Page 1 - Õpsik nr 5 - JUUNI 2013
P. 1

ÕPSIK













                                                                    KLASSIÕPETAJATE AJALEHT                                                    NR 5   Juuni 2013



                VASTAB JUUBILAR


            Palju õnne, Leida Talts!                                    määrav, sest oma toetava suhtumi-  ja rõõmude vastu, nende arvamust   Väärtused ja ideaalid
                                                                        sega ja huvitatusega lastega toimu-
                                                                                                     kuulatakse  ja  nendega  arutatakse
                                                                        va suhtes loovad nad usaldusliku  maailma asju.            Väärtused  ja  ideaalid  on  teema,
                                                                        fooni, mis suunab lapsi ise otsus-  Siiski on kasvatuspõhimõtetes läbi  mis  mind  läbi  elu  on  huvitanud,
                                                                        tama ja vastutama. Tõsi on see, et  aegade säilinud ka mõndagi ühist.  sest  nende  üle  mõtlemine  aitab
                                                                        meid  ümbritseva  elutegelikkuse  Oma kogemustele tuginevalt võin  mõista,  mis  on  inimestele  tähtis,
                                                                        kiire  muutumine  viimastel  aasta-  öelda,  et  eetilised  tuumväärtused  mida  nad  hindavad  ja  väärtusta-
                                                                        kümnetel on seadnud mitte ainult  –  hoolivus,  ausus,  vastutus  jt  on  vad.
                                                                        lapsed, vaid ka täiskasvanud kee-  lapse  iseloomu  kujundamisel  ol-  Esimese  Eesti  Vabariigi  algusaas-
                                                                        rulisse  olukorda,  sest  arusaamad  nud jätkuvalt aukohal. Muutunud  tail  oli  tüüpiline,  et  noored  toe-
                                                                        sellest, kuidas last toetada ja suu-  on  nende  omaduste  saavutamise  tusid  oma  ideaalideni  jõudmisel
                                                                        nata, on ajas muutuvad. Nii ei pee-  viisid.               eelkõige iseendale. 60-ndate aasta-
                                                                        ta enam tingimusteta kuuletumist                           te keskpaiku nähti inimeseideaali
                                                                        ja korralduste pimesi täitmist kas-  Laste heaolu          sageli  sõja-,  kosmose-ja  töökan-
                                                                        vatatuse näitajaks, pigem püütakse                         gelastes.  90-ndate  alguse  eesti
                                                                        toetada lapse aktiivset tegutsemist,   Meie uurimused õpilaste heaolust   noored  toetusid  oma  eeskujude
                                                                        otsustus- ja algatusvõimet.   ja  toimetulekust  näitavad  eeskätt   valikul  kõige  sagedamini  iseen-
                                                                                                     seda,  et  kuigi  lapsed  elavad  eba-
                                                                          Väärtuskasvatus ja iseloom  võrdsetes  majanduslikes  ja  sot-  dale,  vanematele,  filmitähtedele
                                                                                                                                   ja  sportlastele.  Ideaalide  võrdlus
                                                                        Olen  veendunud,  et  kasvatuse   siaalsetes  tingimustes,  ei  tähenda   Põhjamaadega  näitas,  et  globali-
                                                                        alustalaks  on  väärtuskasvatus,   see samas, et mida jõukamast pe-  seerumisprotsess on kaasa toonud
                                                                        mis on tihedalt seotud iseloomu-  res laps kasvab, seda õnnelikum ta   eeskujude  ja  ideaalide  ühtlustu-
                                                                        kasvatusega.  Pean  silmas  eeskätt   on.  Mõistagi  leidub  piisavalt  näi-  mise. Nii näiteks on sportlased ja
                                                                        eetilisi  tuumväärtusi  nagu  ausus,   teid  ka  ekstreemsetest  olukorda-  filminäitlejad  eeskujudena  hin-
                                                                        hoolivus, vastutus, austus enda ja   dest,  mil  lapse  kõige  esmasemad   natud  kõikjal.  Siiski  iseloomustas
