrreldes
tõlgendused si oma arvamuse väljendamiseks, tänasega mängisid lapsed väga
vastastikust usaldust, paindlike
Kasvatuse mõistet on läbi aegade piiride seadmist jpm. On neid, palju õues, arendades endas ilma
tõlgendatud väga erinevalt, kuid kes väldivad mõistet kasvatus, väi- täiskasvanute pideva kohaloluta SAATEKS
põhimõtteliselt vaieldakse kõige tes, et nad ei ole oma last kunagi loovust, iseseisvust ja sotsiaalseid
enam selle üle, mis on kasvatuse kasvatanud, ta on ise kasvanud ja oskusi.
eesmärk, kas ja mil määral on vaja temast on saanud igati korralik Oma laste kasvades püüdsin anda Head kolleegid
lapse arengut suunata ja milliseid inimene. Mõistet kasvatus ei ole neile oma lapsepõlvega võrreldes
viise selleks kasutada. Tänapäe- põhjust karta, aga tundub, et seda rohkem iseotsustamise õigust eri- klassiõpetajad!
val räägitakse seoses kasvatuse- seostatakse veel tänagi autoritaar- nevate valikute tegemisel. Samas
ga kõige sagedamini vajadusest susega, lapse isikupära ja vajadus- pidasin oluliseks nende kaasamist
luua lapse arenguks sobiv kasvu- te piiramisena. Tegelikult selgub kodustesse majapidamistöödesse,
keskkond, mis looks tingimused aga, et nendes peredes on lihtsalt tekitada neis tunnet, et nende pa- Meie ajaleht on jõudnud viienda numbrini. Selles anname pi-
tema mitmekülgseks vaimseks, lapse emotsionaalsete ja vaimsete nus on oluline ja peret liitev. Kui kemalt sõna algõpetuse eriala kaua-aegsele juhile Leida Taltsile.
emotsionaalseks ja sotsiaalseks vajadustega pidevalt arvestatud, minu lapsepõlves oli vanematega Keskne teema on aga Eesti Lugemisühingu uurimus esimese
arenguks. Mida see tähendab? olulisemad vastastikuse käitumise ühiseid ettevõtmisi, v.a ühine töö- klassi õpikutest.
Lapsevanemad ja õpetajad võivad reeglid on hästi toiminud. Sama tegemine, küllaltki harva, siis oma Õpikute aruteluga on seotud üks tulevikuplaan – Aabitsapäev
nn soodsaid tingimusi tõlgendada kehtib ka koolis. Õpetaja, kes an- lastega võtsime üsna sageli koos järgmisel kevadel. Kutsume õpetajaid ja teisi lugemisõpetuse
väga erinevalt. On neid, kes pea- nab lastele piisavalt tegutsemis- midagi toredat ette. asjatundjaid oma kogemust jagama!
vad ülioluliseks kasvukeskkonna ruumi nii õppeülesannete täimisel Nüüd, jälgides oma lastelaste kas- Kindlasti ei saa unustada häid lasteraamatuid, eriti kui tulekul
materiaalset poolt ja neid, kes pa- kui ka muudes ettevõtmistes, ütleb vamist, on olukord võimaluste ja on suvi, mil ka õpetajal on mahti põõsa vilus mõni kena lehe-
nustavad eelkõige lapse emotsio- sageli sama – nad on mul nii ise- valikute osas tunduvalt avardu- külg ette keerata.
naalsesse heaolusse. Kindlasti on seisvad ja tublid, ma ei ole neid nud. Laste eeldusi ja kalduvusi Toimetaja
lapsele vajalik anda ka otsesemaid kuidagi ekstra kasvatanud. Tuleb püütakse avastada ja arendada MARE MÜÜRSEPP
või kaudsemaid suuniseid, kuidas välja, et on täiskasvanu roll siiski juba varakult. Noored lapsevane-
avastada ja arendada oma võimeid mad tunnevad huvi laste murede