                                                                        teiste vastu, mis moodustavad hea   vajadused – toit, riided, turvalisus   90-ndate  lapsi  teistega  võrreldes
                                                                        iseloomu aluse. Sageli arvatakse, et   – on rahuldamata. Kuid see, mida   märksa enam soov hoida oma isa-
                                                                        iseloomukasvatamisega  on  mõtet   kõik  lapsed  esmajoones  vajavad,   maad ja soov osata palju võõrkeeli,
                                                                        tegelda  üksnes  lapseeas,  kuid  kas   on täiskasvanutepoolne hoolimine   mis  selgelt  väljendab  taasiseseis-
                                                                        ei  eeldata  eetiliste  tuumväärtuste   ja tähelepanu. Laps võib end ük-  vumise aastate püüdlusi ühiskon-
                                                                        olemasolu ka üliõpilastelt, õpetaja-  sildasena  tunda  nii  materiaalselt   nas tervikuna.
                                                                        telt ja kõigilt kodanikelt. Järelikult   külluslikus kodus kui ka vaeses ja
                                                                        tuleb eetiliste tuumväärtustega te-  puudustkannatavas kodus.
                                                                        geleda läbi elu, muutes need oma   Rääkides  õpetaja  rollist  kasvatu-  Mida uurida tänaste laste ja
                                                                        iseloomu   põhikomponentideks.   ses  langeb  raskuspunkt  õpetaja  noorte argipäeva ja ideaalide
                                                                        Selleks, et laps õpiks vastavalt eeti-  enda käitumise eeskujule ja klassi   osas
                                                                        listele  tuumväärtustele  käituma,   psühhokliima kvaliteedile. See tä-  Kuna  meie  ühiskonnas  on  palju
                                                                        on võimalik koolitundides ja vaba   hendab, et koolitee alguses peaks   retoorikat  väärtuskasvatuse  tee-
                                                                        aja  tegevustes  arendada  üksteise   õpetaja püüdluste fookuses olema   madel  ja ka riiklik  õppekava rõ-
                                                                        kuulamist,  tunnete  väljendamist,   mitte pingeline teadmistejaht, vaid     hutab  isiksusekeskset  lähenemist
            Leida Talts on alates 1976. aastast                         abistamisoskusi,  harjutades  neid   sõbraliku ja turvalise õhustiku loo-
            Leida Talts on alates 1976. aastast  ning  kuidas  sotsiaalses  keskkon-
            juhtinud  Tallinna  Ülikoolis  (va-  nas toimida.           korduvalt  erinevates  situatsiooni-  mine, kus laps tunneb end oodatu   õppimisele  ja  õpetamisele,  tuleks
            rem TpedI-s) algõpetuse allüksust.                          des.                         ja omana ning on  rõõmuga  val-  uurida,  kas ja kuivõrd on õpilased
            Õpsik  õnnitleb  emeriitprofes-                                                          mis koos kaaslastega  uurimis-  ja   omaks võtnud õppekavas sätesta-
            sor  Leida  Taltsi  sel  kevadel  kätte   Kasvatus ja vabakasvatus  Ajastute mõju väärtuste ja   avastamisprotsessis  aktiivselt  te-  tud eetilised tuumväärtused, ning
            jõudnud  70.  sünnipäeva  puhul  Õpetajad  räägivad  tihti,  et  täna-  iseloomu kujunemisele  gutsema. Just kooli algus on otsus-  milline  on  nende  kognitiivne,
            ja küsib küsimusi, mis on seotud  päeva  kodudes  on  levinud  va-  Olen  arvamusel,  et  väärtuskasva-  tava  tähtsusega,  kas  sealne  kesk-  afektiivne ja käitumuslik omanda-
            juubilari  pika  uurimistegevusega.  bakasvatus,  mis  viib  olukorrani,   tuse kontekstis on aegade jooksul   kond ja õppimine kujunevad lapse   tus.
            Kuidas  on  muutunud  kasvatus?  et lapsed ei tunneta sobiva ja so-  mõndagi  muutunud.  Oma  lap-  jaoks  väärtuseks,  tüütuks  parata-  Kindlasti  peaks  uurima,  millest
            Mida tähendab, et laps elab hästi?  bimatu  käitumise  piire.  Paraku   sepõlvest  mäletan,  et  vanema-  matuseks või koguni sunniks, mil-  lapsed  unistavad  ja  millised  on
            Mida  peaks  uurima  tänaste  laste  mõeldakse vabakasvatuse all ena-  te  tunnustuse  pälvisid  eelkõige   lest pole pääsu. Usaldus õpetaja ja   nende poolt väljapakutud stratee-
            ja  noorte  argipäeva  ja  ideaalide  masti kasvatamatust, mil laps tuleb   sellised  omadused  nagu  töökus,   õpilase vahel aitab lapsel paremini   giad  oma  unistuste  elluviimisel.
            osas?                         kodust, kus vanematel ei ole aega   abivalmidus  ja  sõnakuulelikkus.   õppetööga  kohaneda.  Õpetaja  on   Oluline on ka jätkuvalt uurida las-
                                          või tahtmist teda kuulata, puudu-  Piirid,  mida  võib  ja  mida  mitte,   võtmeisik.  Ta  peab  lastele  näita-  tevanemate ja õpetajate kasvatus-
                                                                                                                                   hoiakuid, sest just last ümbritseva-
             Kasvatuse mõiste ja kasvata-  vad  omavahelised  kokkulepped   olid  üsnagi  täpselt  paigas.  Samas   ma, et raskused on ületatavad ning   te  täiskasvanute  käitumismudelid
                     mise tarkus          ja  usaldus.  Tegelikult  tähendab   jäi nende piiride vahele ka üksjagu   kuidas õppijad suudavad uute olu-  on peegliks, millesse vaadates laps
                                          vabakasvatus    aga  lapse  mõtte  ja   vabadust ja mängumaad, millesse   kordadega toime tulla.    oma eluhoiakuid kujundab.
                  Kasvatuse erinevad      tundemailma mõistmist, võimalu-  vanemad  ei  sekkunud.  Võrreldes
                     tõlgendused          si oma arvamuse väljendamiseks,   tänasega  mängisid  lapsed  väga
                                          vastastikust  usaldust,  paindlike
            Kasvatuse mõistet on läbi aegade   piiride  seadmist  jpm.  On  neid,   palju õues, arendades endas ilma
            tõlgendatud  väga  erinevalt,  kuid   kes väldivad mõistet kasvatus, väi-  täiskasvanute  pideva  kohaloluta   SAATEKS
            põhimõtteliselt  vaieldakse  kõige   tes, et nad ei ole oma last kunagi   loovust,  iseseisvust ja sotsiaalseid
            enam  selle  üle,  mis  on  kasvatuse   kasvatanud, ta on ise kasvanud ja   oskusi.
            eesmärk, kas ja mil määral on vaja   temast  on  saanud  igati  korralik   Oma laste kasvades püüdsin anda   Head kolleegid
            lapse arengut suunata ja milliseid   inimene.  Mõistet  kasvatus  ei  ole   neile  oma  lapsepõlvega  võrreldes
            viise  selleks  kasutada.  Tänapäe-  põhjust karta, aga tundub, et seda   rohkem iseotsustamise õigust eri-  klassiõpetajad!
            val  räägitakse  seoses  kasvatuse-  seostatakse veel tänagi autoritaar-  nevate  valikute  tegemisel.  Samas
            ga  kõige  sagedamini  vajadusest   susega, lapse isikupära ja vajadus-  pidasin oluliseks nende kaasamist
            luua  lapse  arenguks  sobiv  kasvu-  te  piiramisena.  Tegelikult  selgub   kodustesse  majapidamistöödesse,
            keskkond,  mis  looks  tingimused   aga, et nendes peredes on lihtsalt   tekitada neis tunnet, et nende pa-  Meie ajaleht on jõudnud viienda numbrini. Selles anname pi-
            tema  mitmekülgseks  vaimseks,   lapse emotsionaalsete ja vaimsete   nus on oluline ja peret liitev.  Kui   kemalt sõna algõpetuse eriala kaua-aegsele juhile Leida Taltsile.
            emotsionaalseks  ja  sotsiaalseks   vajadustega    pidevalt  arvestatud,   minu  lapsepõlves  oli  vanematega   Keskne teema on aga Eesti Lugemisühingu uurimus esimese
            arenguks.  Mida  see  tähendab?   olulisemad vastastikuse käitumise   ühiseid ettevõtmisi, v.a ühine töö-      klassi õpikutest.
            Lapsevanemad ja õpetajad võivad   reeglid  on  hästi  toiminud.  Sama   tegemine, küllaltki harva, siis oma   Õpikute aruteluga on seotud  üks tulevikuplaan – Aabitsapäev
            nn soodsaid tingimusi tõlgendada   kehtib ka koolis. Õpetaja, kes an-  lastega  võtsime  üsna  sageli  koos   järgmisel kevadel. Kutsume õpetajaid ja teisi lugemisõpetuse
            väga erinevalt. On neid, kes pea-  nab  lastele  piisavalt  tegutsemis-  midagi toredat ette.          asjatundjaid oma kogemust jagama!
            vad  ülioluliseks  kasvukeskkonna   ruumi nii õppeülesannete täimisel   Nüüd, jälgides oma lastelaste kas-  Kindlasti ei saa unustada häid lasteraamatuid, eriti kui tulekul
            materiaalset poolt ja neid, kes pa-  kui ka muudes ettevõtmistes, ütleb   vamist,  on  olukord  võimaluste  ja   on suvi, mil ka õpetajal on mahti põõsa vilus mõni kena lehe-
            nustavad  eelkõige  lapse  emotsio-  sageli sama – nad on mul nii ise-  valikute  osas  tunduvalt  avardu-     külg ette keerata.

            naalsesse  heaolusse.  Kindlasti  on   seisvad  ja  tublid,  ma  ei  ole  neid   nud.  Laste  eeldusi  ja  kalduvusi   Toimetaja
            lapsele vajalik anda ka otsesemaid   kuidagi  ekstra  kasvatanud.  Tuleb   püütakse  avastada  ja  arendada   MARE MÜÜRSEPP
            või kaudsemaid suuniseid, kuidas   välja, et on täiskasvanu roll siiski   juba  varakult.  Noored  lapsevane-
            avastada ja arendada oma võimeid                            mad tunnevad huvi laste murede
   1   2   3   4